map Kart account_circle Min side

Oppvekst

Nr Tiltakstekst 2022 2023 2024 2025
  Ordinær grunnskoleopplæring inkl fellesutgifter
OV1 Elevtallsvekst i tråd med prognoser 5635 9873 12885 13033

Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. Dette er en økning på 70 elever sammenlignet med elevtellingen per 1. september 2020.

Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst, og et beløp per elev på kr 56 119. Beløpet blir årlig justert basert på kommunal deflator. I perioden 2022-2025 er det forventet en økning på totalt 151 elever. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognosen.

OV2 Korrigering av prognoser, elevtallsvekst -1894 -1894 -1894 -1894
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen.
OV3 Ressurser til spesialundervisning 1126 1974 2576 2650

Forventet elevtallsvekst utgjør økt behov for spesialundervisning. Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. Dette er en økning på 70 elever sammenlignet med den offisielle elevtellingen per 1. september 2020.

Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst. I 2022 er det forventet en økning på totalt 73 elever. Ressurser til spesialundervisning er estimert til å utgjøre om lag kr 10 900 per elev på barnetrinnet og om lag kr 12 100 per elev på ungdomstrinnet. Satsene vil bli justert årlig basert på kommunal deflator. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognosen.

OV4 Korrigering av prognoser, spesialundervisning -379 -379 -379 -379
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen.
OV5 Kleivane skole, læremiddelpakke     -852 -852
Kleivane skole med plass til 392 elever sto ferdigstilt til skolestarten august 2021. Skolen har fått læremiddelpakke, som er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. Kommunedirektøren foreslår å ta ut midlene til læremiddelpakke fra 2024.
OV6 Pilotprosjekt, utvidet leksehjelp   -2300 -2300 -2300
Høsten 2019 ble det startet opp et pilotprosjekt i samarbeid med Sviland skole, Bogafjell skole og Øygard ungdomsskole for å sikre et utvidet tilbud om leksehjelp på skolene ved skoledagens begynnelse eller slutt, se P2 i handlings- og økonomiplan 2019-2022. Pilotprosjektet har en varighet frem til og med 2022.
OV7 Oppvekstadministrativt (IST)- og timeplansystem, drift og utvikling 2100 2100 2100 2100
Sandnes kommune har tatt i bruk ett nytt felles oppvekstadministrativt system med utvidet funksjonalitet knyttet til kommunikasjon mellom hjem/foresatte og skole/barnehage. Dette ble finansiert av digitalisering- og innovasjonsfondet, jamfør bsak 98/18. Årlig forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av systemet er estimert til kr 2,1 millioner og kommunedirektøren foreslår bevilgningen fra 2022. 
OV8 En ekstra skoletime i naturfag på ungdomstrinnet 1900 4600 4600 4600
Fra skoleåret 2022-2023 foreslår regjeringen å innføre en ekstra skoletime i naturfag på ungdomstrinnet. I forslag til statsbudsjett 2022 er rammetilskuddet økt med kr 1,7 millioner. Kommunedirektøren foreslår tiltak med en estimert kostnad for Sandnes på kr 1,9 millioner 2022 og helårseffekt kr 4,6 millioner fra 2023. 
TP4 Reversering ekstra naturfagstime -1900 -4600 -4600 -4600
OV9 Ressurser til styrking i SFO  121 212 276 279
Forventet elevtallsvekst utgjør økt behov for tilrettelegging av SFO-tilbudet for elever med særskilte behov. Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst. I 2022 er det forventet en økning på totalt 73 elever. Ressurser til styrking i SFO er estimert til å utgjøre kr 6 585 per hele SFO-plass som utgjør 10,8 prosent av midlene som går til spesialundervisning i ordinær skole. Satsene vil bli årlig justert basert på kommunal deflator. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognose.
OV10 Korrigering av prognoser, styrking i SFO -41 -41 -41 -41
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen.
OV11 SFO, økning i driftsutgifter 2316 2316 2316 2316
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2020 og per september 2021. Kommunedirektøren foreslår at prisene for SFO skal øke med virkning fra 1. januar 2022. En hel plass på SFO vil øke fra kr 3 010 til kr 3 139 i måneden, se vedlegg 4.
OV12 SFO, økning i gebyrinntekter -2316 -2316 -2316 -2316

For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2020 og per september 2021. Kommunedirektøren foreslår at prisene for SFO skal øke med virkning fra 1. januar 2022. En hel plass på SFO vil øke fra kr 3 010 til kr 3 139 i måneden, se vedlegg 4.

OV13 Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler 18700 18700 18700 18700

Internhusleie, renhold og energi, helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2021. For Sviland skule, Malmheim skole og idrettshall på Høyland ungdomsskole er det tatt ut kostnader etter at kostnader ved nye bygg er lagt inn med full effekt.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Ny idrettshall Høyland ungdomsskole, reduksj. eksist. bygg Renhold -200 -200 -200 -200
Ny idrettshall Høyland ungdomsskole, reduksj. eksist. bygg Energi -200 -200 -200 -200
Nybygg og utvidelse Sviland skule Internhusleie 5100 5100 5100 5100
Nybygg og utvidelse Sviland skule Renhold 400 400 400 400
Nybygg og utvidelse Sviland skule Energi 200 200 200 200
Nybygg og utvidelse Sviland skule, reduksj. eksist. skole Internhusleie -600 -600 -600 -600
Nybygg og utvidelse Sviland skule, reduksj. eksist. skole Renhold -300 -300 -300 -300
Nybygg og utvidelse Sviland skule, reduksj. eksist. skole Energi -200 -200 -200 -200
Malmheim skole, utvidelse/modernisering Internhusleie 3800 3800 3800 3800
Malmheim skole, utvidelse/modernisering Renhold 500 500 500 500
Malmheim skole, utvidelse/modernisering Energi 200 200 200 200
Malmheim skole, utvidelse/modernisering, reduksj. eksist. bygg Internhusleie -500 -500 -500 -500
Malmheim skole, utvidelse/modernisering, reduksj. eksist. bygg Renhold -200 -200 -200 -200
Malmheim skole, utvidelse/modernisering, reduksj. eksist. bygg Energi -100 -100 -100 -100
Skaarlia skole Internhusleie 8200 8200 8200 8200
Skaarlia skole Renhold 600 600 600 600
Skaarlia skole Energi 300 300 300 300
Skaarlia flerbrukshall Internhusleie 1600 1600 1600 1600
Skaarlia flerbrukshall Renhold 100 100 100 100
Sum    18700 18700 18700 18700

 

OV14 Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler, nye bygg 900 4700 11100 11100

Internhusleie, renhold og energi for nye bygg som ferdigstilles i planperioden.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Sviland skule - gymnastikkfasiliteter Internhusleie 700 700 700 700
Sviland skule - gymnastikkfasiliteter Renhold 100 100 100 100
Sviland skule - gymnastikkfasiliteter Energi 100  100 100 100
Ombygging og utvidelse av Sandved skole Internhusleie   3800 10200 10200
Sum    900 4700 11100 11100
OV15 Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler, innleide bygg 2000 2000 2000 2000
Internhusleie for helårsvirkning av innleide bygg.
Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Innleie av nye lokaler for SLS/FBU/FlyktningenhetenHavneparken (økning fra dagens innleiekostnader Internhusleie 2000 2000 2000 2000
Sum    2000 2000 2000 2000
P1 Styrking skole 11000 20000 20000 20000
  Barnehagetjenester
OV16 Etablering av kommunale barnehageplasser      6667 16000
Etter ny prognose forventes behovet for barnehageplasser å stabilisere seg på dagens nivå før den går ned i slutten av perioden. Barn i alderen 0-3 vil i starten av perioden øke, mens behovet for barnehageplasser i aldersgruppe 3-6 vil synke i hele perioden. Det er små endringer i behovet fram til 2023 og det blir viktig å følge utviklingen i behov utover i perioden for å se prognosen opp mot reell utvikling i behov. I dag er dekningsgraden for barn med barnehageplass på 88,5 prosent. Målet er at kommunen øker dekningsgraden til snittet til ASSS som ligger på 92,6 prosent. Endringer i statlige ordninger som kontantstøtte vil kunne føre til økt behov for barnehageplasser i perioden. Nedgangen vil og kunne gi ledige plasser i attraktive barnehageområder. Forventningen er at dette vil kunne øke dekningsgraden opp på snittet til ASSS (92,6 prosent).
Barnehageplasser 2021 2022 2023 2024 2025
0- åringer 998 970 966 973 981
1-2 åringer 2130 2066 2018 1990 1992
3-5 åringer 3334 3365 3256 3214 3139
Sum 0-5 år 6462 6401 6240 6177 6113
Dekningsgrad 1-5 år 88,5 % 89,8 % 91,0 % 92,6 % 92,6 %
Forventet behov for barnehageplasser (0-5 år) 4877 4877 4800 4818 4752
Overskudd barnehageplasser 0 0 77 59 125
Det arbeides med rekruttering av minoritetsspråklige barn til barnehagene for å øke tallet på barn i denne gruppen som søker og tar imot barnehageplass. For å nå denne målsetningen, er det behov for flere barnehageplasser i sentrum. Det er avsatt midler i investeringsbudsjettet til planlegging av sentrumsnære barnehageplasser. Selv om det ser ut til å lykkes med å få flere foreldre til minoritetsspråklige barn til å søke, så takker mange nei når de ikke får barnehageplass som de opplever som tilgjengelig (blant annet fordi de ikke har bil). Rekruttering av flere i denne gruppen vil føre til bedre språkopplæring og integrering samt at dekningsgraden går opp. En utfordring i Sandnes er at det er bydeler med svært stor underkapasitet (Ganddal, sentrum og Austrått), mens Forsand og Høle har stor overkapasitet.
OV17 Økt foreldrebetaling i barnehager     -1332 -3197
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet 2022 å øke maksimalprisen per heltids barnehageplass fra kr 3 230 til kr 3 315 fra 1. januar 2022. Kommunedirektøren foreslår å øke foreldrebetalingen med kr 85 fra 1. januar 2022.
TP5 Kommunale barnehager, foreldrebetaling 2100 4600 4600 4600
OV18 Generell innsparing oppvekst barn og unge -5390 -5390 -5390 -5390

På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant kommunedirektøren det nødvendig i handlings- og økonomiplan 2020-2023 å innarbeide innsparinger på kr 6,4 millioner i 2020, økende til kr 9,6 millioner i 2021. Fra 2022 får innsparingen effekt på tilskudd til private barnehager og økes til kr 15 millioner. Det vil for barnehageområdet bli vanskelig å løse innsparingskravet etter innføring av pedagog- og bemanningsnorm.

Helsestasjonstjenester, barne- og familieenheten, styrka barnehage og PPT er tjenester som har et stort trykk. En reduksjon av tilbudet her vil kunne føre til at det blir utfordrende å oppfylle lovkrav. Tjenesteområdet har over flere år hatt et stort fokus på tidlig innsats og har bygd opp tilbudet til å kunne gi tidlig hjelp til barn og deres familier. En konsekvens av innsparingen kan være at deler av dette tilbudet må reduseres eller avvikles. Andre tiltak må derfor vurderes.

P2 Generell innsparing oppvekst barn og unge - utgår 5390 5390 5390 5390
OV19 Tilskudd private barnehager 14500 14500 14500 14500
Tilskuddssatsene for 2022 beregnes på bakgrunn av regnskap 2020 for kommunale barnehager, sjablongtillegg for pensjonsutgifter, samt foreldrebetaling på kr 3 315 fra 1. januar 2022. Beregnet tilskuddssats for enkeltstående barnehager er kr 224 258 for små barn og kr 107 520 for store barn, for øvrige barnehager er beregnet tilskudd kr 219 465 for små barn og kr 104 857 for store barn. I tillegg gis kapitaltilskudd per heltidsplass for barn 0-6 år differensiert etter nasjonal sats.
OV20 Parkering HS-bygget 231 231 231 231
I leieavtalen for helse og sosial-bygget inngår 25 parkeringsplasser. Utover dette må virksomhetene betale for parkeringen selv. PPT og styrket barnehage har meldt om behov for totalt 22 parkeringsplasser hver, mens mestringsenheten trenger 13. Kommunedirektøren foreslår å kompensere virksomhetene for de ekstra parkeringsutgiftene dette medfører. Tiltaket ligger i sin helhet hos oppvekst, men kr 35 000 skal gå til mestringsenheten under tjenesteområdet helse og velferd.
OV21 Tilrettelegging for flere barnehagelærere i grunnbemanningen 1800 1800 1800 1800
I statsbudsjettet foreslås kr 100 millioner av veksten i frie inntekter for å legge til rette for å ansette flere barnehagelærere, for Sandnes utgjør dette om lag kr 1,8 millioner.
  Helsestasjonstjenester, PPT, barne- og familieenheten
OV22 BFE, tilskudd, kommunalt rusarbeid 6 stillinger. Opptrappingsplan   990 990 990
Tilskuddsordningen «Kommunalt rusarbeid» forutsetter økt delfinansiering fra kommunen i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. En styrking av dette arbeidet med totalt seks årsverk muliggjør blant annet videreutvikling av ønskede tiltak nedfelt i rusmiddelpolitisk handlingsplan. Siste del av opptrappingsplanen er innlemming av ett årsverk fra 2023.
OV23 PPT, selvfinansiering av årsverk   -3040 -3040 -3040
PPT fikk fire nye årsverk tilført i 2021 for å redusere antall barnehagebarn og skoleelever som får spesialpedagogisk hjelp og undervisning. Stillingene er foreslått finansiert i to år og skal fra 2023 finansieres gjennom reduserte utgifter til spesialpedagogisk hjelp. Kommunedirektøren har derfor innarbeidet selvfinansieringen fra og med 2023.
OV24 BFE, oppvekstreform 36700 36700 36700 36700

I forbindelse med oppvekstreformen har Sandnes kommune har fått kr 36,7 millioner i økt rammetilskudd til barnevern.

Refusjonsordningen for utgifter til for forsterkning av fosterhjem avvikles i 2022. Sandnes kommune har i snitt fått kr 1,8 millioner i refusjon fra Bufetat, og denne summen innarbeides i handlings- og økonomiplan fra 2022.

Barneverntjenesten har 11 årsverk som har vært finansiert av tilskudd. Kr 8 millioner innarbeides i rammen fra 2022.

Fra og med 2021 økte ettervernsalderen fra 23 til 25 år. Det er estimert at dette gir Sandnes kommune en merutgift på kr 0,9 millioner i 2021, økende til kr 1,9 millioner fra 2022.

Den kommunale egenandelen vil øke på følgende tiltak:

Tiltak Egenandel 2021 Egenandel 2022
MST (Multisystemisk terapi)/FFT (Funksjonell familieterapi) 18000 15000
Spesialiserte fosterhjem Beredskapshjem 36200 85000
Institusjon Akuttplass i institusjon  76900 170000
Totalt forbruk 26000000 51000000

Kommunen har i snitt brukt kr 26 millioner på disse tiltakene de siste tre årene med dagens egenandel. Plasseringer i beredskapshjem og spesialiserte fosterhjem som er gjort før 1. januar 2022 utløser dagens takst på egenandel. Dersom aktiviteten inn i 2022 er lik snittet for de tre siste årene medfører det egenandel på kr 51 millioner, som tilsvarer en økning på kr 25 millioner.

OV25 BFE, 3 årsverk i avdeling undersøkelse oppfølging 2200 2200 2200 2200
Situasjonen i avdeling undersøkelse oppfølging har vært utfordrende over tid. Avdelingen har opplevd kapasitetsutfordring og kommunedirektøren forslår å bevilge kr 2,2 millioner til å styrke avdelingen med tre årsverk.
OV26 PPT & BFE, årlig lisensavgift for journalsystem  550 550 550 550
Arkivet i BFE gjøres digitalt, og det forventes merutgifter i størrelsesorden kr 50 000. Sandnes PPT gjennomførte høsten 2019 kjøp av nytt journalsystem, Visma Flyt. Årlige driftskostnader med nytt journalsystem er høyere enn det PPT hadde for drift av PPI. Årlig merkostnad i lisensutgifter blir på om lag kr 0,5 millioner.
OV27 Videreføring av tiltakspakke 5500 5500    
Smitteverntiltak og pandemi har ført til økt behov for tiltak i ungdomsgruppen. Dette gjelder både behandling/oppfølging og sosiale møteplasser. Kongesommer er fulltegnet. Rektorene i ungdomsskolene formidler stor bekymring for elever med psykiske helseutfordringer som de ikke har personell til å følge opp. Både skole og skolehelsetjenesten ser at begrensinger i antall sosiale kontakter har medført at flere opplever utenforskap. Helsesykepleiere opplever et økt trykk og mer omfattende vansker. Denne økte pågangen er det særlig helsesykepleierne i ungdomsskolene som rapporterer. Det er ikke tilsvarende økning i barneskolene. Det er 6-8 ukers ventetid for oppfølging av Barne- og familieenheten, ressurssenter for barn og unge. I BUP prioriteres nå kun de mest alvorlige sakene (for eksempel alvorlig depresjon), men det betyr allikevel ventetid på inntil 4 uker for denne gruppen. For andre, moderate lidelser er det inntil 12 ukers ventetid. Det ble vedtatt en tiltakspakke på kr 5 millioner for 2021 i sak 39/21. Kommunedirektøren foreslår å videreføre denne ytterligere i 2022 og 2023.
P3 Videreføring tiltak rettet mot barn og unge     4000 4000
OV28 Prosjekt rettet mot yngre unge grunnet covid-19  5500 5500    
En ytterligere tiltakspakke med særlig fokus på barn i barneskolealder og familier vil gi mulighet til å styrke skolehelsetjenesten i barneskole og barne- og familieenhetens familieteam. En slik tiltakspakke vil også gi rom for å prøve ut samarbeidsmodeller på tvers av virksomhetene slik første tiltakspakke har muliggjort. Kommunedirektøren foreslår derfor ytterligere kr 5,5 millioner i en toårsperiode for å ivareta disse behovene.
OV29 Bruk av kommunens generelle disposisjonsfond -11000 -11000    
Tiltak OV30 og OV31 foreslås finansiert av midler mottatt til å håndtere covid-19 og som ble avsatt på kommunens generelle disposisjonsfond (25701156).
OV30 Internhusleie, renholds- og energikostnader, helsestasjoner 950 950 950 950

Internhusleie, renhold og energi for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan.

Bygg Kostnadstype 2022 2023 2024 2025
Langgata 72, helsestasjon Internhusleie 800 800 800 800
Langgata 72, helsestasjon Renhold 100 100 100 100
Langgata 72, helsestasjon Energi 50  50  50 50
Sum    950 950 950 950
OV31 Internhusleie, renholds- og energikostnader, helsestasjoner, innleide bygg 250 250 250 250

Internhusleie for nye innleide lokaler i kommende planperiode.

Jærveien 34 er solgt, og ungdomsteamet må inn i nye lokaler. Det er inngått avtale om videre leie av samme lokale.

OV32 Helsestasjonstjenester, psykisk helse, lavterskeltilbud 1000 1000 1000 1000
I statsbudsjettet for 2022 foreslås det en styrking av kommunenes frie inntekter med kr 75 millioner til tiltak for barn og unges psykiske helse. Dette utgjør om lag kr 1 million til Sandnes kommune. Kommunedirektøren forslår å bevilge kr 1 million til helsestasjonstjenester for å finansiere to årsverk.
  Totalsum oppvekst 99549 115676 134237 141885

Sist oppdatert: 18.01.2023