account_circle Min side
HjemPerioderapporterPerioderapport per 30. april 2021Oppsummering og forslag til vedtak

Oppsummering og forslag til vedtak

Innledning

Kommunedirektøren legger fram perioderapport per 30. april 2021 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og kommunestyret.

Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2021-2024 (ksak 187/20).

Økonomien i 2021 vil bli vesentlig bedre enn lagt til grunn i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2021, der netto driftsresultat var anslått til 0,5 prosent.

Dette skyldes blant annet følgende forhold:

  • Regjeringen la dagen før kommunedirektøren offentliggjorde sitt budsjettforslag, forslag til en tilleggsbevilgning på kr 4,4 milliarder til kommunene for å dekke økte utgifter og mindreinntekter i forbindelse med pandemien. Beløpet utgjorde kr 65,5 millioner for Sandnes.
  • I saldert statsbudsjett ble rammetilskuddet økt med ytterligere kr 16 millioner for Sandnes.
  • I RNB er det foreslått en økning i rammetilskuddet på kr 27,2 millioner.
  • I RNB er anslaget for formue- og inntektsskatten for landet økt med kr 2,7 milliarder for kommunene (fra kr 180,635 milliarder til kr 183,358 milliarder). Skatteinngangen for Sandnes er også god og kan økes med kr 35 millioner.
  • I RNB økes lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent, men helårsvirkningen i 2021 av lønnsoppgjøret for 2020 (som ble kjent i november 2020) ble betydelig lavere enn anslått. I tillegg tilsier oppdaterte aktuarberegninger på pensjon lavere pensjonsutgifter. Lønns – og pensjonsreserven kan reduseres med kr 40 millioner.
  • Strømprisene har vært høyere enn lagt til grunn i budsjettet, og årsprognosen tilsier økte inntekter fra salg av konsesjonskraft på kr 11 millioner.
  • Nytt skattegrunnlag for Lysebotn 2 medfører at budsjett for eiendomsskatt kan økes med kr 8 millioner.

Oppsummert er sentrale inntekter og lavere utgifter på kommune felles om lag kr 200 millioner bedre enn i kommunedirektørens forslag til budsjett 2021-2024. Om lag kr 90 millioner av disse er engangsinntekter i form av rammetilskudd som er bevilget til kommunene for å dekke økte kostnader kommunene har i forbindelse med pandemien.

I denne perioderapporten foreslås det tilleggsbevilgninger på totalt kr 29 millioner. Tilskudd til lokalt næringsliv som er finansiert av øremerkede tilskudd/rammetilskudd er da holdt utenfor tallene både på inntekts- og utgiftssiden.

Forutsatt at virksomhetene og kommunens fellesområde samlet sett går i balanse på årsbasis, så kan netto driftsresultat bli om lag 2,7 prosent i 2021. Det er da lagt til grunn et anslag på kr 160 millioner i netto driftsresultat og i underkant av kr 6,0 milliarder i samlede driftsinntekter. Det minnes om at det alltid er usikkerhet knyttet til anslag på sentrale inntekter, lønnsoppgjør og utgifter til pensjon. I tillegg gjenstår mye av budsjettåret og ytterligere merutgifter som følge av pandemien kan påløpe.

Regjeringen har i forbindelse med offentliggjøringen av RNB uttalt at kommunene skal beholde merskatteinntektene i 2021 og at det høyere skattenivået skal videreføres i 2022.

Kommunedirektøren ser ikke bort fra at høstens Stortingsvalg kan få ytterligere følger for anslagene på sentrale inntekter for 2022. 

Perspektivmeldingen som nylig ble lagt fram viser imidlertid at offentlige utgifter skal ned på sikt som følge av eldrebølgen, høyere utgifter til pensjon, lavere skatteinngang og nedgang i inntekter fra petroleumsnæringen. I tillegg er det som følge av pandemien en vesentlig økning i bruk av offentlige midler over statsbudsjettet i 2020 og 2021 som skal dekkes inn igjen i kommende år. Omstilling i offentlig sektor må derfor fortsette.

Sandnes har i tillegg hatt et høyt investeringsnivå de siste årene og lånegjelden har økt og er nå over vedtatte målsettinger. I tillegg har vi skjøvet store investeringsprosjekter ut av økonomiplanperioden. Lånegjelden forventes med andre ord å øke enda mer framover. Inneværende års mindreforbruk foreslås derfor som økt overføring fra drift til investering slik at låneopptaket i 2021 kan reduseres.

Når inntektsnivået forbedres, kan det være fristende å foreta tilleggsbevilgninger og reversere krevende omstillingsarbeid. Kommunedirektørens klare anbefaling er imidlertid å fortsette det pågående omstillingsarbeidet. Det er klare signaler på at kommune-Norge skal omstille og drive enda mer effektivt på lang sikt. Da er det uheldig å styrke budsjettene i ett eller to år for så å måtte redusere med tilsvarende beløp i påfølgende år. Arbeid med omstilling som følge av slike påplussinger og nedskjæringer trøtter organisasjonen, og kan oppleves som unødvendig bruk av ressurser.

 

I perioderapporten presenteres følgende:

  • Oppsummering og forslag til vedtak
  • Økonomi - overordnet
  • Finansrapport
  • Sandnes 2025
  • Tjenesteområdene
    • Økonomi
    • Produksjon
    • Medarbeider
    • Driftstiltak
  • Status tekstforslag
  • Kommunale foretak
  • Risikoanalyse for selskaper kommunen har eierskap i

 

Som vedlegg til perioderapporten kommer: 

  • § 5-4 2. ledd (Skjema 1B) 
  • § 5-5 2. ledd (Skjema 2B) 
  • Oversikt over pågående investeringsprosjekter 
  • Budsjettjustering drift 
  • Budsjettjustering investering 
  • Digitaliseringsfondet 
  • Inntekter og utgifter knyttet til Covid-19
  • Oversikt disposisjonsfond

 

Bakgrunn

Det følger av ny kommunelov av 1. januar 2020, § 14-5, at kommunedirektøren minst to ganger i året skal legge fram rapporter til kommunestyret som viser utviklingen i inntekter og utgifter i samsvar med det vedtatte årsbudsjettet. Dersom kommunedirektøren finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik sammenlignet med vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.

 

Oppsummering og forslag til vedtak

Driftsregnskapet

Virksomhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per april på kr 38,7 millioner.

Driftsregnskap per 30.04.2021 Regnskap jan-april Budsjett jan-april Avvik Årsbudsjett Årsprognose (mer-/mindreforbruk)
Oppvekst - skolene 527965 520959 7006 1169482 0
Oppvekst - barn og unge 464010 453117 10894 1019627 12000
Helse og velferd 827627 825335 2292 1668325 20200
Byutvikling og teknisk 17252 9940 7312 179923 1500
Organisasjon 45792 43894 1898 123756 0
Økonomi 18781 18823 -42 46943 -275
Kultur og næring 72018 74370 -2352 147700 0
Kommunedirektørens stabsenheter og fellesutg. -249193 -260836 11643 205228 -40000
Sum tjenesteområdene 1724251 1685600 38652 4560983 -6575
           
Felleskostnader -18056 -4000 -14056 -12000 0
Sum 1706196 1681600 24596 4548983 -6575

Det er et mindreforbruk innen økonomi og kultur og næring per 30. april 2021. Resterende områder har merforbruk per april. Alle oppgitte årsprognoser er prognoser før eventuelle budsjettjusteringer fremmet i denne saken.

Oppvekst skole har per april et merforbruk på kr 7 millioner, og forventer å gå i balanse ved årets slutt. Oppvekst barn og unge har et merforbruk på kr 10,9 millioner per august. Av disse har barnehagene et merforbruk på kr 3,3 millioner som i hovedsak skyldes utgifter knyttet til Covid-19. Det forventes at oppvekst barn og unge ved årets slutt har et merforbruk på kr 12 millioner.

Helse og velferd har et merforbruk på kr 2,3 millioner per april, og beregnet merforbruk ved årets slutt er kr 20,2 millioner. Kr 7,2 millioner av disse er estimert merforbruk for enhet for hjemmetjenester og rehabilitering. Det skyldes hovedsakelig et nytt døgntiltak i eget hjem, hvor kommunedirektøren vil følge utviklingen fram mot andre perioderapport. Utover det skyldes beregnet merforbruk ved årets slutt hovedsakelig Covid-19 utgifter: smittevernutstyr, leie av vaksinasjonslokaler og merutgifter knyttet til innleie av vikarer på sykehjemmene. Kommunedirektøren tilrår tilleggsbevilgninger til å dekke nevnte utgifter i perioderapporten.

Byutvikling og teknisk har et merforbruk på kr 7,3 millioner per april. Av disse er kr 5,9 millioner knyttet til PIV (park, idrett og vei), hvor kr 3,6 millioner av merforbruket deres skyldes vei som følge av den kalde vinteren. Det forventes et merforbruk på kr 1,5 millioner for byutvikling og teknisk ved årets slutt.

Organisasjon har per april et merforbruk på kr 1,9 millioner, hvor kr 1,2 millioner er Covid-19 relaterte kostnader. Økonomi er tilnærmet i balanse per april, men forventer å gå med et mindreforbruk ved årets slutt som følge av vakanser og at det ikke er tatt inn vikarer ved fravær.

Kommunedirektørens stabsenheter og fellesutgifter har et merforbruk per april på kr 11,6 millioner. Årsprognosen for området er et mindreforbruk på kr 40 millioner, og gjelder redusert lønnsreserve og lavere pensjonsutgifter.

I revidert nasjonalbudsjett 2021 økes lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent. Dette medfører isolert sett et behov for å øke lønnsreserven med kr 10 millioner. Helårsvirkningen av lønnsoppgjørene for 2020 ble imidlertid betydelig lavere enn anslått. Kommunedirektøren tilrår å nedjustere lønnsreserven for 2021 med kr 15 millioner.

Premiefondet i Sandnes kommunale pensjonskasse utgjør nå kr 578,5 millioner og kommunedirektøren foreslår at det brukes kr 100 millioner av premiefondet i 2021. Oppdaterte aktuarberegninger, hensyntatt bruk av premiefond, viser at pensjonsutgiftene kan reduseres. Kommedirektøren tilrår at pensjonsutgiftene reduseres med kr 25 millioner.

Det er i løpet av året kommet flere økninger av rammetilskuddet. I saldert statsbudsjett for 2021 ble rammetilskuddet økt med totalt kr 81 millioner. Kr 65 millioner av dette er allerede innarbeidet i budsjettet etter vedtak i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Rammetilskuddet kan dermed etter saldert budsjett oppjusteres med kr 16 millioner.

I revidert nasjonalbudsjett kom det ytterligere økning i rammetilskuddet på kr 27,2 millioner. Kr 14,9 millioner gjelder økt innbyggertilskudd knyttet til koronapandemien og kr 11,3 millioner til dekning av vaksineringsutgifter. I tillegg ble basistilskuddet til fastleger økt med kr 1 millioner. Totalt oppjusteres rammetilskuddet med kr 43,2 millioner.

I løpet av 2021 har kommunen mottatt kr 16,2 millioner i øremerket tilskudd for å kompensere lokalt næringsliv. Dette er tilskudd kommunen mottar og viderefordeler direkte til lokalt næringsliv.

Akkumulert skatteinngang per april er på kr 826,9 millioner. Dette tilsvarer en skattevekst fra 2020 på 6,5 prosent. Per april ligger skatteinngangen totalt kr 12,9 millioner over budsjett. I revidert nasjonalbudsjett oppjusterte regjeringen skatteanslaget for kommunene på landsbasis med kr 2,7 milliarder. Oppdatert prognosemodell fra KS viser at skatteanslaget for Sandnes kommune kan oppjusteres med kr 35 millioner.

Nytt skattegrunnlag for Lysebotn 2 medfører at budsjett for eiendomsskatt kan økes med kr 8 millioner.

Høye kraftpriser i årets første måneder samt prisprognoser for resten av året medfører at netto overskudd fra salg av konsesjonskraft kan økes med kr 11 millioner.

Renteutgifter har per april et merforbruk på kr 2,7 millioner. Høyere renteprognose samt opptak av nye fastrentelån gir en årsprognose på kr 10 millioner i merforbruk. Renteinntekter har per april en merinntekt på kr 1,9 millioner. Høyere renteprognose og høyere likviditet enn forutsatt gir en årsprognose på renteinntekter på kr 5 millioner i merinntekter. Kommunedirektøren foreslår dermed å øke netto renteutgifter med kr 5 millioner.

Kommunedirektøren har gjennomgått inntekter og utgifter i forbindelse med Covid-19 per april. Oversikt ligger som vedlegg til perioderapporten (vedlegg 7). Tjenesteområdene i Sandens kommune har så langt i 2021 hatt økte kostnader og mindreinntekter som følge av Covid-19 på kr 30 millioner. Det er blant annet brukt kr 4,4 millioner i vikarutgifter på skolene og kr 2,3 millioner i vikarutgifter i barnehagene. Vaksineringen har til nå kostet Sandnes kommune i overkant av kr 4,3 millioner. Luftveislegevaktsamarbeidet koster kommunen opp mot kr 1 millioner per måned. Det er også brukt kr 2,7 millioner på smittevernutstyr, samt kr 4 millioner på ekstra personell innen pleie og omsorg. Foreløpig årsanslag er på kr 76,7 millioner i ekstrakostnader og mindreinntekter for Sandnes kommune, hvor kr 12 millioner er knyttet til vaksineringen. Sandnes kommune har gjennom rammetilskuddet blitt kompensert med kr 100,7 millioner i 2021, hvorav kr 18,8 millioner gjelder dekning av vaksinasjonsutgifter. Kommunedirektøren kommer tilbake til inndekning av kostnader i forbindelse med Covid-19 i 2. perioderapport.

 

Budsjettjusteringer

For at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i tabellen under, samt som vedlegg 4 til saksframlegget. 

Område Resultatenhet Sak Tilleggsbev./ omdisponering
Oppvekst barn og unge Barn og unge felles Covid-19 - ekstratildelinger barnehager. Forskudd til de private 4100000
Oppvekst barn og unge Barn og unge felles Tilskudd til private barnehager - økning på grunn av forlik statsbudsjett 3100000
Oppvekst barn og unge PPT Visma Flyt, lisensutgifter 480000
Helse og velferd Helse og velferd felles Redusert refusjon ressurskrevende ved bruk av premiefond 10000000
Helse og velferd Helse og velferd felles  Utgifter knyttet til smittevernutstyr grunnet Covid-19 3200000
Helse og velferd Helse og velferd felles Leie vaksinasjonskontor 1400000
Helse og velferd SYV Ekstra innleie grunnet Covid-19 på sykehjem 1800000
Byutvikling og teknisk PIV Overforbruk vinterdrift 3000000
Byutvikling og teknisk PIV Overforbruk vinterdrift, dekkes av disposisjonsfond 25706200 -1500000
Byutvikling og teknisk PIV Drift av idretts- og svømmehall på Forsand 1000000
Byutvikling og teknisk PIV Reduksjon i inntektskrav til alle idretts- og svømmehaller, inkludert Forsand 400000
Byutvikling og teknisk PIV Justering av sparte utgifter for stengt Giske svømmehall i 2021 2500000
Byutvikling og teknisk PIV Drift av Kleivane idrettshall 200000
Byutvikling og teknisk  PIV Drift av anlegg i Forsand (veier, kaier, bruer, parker, friluftsområder, gravplasser og utendørs idrettsanlegg) 450000
Byutvikling og teknisk PIV Kaier, rette opp fondsbruk -450000
Byutvikling og teknisk PIV Drift av isbane på Ruten bypark 250000
Byutvikling og teknisk Kart, oppmåling og analyse Økte driftskostnader for programsystemer 35000
Byutvikling og teknisk PIV Vei: Redusere standard på kantklipp langs vei -130000
Byutvikling og teknisk PIV Vei: Redusert energibruk på gatelys -950000
Byutvikling og teknisk Samfunn, plan og bygg Reguleringsplanarbeid og overordnet plan: Redusere behandlingskapasitet -3300000
Byutvikling og teknisk Kart, oppmåling og analyse Tilby planforvaltningskapasitet til Sola kommune -200000
Byutvikling og teknisk Kart, oppmåling og analyse Intern utleie av personell halvt årsverk til karttjenester i gebyrfinansiert virksomhet, byggdatabaser og scanning -100000
Byutvikling og teknisk Kart, oppmåling og analyse Personell i redusert stilling i deler av året -20000
Byutvikling og teknisk Byutvikling og teknisk felles  Redusere bruk av eksterne konsulenter -301000
Byutvikling og teknisk Byutvikling og teknisk felles  Byutvikling og teknisk, fordeling av innsparingskrav jf. Sandnes 2025 5001000
Kultur og næring Næring Medlemskontingent Stavangerregionens Europakontor 495000
Kultur og næring Næring Tilskudd finansieres av fond jamfør handlings- og økonomiplan 2020 -495000
Kultur og næring  Næring Kompensasjon lokalt næringsliv (øremerkede midler som skal ligge hos næring) 8861000
Økonomi Fagstab økonomi Uavhengig finansrådgiver 300000
Sentrale inntekter  Sentrale inntekter Økt inntekter, som følge av uavhengig finansrådgiver -500000
Økonomi Lønn Bruk av fond - finansiering 2 stillinger - jamfør HØP 2020 -1300000
Organisasjon Dokumentsenter Eiertilskudd Interkommunalt Arkiv i Rogaland IKS 184000
Organisasjon Dokumentsenter Eiertilskudd, finansiert av disposisjonsfond 25701210 -184000
Kommune felles Kommune felles Innsparingskrav som følge av kommunesammenslåingen og grensejusteringen 2530000
Kommune felles Kommune felles  Innsparingskrav, dekkes av disposisjonsfond 25110044 -2530000
Kommune felles Kommune felles Fellesutgifter og brukerstyrte oppgaver, rådhuset​ 200000
Kommune felles Kommune felles Fellesutgifter og brukerstyrte oppgaver, finansieres av disposisjonsfond 25701110 -200000
Kommune felles Kommune felles Saksomkostninger – klagesak om konsesjon på kjøp av landbrukseiendom 90000
Kommune felles Kommune felles Saksomkostninger – klagesak finansieres av disposisjonsfond 25701156 -90000
Kommune felles Kommune felles Redusert lønnsreserve -15000000
Kommune felles Kommune felles Redusert pensjon og bruk av premiefond -25000000
Sentrale inntekter Sentrale inntekter Økt rammetilskudd og øremerkede tilskudd -52049000
Sentrale inntekter Sentrale inntekter Økt nettoinntekt konsesjonskraft -11000000
Sentrale inntekter Sentrale inntekter Økt eiendomsskatt -8000000
Sentrale inntekter Sentrale inntekter Økte netto renteutgifter 5000000
Sentrale inntekter Sentrale inntekter Økt skatteinngang -35000000
Økt overføring fra drift til investering     103723000
Sum     0

 

Investeringsregnskapet

Investeringsregnskapet per 30.04.2021 Regnskap
Årsbudsjett Opprinnelig budsjett
Sum investeringsutgifter 305988 1033545 1012650
Finansieres slik:       
Kompensasjon for merverdiavgift 45169 139756 139756
Tilskudd fra andre 35158 62958 62958
Salg av varige driftsmidler 19309 77000 77000
Salg av finansielle anleggsmidler 53 0 0
Mottatte avdrag på utlån av egne midler -308 23863 23863
Bruk av lån 0 679389 679389
Sum investeringsinntekter 99381 982966 982966
Sum overføring fra drift og netto avsetninger 0 50579 29684
Fremført til inndeking i senere år (udekket beløp) 0 0 0

Per april er det brukt 30 prosent av årsbudsjettet for investeringsutgifter mens det er mottatt 10 prosent av årets budsjetterte investeringsinntekter.

Det ventes at utgiftene til investeringer blir kr 33,7 millioner høyere enn budsjettert i årsbudsjettet for 2021. Dette skyldes i hovedsak at det er behov for flere boliger til vanskeligstilte og gjennomgangsboliger. Det er også ventet å få inn mer enn budsjett fra salg av eiendommer, noe som trekker i motsatt retning. Tallet inkluderer også utsatte og reduserte inntekter. Her er det en stor reduksjon som følge av at finansiering av parkeringshus blir tatt ut. Dette kommer som en konsekvens av at byggingen av parkeringshus i sentrum er utsatt. Låneopptaket for 2021 er budsjettert til kr 679 millioner, samt kr 240 millioner i startlån. Per april er det ikke tatt opp noe i lån til finansiering av investeringer, mens det er tatt opp startlån på kr 82,6 millioner. Deler av investeringene finansieres ved overføring fra drift til investering. Ordinær overføring fra drift til investering utgjør kr 29,6 millioner i 2021. Regnskapsføringen foretas ved årets slutt. Kommunedirektøren tilrår å styrke egenfinansiering av investeringene med kr 103,7 millioner i 1. perioderapport 2021. Låneopptak til finansiering av investeringer, eksklusivt startlån, blir etter justeringer per 30. april 2021 om lag kr 599 millioner.

 

Budsjettjusteringer

Som følge av budsjettjusteringer på investeringsområdet, reduseres låneopptaket nå med kr 73,7 millioner. Oversikt over alle investeringsprosjekter med prognose på framdrift, økonomi og mer utfyllende kommentarer finnes i vedlegg 3 til saksframlegget. Prosjektene i tabell 4 under er større prosjekter som allerede er vedtatt, men som det gjøres budsjettendringer på. Budsjettjusteringene gjelder i hovedsak forskyvninger mellom år. Prosjektene merket med grønn er prosjekter som budsjetteres opp med tilleggsbevilgning i perioderapporten. For prosjekter med mindre endringer i bevilgninger henvises det til vedlegg 3. 

Ansvarlig enhet Prosjekt Beløp i hele tusen
Eiendom Salg kommunale eiendommer -38061
Eiendom Boligsosial handlingsplan, kjøp boliger 35000
Kommune felles Nytt rådhus 30181
Eiendom Sentrum parkeringsanlegg A8 (forventet inntekt tatt bort) 22970
Eiendom Bogafjell ungdomsskole -8000
Teknisk Tiltak på grunn av økt vannføring i Frøylandsbekken -8000
Kommune felles  Overføring fra Sandnes tomteselskap KF, salg av rådhusmarka 6926
Eiendom Kommunale boliger rehabilitering, ca 24 per år 5057
Kommune felles Ruten - teknisk plan og offentlig byrom -5000
KVM Sanering Skeianeområdet, Skogsbakken, Kiprå med flere -5000
KVM Oppgradering og driftsoptimalisering tekniske installasjoner 5000
Eiendom  Boliger for vanskeligstilte, tun 4879
KVM Omlegging kommunale ledninger E39 fra Kvelluren til Ålgård -4000
KVM Gen. Tiltak iht. hovedplan vann 4000
Eiendom Foajé Sandnes kulturhus, oppgradering -3750
Eiendom Kulturhuset foaje oppgradering 3750
Teknisk/Kommune felles Sentrumstiltak generelt -3440
Dokumentsenteret Investeringer IKT -3055
KVM Teknisk utstyr avløpsnett; pumping, slamsuging osv. 3000
KVM Etab. av hovedvannledning Hommersåk -3000
Teknisk Skifte av kunstgress -2351
Teknisk Bymiljøpakke belysning Sykehusparken 2010
Eiendom Regulering -2000
Teknisk Demning Frøylandsvatnet -2000
Teknisk Frøylandsvatnet, turvei med lys. Utredning og tiltak -1836
Eiendom Trones skole til B35-skole og utvidelse  1790
KVM Opparbeidelse av Folkvordveien VVA -1730
Eiendom Kulturhuset - rehabilitering -1231
Eiendom Kulturhuset - tautrekk og lysanlegg 1231
Eiendom Solskjerming skoler -1000
Teknisk/Kommune felles Oppfølgingstiltak KDP sentrum (GASS) -1000
Eiendom Ny helsestasjon inventar 737
Dokumentsenteret Et mer fleksibelt dokumenthåndteringssystem -557
Eiendom Mulighetsstudie sentrumsskoler 500
Sum   32020

 

Boligsosial handlingsplan, kjøp boliger:

Det siste året har ventelistene økt betydelig. Det er per april venteliste på 77 boliger, inkludert flere familieboliger. Økte ventelister til kommunal bolig fører til økt press på midlertidig botilbud gjennom NAV. Årets bevilgning er i all hovedsak brukt, men behovet er fortsatt stort. Driftskostnadene for kommunen er lavere ved egen-eide boliger (i form av renter og avdrag) enn driftskostnader ved innleie av boliger (leiekostnad). Dersom det ikke gis økte rammer til investering, vil behovet og ventelisten øke med om lag 7 per måned. I forhold til midlertidig botilbud gjennom NAV er det allerede meldt om stor pågang og NAV frykter de ikke har alternativ å tilby. Det er også viktig å sette av tilstrekkelig med midler til renovasjon av gjennomgangsboligene. Om disse blir stående tomme pga. manglende midler til renovasjon, mister kommunen potensielt den tilgangen som ligger i sirkulasjon av gjennomgangsboliger.

 

Nye prosjekter som det foreslås bevilgninger til å gjennomføre:

Område Sak Tilleggsbev./ omdisponering
Teknisk 

Fjellsikring Hanafjellet

Kommunen har mottatt en geologisk rapport som viser at det er partier i Hanafjellet som må sikres så snart som mulig innen ett år. Ras fra fjellet kan medføre alvorlig skade på personer og eiendommer under.

1000
Teknisk

Kortlåsesystem på idrettshallene Sørbø, Hana, Lura og Austrått

Kortbasert dørlåsesystem må installeres i idrettshallene i forbindelse med at det fra og med høsten 2021 går over til ambulerende hallbetjening for idrettshallene. Innføring av ambulerende hallbetjening er et tiltak for kostnadsreduksjon fra og med 2021.  Hallene kan leies ut uten at det er tilsyn til stede. Innsparingen er kostnadsberegnet til kr 0,7 millioner i 2021, med helårseffekt fra 2022 på kr 1,4 millioner. Det vil bli søkt innarbeidet i handlings- og økonomiplanen 2022-2025 ytterligere investeringer i kortlesesystemer for de øvrige hallene.
300
Teknisk

Oletto asfaltcontainer

Containerløsning for legging av asfalt som blir tilpasser bilparken med krokløsning. Løsningen erstatter utrangert spesialbil for asfaltering.

Tiltaket foreslås dekket av eget disposisjonsfond.
1000
Teknisk

John Deere 6610 

Traktor til bruk i forbindelse med veivedlikehold, anlegg og løpende driftsoppgaver. Maskinen er rigget for klipping, brøyting lasting og massetransport.

Traktoren erstatter maskin som ble kondemnert etter skade.

Tiltaket foreslås dekket av eget disposisjonsfond.
1000
Teknisk Bydrift – Flomvernutstyr
Bydrift fikk tildelt kr 0,7 millioner fra statsforvalteren i fjor til flomvernutstyr. Dette ble ikke tildelt prosjektet, og bes dekket i 1. perioderapport.
700
Kommune felles

Oppgradering møterom, AV-utstyr mm, Rådhus særskilt

Tilleggsbevilgningen foreslås dekket ved bruk av disposisjonsfond 25701110 Kommune felles og prosjekter.
200
Eiendom

Langgata barnehage

Det har blitt avdekket begynnende masseutglidning på oversiden av gangbanen opp til lekeplassen mot boligblokken. Deler av gangbanen har flyttet seg omtrent 10-15 cm. I tillegg er det oppdaget sprekker i forstøtningsmur mot gang- og sykkelsti som går på nedsiden av lekeområdet.

Anbefalingen fra Geolog er at dette må utbedres før høst/vinter om området skal kunne benyttes. Lekeområdet kan foreløpig benyttes hvis det ikke skjer mer utglidning enn det som er nå. Ved ytterligere masseutglidning må området stenges av.

Ved stenging av området vil ikke barnehagen lenger ha godkjent areal på lekeområdet. Gang- og sykkelstien er også en viktig trafikkåre for beboere i området, så utglidning har også en viss konsekvens for tredjepart. Foreløpig kalkyle for håndtering av masseutglidningen er på kr 0,7 millioner. Dette inkluderer demontering av gangbru, ny forstøtningsmur og fundamenter på gangbru.

700
Helse og velferd

Flyktningenheten: innkjøp for innredning i 1. etasje i nybygg: møterom, mediatek, kantine, samt garderobeskap til ansatte i 4. & 5. etasje.

Flyktningenheten overtar nye lokaler 20. mai og flytter inn i siste halvdel av juni. FBU har bestilt 450 elevstoler og 28 avfallsstasjoner til klasserommene. Disse utgiftene dekker FBU fra fond. Det som gjenstår av innkjøp til elevene for innredning i 1. etasje er følgende:

* Grupperom/møterom - kr 26 000

* Mediatek - kr 292 000

* Kantine/fellesareal - kr 904 000

* Garderobeskap ansatte 4. & 5. etasje - kr 243 000

Flyktningeenheten søker om å få dekket totalt kr 1,465 millioner i 1. perioderapport.

Virksomheten har fond og tiltak finansieres av dette (25120086).
1465
Oppvekst

Nye stoler til Sandnes Læringssenter

Det trengs stoler til skolen skal starte i august. Tilleggsbevilgningen foreslås finansiert ved bruk av disposisjonsfond 25703150 (Sandnes læringssenter).
1289
Sum   7654

Budsjettjusteringer for alle tabellene for investering, samlet, finnes i vedlegg 5 til saksframlegget.

 

Sandnes 2025 - Omstilling

Prosjektet Sandnes 2025 er et omstillings og effektiviseringsprosjekt for å sikre kommunens fremtidige rolle som tjenesteprodusent og samfunnsutvikler. Prosjektet ble opprettet i 2020. Bakgrunn for prosjektet, er at Sandnes kommune skal bli i best mulig stand til å nå de utfordringer som ble skissert i handlings- og økonomiplan 2021-2024 og frem mot 2025.

Det ble vedtatt innsparinger for om lag kr 175 millioner i behandlingen av handlings- og økonomiplan 2021-2024, hvor tiltak på kr 37,8 millioner i 2021 foreløpig ikke er identifisert. Status på arbeidet er presentert i et eget kapittel til denne perioderapporten.

Arbeidet vil fortsette og kommunedirektøren vil komme tilbake til Sandnes 2025 i 2. perioderapport og i sitt forslag til handlings og økonomiplan 2022-2025.

 

Forslag til vedtak

  1. Budsjettjusteringer vedtas i tråd med kommunedirektørens forslag til justeringer i kapittel Innledning og oppsummering og vedlegg 4 og 5.
  2. Rammen for låneopptak 2021 reduseres med kr 73 700 000. I årsoppgjørssaken (ksak 55/21) ble det vedtatt en reduksjon av låneopptak på kr 6 395 942. Nytt låneopptak for 2021 til finansiering av investeringer utgjør etter dette kr 599 212 000.
  3. Perioderapport per 30.04.2021 tas for øvrig til orientering.

Kommunedirektøren får fullmakt til å gjennomføre budsjettjusteringer i henhold til vedtak.

Sist oppdatert: 21.05.2021