account_circle Min side

Investeringsnivået i planperioden summerer seg til kr 3,1 milliarder. Dette er om lag kr 400 millioner kroner mer enn forrige planperiode. Økningen, sammenlignet med forrige planperiode, skyldes i hovedsak flere investeringer innen helse og velferd, økende utover i perioden. Sammenlignet med planperioden for 2019-2023, er det en nedgang på om lag kr 700 millioner i investeringsnivå.

Investeringsbudsjett

Investeringer i et tiårig perspektiv

Ny kommunelov legger sterkere vekt på langsiktig og helhetlig økonomistyring, der finansielle måltall er et av verktøyene. Bestemmelsene stiller overordnede krav til styring og forvaltning av kommunens virksomhet og økonomi over tid. Mer søkelys på langsiktig bærekraft betyr mer søkelys på kommunens gjeld. En bærekraftig økonomi vil kreve aktive grep i dag for å opprettholde kommunens økonomiske bæreevne. I første omgang legger Sandnes kommune frem en tiårsplan for investeringer. Planen vil gi informasjon til å kunne si noe om utvikling i lånegjeld, samt også forventninger til resultat i driftsregnskapet for å opprettholde ønsket måltall for lån.

Som et ledd i økonomistyringen ønsker kommunedirektøren å synliggjøre behovet for investeringer utover planperioden på fire år. Formålet er å vise hvilke investeringsprosjekter og finansieringsbehov som vil være nødvendige i en tidshorisont på ti år, for å møte de økende behovene knyttet til vekst og demografisk utvikling. En slik langsiktig plan vil være et viktig styringsredskap for å forberede kommunen på de utfordringer som vil komme. Planen vil også kunne gi en god illustrasjon på investeringsbehov i de politiske beslutningsprosesser. Ved å være i forkant, er det mulig å omstille eller justere ambisjonsnivå for å sikre en bærekraftig utvikling.

Det er i kommende tiårsperiode ventet flere store prosjekter som vil komme etter planperioden (2022-2025). Basert på skolebehovsplaner, er det lagt opp til bygging av både B35-skole på Trones og nytt skolebygg i Hommersåks-området. Dette gjør at investeringer i 2027 for oppvekst alene, er på nesten kr 800 millioner. Videre vil det komme flere store investeringer innen helse og velferd etter planperioden, med planlagt ferdigstillelse av to nye bo- og aktivitetssentre i henholdsvis 2027 og 2029. For kommune felles er det ventet store investeringsutgifter i 2026 og 2027 i forbindelse med bygging av nytt parkeringshus.

Det er verdt å merke seg at investeringsbehovet i tiårsperioden kan være større enn det som framkommer av handlings- og økonomiplan 2022-2025. Det er i hovedsak store investeringsprosjekt, samt årlige bevilgninger som ligger inne utover planperioden på fire år og fram mot 2031. Usikkerheten er større jo lenger ut i perioden man kommer både med å vite hvilket behov og konkrete tiltak som vil være gjeldende.

Å tenke lenger enn tidligere er en ny måte å arbeide for organisasjonen, og arbeidet med tiårsplanen vil utvikles i de kommende år. Figuren ovenfor viser blant annet at byutvikling og teknisk generelt samt klima, vann og miljø har lavere investeringsbehov etter 2025. Erfaringsmessig vil også disse områdene ha behov for investeringer etter 2025 og behovet vil avdekkes i det videre arbeidet. Selv om kommunedirektøren synliggjør behovet for investeringer i perioden 2022-2031, er det fortsatt årene 2022-2025 som vil være bindende.

Tabellen nedenfor viser investeringsbehovet de kommende ti år (beløp i tusen).

Planperioden 2022-2025

Etter flere store skoleprosjekt i de siste planperioder, satses det videre på barn og unge i Sandnes. Det er lagt inn midler til utvidelse av Sandved skole til B28-skole og planlegging av nye utvidelser av skoler i sentrum og i Riska-området. Det er også lagt inn midler til nye barnehageplasser i sentrum. Dette for å dekke fremtidig behov og for å stimulere til økt barnehagedeltakelse blant minoritetsspråklige. Videre vil det komme en ny stor barnehage på Ganddal i tiårsperioden. Beløp til investeringer for tjenesteområdet oppvekst er estimert til kr 576 millioner i kommende planperiode.

Det satses også videre i Havneparken, men utbyggingen vil strekke seg noen år frem i tid, og havnepromenaden vil bli etappevis utbygget etter hvert som byggene føres opp.

Innen helse og velferd skal det oppgraderes flere leiligheter i Åseheimen borettslag i 2022. Leilighetene skal brukes for en gruppe eldre som har behov for sosialt fellesskap, måltidsfellesskap og trygghet. Som et ledd i arbeidet med boligsosial handlingsplan satses det videre på kjøp og bygging av boliger for vanskeligstilte.

I bo- og aktivitetssentrene investeres det i oppgradering av sykesignalanlegg og oppgradering av trådløst nett. Det er også lagt inn oppstart bygging av et nytt bo- og aktivitetssenter på Sørbø Hove i 2024, samt planlagt to nye bo- og aktivitetssenter i tiårsperioden.

Austrått svømmehall åpnet høsten 2020, og svømmehallen i Giskehallen er under rehabilitering. Dette arbeidet er forventet ferdig i starten av 2022. Tiltakene medfører en betydelig kvalitetsøkning på svømmetilbudet i kommunen. Flytende offentlig basseng videreføres i planene til Sandnes Havn KF. Videre er det lagt inn midler til rehabilitering av Giskehallen idrettshall i 2025.

I perioden skal det også gjøres investeringer innen klima, vann og miljø for i underkant av kr 450 millioner. Dette innebærer blant annet betydelige oppgraderinger av nettet, med flytting og oppgradering av vann- og avløpsledninger i forbindelse med bussvei som det største prosjektet.

I planperioden vil det også gjennomføres en rekke klimatilpasningstiltak, da økt nedbør de senere årene har skapt utfordringer på ledningsnettet. Omlegging av hovedavløpsledningene fra Elvegata via Vågsgata og til Ganddalsgata er et stort og viktig prosjekt, både for å legge til rette for framtidig utbygging i sentrum og for å ta høyde for framtidige klimaendringer. Videre blir separering av spillvann og overvann i Hoveveien med tilgrensede nedslagsfelt et stort og viktig prosjekt de neste 2 årene. Det skal bidra til å redusere uønskede utslipp til resipient, og energikostnader ved pumping.

Med tanke på bygningsmassen til kommunen fortsetter satsningen på miljø, inneklima og digitalisering. Det satses også videre på oppgradering av kommunens bygningsmasse og uteområder.

Friluftsrådene

Grunnet endringen i kommuneloven er arbeidet med å omdanne Ryfylke friluftsråd og Jæren friluftsråd til nye kommunale oppgavefellesskap fra 01.01.2022 fullført. Innen november ventes samarbeidsavtalene å være godkjent i alle deltakerkommunene. Av prinsippsaken (sak 165/20) som lå til grunn for arbeidet fremgikk det at spørsmålet om investeringsbehov måtte løses i omdanningen. Blant annet hadde Ryfylke meldt om behov for å skifte ut og anskaffe ny båt. Begge samarbeidsavtalene som nå foreligger gir friluftsrådene hver en låneramme på inntil kr 4 millioner.
Samarbeidsavtalen har løst spørsmålet om investeringsbehov. Med kostnadseffektiv løsning kan dermed Ryfylke arbeide videre med å anskaffe ny båt, innenfor rammen gitt i avtalen. Deltakerkommunene er pro-rata ansvarlige for oppgavefellesskapets forpliktelser. Det bør muliggjøre gunstige vilkår for den delen av finansieringen som måtte bli løst med låneopptak. Tilsvarende vil gjelde for Jæren dersom låneopptak skulle bli nødvendig der. Driftstilskuddet for 2022 er videreført i samsvar med samarbeidsavtalen inkludert deflator- og folketallsjusteringer.

Investeringstiltak i excel-format finnes i vedlegg til økonomiplan 2022-2025.

 

Oppsummering handlings- og økonomiplan 2022-2025

Investeringsbudsjettet består av både skattefinansierte og avgiftsfinansierte investeringer. Investeringer innenfor klima, vann og miljø (KVM) er avgiftsfinansiert.

Investeringstiltakene kan i hovedsak deles i to typer investeringer:

  • Årlige bevilgninger/rulleringer er av en slik karakter at tiltakene kan ha pågått i flere år forut for økonomiplanen og de kan være planlagt å pågå ut over økonomiplanperioden. Bevilgede midler disponeres og prioriteres enten politisk eller administrativt i angjeldende resultatenhet.
  • Periodiske bevilgninger er prioriterte midler til bestemte og avgrensede prosjekt med oppstart og ferdigstillelsestidspunkt. Prosjektene vil normalt være avsluttet innenfor økonomiplanperioden, eller være påbegynt med en planlagt avslutning fram i tid. De periodiske bevilgningene er framtredende i byggeprosjekter, samt innenfor park, idrett, vei og vann- og avløp.

Investeringsnivået i planperioden summerer seg til kr 3,1 milliarder i den kommende planperioden, 2022-2025.

Finansiering av investeringer

Det vil i kommende planperiode investeres for kr 3,1 milliarder. Tabellen under viser kilder til finansiering av disse. Det foreslås en egenfinansiering på 32 prosent i 2022 og henholdsvis 40-, 43- og 34 prosent de kommende årene. Gjennomsnittlig egenfinansiering i perioden er 37 prosent.

 Finansiering 2022 2023 2024 2025
Sum investeringer 889224 736370 676695 847600
Sum investeringstilskudd (spillemidler og tilskudd fra Husbanken) -72670 -103863 -52300 -30080
Sum salgsinntekter -16926 -10000 -31900 -17500
Mva - kompensasjon -119944 -93376 -88874 -120003
Overføring fra drift -55289 -62547 -95702 -97645
Mottatte avdrag fra Lyse og Sandnes Tomteselskap KF -23863 -23863 -23863 -23863
Bruk av lån -600 532 -442721 -384056 -558509
Egenfinansiering 32 % 40 % 43 % 34 %

Endrede totalkalkyler fra økonomiplan 2021-2024

I handlings- og økonomiplan 2022-2025 er det noen prosjekter som har fått utarbeidet nye, oppdaterte kostnadskalkyler i forhold til økonomiplan 2021-2024. Dette er både grunnet K2* i løpet av året og nye kalkyler i forbindelse med økonomiplanarbeid. Tabellen under viser de endrede totalkalkylene fra økonomiplan 2021-2024 til økonomiplan 2022-2025.


* K2 – kostnadsoverslag 2. Legges frem etter anbudskonkurranse, men før kontrahering.

Tiltak HØP 21-24 HØP 22-25 Endring % endring
Ny flerbrukshall Høyland ungdomsskole 83700 131361 47661 57 % 
Vurdering skoler Sentrum 1000 2500 1500 150 %
Regulering Trones til B 35-skole, og utvidelse 467000 601597 134597 29 %
Skole Riska (rehab/nybygg) 1000 504000 503000  50300 %
Kjøp av tomter til barnehageformål 17000 37000 20000 118 %
Nytt bo- og aktivitetssenter, om lag 60 plasser 277500 294000 16500 6 %
Branntekniske tiltak helsebygg

36000

39000 3000 8 %
Oppgradering trådløst nett på 8 bo- og aktivitetssenter 3600 7600 4000 111 %
Foreldreinitiativ 3, 9 boenheter 71000 54000 -17000 -24 %
Omsorgsboliger med heldøgnstjenester for personer med store adferdsutfordringer, 5 plasser 41000 47000

6000

15 %
Nytt aktivitetssenter, flytting av Vågsgjerd aktivitetssenter 149000 164658 15658 11 %
Planlegging påbygg/ombygging Åsveien 500 7500 7000 1400 %
Lysrigg Sandnes kulturhus  15000 19000 4000 27 %
Oppgradering kulvert Lurabekken  12000 18000 6000 50 %
Tilpasning til klimaendringer 33000

 32000

-1000 -3 %
Omlegging hovedkloakken på strekningen Ganddalsgaten- Vågsgata  66000 62000 -4000 -6 %
Tiltak for å redusere fremmedvann på spillvannsnettet 13700 29700 16000 117 %
Oppfølging avløpsstrategi spredt bebyggelse 3500 7500 4000 114 %
Teknisk utstyr avløpsnett; pumping, slamsuging med videre 13000 12000 -1000 -8 %
Hovedavløpsledning Bergevik - Myra 7500 15500 8000 107 %
Sanering Espedalsveien - Odinsgate med flere 40000 32000 -8000 -20 %
Separering og trykksonejustering på strekningen Åsveien-Ulvanuten  41000 45000 4000

10 %

Sanering avløp jernbanen pumpestasjon - Gjesdalveien 50000 47000 -3000 -6 %
Oppgradering av kommunalt nett utløst av eksterne utbyggere 19500 21500 2000 10 %
Sentrum parkeringsanlegg, inkludert forretning og næring 353100 548000 194900 55 %
Salg av eiendommer -78000 -40000 38000 49 %

Endrede årlige bevilgninger for kommende 4 år

Nedenfor presenteres endringer i årlige bevilgninger/rulleringer sammenlignet med forrige handlings- og økonomiplan. Disse tiltakene har ikke en totalramme, og endringen presenteres for samlet 4-årsperiode for å få fram total endring i planperioden.

Tiltak HØP 21-24 HØP 22-25 Endring totalt % endring
Boligsosial handlingsplan. Nye boliger 204000 480000 276000 135 %
Boligsosial handlingsplan, nye boliger, tilskudd fra Husbanken -57000 -110000 -53000 93 %
Opparbeidelse, rehabilitering og utvikling av friluftsområder 1800 3600 1800  100 %
Oppgradering av kommunale lekeplasser 9000 12000 3000  33 %
Forbedringer av parker og grøntanlegg  1200 1600 400 33 %
Oppfølging av ny tiltaksplan for parkdraget langs Storåna 900 1200 300 33 %
Tiltak for å redusere lekkasjer i vannledningsnettet

4000

7000 3000 75 %
Innkjøp av robotgressklippere 2400 3200 800 33 %
Oppgradering og sammenkobling av turveinettet  3000 4000 1000 33 %
Oppgradering av gravplasser 3000 4000 1000 33 %
Rehabilitering og utvikling av eksisterende idrettsplasser og løkker 1800 3977 2177 121 %
Utskifting av maskiner og utstyr for forbedret drift 1200 1600 400 33 %
Oppgradering og driftsoptimalisering tekniske installasjoner 15000 20000 5000

33 %

Avfallsbeholdere/teknisk utstyr 4500 9000 4500 100 %
Sikringstiltak i forbindelse med lovpålagt tilsyn av kommunale broer 2000 4000 2000 100 %
Tiltak på nedlagt deponi 1500 5500 2500 267 %
Valg 2023 og 2025 - nytt datautstyr  900 1000 100 11 %

Nye tiltak i handlings- og økonomiplan 2022-2025

I arbeidet med handlings- og økonomiplan 2022-2025 er det meldt inn en rekke behov for nye investeringstiltak. Investeringstiltakene det er funnet plass til i kommunedirektørens forslag til økonomiplan summerer seg til kr 1 339 millioner, i tillegg til noen nye årlige bevilgninger. Disse tiltakene er vist i tabellen nedenfor.

Tiltak Totalkalkyle (hele tusen) 2022 2023 2024 2025
Oppvekst          
Utredning avlastningsskole, Trones  7000  1000    3000 3000
Utredning skolestruktur Lura, inkludert alternativvurdering  4300       2300
Nye barnehageplasser i sentrum  87000 5000  44000 38000  
Ny helsestasjon  153000     1000  2000
Utredning paviljonger, Sandvedhaugen og Varatun barnehage  1000       1000
Helse og velferd           
Nytt bo- og aktivitetssenter, om lag 50 plasser   303500 500 1000  2000  
Nytt bo- og aktivitetssenter, Hana gamle skole, om lag 70 plasser  350000  3000      7000
Lenestoler Åse bo- og aktivitetssenter  300  300      
Oppgradering Åseheimen borettslag
 8300  8300      
Branntekniske tiltak EFF-boliger      1000  2000  2000
Bolig for personer med funksjonsnedsettelser, 2 stykk med 9 leiligheter i hver  131000  1000      
Kultur og næring          
Forprosjekt nytt bibliotek 1000  1000      
Frivillighetens hus i sentrum, mulighetsstudie  500 500      
IT, oppgraderinger publikumsnett i fritids- og kulturbygg    250  250  250  250
Teknisk utstyr Sandnes kulturhus, liten sal  7200    7200    
Teknisk utstyr Sandnes kulturhus, foaje   4000      4000  
Oppgradering sprinkleranlegg Havremølla, lekkasjer   700    700    
Byutvikling og teknisk          
Riving/ gjenoppbygging Bratteli kai   3500  3500      
Stabiliserende tiltak Kallali kai   1000  1000      
Åsveien, rehabilitering   7000  7000      
Sørbøveien, intensivbelysning   1000  1000      
Lineveien gatelys   500  500      
Grunnerverv og opparbeiding Hugins, Munins og Odins gate   4500  500    1000  3000
Li Riska regulere kommunale veier   4000    1000    3000
Trafikksikring på eksisterende veinett (strakstiltak)     1000  1000  1000  1000
Opparbeidelse Haakon 7. gate, forskuttering  33600  8400  25200    
Opparbeidelse Haakon 7. gate, tilskudd  -17000  -2000  -15000    
Opparbeiding av aktivitetsanlegg - discgolfbane  500  500      
Opparbeiding av aktivitetsanlegg - trimanlegg  800  300  500    
Luravika badeområde, etablere permanent løsning inkludert erosjonssikring  2500  2500      
Insektsvennlig park og friområder - tilrettelegging    500  500  500  500
Etablering av parkdrag langs Elveparken  10000    5000  5000  
Åpning av Storåna opp til Skeiane stasjon  2000  2000      
Giskehallen 1 rehabilitering  35000        35000
Grunnerverv idrettsanlegg  10000  10000      
Innovasjon digital betjening haller utvikling    100  100  100  100
Oppgradering lysanlegg fotballbaner    1500  1500  1500  1500
Ferdigstille lysanlegg Sandnes stadion  7500      7500  
Legge om gressbaner til kunstgressbaner  10000        10000
Igangsette regulering område i Sandnes idrettspark  1000  500  500    
Moderne utstyr for bekjempelse av uønsket vegetasjon  2500  2500      
Klima, vann og miljø          
Hoveveien med tilgrensende nedslagsfelt  46000  23000  23000    
Etablering av VA-ledninger Riska - Li  20500      500  6000
Bussveien, nødvendig flytting og oppgradering av vann- og avløpsledninger  56000  5000  12000  16000  23000
Oppgradering vann og avløpsledninger, Oalsgata 39000    3000  15000  21000
Etablering biokullanlegg med tilhørende bygg  7000  10000  -1000  -1000  -1000
Støtte fra Miljødirektoratet til biokullanlegg  -3060  -3060      
Kommunal egenandel miljøtiltak  900  300  300  300  
Kommune felles           
Utskifting av stemmeavlukker   500    500    
Oppgradering møterom, AV-utstyr med mer, Rådhus særskilt      200  200    
Eiendom          
Utskifting av kunstgress i ballbinger på uteanlegg formålsbygg    1000  1000  1000  1000
Oppgraderinger av kommunale bygg    20000  20000  20000  20000
Sum 1338940 115190 130250 118650 141650

Sist oppdatert: 28.07.2021