account_circle Min side

Byutvikling og teknisk

Nr Tiltakstekst 2022 2023 2024 2025
  Park og gravlund
T1 Anlegg og områder overført fra Forsand i 2020 500 500 500 500
Regnskapet for 2020 viser at de avsatte driftsmidler for anlegg og områder i Forsand ikke er tilstrekkelig for å drifte anleggene. Mye av driften på vei er satt ut til private etter anbudsrunde, uten særlig konkurranse. Det foreslås å justere ned standarden til Sandnes-standard, der det er mulig, men en slik justering vil ikke fullt ut kompensere for manglende midler. Etter en gjennomgang fremkom det at mange tiltak i tidligere Forsand var finansiert over kraftfondet. Kommunedirektøren foreslår en styrking av budsjettet for forsvarlig drift i Forsand med kr 0,5 millioner.
T2 Systematisk rensing av bekkeinntak og sluker på offentlige friarealer og veier 700 700 700 700
Utgifter til arbeidet er overført fra gebyrfinansiert område til skattefinansiert område. Arbeidet med rensing bekkeinntak og sluker foreslås videreført og vil være viktig for å forhindre flom og skred. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,7 millioner til tiltaket.
T3 Overtagelse av nye grøntanlegg/nærmiljøanlegg og lekeplasser 1500 3000 4000  4000 
I 2022 skal kommunen overta om lag 39 000 kvadratmeter med grøntanlegg, lekeplasser og nærmiljøanlegg i nye boligfelt. Samtidig er det allerede et etterslep på eksisterende områder. Dette medfører en stadig dårligere vedlikeholdsstandard og flotte anlegg forfaller fortere. Lav driftsstandard fører til mange innbyggerhenvendelser/klager. I 2024 overtas rådhusplassen og Ruten byrom og i 2025 overtas nye deler av Havneparken med mer til vedlikehold av grøntareal. Det er omtrent 1 millioner kvadratmeter park, lek og grøntareal som er overtatt til drift. Kommunedirektøren foreslår midler til å dekke overtakelse av nye områder.
T4 Drift og vedlikehold ved overtakelse av nytt gravplassareal Soma - ny del 250 300 350 400
I 2022 ferdigstilles utvidelsen av Soma gravlund med 45 nye dekar. Etter hvert som areal tas i bruk, øker behovet for kantslått og manuell klipping rundt gravminner for å opprettholde et verdig utseende på gravplassen. Det er behov for ytterligere kr 0,25 millioner til å ivareta dette og kommunedirektøren foreslår økning i budsjett.
T5 Økt stillingsprosent, parker, gravplass og grønt 500 500

500

500
Kommunen har flere viktige sentrumsprosjekt foran seg, der byutvikling og det landskapsfaglige er viktige element som må sikres for å lage gode byrom. Grunnet økende antall planer, både på reguleringsplannivå og detaljplanleggingsnivå med behov for faglig bistand, foreslås kommunedirektøren å øke eksisterende årsverk på 60 prosent til 100 prosent.
P15 Velforeningspott - Bidrag vedlikehold lek/grønt 500 500 500 500
  Vei og trafikksikkerhet
T6 Leie av midlertidig bro ved Bråstein   -450 -450 -450

Leiekontrakt med Statens vegvesen er inngått med leiepris på kr 37 408 per måned. Det planlegges å bygge ny bro med oppstart og ferdigstillelse i 2022 jamfør tiltak T3 i investeringsbudsjettet og kommunedirektøren foreslås å redusere midler gitt til leie av bro fra 2023.

  Idrett og friluftsliv
T7 Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering   -350 -350

-350

Utgangspunktet er inntektene for hallen i 2018. Grunnet rehabilitering ble inntektskravet redusert. Det er beregnet stenging fram til og med april 2022, og kommunedirektøren foreslår å innføre inntektskravet igjen fra og med 2023.
T8 Reversering av sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering   2500 2500 2500
I rehabiliteringsperioden av Giskehallen har det også vært lavere utgifter, jamfør tiltak 10 i handlings- og økonomiplan 2021-2024.  Kommunedirektøren foreslår å reversere sparte utgifter når Giskehallen åpner igjen.
T9 Tilskudd Sandnes Håndballklubb    -350 -350 -350
Videreføring av tiltak T18 i økonomiplan 2020-2023. Gjelder leie av Sandneshallen, inklusive ombygginger og investeringer utført for å kunne spille topphåndball på dispensasjon. Sandnes har ikke anlegg for topphåndball per nå. Dette er en femårig avtale som går ut 2022 og kommunedirektøren foreslås å avvikle tilskudd fra og med 2023.
T10 Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering av avtale 10 20 30 40
Det ytes årlig driftstilskudd til Jæren friluftsråd og Ryfylke friluftsråd, samt Rogaland Arboret. Tilskuddsbeløpene fastsettes i tråd med folketall og kommunal deflator.
T11 Isbane på Ruten 1300 1300

1300

1300
Årlige kostnader til drift av ny isbane på ruten er estimert til kr 1,3 millioner. Tiltaket er en videreføring av tiltak vedtatt i perioderapport 30.04.2021. Beløpet inkluderer leie av aggregat, strøm, montering, demontering og lagring i sommerhalvåret når den ikke er i bruk.
T12 Idrettshall Kleivane

400

400 400 400
Driftsmidler til drift av hallen ble vedtatt i perioderapport per 30.04.2021. Utgifter på kr 0,4 millioner gjelder faste kostnader som renovasjon, vann og strøm. Hallen planlegges inn i opplegg hvor det kun er ambulerende vakt som har ansvar for alle tørrhallene som ordningen omfatter.
T13 Lavere inntektskrav alle idretts- og svømmehaller, inkludert Forsand 585 585 585 585

Inntektskravet har vært urealistisk høyt og ikke i tråd med faktisk inntekt. Inntektskrav justeres fra kr 3,135 millioner til kr 2,55 millioner. Tiltaket er en videreføring av tiltak vedtatt i perioderapport per 30.04.2021.

T14 Overføring til spillemiddelfond 700 700 700 700
Det vises til sak 76/21 om ny tilskuddsordning for idrettslag som bygger egne anlegg. Kommunedirektøren foreslår en årlig bevilgning på kr 0,7 millioner til spillemiddelfondet for å unngå ventelister på utbetaling av kommunalt tilskudd til lagseide idrettsanlegg.
T15 Strategi- og handlingsplan mot skadelige arter 300 300    
I følge vedtatt klima- og miljøplan skal kommunen kartlegge utbredelse av fremmede arter, og utarbeide en strategi og handlingsplan. Ved å kartlegge fremmede invaderende og skadelige arter, kan det settes inn målrettede tiltak før kostnadene med bekjempelse blir for store. Det søkes også eksterne midler, men det kreves ofte en egenandel i prosjektet. Det vises det til egen sak, Insektvennlig kommune - Strategi og handlingsplan som er meldt til kommunestyret, 15. november 2021. Tiltaket er en oppfølging av tekstvedtak fra handlings- og økonomiplan 2020-2023 og kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,3 millioner i henholdsvis 2022 og 2023 til utarbeidelse av strategi- og handlingsplan.
T16 Utarbeidelse av ny kommunedelplan "Aktive Sandnes"  500 500    
Det er behov for ekstra kapasitet til å lede prosessen med utarbeidelse av ny kommunedelplan for idrett- og friluftsliv. Det er et omfattende arbeid med en hovedrevisjon. Gjeldende kommunedelplan ble vedtatt i desember 2017. Det er et krav fra kulturdepartementet at kommuner foretar en hovedrevisjon hvert 4 år. Normal fremdrift på en så omfattende plan er om lag 1,5 år. Forrige revisjon ble utsatt i flere runder på grunn av manglende kapasitet. Ressursen er nødvendig for å opprettholde normal fremdrift i de formelle prosessene i tillegg til å fungere som sekretariat for en arbeidsgruppe. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,5 millioner til tiltaket i henholdsvis 2022 og 2023.
T17 Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk 3300 3300 3300 3300

Internhusleie for bygg vedtatt i gjeldende økonomiplan.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Giskehallen svømmehall og Giskehallen 1 (rehabilitering) Internhusleie 2000 2000 2000 2000
Giskehallen svømmehall og Giskehallen 1 (rehabilitering) Renhold 500 500 500 500
Giskehallen svømmehall og Giskehallen 1 (rehabilitering) Energi 800 800 800 800
Sum teknisk   3300 3300 3300 3300
P10 Tilskudd idrettsformål arrangementer, aktivitet og anlegg 100 100  100  100
P14 Drift badeplasser 200 200  200  200
  Kart, oppmåling og analyse
T18 Økte driftskostnader for programsystemer 60 60 60 60
Som følge av prisstigning på programsystemer fra henholdsvis NORKART og ESRI er det behov for økt budsjett på skattefinansiert tjeneste hos kart, oppmåling og analyse.
P13 Støtteordning separering vann og avløp 1800 1000 1000 1000
  Totalsum byutvikling og teknisk 13205 15315 15575 15635

Sist oppdatert: 28.07.2021