account_circle Min side

Oppvekst barn og unge består av 28 barnehager, fordelt på 12 virksomheter, barne- og familieenheten (BFE), pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), styrket barnehagetilbud og helsestasjonstjenester.

Oppvekst barn og unge

Oppvekst barn og unge sin håndtering av Covid-19 situasjonen.  

  • Like etter 12. mars ble “Korona på Tvers” etablert, et samarbeidsforum med ledere /nøkkelpersonell fra alle tjenesteområder driftet av fagstab barn og unge. Målet var- og er- å til enhver tid kjenne til hverandres tjenestetilbud under pandemien og identifisere sårbare grupper og systemer.

  • Det ble etablert et digitalt samarbeidsforum, «Korona barnehage», der ledere for kommunale og private barnehager hadde dialog med hverandre, med fagstab og med kommunelegen.

  • Tjenestene har fulgt smittevernveiledere fra utdanningsdirektoratet, retningslinjer fra helsedirektoratet samt kommuneoverlegens føringer og skjønnsvurderinger.

  • Tjenestene har i stor grad opprettholdt drift gjennom pandemien.

  • Etter en nedstengning der barnehagene bare var åpne for barn av foreldre med kritisk samfunnsfunksjon og sårbare barn, gjenåpnet barnehagene på «rødt nivå». Barnehagene var da delt i små kohorter/grupper som ble holdt atskilt. Dette innebar redusert åpningstid.

  • Fra mai gikk barnehagene over til «gult nivå». De ble på dette nivået ut 2020 og tilbudet er tilnærmet ordinært. 

  • Hjemmebesøk, konsultasjoner og samarbeid med barn og familier ble i stor grad opprettholdt, men med tilpasninger i tråd med smittehensyn. 

  • PPT har ikke gjennomført like mange observasjoner av barn og møter med foreldre som til vanlig- grunnet smittevernrestriksjoner. 

  • Helsestasjonstjenester har opplevd økning i tyngre og sammensatte saker. Enkelte barn har opplevd utestengning når vennskap skulle reguleres i faste grupper/kohorter.  

  • Barne- og familieenhetens avdelinger har vært åpne og tilgjengelige gjennom hele året, og det er iverksatt ekstra tiltak for å både øke og å sikre tilgjengeligheten. 

  • BFE fikk en nedgang i henvendelser totalt sett som hovedsakelig kan knyttes til vår-perioden med stengte barnehager og skoler. 

  • Antall nye henvendelser til BFE gikk opp på et ordinært/forventet nivå i løpet av høsten. 

 

Omstilling Sandnes 2025 

I forbindelse med omstillingsprosjektet ble det opprettet en styringsgruppe og to arbeidsgrupper:  

  • Arbeidsgruppe 1, barnehageområdet 

  • Arbeidsgruppe 2, BFE-HST-PPT 

Hele tjenesteområdet reduserte i 2020 lønnsbudsjettet med 1 %. Barneverntjenesten ble unntatt fra reduksjon i lønnsbudsjettet.  

For HST, PPT, Styrket barnehagetilbud og BFE, avdeling ressurssenter ble det foretatt en gjennomgang av ikke-lovpålagte oppgaver og effektiviseringsmuligheter og endringsmuligheter for å møte innsparingskravet. Dette resulterte i noe reduksjon i merkantile tjenester, noe reduksjon i ressurser til BFEs ungdomsteam og plan for omstilling av drift blant annet i BFE og PPT over til mer kostnadseffektive og faglig mer effektive tiltak i den kommende økonomiplanperioden. 

Lønnskostnadene er den store kostnadsdriveren i tjenesteområdet. Barnehagene er finansiert for de stillingene de trenger for å oppfylle bemanningsnorm og pedagognorm. Det er dermed lite handlingsrom for innsparing. Barnehagenes vikarer finansieres i stor grad av refusjoner ved langtidsfravær. Barnehagene kan håndtere noe reduksjon i lønnsbudsjettet dersom refusjonene overstiger kostnadene til vikar, eller dersom det slutter ansatte i løpet av året og den som ansettes i stillingen er lavere lønnet. 

Styrket barnehagetilbud sin aktivitet er i all hovedsak lovpålagte tiltak hjemlet i barnehagelovens §31 til §40, og tjenesten er dimensjonert i forhold til disse tiltakene. Lønnskostnadene er også her den største kostnadsdriveren.  

Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn

Strategi 1: Sandnes skal skape gode og likeverdige livsvilkår for alle

Det har gjennom hele 2020 vært fokus på at gode barnehager, økt barnehagedeltakelse og en god og tilgjengelig helsestasjonstjeneste bidrar til å demme opp for negative konsekvenser av barnefattigdom og utjevner sosiale forskjeller. 

 

Barnehagedekning

  • Det ble i samsvar med vedtak i økonomiplan tatt opp barn fra januar 2020. Flere barnehager med ledig kapasitet utvidet med barn og ansatte.
  • Søkermengden til barnehagenes hovedopptak var omtrent som i 2019.
  • Plasser i de kommunale barnehagene som blir ledig gjennom året tildeles nye søkere.
  • Sett opp mot behovet har flere bydeler underkapasitet mens andre har overkapasitet. Størst var underskuddet på plasser i Ganddal bydel og i sentrum.  Dette førte til at mange søkere takket nei til plass, og foreldrene begrunnet dette med at de ikke kunne bruke den barnehageplassen de fikk tilbud om.
  • Det var også i 2020 søkere som valgte å ta imot eller beholde barnehageplass i nabokommuner. Det er grunn til å tro at foreldre velger nabokommune når de ikke får en barnehageplass de opplever som tilgjengelig i egen kommune.
  • Gjennom et rekrutteringsprosjekt finansiert av statlige midler ble det arbeidet for å rekruttere flere barn fra minoritetsspråklige familier. I hovedopptaket opplevde en at kommunen hadde lyktes med å få flere fra denne gruppen til å søke plass. Dessverre takket mange av disse søkerne likevel nei til plass fordi det ikke var nok plasser i sentrum, eventuelt i egen bydel.
  • Alle barn med barnehagerett fikk tilbud om barnehageplass også i 2020. At søkere takket nei eller valgte annen kommune var en medvirkende årsak til dette.
  • Andel barn 1-5 år med barnehageplass er på 88,8 prosent i 2020, og det er en liten økning fra 2019 da andelen var på 88,1. ASSS-gjennomsnittet var på 92,5 prosent.
  • Ved å tilrettelegge for barnehageplasser i bydeler med stor andel barn i barnehagealder, eller langs hovedferdselsårene, knutepunkt og i sentrum, har en større sikkerhet for å få søkere som takker ja til barnehageplass i Sandnes kommune.

 

Mål om å øke barnehagedeltakelsen til barn fra minoritetsfamilier

Ifølge statlige tall er barnehagedeltakelse for minoritetsspråklige lavere i Sandnes enn landsgjennomsnittet. Sandnes kommune søkte og mottok i 2019 tilskudd fra Utdanningsdirektoratet til et prosjekt for å rekruttere flere minoritetsspråklige barn til barnehagedeltakelse. Prosjektet ble videreført med nye statlige midler i 2020.

  • Åpen internasjonal kulturbarnehage er et samarbeidsprosjekt mellom Langgata barnehage og Sandnes kulturskole og drives i kulturskolens lokaler.
  • Fagleder fra senter for flerspråklige barn og unge (FBU) er frikjøpt fra en del av sin stilling for å drive med aktiv rekruttering fra målgruppen minoritetsspråklige barn, både til den åpne internasjonale kulturbarnehagen og ordinære barnehageplasser. Også fagleder i Langgata barnehage og opptaksansvarlig i Sandnes kommune er involvert i dette rekrutteringsarbeidet.

 

Sikre kvalitet i barnehagetilbudet

  • Satsingen Den utviklingsstøttende barnehagen har pågått siden 2014. I 2020 ble siste gruppe av private barnehager koblet på, så nå er alle 1300 ansatte i alle kommunale og private barnehager enige om en felles standard på hvordan ansatte støtter barns utvikling og læring. Barnehagesatsingen er Sandnes kommunes satsing og arbeid i Regional kompetanseordning. Kommunen deltar i ordningen i samarbeid med kommunene i Region Sør-Rogaland.  
  • Barne- og ungdomsarbeidere: 15 ansatte fra kommunale og private barnehager i Sandnes ble ferdige med utdanningen i august 2020 og skal ta fagprøven. Siden 2014 er det utdannet om lag 100 nye fagarbeidere i barnehagene i Sandnes.
  • Ansatte på dispensasjon fra utdanningskravet: Våren og høsten 2020 ble det satt opp kurs med tema fra Rammeplan fra barnehagen som en del av arbeidet for å opprettholde kvaliteten på tilbudet i barnehagene. Om lag 60 ansatte fra private og kommunale barnehager har deltatt på disse dagene.

 

Kompetanseløftet

Sandnes søkte og kom med i kompetanseløftet høsten 2020.  

Overordnede mål i kompetanseløftet er tidlig innsats, inkludering og god tverrfaglig innsats i Sandnes kommune. Delmål for prosjektet er lavere andel barn og elever med spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning og styrke det ordinære pedagogiske tilbudet gjennom:

  • Tidlig innsats i barnehage og skole
  • Intensiv opplæring
  • God kvalitet i begynneropplæring
  • Godt samarbeid og god kvalitet i tjenester som inngår i laget rundt barnet og eleven

 

Gode overganger mellom barnehage og skole

  • Med bred involvering av ansatte i barnehage og skole samt elever, foreldre og politikere er det ferdigstilt felles kvalitetsplan med visjon og verdier som skal prege arbeidet i Sandnesbarnehagen og Sandnesskolen. Planen ble behandlet politisk våren 2020.

Helsestasjonstjenester

Utdrag fra aktiviteter, helsestasjonstjenester 2016 2017 2018 2019 2020
Antall gravide med oppfølging fra kommunal jordmor 682 708 762 804 736
Fødsler 1033 1058 1053 1015 1000
Hjemmebesøk jordmor     128 533 345*
Hjemmebesøk til nyfødte av helsesykepleier 1021 1031 1010 1004 875*
Reisevaksinasjon konsultasjoner 2801 4269 4818 4465 3187
Hjernehinnebetennelse/Meningokokkvaksine i videregående skole 496 1024 1209 1741 1222
Skolestartundersøkelse - første klass         1144
  • Helsestasjonstjeneste har opprettholdt et forsvarlig og tilgjengelig tilbud gjennom hele 2020.
  • Fødselstallene for kommunen er stabile, tabellen viser en liten nedgang.
  • Tjenesten ble i 2020 ytterligere styrket med stillinger, finansiert av tilskudd fra Helsedirektoratet. Tjenesten utfordres på effektiv bruk av ressurser, eksempelvis har både Forsand helsestasjon og skolehelsetjenesten overkapasitet.
  • Det er en reduksjon i antall reisevaksiner grunnet pandemien.
  • Lovpålagt hjemmebesøk (*) kort tid etter fødsel av først jordmor og så helsesykepleier ble i stor grad gjennomført til tross for pandemi. Om lag 20 % av hjemmebesøkene ble erstattet av konsultasjon på helsestasjon eller telefonkonsultasjon. Tallene i tabellen inkluderer dette.

 

Styrket barnehagetilbud

Styrket barnehage gjør vedtak og tilbyr tjenester i samsvar med barnehageloven § 19a og §19g. Etter en nedgang i antall barn med spesialpedagogisk hjelp i 2016 grunnet endring i registreringspraksis, har antall timer spesialpedagogisk hjelp som følger av sakkyndig vurdering økt hvert år.

Foreldrene kan søke om tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne (§19g). Den lovfestede retten til tilrettelegging har ført til økt antall stillinger i styrket barnehage.

Styrket barnehage 2016 2017 2018 2019 2020
Antall barn med spes.ped vedtak (§19a) 101 132 140 157 181
§19a timer med pedagog 271 333 404 406 420
Oppfølgingstimer §19 a 1021 1363 1540 1937 2071
Tilretteleggingstimer §19 g 801 868 902 1106 1090
Antall barn som kun har vedtak om §19g 24 20 20 28 16
Totalt antall barn med vedtak, ekskl sosial ferdighetstrening 125 152 160 185 197
Tilbud om sosial ferdighetstrening   12 18 18 18

PPT

  2016 2017 2018 2019 2020
Nye personsaker totalt pr 31.12 336 412 448 540 568
Nye saker 0-5 år 173 164 162 194 151
Logoped 0-5 år     55 58 64
Nye saker 6-16 år 218 224 266 323 293
Logoped 6-16 år     42 49 50
Nye saker, voksne, bla. SLS     20 23 10
Saker på venteliste per 31.12 73 38 22 68 30
Avsluttede saker 311 283 292 399 333
Totalt registrerte saker per 31.12     1569 1710 1945
Systemsaker pr 31.12         313
Innsynssaker         47
  • Generelt viser tallene en fortsatt økning i aktivitet.
  • I 2020 har det vært en markant økning i innsynssaker, registrering startet i 2020.
  • Det har også vært en økning i veiledningssaker og systemrettet arbeid i skoler og barnehager. Registrering av systemsaker er startet, men antall registrerte saker viser trolig ikke hele bildet i 2020.
  • Smittevernhensyn førte imidlertid til lengre behandlingstid på både enkeltsaker og systemrettet arbeid.

 

Barne- og familieenheten

  • Gjennom hele Covid-19 perioden har tjenesten vært tilgjengelig for brukere og samarbeidspartnere.
  • Det har vært en betydelig økning i saker knyttet til fosterbarns samvær med biologisk familie. Dette har gitt tjenesten kapasitetsutfordringer.
  • I barnevernsavdelingen er det fortsatt brukt mye personalressurser for å håndtere innsyns- og erstatningssaker. Erstatningssakene handler i all hovedsak om at barnevernstjenesten ikke har grepet inn med tiltak.
Avdeling ressurssenter / psykisk helse barn og unge 2016 2017 2018  2019 2020
Familieteam, nye henvendelser       552 294
Familieteam, avsluttede saker 262 275   309 222
Ungdomsteam, nye henvendelser       365 136
Ungdomsteam, avsluttede saker       263 106
Psykisk helseteam barn og unge, nye saker       25 24
Psykisk helseteam barn og unge, avsluttede saker 18 13   15 17
Totalt antall nye saker     958 942 467
Totalt antall avsluttede saker     846 797 526

Barnevern:

Avdeling barnevern 2016 2017 2018 2019 2020
Nye meldinger 1078 979 1017 1072 1695
Nye undersøkte saker 830 776 823 873 736
Fristoverskridelse undersøkelser 16 0 19 18 17
Totalt antall barn på hjelpetiltak 346 326 291 323 320
Plasserte barn utenfor hjemmet 122 123 136 140 139
Innsynsaker       334 319

Tabellen viser en økning på antall nye meldinger, som skyldes nye, statlige føringer for registrering i 2020. Dersom en tar utgangspunkt i hvordan meldinger ble registrert tidligere har tjenesten om lag mottatt 170 færre meldinger i 2020 sett opp mot 2019.  Reduksjonen er relatert til 1. halvår, og tallene fra andre halvår viser at tjenesten har hentet inn etterslepet. Det er naturlig å tenke at reduksjonen også er knyttet til pandemien og nedstengning av andre tjenester. 

 

Ressurssenteret:

Det var nedgang i nye saker både for Familieteamet og Ungdomsteamet. Tjenesten har vært åpen og tilgjengelig gjennom hele året, og det er iverksatt ekstra tiltak for å øke tilgjengeligheten.

En del av sakene til ungdomsteamet rekrutteres gjennom det oppsøkende arbeidet på skole/fritid, noe som var utfordrende å få til gjennom pandemien, spesielt i vårhalvåret med nedstengte skoler.

Antall nye saker økte høsten 2020. Aktiviteten i tjenesten er likevel høy da det erfares at sakene ofte er mer «komplekse» og behandlingstiden lengre.

 

Godt identitetsarbeid er godt integreringsarbeid

  • BFE har et systematisk samarbeid med ulike innvandrerorganisasjoner.
  • Ansatte i BFE og helsestasjonstjenester har fått informasjon og kompetanseheving i utfordringer ved å vokse opp mellom to kulturer gjennom kommunens deltakelse i prosjektet Flex-id. Prosjektet ble avsluttet sommeren 2020.

 

Tilskudd som strategi for å muliggjøre tjenesteutvikling

I BFE, helsestasjonstjenester og på barnehageområdet er tjenesteutvikling også i 2020 muliggjort gjennom systematisk bruk av ulike tilskuddsordninger.

 

Tidlig innsats, helsefremming og forebygging i tjenestetilbudet prioriteres

Helsestasjonstjenester, sammen med barnehage og skole, er grunntjenester som er helt sentrale i kommunens satsing på tidlig innsats. PPT etablerte i 2019 et kontaktpersonssystem for barnehagene, tilsvarende ordningen på skolene. Gjennom 2020 etablerte denne tjenesten en enda “tettere på” praksis blant annet med å etablere ressursgrupper i barnehagene, jamfør Stortingsmelding om Tidlig Innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO og Kompetanseløftet.

 

Kriminalitet- og rusforebygging

Skolehelsetjenesten, Kultur og fagstab skole er nå deltakere i et systematisk samarbeid knyttet til kriminalitetsforebygging og SLT-arbeidet.

Drop-in tilbud er ikke etablert fordi enheten ikke har aktuelle lokaler til et slikt formål samt ressurser til å være tilgjengelig på ettermiddag/kveld.

 

Barn og familier som er særlig sårbare skal få riktig hjelp tidlig

Sandnes, sammen med Stavanger og Time, er pilot for regjeringens utprøving av tiltaket Familie for første gang (NFP). Sandnes er vertskommune.

I statsbudsjettet ble NFP tilført en betydelig økning for å muliggjøre utvidelse og forlengelse, noe Sandnes er positiv til.

 

En tilgjengelig psykisk helsetjeneste som møter barn og unges behov

  • Alle virksomheter som har tjenester for barn og unge har et særlig ansvar for psykisk helsearbeid for denne gruppen utover det grunntjenestene kan gi. BFE, Ressurssenter for barn og familier, har et særlig ansvar for psykisk helsehjelp i aldersgruppen 0-18. I 2020 ble det etablert et strukturert samarbeid mellom Ressurssenteret og helsestasjonstjenester.

 

Tverrfaglig samarbeid – samtidig innsats

  • Aktiviteter knyttet til å få et felles barnesyn, bidrar til tverrfaglig samarbeid og felles forståelse.
  • Arbeid for å styrke samarbeid på tvers og tverrfaglig innsats ble videreført i 2020.
  • Like etter 12. mars ble det etablert et nettverk av ledere fra alle tjenesteområder: “Korona på Tvers”. Målet med dette forumet var – og er - å til enhver tid kjenne til hverandres tjenestetilbud under Covid-19 og identifisere sårbare grupper og systemer.

 

Strategi 3: Sandnes skal sikre god dialog med innbyggere

 

Barn skal involveres i utvikling av tjenestetilbudet og i utforming av egne tiltak

Oppvekstområdet har sammen med helse og velferd arbeidet for å etablere et felles barnesyn. Et slikt barnesyn handler om at barn har mye kunnskap om livene sine og at deres kunnskap, sammen med praksiserfaring og forskning, skal veie tungt i utvikling av tjenestetilbudet. Og ikke minst skal barn involveres i tiltak og aktiviteter som berører dem direkte. Kommunen samarbeider blant annet med  Forandringsfabrikken i dette utviklingsarbeidet. I 2020 har flere virksomheter videreført sitt samarbeid med Forandringsfabrikkens “Mitt Liv psykisk helse”, noe som har resultert i omfattende, systematisk involvering av barn og unge i deres egen sak og eget liv.

 

Samarbeid med barn, unge og foreldre

  • Alle virksomhetsledere er gjennom internkontrakt forpliktet til å involvere innbyggere og brukere i utvikling av tjenestetilbudet, og det gjennomføres brukerundersøkelser i tjenestene.
  • Barnehagene har aktive samarbeidsutvalg og foreldreråd. Barnehagene har i tillegg daglig treffpunkt og dialog med foreldrene.
  • BFE har videreført samarbeid med ulike innvandrerorganisasjoner og med barnevernproffene (Forandringsfabrikken).
  • BFE har fortsatt implementering av Feedbackinformerte tjeneste - FIT for systematisk tilbakemelding fra brukere for å kunne tilpasse sine tjenester i tråd med disse.
  • Nytt journalsystem i PPT gjør at foresatte, skoler/barnehager og andre samarbeidspartnere får aktuell dokumentasjon og rapporter fra PPT raskere, da posten nå sendes ut digitalt.

 

Digitale verktøy og system skal bidra til å sikre tilgjengelighet, økt medvirkning og dialog med innbyggere og brukere

  • Det er tilrettelagt for at fagstab oppvekst barn og unge skal kunne bistå virksomhetene i digitaliseringsarbeidet. Prosjektstilling ble opprettet i 2019 og videreført i 2020.
  • For at barnehagene skal være i stand til å møte lovkrav for digital praksis, er det laget en handlingsplan for digital praksis i kommunale barnehager. Planen ble vedtatt i utvalg for oppvekst i januar 2020.
  • Alle virksomheter har gjennom pandemien opparbeidet seg kompetanse på digitalt samarbeid.
  • PPT har innført nytt journalsystem.
  • Helsestasjonstjenester innførte digitale nyhetsbrev. Disse sendes ut i forkant av konsultasjon hos jordmor og helsesykepleier.
  • BFE forbedret ressurssenterets nettsider.

 

Kartlegging av fagsystemer og arbeidsprosesser

Sommeren 2020 ble det gjennomført en kartlegging av fagsystemer og arbeidsprosesser i tjenesteområdet oppvekst barn og unge. Målet med kartleggingen var å finne områder hvor informasjonssikkerheten var svak eller mangelfull, få oversikt over risikoer med forslag til tiltak på kort og lengre sikt, og å komme med forslag til områder hvor teknologien kan bidra til forenkling og effektivisering av oppgavene. Resultatene ble brukt i utforming av konkrete tiltak innen informasjonssikkerhet, risikovurdering, digitalisering og integrasjoner. Disse har blitt organisert i unike prosjekter med et klart ansvar for gjennomføring. Prosjektene er satt i verk.

 

Mål 2: Sandnes skal være en attraktiv kommune

 

Rekruttering av kvalifisert personell

Tjenesteområdet består av mange dyktige ansatte, samtidig har flere virksomheter utfordringer i å rekruttere kvalifisert personell.

  • Å rekruttere nok barnehagelærere til barnehagene har vært en utfordring i mange år. Lovendring i form av ny pedagognorm i 2018 forsterket problemet. Fokus på rekruttering av barnehagelærere fortsetter.
  • På barnehageområdet er det en utfordring å rekruttere menn. Barnehagene har kontinuerlig fokus på å rekruttere kvalifiserte menn til barnehagene.
  • Helsestasjonstjenestene opplever at det svært vanskelig å rekruttere nok helsesykepleiere, og må dermed ansette ordinære sykepleiere.
  • PPT har hatt vansker med å rekruttere PP-rådgivere med relevant kompetanse, blant annet på grunn av manglende utredningskompetanse. I denne tjenesten er det særlig utfordrende å rekruttere psykologer, mens dette ikke lenger er en utfordring i BFE.

 

Strategi 1: Sandnes skal styrke kommunens storbykvaliteter

  • Innflytting i Sentrum helsestasjon ved å samlokalisere tidligere Vågen og Brueland helsestasjon.
  • Jordmortjenesten på Ganddal og Vågen ble sentralisert i tidligere Brueland helsestasjon.
  • Det er behov for flere barnehageplasser i sentrum.

 

Strategi 4: Sandnes skal inspirere og tilrettelegge for sunn mobilitet

  • Foreldre søker i stor grad barnehageplass i nærheten av bosted. I den grad det kan tildeles barnehageplass nær hjemmet, bidrar dette til å redusere barnefamilienes behov for bil for å levere og hente barn i barnehage.
  • I planprosesser legges til rette for barnehageplasser i barnerike bydeler, langs hoved-ferdselsårer og ved trafikale knutepunkt for å redusere barnefamilienes behov for bil.
  • Det legges til rette for sykkelparkering i tilknytning til arbeidssteder for å medvirke til at ansatte sykler på jobb.

 

Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler

 

Strategi 1: Sandnes kommune skal møte framtidens vekst og behov

  • Alle tjenester arbeider for å tilby et kvalitativt godt tilbud.
  • Flere virksomheter har tatt i bruk digitale løsninger og på barnehageområdet ble det i 2020 startet opp en flerårig satsing på digitale pedagogiske verktøy i barnehagene. Tidsplan for denne satsingen ble sterkt påvirket av pandemien.

Sist oppdatert: 23.02.2021