account_circle Min side

Helse og velferd

 Nr Tiltakstekst 2022 2023 2024 2025
  Enhet for funksjonshemmende
H1 8 boenheter i Olsokveien, for personer med funksjonsnedsettelser 5000  5000 5000 5000

Byggestart i investeringstiltak H10 var høsten 2020 og ferdigstillelse er satt til 2022. Fem plasser flyttes over fra eksisterende botiltak i Åsveien. Kommunedirektøren har derfor innarbeidet driftsmidler til tre nye plasser fra 2022.

H2 9 plasser i Foreldreinitiativ 3     1000  9000

Planlagt byggestart i investeringstiltak H12 er i 2023 og ferdigstillelse er satt til 2024. Investeringen består av 9 leiligheter. Kommunedirektøren har derfor innarbeidet driftsmidler i 2024 til planlegging av oppstart.

H3 Tilsynstjeneste (SFO) 1600 1600 1600 1600

EFF har siden 2019 driftet SFO-tilbudet til elever med ulike funksjonshemminger fra både ungdoms- og videregående skole. De neste fire årene vil det komme en markert økning i behovet for denne tjenesten. Fra 38 elever innværende skoleår vil det stige med 32 prosent til om lag 50 elever til skoleåret 2023-2024. Dette vil medføre et økt personalbehov allerede fra 2022, stigende til 2,7 årsverk i perioden. På sikt vil det også være behov for større lokaler for å håndtere denne økningen. Kommunedirektøren foreslår å innarbeide økning i årsverk i budsjettet.

H4 Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF 900 2550 4500 5800

Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan, og bygg som ferdigstilles i kommende planperiode.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Boliger for mennesker med funksjonsnedsettelser, 8 boenheter ferdig 2021, tomt Olsokveien Internhusleie 800 800 800 800
Boliger for mennesker med funksjonsnedsettelser, 8 boenheter ferdig 2021, tomt Olsokveien Energi 100 100 100 100
Bofellesskap for 9 unge funksjonshemmede, Skeianegaten Internhusleie   1500 2900 2900
Bofellesskap for 9 unge funksjonshemmede, Skeianegaten Energi   150 300 300
Foreldreinitiativ 3 Internhusleie     400 700
Omsorgsboliger 6 personer med store adferdsutfordringer Ingenhusleie       800
Omsorgsboliger 6 personer med store adferdsutfordringer Energi       200
Sum enhet for funksjonshemmede   900 2550 4500 5800
  Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering
H5 Hjemmetjenesten, befolkningsvekst 2500 5000 7500 10000

I samsvar med befolkningsutvikling og prognose for antall nye brukere innenfor hjemmetjenesten, vil det være behov for å styrke tjenesten. KS har beregnet hvordan demografiske endringer vil påvirke veksten i utgiftsbehov innenfor pleie- og omsorg i ASSS-kommunene fram til 2027. Sandnes kan forvente en vekst innen pleie og omsorg på 17,7 prosent. Dette er nest høyest i nettverket. For Sandnes antas det at utgiftsbehovet til pleie og omsorg øker med kr 290 millioner frem til 2027, gjennomsnittlig kr 48 millioner per år. Kommunedirektøren foreslår å styrke hjemmetjenesten med kr 2,5 millioner i 2022, kr 5 millioner i 2023, kr 7,5 millioner i 2024 og kr 10 millioner i 2025.

H6 Økt behov hjemmetjeneste grunnet utsettelse av sykehjem 10000 20000 20000 20000

Som en konsekvens av sviktende inntekter i kommunen foreslo kommunedirektøren i handlings- og økonomiplan 2021-2024 å forskyve bygging av nye sykehjemsplasser i investeringstiltak H1. For å kompensere for at bygging av nye sykehjemsplasser ble flyttet ut i perioden og for den store befolkningsveksten i antall eldre, ble det innarbeidet en styrkning av hjemmetjenesten med kr 5 millioner fra 2021. En økning på kr 10 millioner i 2022 og kr 20 millioner fra 2023 foreslås videreført i denne handlings- og økonomiplan.

22,6 prosent av eldre over 80 år i Sandnes får hjemmetjenester, dette er den laveste andelen blant ASSS-kommunene. Tall fra ASSS samarbeidet viser at andelen innbyggere 80 år og eldre som bor på sykehjem eller bolig med heldøgnstjenester er synkende. Tall fra 2020 viser at det er stor forskjell mellom kommunene på denne indikatoren. Det er fire kommuner som har lavere andel enn Sandnes.

Kommunen klarer ikke å opprettholde dagens dekningsgrad på heldøgnsplasser, og det vil ikke være bærekraftig å øke antall plasser i takt med økningen i antall eldre. Økningen i antall eldre må møtes med mange ulike virkemiddel. Det primære målet er å tilrettelegge for at personer med omsorgsbehov kan bo hjemme så lenge som mulig. Behovet for heldøgnsopphold kan reduseres ved en god boligplanlegging, hverdagsrehabilitering, velferdsteknologi, aktivitets- og fritidstilbud og gode tjenester i hjemmet.

H7 Nattvaktssett på Sandnes helsesenter 1400 1400 1400 1400

Grunnet økt press på Sandnes helsesenter er det behov for mer bemanning på natt. Det oppleves at pasientene som kommer til Sandnes helsesenter har stadig større bemanningsbehov, og det har vært nødvendig med ekstra innleie på de fleste vaktene. Kommunedirektøren foreslår derfor å innarbeide ett nytt nattevaktsett i budsjettet.

  Helse og velferd felles og samordningstjenester
H8 Kommunale boliger, indeksregulering -300 -900 -1500 -2100

Bystyret vedtok i økonomiplan 2012-2015 at det skal foretas en årlig regulering av husleienivået per 1. august. Kommunedirektøren foreslår å videreføre tiltaket.

H9 Samordning, nye årsverk koordinerende enhet 1400 2200 2200 2200

For å kunne ivareta den økende arbeidsmengden i samordning er det behov for å styrke koordinerende enhet med nye årsverk. I tillegg foreslår regjeringen i statsbudsjettet at lovfestet rett til barnekoordinator trer i kraft fra 1. august 2022, og at kommunene kompenseres med kr 100 millioner i 2022 og kr 180 millioner fra 2023. For Sandnes kommune utgjør dette kr 1,4 millioner i 2022, tilsvarende to årsverk, økende til 3 årsverk fra 2023.

H10 Omstilling 2025 -27256 -27256 -27256 -27256

Som følge av den økonomiske situasjonen er Sandnes kommune i en krevende situasjon. Store innsparinger ble allerede vedtatt i handlings- og økonomiplan 2020-2023, og grunnet sviktende inntekter måtte kommunedirektøren innarbeide nye innsparinger i handlings- og økonomiplan 2021-2024. De siste innsparingene utgjør kr 27,3 millioner for helse og velferd fra 2022. Kommunedirektøren foreslår i denne handlings- og økonomiplan at innsparingen finansieres ved bruk av kommunens generelle disposisjonsfond i 2022.

Helse og velferd har vurdert mange ulike omstillingstiltak de siste årene. Virksomhetene har gjennomført flere krevende tiltak som reduksjon av antall ledere, mindre bemanning i bofellesskap, utsettelse av nye tiltak, nedleggelse av dagsenter for eldre med mer.

Helse og velferd ser ikke at det er mulig å klare innsparingskravet ved ytterligere omstillinger. For å oppnå nye innsparinger vurderes avvikling av tjenestetilbud som eneste mulighet. Et alternativ er nedleggelse av sykehjemsplasser. Tatt i betraktning den store befolkningsveksten blant eldre vurderes ikke dette som et godt alternativ. Det kan redusere faste kostnader, men utgifter til hjemmetjenester, enetiltak og utskrivningsklare pasienter vil øke.

H11 Bruk av fond, forskyvning av innsparing 27256      

Kommunedirektøren foreslår å forskyve innsparing på helse og velferd ved bruk av kommunens generelle disposisjonsfond i 2022 med kr 27,3 millioner.

H12 Lisenser fagprogrammer 1000  1000 1000 1000

Årlige lisenskostnader på fagprogrammene i helse og velferd øker stadig. Kommunedirektøren innarbeider kr 1 million i økt budsjett til lisensutgifter.

P16 Hele stillinger videreføres, også for andre enheter 2200 4500 4500 4500
P7 Tilskudd til lag og foreninger (Kreftomsorg, ME, Hjerte for Sandnes, pensjonistforbunder og frilager) 250 250 250 250
  Helse- og rebahiliteringstjenester
H13 Økning driftstilskudd fysioterapeuter 600  600  600  600

Det er gjennomført takstoppgjør av Helse og omsorgsdepartementet. Driftstilskuddet til fysioterapeuter øker med kr 21 780 per tilskudd fra 1. juli 2021. Sandnes kommune har 27,2 driftstilskudd. Det medfører en tilleggsutgift for kommunen på om lag kr 0,6 millioner i helårsvirkning for 2022.

H14 Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst og endring i takst 5461  5521 5578 5635

Fra 1. juli øker basistilskuddet til fastlegeordningen fra kr 577 til kr 642 per listeinnbygger inntil 1 000 listeinnbyggere på fastlegelisten. Fra listeinnbygger 1 001 og opptil 2 500 øker det fra kr 499 til kr 526. Dette medfører en økt kostnad på om lag kr 0,45 millioner i måneden. For hele økonomiplanperioden har kommunedirektøren innarbeidet økningen i tråd med antatt befolkningsvekst.

H15 Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester 100 100 100 100

Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Ombygging boligrigg på Soma Internhusleie 100 100 100 100
Sum helse- og rehabiliteringstjenester   100 100 100 100
H16 Rusreform, opprettelse av rådgivende enhet for russaker   1500 1500 1500

Ved Stortingets behandling av Prop. 92 L (2020-2021) Endringer i helse- og omsorgstjenesteloven og straffeloven m.m. (rusreform – opphevelse av straffansvar m.m.) ble det vedtatt å opprette rådgivende enheter i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Enheten skal ha ansvar for å møte personer når oppmøte for enheten er satt som vilkår for en bestemt strafferettslig reaksjon. I forslag til statsbudsjettet 2022 foreslås en kompensasjon til kommunene for etablering av enhetene gjennom en økning i rammetilskuddet på kr 100 millioner, noe som utgjør om lag kr 1,5 millioner for Sandnes kommune. Mestringsenheten avventer foreløpig retningslinjer for organisering av arbeidet fra Helsedirektoratet.

  Sosiale tjenester
H17 Integreringstilskudd enslige mindreårige  -1883  -1178 232 4583

I budsjettgrunnlag for 2022 er integreringstilskudd for enslige mindreårige budsjettert med kr 8,2 millioner. Ny beregning av tilskudd gir en økning i 2022 på kr 1,9 millioner. Tilskuddet blir redusert utover i perioden.

H18 Introduksjonsprogrammet 5000   -2000 -2000

Introduksjonsordningen har et basisbudsjett på kr 18,4 millioner i 2022. Det er forventet økt antall deltakelse i 2022 og budsjettet oppjusteres med kr 5 millioner. Videre forventes det en reduksjon i antall deltakere og budsjettet i 2024 og 2025 kan justeres ned med kr 2 millioner.

H19 NAV, økte sosialhjelpsutgifter som følge av redusert dagsats for tiltakspenger 1000 1000 1000 1000
Det foreslås å innføre en felles dagsats for tiltakspenger tilsvarende minste sats for dagpenger fra 1. januar 2022. Det forventes at tiltakspengemottakere som allerede mottar supplerende sosialhjelp, vil motta mer sosialhjelp når tiltakspengene reduseres, og for å kompensere for dette er rammetilskuddet økt med kr 69 millioner. Dette utgjør om lag kr 1 million for Sandnes kommune og kommunedirektøren forslår å kompensere virksomheten NAV tilsvarende.
H20 Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester 1750 3450 3450 3450

Internhusleie for helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2021.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Småhus to hvert år 2021 Internhusleie 100 300 300 300
Ombygging av Skeienegata 14 Internhusleie 150 150 150 150
Boligsosial handlingsplan 2021 Internhusleie 1500 3000 3000 3000
Sum sosiale tjenester   1750 3450 3450 3450
H21 Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester, nye bygg 3510 10430 17050 22010

Internhusleie for nye bygg i kommunedirektørens forslag til økonomiplan.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Småhus to hvert år 2022 Internhusleie 100 300 300 300
Småhus to hvert år 2023 Internhusleie   100 300 300
Småhus to hvert år 2024 Internhusleie     100 300
Småhus to hvert år 2025 Internhusleie       100
Tun Lura Nord Internhusleie   400 700 700
Tun ubestemt tomt Internhusleie 200 500 500 500
Boliger øremerket rus og psykisk helse 2022 Internhusleie 600 600 600 600
Boliger øremerket rus og psykisk helse 2023 Internhusleie    1000 1900 1900
Boliger øremerket rus og psykisk helse 2024 Internhusleie      1000 1900
Tun Foss Eikeland Internhusleie  300 600 600 600
Luragata 31, 4 små boenheter Internhusleie       200
Boligsosial handlingsplan 2022 Internhusleie 2310 4620 4620 4620
Boligsosial handlingsplan 2023 Internhusleie   2310 4620 4620
Boligsosial handlingsplan 2024 Internhusleie     1810 3620
Boligsosial handlingsplan 2025 Internhusleie       1750
Sum sosiale tjenester   3510 10430 17050 22010
P4 Ekstra boveileder 500 750 750 750
  Sykehjemstjenester
H22 Lunde bo- og aktivitetssenter, 14 heldøgnsplasser      6000  12000

I investeringsbudsjettet (tiltak H11) ligger det inne et nytt bygg for unge med funksjonsnedsettelser. Brukerne bor i dag på Lunde bo- og aktivitetssenter, og når disse flytter inn i nye lokaler, blir det 14 disponible plasser på Lunde. Kommunedirektøren foreslår at det kan etableres 14 nye heldøgnsplasser for eldre, som kan tas i bruk etter oppussing (tiltak H19).

H23 Hele stillinger pilotprosjekt    -2500 -2500 -2500

I tiltak P3 i handlings- og økonomiplan 2020-2023 vedtok kommunestyre et pilotprosjekt for hele stillinger i helse og velferd med kr 3 millioner i 2020, kr 4,7 millioner i 2021 og kr 2,5 millioner i 2022. Det er dermed innarbeidet kr 2,5 millioner i budsjettet for 2022, og kommunedirektøren foreslår derfor en nedtrapping fra 2023 i tråd med vedtatt tiltak.

H24 Ressurskrevende brukere på sykehjem 4000  4000 4000 4000

Skjermede avdelinger på Åse har pasienter som krever mer bemanning enn hva vedtatt pleiefaktor for skjermet plass tilsier. Kommunedirektøren foreslår å innarbeide midler i budsjett fra 2022 til å ivareta disse pasientene på en forsvarlig måte.

P5 Økt grunnbemanning sykehjem, prøveprosjekt 5000 10000 10000 10000
P6 Redusert vikarbruk, effekt grunnbemanning     -4600 -6000
  Totalsum helse og velferd 50988 49017 61954 86522

Sist oppdatert: 28.07.2021