Nr | Tiltakstekst | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkl fellesutgifter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV1 | Elevtallsvekst i tråd med prognoser | 5635 | 9873 | 12885 | 13033 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. Dette er en økning på 70 elever sammenlignet med elevtellingen per 1. september 2020. Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst, og et beløp per elev på kr 56 119. Beløpet blir årlig justert basert på kommunal deflator. I perioden 2022-2025 er det forventet en økning på totalt 151 elever. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognosen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV2 | Korrigering av prognoser, elevtallsvekst | -1894 | -1894 | -1894 | -1894 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV3 | Ressurser til spesialundervisning | 1126 | 1974 | 2576 | 2650 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forventet elevtallsvekst utgjør økt behov for spesialundervisning. Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. Dette er en økning på 70 elever sammenlignet med den offisielle elevtellingen per 1. september 2020. Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst. I 2022 er det forventet en økning på totalt 73 elever. Ressurser til spesialundervisning er estimert til å utgjøre om lag kr 10 900 per elev på barnetrinnet og om lag kr 12 100 per elev på ungdomstrinnet. Satsene vil bli justert årlig basert på kommunal deflator. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognosen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV4 | Korrigering av prognoser, spesialundervisning | -379 | -379 | -379 | -379 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV5 | Kleivane skole, læremiddelpakke | -852 | -852 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kleivane skole med plass til 392 elever sto ferdigstilt til skolestarten august 2021. Skolen har fått læremiddelpakke, som er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. Kommunedirektøren foreslår å ta ut midlene til læremiddelpakke fra 2024. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV6 | Pilotprosjekt, utvidet leksehjelp | -2300 | -2300 | -2300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Høsten 2019 ble det startet opp et pilotprosjekt i samarbeid med Sviland skole, Bogafjell skole og Øygard ungdomsskole for å sikre et utvidet tilbud om leksehjelp på skolene ved skoledagens begynnelse eller slutt, se P2 i handlings- og økonomiplan 2019-2022. Pilotprosjektet har en varighet frem til og med 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV7 | Oppvekstadministrativt (IST)- og timeplansystem, drift og utvikling | 2100 | 2100 | 2100 | 2100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes kommune har tatt i bruk ett nytt felles oppvekstadministrativt system med utvidet funksjonalitet knyttet til kommunikasjon mellom hjem/foresatte og skole/barnehage. Dette ble finansiert av digitalisering- og innovasjonsfondet, jamfør bsak 98/18. Årlig forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling av systemet er estimert til kr 2,1 millioner og kommunedirektøren foreslår bevilgningen fra 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV8 | En ekstra skoletime i naturfag på ungdomstrinnet | 1900 | 4600 | 4600 | 4600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra skoleåret 2022-2023 foreslår regjeringen å innføre en ekstra skoletime i naturfag på ungdomstrinnet. I forslag til statsbudsjett 2022 er rammetilskuddet økt med kr 1,7 millioner. Kommunedirektøren foreslår tiltak med en estimert kostnad for Sandnes på kr 1,9 millioner 2022 og helårseffekt kr 4,6 millioner fra 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TP4 | Reversering ekstra naturfagstime | -1900 | -4600 | -4600 | -4600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV9 | Ressurser til styrking i SFO | 121 | 212 | 276 | 279 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forventet elevtallsvekst utgjør økt behov for tilrettelegging av SFO-tilbudet for elever med særskilte behov. Prognosen for elevtallsveksten bygger på forventet befolkningsvekst. I 2022 er det forventet en økning på totalt 73 elever. Ressurser til styrking i SFO er estimert til å utgjøre kr 6 585 per hele SFO-plass som utgjør 10,8 prosent av midlene som går til spesialundervisning i ordinær skole. Satsene vil bli årlig justert basert på kommunal deflator. Kommunedirektøren har innarbeidet budsjettmidler til elevtallsveksten i tråd med prognose. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV10 | Korrigering av prognoser, styrking i SFO | -41 | -41 | -41 | -41 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 509 elever per 1. september 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det lagt til grunn en forventning om 10 590 elever ved skolestart. Dette tilsvarer 81 færre elever. I driftstiltaket korrigeres det for at faktisk elevtall ble lavere enn prognosen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV11 | SFO, økning i driftsutgifter | 2316 | 2316 | 2316 | 2316 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2020 og per september 2021. Kommunedirektøren foreslår at prisene for SFO skal øke med virkning fra 1. januar 2022. En hel plass på SFO vil øke fra kr 3 010 til kr 3 139 i måneden, se vedlegg 4. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV12 | SFO, økning i gebyrinntekter | -2316 | -2316 | -2316 | -2316 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2020 og per september 2021. Kommunedirektøren foreslår at prisene for SFO skal øke med virkning fra 1. januar 2022. En hel plass på SFO vil øke fra kr 3 010 til kr 3 139 i måneden, se vedlegg 4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV13 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 18700 | 18700 | 18700 | 18700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie, renhold og energi, helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2021. For Sviland skule, Malmheim skole og idrettshall på Høyland ungdomsskole er det tatt ut kostnader etter at kostnader ved nye bygg er lagt inn med full effekt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV14 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler, nye bygg | 900 | 4700 | 11100 | 11100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie, renhold og energi for nye bygg som ferdigstilles i planperioden.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV15 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler, innleide bygg | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for helårsvirkning av innleide bygg.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P1 | Styrking skole | 11000 | 20000 | 20000 | 20000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barnehagetjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV16 | Etablering av kommunale barnehageplasser | 6667 | 16000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etter ny prognose forventes behovet for barnehageplasser å stabilisere seg på dagens nivå før den går ned i slutten av perioden. Barn i alderen 0-3 vil i starten av perioden øke, mens behovet for barnehageplasser i aldersgruppe 3-6 vil synke i hele perioden. Det er små endringer i behovet fram til 2023 og det blir viktig å følge utviklingen i behov utover i perioden for å se prognosen opp mot reell utvikling i behov. I dag er dekningsgraden for barn med barnehageplass på 88,5 prosent. Målet er at kommunen øker dekningsgraden til snittet til ASSS som ligger på 92,6 prosent. Endringer i statlige ordninger som kontantstøtte vil kunne føre til økt behov for barnehageplasser i perioden. Nedgangen vil og kunne gi ledige plasser i attraktive barnehageområder. Forventningen er at dette vil kunne øke dekningsgraden opp på snittet til ASSS (92,6 prosent).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV17 | Økt foreldrebetaling i barnehager | -1332 | -3197 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet 2022 å øke maksimalprisen per heltids barnehageplass fra kr 3 230 til kr 3 315 fra 1. januar 2022. Kommunedirektøren foreslår å øke foreldrebetalingen med kr 85 fra 1. januar 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TP5 | Kommunale barnehager, foreldrebetaling | 2100 | 4600 | 4600 | 4600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV18 | Generell innsparing oppvekst barn og unge | -5390 | -5390 | -5390 | -5390 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant kommunedirektøren det nødvendig i handlings- og økonomiplan 2020-2023 å innarbeide innsparinger på kr 6,4 millioner i 2020, økende til kr 9,6 millioner i 2021. Fra 2022 får innsparingen effekt på tilskudd til private barnehager og økes til kr 15 millioner. Det vil for barnehageområdet bli vanskelig å løse innsparingskravet etter innføring av pedagog- og bemanningsnorm. Helsestasjonstjenester, barne- og familieenheten, styrka barnehage og PPT er tjenester som har et stort trykk. En reduksjon av tilbudet her vil kunne føre til at det blir utfordrende å oppfylle lovkrav. Tjenesteområdet har over flere år hatt et stort fokus på tidlig innsats og har bygd opp tilbudet til å kunne gi tidlig hjelp til barn og deres familier. En konsekvens av innsparingen kan være at deler av dette tilbudet må reduseres eller avvikles. Andre tiltak må derfor vurderes. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P2 | Generell innsparing oppvekst barn og unge - utgår | 5390 | 5390 | 5390 | 5390 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV19 | Tilskudd private barnehager | 14500 | 14500 | 14500 | 14500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskuddssatsene for 2022 beregnes på bakgrunn av regnskap 2020 for kommunale barnehager, sjablongtillegg for pensjonsutgifter, samt foreldrebetaling på kr 3 315 fra 1. januar 2022. Beregnet tilskuddssats for enkeltstående barnehager er kr 224 258 for små barn og kr 107 520 for store barn, for øvrige barnehager er beregnet tilskudd kr 219 465 for små barn og kr 104 857 for store barn. I tillegg gis kapitaltilskudd per heltidsplass for barn 0-6 år differensiert etter nasjonal sats. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV20 | Parkering HS-bygget | 231 | 231 | 231 | 231 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I leieavtalen for helse og sosial-bygget inngår 25 parkeringsplasser. Utover dette må virksomhetene betale for parkeringen selv. PPT og styrket barnehage har meldt om behov for totalt 22 parkeringsplasser hver, mens mestringsenheten trenger 13. Kommunedirektøren foreslår å kompensere virksomhetene for de ekstra parkeringsutgiftene dette medfører. Tiltaket ligger i sin helhet hos oppvekst, men kr 35 000 skal gå til mestringsenheten under tjenesteområdet helse og velferd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV21 | Tilrettelegging for flere barnehagelærere i grunnbemanningen | 1800 | 1800 | 1800 | 1800 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I statsbudsjettet foreslås kr 100 millioner av veksten i frie inntekter for å legge til rette for å ansette flere barnehagelærere, for Sandnes utgjør dette om lag kr 1,8 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helsestasjonstjenester, PPT, barne- og familieenheten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV22 | BFE, tilskudd, kommunalt rusarbeid 6 stillinger. Opptrappingsplan | 990 | 990 | 990 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskuddsordningen «Kommunalt rusarbeid» forutsetter økt delfinansiering fra kommunen i takt med at tilskuddsmidlene avkortes. En styrking av dette arbeidet med totalt seks årsverk muliggjør blant annet videreutvikling av ønskede tiltak nedfelt i rusmiddelpolitisk handlingsplan. Siste del av opptrappingsplanen er innlemming av ett årsverk fra 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV23 | PPT, selvfinansiering av årsverk | -3040 | -3040 | -3040 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PPT fikk fire nye årsverk tilført i 2021 for å redusere antall barnehagebarn og skoleelever som får spesialpedagogisk hjelp og undervisning. Stillingene er foreslått finansiert i to år og skal fra 2023 finansieres gjennom reduserte utgifter til spesialpedagogisk hjelp. Kommunedirektøren har derfor innarbeidet selvfinansieringen fra og med 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV24 | BFE, oppvekstreform | 36700 | 36700 | 36700 | 36700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I forbindelse med oppvekstreformen har Sandnes kommune har fått kr 36,7 millioner i økt rammetilskudd til barnevern. Refusjonsordningen for utgifter til for forsterkning av fosterhjem avvikles i 2022. Sandnes kommune har i snitt fått kr 1,8 millioner i refusjon fra Bufetat, og denne summen innarbeides i handlings- og økonomiplan fra 2022. Barneverntjenesten har 11 årsverk som har vært finansiert av tilskudd. Kr 8 millioner innarbeides i rammen fra 2022. Fra og med 2021 økte ettervernsalderen fra 23 til 25 år. Det er estimert at dette gir Sandnes kommune en merutgift på kr 0,9 millioner i 2021, økende til kr 1,9 millioner fra 2022. Den kommunale egenandelen vil øke på følgende tiltak:
Kommunen har i snitt brukt kr 26 millioner på disse tiltakene de siste tre årene med dagens egenandel. Plasseringer i beredskapshjem og spesialiserte fosterhjem som er gjort før 1. januar 2022 utløser dagens takst på egenandel. Dersom aktiviteten inn i 2022 er lik snittet for de tre siste årene medfører det egenandel på kr 51 millioner, som tilsvarer en økning på kr 25 millioner. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV25 | BFE, 3 årsverk i avdeling undersøkelse oppfølging | 2200 | 2200 | 2200 | 2200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Situasjonen i avdeling undersøkelse oppfølging har vært utfordrende over tid. Avdelingen har opplevd kapasitetsutfordring og kommunedirektøren forslår å bevilge kr 2,2 millioner til å styrke avdelingen med tre årsverk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV26 | PPT & BFE, årlig lisensavgift for journalsystem | 550 | 550 | 550 | 550 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Arkivet i BFE gjøres digitalt, og det forventes merutgifter i størrelsesorden kr 50 000. Sandnes PPT gjennomførte høsten 2019 kjøp av nytt journalsystem, Visma Flyt. Årlige driftskostnader med nytt journalsystem er høyere enn det PPT hadde for drift av PPI. Årlig merkostnad i lisensutgifter blir på om lag kr 0,5 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV27 | Videreføring av tiltakspakke | 5500 | 5500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smitteverntiltak og pandemi har ført til økt behov for tiltak i ungdomsgruppen. Dette gjelder både behandling/oppfølging og sosiale møteplasser. Kongesommer er fulltegnet. Rektorene i ungdomsskolene formidler stor bekymring for elever med psykiske helseutfordringer som de ikke har personell til å følge opp. Både skole og skolehelsetjenesten ser at begrensinger i antall sosiale kontakter har medført at flere opplever utenforskap. Helsesykepleiere opplever et økt trykk og mer omfattende vansker. Denne økte pågangen er det særlig helsesykepleierne i ungdomsskolene som rapporterer. Det er ikke tilsvarende økning i barneskolene. Det er 6-8 ukers ventetid for oppfølging av Barne- og familieenheten, ressurssenter for barn og unge. I BUP prioriteres nå kun de mest alvorlige sakene (for eksempel alvorlig depresjon), men det betyr allikevel ventetid på inntil 4 uker for denne gruppen. For andre, moderate lidelser er det inntil 12 ukers ventetid. Det ble vedtatt en tiltakspakke på kr 5 millioner for 2021 i sak 39/21. Kommunedirektøren foreslår å videreføre denne ytterligere i 2022 og 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P3 | Videreføring tiltak rettet mot barn og unge | 4000 | 4000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV28 | Prosjekt rettet mot yngre unge grunnet covid-19 | 5500 | 5500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En ytterligere tiltakspakke med særlig fokus på barn i barneskolealder og familier vil gi mulighet til å styrke skolehelsetjenesten i barneskole og barne- og familieenhetens familieteam. En slik tiltakspakke vil også gi rom for å prøve ut samarbeidsmodeller på tvers av virksomhetene slik første tiltakspakke har muliggjort. Kommunedirektøren foreslår derfor ytterligere kr 5,5 millioner i en toårsperiode for å ivareta disse behovene. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV29 | Bruk av kommunens generelle disposisjonsfond | -11000 | -11000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltak OV30 og OV31 foreslås finansiert av midler mottatt til å håndtere covid-19 og som ble avsatt på kommunens generelle disposisjonsfond (25701156). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV30 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helsestasjoner | 950 | 950 | 950 | 950 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie, renhold og energi for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV31 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helsestasjoner, innleide bygg | 250 | 250 | 250 | 250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye innleide lokaler i kommende planperiode. Jærveien 34 er solgt, og ungdomsteamet må inn i nye lokaler. Det er inngått avtale om videre leie av samme lokale. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OV32 | Helsestasjonstjenester, psykisk helse, lavterskeltilbud | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I statsbudsjettet for 2022 foreslås det en styrking av kommunenes frie inntekter med kr 75 millioner til tiltak for barn og unges psykiske helse. Dette utgjør om lag kr 1 million til Sandnes kommune. Kommunedirektøren forslår å bevilge kr 1 million til helsestasjonstjenester for å finansiere to årsverk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalsum oppvekst | 99549 | 115676 | 134237 | 141885 |
Sist oppdatert: 18.01.2023