account_circle Min side

Innledning

Stram styring - langsiktig omstillingsbehov

Mye går i riktig retning og økonomien er god i 2021. Et høyt investeringsbehov de neste 10 årene med tilhørende vekst i lånegjelden og renteøkninger, kan gjøre den økonomiske situasjonen utfordrende på sikt. Utfordringsbildet er også knyttet til en aldrende befolkning og klimaendringer. Selv om økonomien er bra inneværende år legges det opp til fortsatt stram styring. Målet er en mest mulig stabil drift, og samtidig fortsette det langsiktige omstillingsarbeidet.

Gjenåpning etter pandemien, optimisme i næringslivet, synkende arbeidsledighet, fremdeles lav rente, vekst i boligmarkedet og høy skattevekst. Som kraftkommune er til og med høye strømpriser positivt for Sandnesøkonomien. Mye går i riktig retning.

Ledere og medarbeidere har gjort en formidabel innsats under pandemien blant annet i skoler, barnehager, sykehjem og hjemmetjenesten. Stengt ned ved behov, organisert i grupper, sørget for godt renhold, smittesporet, vaksinert og ikke minst funnet effektive måter å håndtere situasjonen på i god Sandnesånd.

Staten har bidratt med betydelige tilleggsbevilgninger til kommunene for å håndtere pandemien gjennom året. I tillegg er skatteveksten for alle landets kommuner mye høyere enn forutsatt i statsbudsjettet for 2021. Økonomisk sett vil inneværende år bli vesentlig bedre enn det kommunedirektøren la til grunn i sitt opprinnelige budsjettforslag.  

Sammenlignet med andre kommuner har Sandnes fremdeles relativt lave inntekter og driver effektivt sammenlignet med ASSS-kommunene. Usikkerheten og den store skattesvikten i 2020 tilsa at det var behov for omstilling og omfattende budsjettkutt. Prosjektet Sandnes 2025 ble opprettet og tjenesteområdene har omstilt og kuttet kostnader på til sammen kr 182 millioner i 2021. Prosjektet Sandnes 2025 er avsluttet i sin opprinnelige form. Fra et fokus hvor vi måtte ta ned driften kjapt, jobber vi nå målrettet og langsiktig mot 2035 med omstilling og endringsprosesser i forhold til strukturer og endringsprosesser.

Det foreliggende budsjettforslaget bygger på Solbergregjeringens forslag til statsbudsjett og økonomiske rammer for 2022. Som forventet legges det opp til en innstramming i skatteveksten sammenlignet med 2021 gjennom lavere skattøre til kommunene. Anslag på frie inntekter ligger i nedre intervallgrense som ble gitt i kommuneproposisjonen. Dersom ny regjering øker inntektsrammene til kommunene i sin tilleggsproposisjon, vil kommunedirektøren anbefale å styrke overføringen fra drift til investering slik at lånegjelden kan reduseres.

Sandnes har hatt et høyt investeringsnivå de siste årene, og store deler av bygningsmassen er oppgradert eller erstattet. Vedlikeholdsetterslepet er derfor kraftig redusert. Sandnes har en betydelig eiendomsmasse. Det foreslås derfor midler til oppgradering av formålsbyggene i investeringsbudsjettet og styrking av vedlikeholdsbudsjettet for å holde etterslepet nede.

Lånegjelden er høy og vil øke også etter planperioden. Høyere rente- og avdragsutgifter vil framover påvirke økonomien negativt.  Det legges fram en tiårig investeringsplan for å synliggjøre behovet for nye investeringer i skoler, barnehager, sykehjem, boliger og annet. Inntektssystemet til kommunene er ikke innrettet for å dekke opp for økt investeringsnivå og høyere rente- og avdragsutgifter. Dersom investeringsnivået skal være høyt, vil det medføre ytterligere innstramminger i driftsbudsjettet. Det bør tas grep for å redusere investeringene ved å utfordre på kapasitet, standard og beliggenhet.

Utfordringsbildet framover er også knyttet til endret befolkningssammensetning og klimaendringer.

En aldrende befolkning vil medføre økte utgifter til pensjoner og økte utgifter i pleie- og omsorgssektoren. Andelen yrkesaktive i samfunnet vil gå ned og konkurransen om arbeidskraften vil øke. Hvordan skatte- og avgiftssystemet blir utformet for å ivareta et høyere utgiftsnivå er usikkert.

Omstillingen i pleie og omsorgssektoren fortsetter med å skape gode ordninger og forebygging i form av hjelp til selvhjelp, hverdagsmestring og tilrettelegging slik at eldre kan bo lengst mulig hjemme. Samtidig øker antall utskrivningsklare pasienter. Omstillingen tar tid og det jobbes med holdningsendringer hos både ansatte og pårørende. Med den kraftige økningen i antall eldre og antall med demens vil det bli behov for en vesentlig styrking av budsjettene til sektoren.

Klima- og miljøutfordringene globalt er godt kjent. Hvordan det vil påvirke petroleumsnæringen i vår region og antall arbeidsplasser er usikkert. Et sannsynlig scenario er at petroleumsnæringen vil miste mye av sin betydning som vekstmotor for norsk økonomi. Vår region er da spesielt utsatt. Ny teknologi og metoder for karbonfangst kan bli banebrytende. Utvikling og utvinning av fornybare energiløsninger, og nye næringer kan gi ny vekst framover.

Klimautslippene må ned, og det legges for første gang i Sandnes fram et klimabudsjett. Klimabudsjettet viser historiske utslipp i kommunen, hvor mye av klimagassutslippene må reduseres for å nå måltallet på 40 prosent og aktuelle tiltak for å redusere utslipp. Framover blir det viktig, ikke minst politisk, å finne fram til de gode tiltakene som virkelig monner.

Forskjeller i levekår blant innbyggerne øker, og flere barn bor i husholdninger med vedvarende lav inntekt. Ungt utenforskap er også en del av dagens utfordringsbilde.

Det tas grep for å bedre tjenestetilbudet til neste år. Tiltakspakken til barn og unge etter pandemien styrkes. Samordningsenheten styrkes med nye årsverk for å ivareta Likeverdsreformen og den lovfestede retten til barnekoordinator.

Midler til barnevernreformen er innarbeidet i budsjettet i tråd med det kommunen har mottatt i rammetilskudd. Det er i tillegg lagt inn midler for å styrke barne- og familieenheten og midler til flere barnehagelærere i grunnbemanningen. Stillinger til rådgivning i forbindelse med rusreformen er også prioritert.

Sandnes har lav andel kommunale boliger sammenlignet med ASSS-kommunene. Det satses derfor videre på boligsosial handlingsplan.

Nye tiltak for å fremme folkehelsen er også prioritert med midler til blant annet ny discgolfbane, nytt trimanelegg og driftsmidler til isbane på Ruten. Etablering av parkdrag langs Storåna og langs Elveparken, åpning av Storåna mot Skeiane og havnebassenget vil bidra til fortsatt god utvikling av byen. Du kan lese mer om flere tiltak og mål for tjenesteområdene i den foreliggende handlings- og økonomiplanen.

 

Bodil Sivertsen

 

kommunedirektør

Sist oppdatert: 19.10.2021