account_circle Min side

Sandnes 2025

Sandnes kommune skal også i fremtiden fortsette å levere gode tjenester til kommunens innbyggere. Kommunen skal være en attraktiv kommune å bo og etablere seg i. Derfor det må det legges til rette for etablering av arbeidsplasser, bolig, gode oppvekstmiljø samt byutvikling. I tillegg skal veksten i den eldste delen av befolkningen hensyntas.

Prosjektet Sandnes 2025 ble etablert for å sikre at kommunen løser oppgavene sine og når fastsatte mål mest mulig effektivt innenfor de økonomiske rammer samt gjeldende lover og regler. I tillegg skal prosjektet gjennom kontinuerlig omstilling og forbedring øke kommunens økonomiske handlingsrom.

Arbeidet med prosjektet er krevende. Det er stadig endringer i statlige føringer, lovpålagte oppgaver, bemanningsnormer, nye prosedyrer og kompetansekrav til ansatte. I tillegg har kommunen økte kostnader grunnet en aldrende befolkning, flere brukere med sammensatt behov, utenforskap, økte forventninger og økt rettighetsfokus. Handlingsrommet til kommunen er over tid redusert grunnet lavere statlige overføringer og underfinansierte reformer og skattesvikt.

Prosjektet koordineres og samordnes av stabsavdelingene organisasjon og økonomi. Det er etablert gode prosesser når det gjelder organisering og involvering. Tillitsvalgte og verneombud er sterkt involvert og er med i alle prosesser, i tillegg til ordinære møter. Lov- og avtaleverk følges.

Samlet omstillingsbeløp i 2020 i drift var kr 76 millioner fordelt slik på tjenesteområdene:

Omstilling  2020
Oppvekst skole 20300
Oppvekst barn og unge 7020
Helse og velferd 29310
Kultur og næring 2810
Byutvikling og teknisk 2450
Organisasjon og Økonomi 3210
Sentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter 10820
Sum 75920


Det har i 2020 blitt arbeidet med bemanning, organisatoriske og strukturelle grep.

  • Kommunestyret vedtok 7. september 2020 retningslinjer for omstilling og nedbemanning.
  • Det er opprettet 16 arbeidsgrupper i tjenesteområdene for å arbeide med prosjektet. Framdriften og status i disse prosjektene omtales under tjenesteområdene de tilhører.
  • Tilsettingskontroll er innført. Tilsettingskontrollen skal sikre, så langt det er mulig, at medarbeidere som blir overtallige skal kunne tilbys annen stilling. Det er nedsatt en arbeidsgruppe for å koordinere arbeidet, og endelige beslutninger tas i rådmannens ledergruppe. Tilsettingskontroll ble først innført for alle stillinger som ikke arbeider direkte inn mot brukere. Fra og med 7. oktober 2020 ble stillingskontroll videreført og utvidet til å gjelde alle stillinger med unntak av sykepleiere, vernepleiere, lærere, barnehagelærere og stillinger innen barnevern.
  • Endrede rutiner/presiseringer på reiser og bruk av konsulenter ble også innført fra 4. mai 2020. Konsulenter benyttes kun når kapasitet eller kompetanse ikke er tilgjengelig i Sandnes kommune. Reiser benyttes kun når det er lovpålagt eller strengt nødvendig.

 

Sist oppdatert: 23.02.2021