account_circle Min side

Organisasjon

Nr Tiltakstekst 2022 2023 2024 2025
O1 Forsand, reiseutgifter overgangsordning   -800  -800 -800

Fellesnemnda vedtok 27. august 2019 reglene for reiseutgifter. Ordningen innebærer at Sandnes kommune skal dekke de faktiske utgiftene årlig på om lag kr 0,8 millioner i en overgangsperiode ut året 2022. Midlene er innarbeidet i budsjettet til organisasjon, og kommunedirektøren foreslår å redusere budsjettet fra 2023.

O2 Lærlingordning   5000 10000 15000

Sandnes kommune har et mål om at antall læreplasser skal utgjøre 2 prosent av befolkningen, om lag 160 læreplasser.

Lærlingordningen utgjorde i 2020 en merutgift på om lag kr 15 millioner som ble dekket av virksomhetene i kommunen. Kommunestyret ble orientert om status i sak 4/21. Dette er utgifter virksomhetene ikke har budsjettmidler til. Noe av hensikten med lærlingordningen er at disse etter hvert skal bidra til en verdiskapning som for eksempel skal kunne dekke deler av vikarbehovet. Bemanningsnorm i barnehager og skoler gjør imidlertid dette mer utfordrende, og innsparinger knyttet til Sandnes 2025 gjør at virksomhetene vurderer utgifter til lærlinger opp mot reduksjoner av andre tiltak. Kommunedirektør foreslår å innarbeide manglende kompensasjon av utgifter til lærlingordningen med kr 5 millioner i 2023, med videre opptrapping til kr 15 millioner fra 2025.

O3 Frikjøp fagforeninger 220 220 220 220

Frikjøp i henhold til bestemmelser i hovedtariffavtalen utvides med 30 prosent. Hovedtariffavtalen (HTA) er den viktigste tariffavtalen i KS-området med bestemmelser om blant annet lønn og godtgjøringer, lokale forhandlinger, arbeidstid og pensjon.

O4 Ny IT-plattform og videre drift 12600 14300 7900 7900

Dagens IT infrastruktur (hardware) nærmer seg fem års levetid og må skiftes ut til en stabil, fleksibel, sikker og drifts- og kostnadseffektiv løsning. En skybasert løsning medfører at en vil leie data-lagringsplass hos leverandør med en årlig leiekostnad, istedenfor å anskaffe og drifte en egen løsning.

Omlegging til ny plattform vil være en krevende prosess. Det er nedsatt et forprosjekt for å kvalitetssjekke grunnlaget for anskaffelsen, prosessen i samsvar med gjeldende lov og forskrift, utarbeidelse av fremdriftsplan og forslag til kravspesifikasjon for anskaffelse.

I kommunestyre sak 54/21 om datasikkerhet var ett av tiltakene å flytte kommunens e-poster til en skybasert løsning. I den forbindelse var det nødvendig å oppgradere ulike type lisenser. Disse kostnadene er foreslått videreført.

Kommunedirektøren foreslår å legge inn midler til omlegging til ny IT plattform i Sandnes kommune med kr 12,6 millioner i 2022, økende til kr 14,3 millioner og deretter en bevilgning på kr 7,9 millioner årlig. Beløpet skal dekke anskaffelse av ny løsning samt driftsutgifter. I tillegg til å dekke behovet for økt innleie av konsulenter i en overgangsperiode til ny IT-løsning er på plass.

O5 HMS, styrking 1 årsverk 750 750 750 750

Et overordnet HMS-system og en revidert og oppdatert HMS-håndbok vil være viktig for å kunne ivareta HMS-systemet i resten av organisasjonen. I dag er det to årsverk knyttet til HMS på overordnet nivå, en HMS-rådgiver og en IA-rådgiver. Sandnes kommune har høyt sykefravær og et overordnet HMS-system vil være et viktig virkemiddel for å kunne arbeide med å redusere sykefraværet. Systemet skal tilrettelegge for at ledere i kommunen enklere kan gjennomføre tiltak som kan redusere sykefraværet på kort og lang sikt. Kommunedirektøren foreslår derfor å styrke HMS-arbeidet med ett årsverk i handlings- og økonomiplan 2022-2025.

  Totalsum organisasjon 13570 19470 18070 23070

Sist oppdatert: 28.07.2021