Nr | Tiltakstekst | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunedirektørens staber | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F1 | Kommuneadvokat, økt stillingsressurs 0,2 årsverk | 150 | 150 | 150 | 150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saksmengden for område salgs- og skjenkebevillinger har økt betraktelig over tid. Det er behov for en større innsats med å kontrollere om serveringsstedene har nødvendig serveringsbevilling. Økt stillingsressurs gjør det mulig at konsulenten kan frigjøre kapasitet hos ansvarlig advokat. Behovet for økt stillingsressurs må ses i lys av at kommuneadvokatkontoret opplever økt oppdragsmengde. Dette gjelder på de fleste rettsområder, men med en hovedvekt på barnevernrett, erstatningsrett, arbeidsrett og kontraktsrett (enkeltsaker). I tillegg kommer løpende rådgivning til kommunens politiske og administrative ledelse og virksomheter, samt kurs- og opplæringsvirksomhet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2 | Utviklingsfond | 20000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunedirektøren foreslår å avsette kr 20 millioner på disposisjonsfond til utviklingsarbeid i tjenesteområdene. Midlene skal benyttes til å teste ut nye løsninger, arbeide på nye metoder og kan benyttes til frikjøp av prosjektledere. Dette for å møte de framtidige utfordringene i knyttet til demografi, økonomi, mangel på arbeidskraft og behovet for endring i måten å tilby tjenester på. Ordningen vil etableres i 2023, og kommunedirektøren kommer tilbake med opplegg for organisering, vilkår og kriterier. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3 | Utviklingsfond, finansiering | -20000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Midler til nytt utviklingsfond henter fra kommunens generelle disposisjonsfond. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F4 | Kontrollutvalget | 204 | 204 | 204 | 204 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes kontrollutvalg behandlet i møtet den 3. oktober 2022 i sak 43/22 Budsjett for kontroll og tilsyn 2023. Foreslått ramme for 2023 er kr 4,982 millioner, en økning på kr 0,204 millioner. Av budsjettdokumentet fra kontrollutvalget framgår det at økningen skyldes: - Økt sats for møtegodtgjørelse i kommunen, antall møter i utvalget er uendret. Sum endring kr 7 498. - Økt andel av tilskuddet i tjenester fra sekretariatet for kontrollutvalgene. Sum endring kr 10 000. - Økt timepris med kr 50 på kjøp av tjenester fra Rogaland Revisjon IKS. Antall timer er uendret. Sum endring kr 0,186 millioner. I samsvar med kommunelovens bestemmelser innstiller kontrollutvalget direkte til kommunestyret. Samlet budsjettforslag følger derfor økonomiplan som egen sak til behandling i formannskapet og kommunestyret. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen felles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F5 | Folkehallene, drifts- og leieavtale 5 anlegg-rekalkulert | 2500 | 2300 | 1700 | 1300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Folkehallene (Vår energi Arena Sørmarka, Vår energi Arena Sola, Vår energi Arena Randaberg og Vår energi Arena Sandneshallen) eies av Sørmarka flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS, og driftes av Folkehallene IKS. Kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg har en eierandel på henholdsvis 53,65 prosent, 30,76 prosent, 10,59 prosent og 5 prosent i de tre selskapene. Folkehallene IKS drifter i tillegg Vår Energi Arena Forus som er eid av Forus Sportssenter AS, som igjen er eid av kommunen Stavanger (77 prosent) og Sandnes (23 prosent). Kommunene har arbeidet for å oppnå samme eierskap til Vår Energi Arena Forus som for de øvrige anleggene. Fram til eventuelle endringer i eierstrukturen er det lagt til grunn at driftskostnadene for Vår Energi Arena Forus fordeles mellom kommunene etter eierbrøken i Folkehallene, mens leien til eiendomsselskapet Forus Sportssenter AS fordeles kun mellom kommunene Stavanger (60,00 prosent), Sandnes (34,41 prosent) og Randaberg (5,59 prosent). Det er videre lagt til grunn at kommunen Sola og Randaberg kan innbyrdes bytte tildelt halltid i anleggene på Forus og i Randaberg. De styrende organ i drifts- og eiendomsselskapene har lagt til grunn et samlet tilskudd til drift av de fem regionale anleggene i perioden 2023-2026, på henholdsvis kr 59,9 millioner, kr 59,4 millioner, kr 57,4 millioner og kr 56,2 millioner. Dette inkluderer drifts- (kr 1,5 millioner) og leiekostnader (kr 2,4 millioner) for Vår Energi Arena Forus. Selv om tilskuddet er synkende i planperioden, innebærer det likevel en vesentlig vekst fra nivået i 2022 på kr 47,6 millioner. Veksten skyldes blant annet økte kapitalkostnader som følge av økende rentenivå og økt låneopptak etter rettsmekling med entreprenør for Vår energi Arena Sola. Det er lagt til grunn investeringer på kr 30,8 millioner i de fem anleggene i perioden 2023-2026. Folkehallene IKS har i tillegg søkt kommunene om kompensasjon for kostnader/inntektsbortfall knyttet til koronapandemien, økte energikostnader og drift av Vår Energi Arena Forus i 2021/2022. Kommunene legger til grunn et samlet tilskudd til drift av de fem anleggene på kr 58,9 millioner i 2023, hvorav Sandnes kommunes andel er på kr 19,9 millioner. Det legges videre til grunn en avtrapping av tilskudd til kr 58,4 millioner i 2024, kr 56,4 millioner i 2025 og kr 55,2 millioner i 2026. Tilskuddsnivået må ses i lys av usikkerhet knyttet til blant annet utviklingen i energi- og rentekostnader. Et økende rentenivå gir behov for å prioritere mellom planlagte investeringer i anleggene. Kommunene har ikke lagt opp til kompensasjon for kostnader/inntektsbortfall i 2021/2022. Kommunene vil imidlertid følge kostnadsutviklingen og egenkapitalsituasjonen i selskapene tett i planperioden.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F6 | Rogaland brann og redning IKS (RBK)-rekalkulert | 1250 | 1250 | 1300 | 1350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Styrets forslag til budsjett 2023 som ble endelig behandlet 06. oktober 2022, er oversendt til representantskapet for behandling. Forslaget er også oversendt kommunedirektørene. Kommunedirektørene har i sitt arbeid med tilskuddsnivået som foreslås, også sett hen til presentasjoner som selskapet ga og de signaler som ble gitt til selskapet i eiermøtet 19. august 2022. Sak med forslag om ny brannstasjonsstruktur og oppdraget om å se nærmere på kostnadsfordelingen og håndteringen av utgifter og eierskap til brannstasjonene er ikke mottatt fra representantskapet ennå. I det mottatte budsjettdokumentet gjøres det rede for omstillings- og effektiviseringsarbeidet som har blitt gjort de siste årene. Digitalisering, mer selvbetjening, effektiv organisering m.m. og fokus på hva som er selskapets kjerneoppgaver har blitt prioritert. Samtidig fremholdes at det fortsatt er et potensiale for effektivisering i selskapet og til å skape økte egne inntekter fra de ikke lovpålagte oppgavene. Styrets forslag til budsjett 2023 utgjør for eierkommunene et tilskudd på kr 318,1 millioner, en netto økning på kr 8,9 millioner (2,88 prosent). Samlet forslag til tilskuddsnivå for 2023 er kr 315,9 millioner (2,2 prosent). Sandnes sin eierandel er kr 24,59 prosent og totalt tilskudd utgjør kr 78,16 millioner, en økning på kr 1,247 millioner. Fra 2024 øker selskapets husleieutgifter grunnet helårsvirkningen av ny stasjon i Lervig, men da fases også eksisterende stasjon på Lagårdsveien helt ut slik at nettovirkningen nulles ut. FDV andelen av husleieutgiftene er justert ut planperioden. Endelig oppdatering skjer årlig i budsjettarbeidet. I planperioden er det ikke forutsatt ytterligere nye tiltak i brannstasjonsstrukturen. Eventuelle endring må følges opp når ny brannording er endelig godkjent i løpet av 2023. Årlige tilskudd fra Sandnes:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F7 | Lønnsreserven | 134000 | 134000 | 134000 | 134000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budsjettrammen til lønnsreserven justeres i 2023. Lønnsreserven fastsettes ut fra anslag på lønnsveksten i statsbudsjettet for 2023 og helårsvirkning av kjente oppgjør i 2022. Det er tatt høyde for en lønnsvekst på 4,2 prosent i 2023. Det er videreført kr 81,1 millioner i basisbudsjettet og kommunedirektøren foreslår at lønnsreserven styrkes med kr 134 millioner, slik at total lønnsreserve er på kr 215,1 millioner. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F8 | Økte pensjonsutgifter | 20000 | 20000 | 20000 | 20000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etter å ha mottatt nye oppdaterte aktuarberegninger fra de tre pensjonskassene (Sandnes kommunale pensjonskasse, KLP og Statens pensjonskasse), foreslår kommunedirektøren at pensjonsområdet økes med kr 20 millioner. Grunnen skyldes i hovedsak høy reguleringspremie. Nye anslag på lønns- og prisvekst gjør at reguleringspremien for 2022 generelt ble høyere enn anslagene gitt på høsten 2021, og dette er også gjeldende for prognosene for 2023. Det må presiseres at prognosene for 2023 er usikre. Høy reguleringspremie medfører høyere premieavvik, og dette må avskrives (amortiseres) i løpet av de neste 7 årene. Kommunedirektøren foreslår å bruke kr 100 millioner av premiefondet også i 2023. Ved å bruke av premiefondet reduseres innbetalingen av pensjonspremien, som betyr at likviditeten forbedres med kr 100 millioner. I tillegg reduseres arbeidsgiveravgiften med kr 14,1 millioner. Totalt sett forbedres likviditeten med kr 114,1 millioner, noe som kan medføre høyere renteinntekter. Bruk av premiefond medfører også lavere premieavvik, og dermed at årlig amortisert premieavvik reduseres med kr 16 millioner de neste syv årene. Ved beregning av refusjon ressurskrevende brukere må man på ressursbruken trekke fra bruk av premiefond fra Sandnes kommunale pensjonskasse. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F9 | Spesialavtaler, tiltak F15 utgår fra handlings og økonomiplan 2021-2024 | -575 | -575 | -575 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommune felles har ved utgangen av året lønnsutgifter til en spesialavtale, som utløper i september 2023. Kommunedirektøren har innarbeidet tilsvarende reduksjon i budsjettet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F10 | Pilot 4 år, felles drift Rogaland Arboret/Stavanger botaniske hage | -450 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utvikling av Botanisk vitensenter med utgangspunkt i prøveordning med felles drift av Stiftelsen Rogaland Arboret og Stavanger botaniske hage (Stavanger kommune) ble vedtatt av kommunestyret i sak 73/21 den 21. juni 2021. Varigheten er fireårig pilotperiode. I pilotperioden er samlet tilskudd på kr 8,3 millioner (justert årlig med kommunal deflator). Tilskuddet fra fylkeskommunen er kr 0,8 millioner og 45 prosent av restbeløpet fordeles mellom kommunene etter innbyggertall. Gjenstående 45 prosent av tilskuddet er fordelt med Stavanger kommune 70 prosent og Sandnes kommune 30 prosent. I samsvar med avtalen for pilotperioden, har kommunedirektøren videreført Sandnes sin del av tilskuddet til og med 2025. Grunntilskuddet til Arboretet er justert med deflator og folketall. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F11 | Rogaland Arboret , felles drift | 70 | 70 | 70 | 70 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I pilotperioden er samlet tilskudd på kr 8,3 millioner (justert årlig med kommunal deflator for grunntilskudd) som utgjør 0,07 millioner for Sandnes kommune. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F12 | Frilager | 700 | 700 | 800 | 800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen har ut 2022 avtale med Frilager Nord-Jæren. Tilskuddet i 2022 ble i 1. perioderapport 2022 vedtatt økt til totalt kr 0,6 millioner. Avtalen gjør det mulig at barn og unge i Sandnes kan låne utstyr til å delta i friluftsaktivitet gratis, når virksomhetene eller lag/foreninger i kommunen er arrangør. Formålet er økt inkludering og at alle kan delta uavhengig av familiens økonomiske situasjon. Bruken av låneordningen for friluftsutstyr og klær hos Frilager øker i Sandnes. Frilager har fått tilsagn om kr 3 millioner (fordelt over 3 år) fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) til å utvide tilbudet ytterligere til denne målgruppen av barn og unge. Frilager søker om å øke kommunes tilskudd fra kr 7 til kr 10 per innbygger fra 2023. Kommunedirektøren har sett dette i sammenheng med kommunens egen interne utstyrspool som drives av AKS. Drøftingene som har blitt gjort viser at det er hensiktsmessig om utstyrslageret kan overføres til Frilager. Arbeidstrenings-plassene i AKS er det grunnlag for å videreføre med andre oppgaver. Årlig tilskudd til Frilager foreslås trappet opp til kr 0,7 millioner i 2023 og 2024, deretter kr 10 per innbygger fra 2025. Endelig avtale med Frilager lages for en 4 års periode, slik at det er forutsigbarhet for begge parter. Årlig beløp justeres i samsvar med kommunal deflator. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F13 | NKS 110, tilskudd | 900 | 900 | 900 | 900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nytt oppdragshåndteringssystem for 110-sentralene anskaffes nasjonalt. Nasjonalt kommunesamarbeid for 110-sentralene (NKS110) er etablert som et IKS. Deltakerne er alle brann- og redningsvesen i landet. Rogaland brann og redning IKS (RBR) har en deltakerandel på 9 prosent. NKS110 sine drifts- og investeringsutgifter fordeles årlig på deltakerne. 50 prosent fordeles etter innbyggerantall og 50 prosent fordeles likt mellom deltakerne. RBR fordeler videre sin samlede andel etter folketall på samtlige kommuner som er knyttet til 110-sentralen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F14 | Filmkraft Rogaland, leieavtalen | 365 | 365 | 365 | 365 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen yter årlig driftstilskudd til selskapet, om lag totalt kr 1,9 millioner inkludert prisjustering. Selskapet er etablert i leide lokaler på KinoKino. Det er utarbeidet internhusleie avtale med stab eiendom. I samsvar med tidligere Sandnes Bystyre sitt vedtak legges beløpet til tilskuddet fra kommunen og Filmkraft gjør opp tilsvarende med Eiendom. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F15 | Opera Rogaland IKS, tilskudd | 50 | 50 | 50 | 50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opera Rogaland IKS har søkt eierkommunene Sandnes og Stavanger om økning i tilskuddet fra 2023 til kr 0,9 millioner. Det utgjør en økning fra 2022 på 19 prosent. Etter drøfting med den andre aksjonæren tilrår kommunedirektøren en gradvis opptrapping av tilskuddet og har innarbeidet et tilskudd på kr 0,8 millioner i 2023 (økning på 6 prosent). Fylkeskommunen yter i tillegg et tilskudd til selskapet og det søkes årlig om statlig tilskudd. Statlig tilskudd ble økte med om lag kr 1,2 millioner fra 2021 til 2022 og er nå på kr 2,9 millioner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F16 | IKA Rogaland IKS, økt tilskudd | 62 | 62 | 62 | 62 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er i mottatt budsjettforslag fra representantskapet i IKA innarbeidet en økning i samlet tilskudd på 4 prosent. Tilskuddet beregnes utfra eierbrøk og depotkapasitet (hyllemeter og digitalt) som den enkelte deltaker benytter og har reservert. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F17 | Attraktiv By | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2022 mottok Sandnes kommune Attraktiv By prisen. Kommunedirektøren har innarbeidet midler i 2023 til å få fram konkrete prosjekter som kan utvikles framover. Grunnlaget for utforming av prosjekter er juryens begrunnelse, herunder barn og unges deltakelse i planlegging og byutvikling samt langsiktig og strategisk arbeid med utforming av sentrale byrom. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P29 | Attraktiv By utgår | -500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F18 | Attraktiv By, finansieres av disposisjonsfond | -500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finansieres av kommune felles prosjekter fond 25701110. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P30 | Finansiering utgår for Attraktiv By | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F19 | Ryfylke friluftsråd KO, tilskudd ny båt | 773 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunestyret vedtok i 1. perioderapport at Sandnes gir tilsagn om tilskudd på kr 1,288 millioner til friluftsrådets anskaffelse av ny båt, tilsvarende som de andre deltakerkommunene. Etter oppfølgende arbeid med friluftsrådet slik kommunestyret ba om, er det avklart at tilskudd ytes i to rater i samsvar med prosjektets framdrift. Første rate på 40 prosent betales i oktober 2022. Andre rate på 60 prosent skal betales ut 2023 og er innarbeidet med kr 0,773 millioner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F20 | KS kontingent endring 2023 | 550 | 550 | 550 | 550 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jamfør KS sin beregning for 2023 av prisjusterte deler av kontingent og reberegning av OU-delen er det nødvendig å øke samlet budsjett med kr 0,55 millioner i forhold til basisbudsjett 2022. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor budsjettrammen på kommune fellesområdet. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett. Eventuelle endring i grunnlaget for OU-andelen som kommer fra KS, vil måtte behandles i perioderapporten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F21 | Forsikringer, kommune felles | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felles forsikringsordningene omfatter henholdsvis 1) skade/ulykke for barnehage/skoleelever/ barnevern og yrkesskade ansatte, 2) gruppelivsforsikring for uføre og ansatte (jamfør tariffavtalen) og 3) ansvarsforsikring. Endringer skyldes hovedsakelig økt volum og økning i grunnløpene. Ansvarsforsikring øker blant annet med grunnlag i registrerte saker og driftsutgiftene. Det ble i 1. perioderapport gjort en samlet gjennomgang av utgiftene i samarbeid med kommunens forsikringsmegler. Budsjettet ble oppjustert med kr 1,4 million og finansiert ved bruk av disposisjonsfond. Justeringen videreføres i planperioden. Ny gjennomgang for 2023 viser en estimert utgiftsøkning på kr 0,55 millioner. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor rammen på fellesområde. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett sammen med videreføring av helårsvirkningen fra perioderapporten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F22 | IKART | 650 | 650 | 650 | 650 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helse Stavanger HF og kommunene i foretaksområdet har siden 2013 samarbeidet om å bedre rehabiliteringstilbudet til yngre brukere med sjeldne diagnoser og kompliserte problemstillinger. I 2017 startet et samarbeidsprosjekt om ambulant rehabilitering, og i 2019 startet utprøving av modellen interkommunalt ambulant rehabiliteringsteam (IKART). Vertskommuneavtale mellom Stavanger kommune og samarbeidskommuner ble inngått med to års varighet ut 2022. Offentlig PHD ble knyttet til prosjektet i 2020. Av totale utgifter til drift på kr 3,4 millioner er kr 1,2 millioner finansiert av tilskuddsordninger og kr 2 millioner er tilskudd fra de samarbeidende kommunene. Når prosjektfasen avsluttes i år, bortfaller også statlige tilskudd. Tilskuddet fra de samarbeidende kommunene øker tilsvarende. For å holde kostnadene nede jobber Stavanger kommune med å redusere driftsutgifter. Tilskuddsnivået for 2023 er estimert til om lag kr 8 per innbygger. Det utgjør for Sandnes kr 0,65 millioner. Kommunedirektøren har innarbeidet tilskudd. Eventuelle justeringer som følge av endelig driftsnivå for IKART, behandles i perioderapporten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F23 | IKART - Finansieres ved omdisponering | -650 | -650 | -650 | -650 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finansieringen av tilskuddet til IKART samarbeidet løses ved omdisponering av midler på kommune fellesområdet, avsatt til forsknings- og utviklingsarbeid. Prosjektperioden har vært finansiert tilsvarende. Det vil etter dette være disponibelt kr 0,35 millioner til fortsatt innsats i nye FOU prosjekter. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F24 | Sandnes kirkelige fellesråd, vedlikehold | 4000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Av mottatt forslag til økonomiplan fra Sandnes kirkelige fellesråd framgår det behov for økt tilskudd til vedlikehold av kirkebyggene i Sandnes. Tilstandskartlegging er gjort. Fellesrådet prioriterer i sitt forslag tiltak med tilstandsgrad 3 (store eller alvorlige avvik) og foreslår økt tilskudd med kr 4 millioner i 2023 og kr 2 millioner øvrige år til formålet. Type avvik som framgår varierer mellom kirkene og også for det enkelte bygg. Fellesrådet har allerede et lån i Husbanken for rehabilitering av kirkebyggene, hvor prioriteringene er behandlet av tidligere Sandnes bystyre og som det ytes statlig rentekompensasjon for. Kommunedirektøren har innarbeidet kr 4 millioner i tilskudd i 2023. Før utbetaling finner sted er det nødvendig at fellesrådet legger fram en konkret prioriteringsliste og framdriftsplan for gjennomføringen av tiltakene, og at det blir gjort en eiendomsfaglig vurdering av kommunen. Dette for å sikre at tiltakene som gjennomføres som er mest påkrevd og bidrar til økt verdibevarende vedlikehold framover. Fram mot neste økonomiplan legger kommunedirektøren til grunn at fellesrådet og eiendomsstaben har fullført tilsvarende arbeid for gjenstående prosjekter, slik at ytterligere nytt tilskudd bygger på en konkret prioritering av prosjekter med oppdaterte kalkyler, framdriftsplan mv. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F25 | Stiftinga Jærmuset, tilskudd | 470 | 470 | 470 | 470 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskuddet til Jærmuseet består av flere deler og alle prisjusteres årlig, men med ulike intervall jamfør avtalen. Kontingenten beregnes utfra prisjustert sats og oppdatert innbyggertall. Andelen som gjelder antikvariske bygg og anlegg slik som Thranegården prisjusteres. Det samme gjelder vertskommunetilskuddet knyttet til Vitenfabrikken. Den kraftige prisveksten som er nå, er årsaken til at beregnet samlet tilskudd for 2023 øker. Estimert økning er kr 0,47 millioner, endelig beregning behandles i perioderapporten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiendom | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F26 | Nye bygg, FDV eks. renhold og energi | 2082 | 3750 | 4536 | 6335 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket gjelder utgifter til forvaltning, drift og vedlikehold til nye bygg i perioden. Sats fro FDV er kr 310 per kvadratmeter.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F27 | Nye bygg, renhold | 517 | 517 | 568 | 1542 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket gjelder utgifter til renhold av nye bygg i perioden. Sats for renhold av disse byggene er kr 270 per kvadratmeter.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F28 | Innleie eksterne bygg | 12054 | 12054 | 12054 | 12054 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er eiendomsstaben som står for innleie av bygg til bruk i kommunal virksomhet. Tiltaket inkluderer økte utgifter grunnet KPI-justering av leiekontrakter til allerede innleide bygg, samt nye bygg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F29 | Energi, økte priser | 35000 | 14000 | 1000 | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av de høye energiprisene foreslår kommunedirektøren å øke energibudsjettet med kr 35 millioner i 2023 og kr 14 millioner i 2024. Tiltaket er beregnet ut fra årets forbruk og estimerte strømpriser i 2023 og 2024. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F30 | Økt vedlikehold | 35000 | 35000 | 35000 | 35000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av vedlikeholdsetterslep på eiendommene til Sandnes kommune foreslår kommunedirektøren å øke budsjettet på vedlikehold med kr 35 millioner i 2023. Samtidig reduseres investeringsbudsjettet med kr 32,45 millioner i 2023 og 2024. I juni 2022 ble det lagt frem en strategisk vedlikeholdsplan for eiendommene i Sandnes kommune, ref sak 56/22. Det vises her til at det foreligger et estimert økonomisk vedlikeholdsetterslep på kr 470 millioner for kommunens bygningsmasse, og at det er et årlig vedlikeholdsbehov på kr 150 millioner frem til 2030. Kommunedirektøren fremmet forslag om at Strategisk vedlikeholdsplan ble vedtatt som styrende dokument for fremtidig vedlikehold av kommunens bygningsmasse. Saken ble tatt til orientering. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Politisk virksomhet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F31 | Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg | 2430 | 2430 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket omfatter Stortingsvalget i 2023 og kommune- og fylkestingsvalget i 2025. Utgiftene inkluderer blant annet IT- og vaktmestertjenester, utstyr, bemanning kurs- og opplæring av stemmestyrene, sekretærene, valgfunksjonærene og prosjektgruppen. Tiltaket er en videreføring av tiltak F19 fra handlings- og økonomiplan 2022-2025. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F32 | Økning av valgbudsjett | 400 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Videreføring av tiltak F20 fra handlings- og økonomiplan 2022-2025. Utgifter knyttet til lønn/godtgjørelse i forbindelse med valg har økt de senere årene. Årsaken er innleie av studenter og annet personell til forhåndsstemmemottak og på stemmestedene. Utgifter til kjøp av datautstyr har økt på grunn av krav fra valgdirektoratet, og det er ikke mulig å få låne utstyr fra skolene som tidligere, da de nå har Chromebook. Leie av skannere og oppsett av skannesenter har også ført til merutgifter. Innkjøp av nytt datautstyr tas inn under investering. Etter flytting til nytt rådhus er det også utgifter knyttet til lagerplass for valgutstyr. I tillegg har Sandnes etter kommunesammenslåingen fra 1. januar 2020 en ekstra valgkrets. Budsjett for kommunevalget 2023 ble i handlings- og økonomiplan 2020–2023 vedtatt økt med kr 0,4 millioner, fra kr 2,4 millioner til kr 2,8 millioner, og det foreslås at økningen opprettholdes og videreføres til valget i 2025. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F33 | Avslutningsarrangement for kommunestyret i 2023 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2019 ble det satt av kr 0,3 millioner, til avslutningsarrangement for bystyret, et arrangement med 175 inviterte gjester. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,3 millioner til en tilsvarende avslutning for kommunestyret i 2023. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F34 | Opplæring folkevalgte 2023 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunedirektøren foreslås å bevilge kr 0,2 millioner til opplæring folkevalgte etter kommunevalget 2023. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F35 | Reduserte utgifter politisk virksomhet | -2000 | -2000 | -2000 | -2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer foreslår kommunedirektøren en gjennomgang av den politiske utvalgsstrukturen, jamfør tiltak P15 fra handlings- og økonomiplan 2021-2024. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P31 | Utgifter politisk virksomhet | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F36 | Økt godtgjørelse til valgmedarbeidere | 400 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budsjett for godtgjørelse til valgmedarbeidere har ikke vært justert siden 2015. Sandnes kommunes godtgjørelser til eksterne valgmedarbeidere og stemmestyremedlemmer er kr 3 000 for valgdagen. Sola kommune og Stavanger kommune betaler vesentlig mer til sine valgfunksjonærer. Økes ikke satsen så kan det bli utfordrende å rekruttere valgmedarbeidere. Skulle det bli vedtatt å ha valg over to dager og flere forhåndsstemmelokaler, må det bevilges ytterligere midler. Kommunedirektøren foreslår å videreføre økning i godtgjørelse i budsjettet i 2023 og 2025. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F37 | Studieturer for utvalgene i 2024 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieturene inngår som en del av opplæringen av folkevalgte og bør gjennomføres det første året etter kommunevalget. Kommunedirektøren foreslår en bevilgning på kr 1 million til studieturer for de seks faste utvalgene i 2024. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F38 | Digitalisering av arbeidsprosesser for folkevalgte | 225 | 225 | 225 | 225 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kommunestyret er det etterlyst digitale løsninger for gjennomføring av politiske møter, og kommunedirektøren og ordfører har opplyst at det er blitt jobbet med anskaffelse av dette – orienteringssak 41/21 i kommunestyret 18. oktober 2021. Sandnes kommune har gått til anskaffelse av First Agenda. Lisenser og andre årlige utgifter beregnes til kr 225 000. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F39 | Storbykonferanse for eldreråd | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes eldreråd skal arrangere Storbykonferansen 2023 i Sandnes 5. juni – 7. juni 2023, jamfør orienteringssak 42/22 , med deltakelse av representanter fra de 10 største byene i landet. Konferansen går over tre dager med fullt program. Det søkes om kr 200 000 til foredragsholdere, middager, transport og underholdning m.m. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F40 | Storbykonferanse for eldreråd | -200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket finansieres av eget fond 25701118. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P32 | Reiseutgifter ansatte til/fra Forsand (for ansatte ved kom.sammenslåing) | 300 | 300 | 300 | 300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P33 | Grunnlovsdag | 200 | 200 | 200 | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalsum sentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter | 257052 | 229442 | 219059 | 217802 |
Sist oppdatert: 21.02.2023