account_circle Min side

Helse og velferd

Helse og velferd har fokus på å levere tjenester som virker, er trygge og rettferdig fordelt. Dette gjøres gjennom målrettede tiltak og tidlig innsats. Dyktige og kompetente ledere og medarbeidere sørger for gode og trygge tjenester til innbyggerne. 

Tjenesteområdet består av to sykehjemsenheter, enhet for hjemmetjenester og rehabilitering (EHR), enhet for funksjonshemmede (EFF), samordningsenheten, mestringsenheten, legevakt, legetjenester, fysio- og ergoterapi, boligtjenesten, flyktningenheten, aktiv kompetansebygging i Sandnes (AKS), Sandnes matservice og NAV Sandnes. 

2020 har vært sterkt preget av Covid-19-pandemien. Helse- og velferdstjenestene er blitt særlig utfordret, men har likevel levert forsvarlige tjenester samtidig med et kontinuerlig høyt beredskapsnivå med behov for god planlegging, stor fleksibilitet og løsningsevne. Hovedfokuset har vært å sikre forsvarlige tjenester til innbyggerne. Derfor har det vært nødvendig å sette noe av det langsiktige utviklings- og implementeringsarbeidet på ventPlanlagte samlinger og opplæringstiltak som krever fysisk tilstedeværelse ble avlyst. Helse og velferd har likevel håndtert utfordringene. Tjenesteområdet har jobbet aktivt med å samordne tjenestene i Forsand og Sandnes. 

Håndtering av Covid-19  

  • På tross av pandemi, usikkerhetuforutsigbarhet og høy beredskap har helse og velferd klart å levere forsvarlige tjenester og i stor grad opprettholdt tjenestetilbudet, noen ganger på alternative måter eller arenaer grunnet smittehensyn. Dette skyldes ikke minst en ledelse som har vært proaktiv og ansatte som har stått på og ytt sitt besteFleksibilitet har vært avgjørende. 

  • Kommunaldirektørenkommuneoverlegenfagstab og virksomhetslederne samt ansatte har brukt svært mye av sin tid på Covid-19. Det har vært nødvendig å nedprioritere andre oppgaver. 

  • Det er tilført legeressurser for å håndtere smittefaglige spørsmål og driftsoppgaver. 

  • Det er utviklet kompetanse og strukturer for smittesporing og opprettet et eget smittesporingsteam. 

  • Luftveislegevakt ble opprettet i samarbeid med Jærkommunene. 

  • Det har vært en utfordrende jobb å sikre tilgang til smitteutstyr og bygge opp smittevernsutstyrslager. Kostnadene har vært store. 

  • Det er bygget opp beredskapskapasitet for sykehjem gjennom å klargjøre serviceboligene på Åse. 

  • Ved behov ble avdeling ved Sandnes Helsesenter omgjort til Covid-19 post. 

  • Helse og velferd har planlagt etablering av interkommunal intermediær tilbud (IIT) i samarbeid med andre kommuner. Dette skal være et tilbud til alvorlig pandemisyke pasienter med behov for omfattende medisinsk behandling. 

  • Sent på høsten startet planlegging av vaksinering. 

  • Mye samhandling mellom ansatte, samarbeidspartnere og med innbyggerne er gjort digitalt i nye og eksisterende løsninger. Dette har utviklet digital kompetanse og oppleves ressurseffektivt på de områdene det fungerer. 

  • Det er utviklet tverrfaglige digitale møtestrukturer for å sikre gjensidig informasjon og tiltak rundt sårbare grupper. Disse vurderes nyttige og vil bli videreført. 

  • Utstrakt samhandling og erfaringsutveksling både med nabokommuner, sykehus og landets ti største kommuner. 

  • Noen tilbud har vært stengt eller sterkt redusert i perioder. Dette gjelder blant annet dagsentertilbud til eldre, VTA-arbeid for funksjonshemmede og UKA-tilbud for unge sosialhjelpsmottakere. Det har vært nødvendig å omstille seg raskt for å gi tjenester på alternative måter. Likevel har innbyggere opplevd redusert aktivitet og sosiale møtepunkt. 

  • Det har vært utfordrende for beboere, pårørende og ansatte med nødvendig besøksregulering i sykehjem. 

  • Aktivitet og frivillig innsats i sykehjemmene er redusert. 

 

Sandnes 2025 

Helse og velferd har gjennom året jobbet systematisk med omstillingsarbeid i Sandnes 2025 på mange områder for å møte innsparingskrav og behov for endring. Det har vært utfordrende å omstille og redusere en allerede effektiv drift, samtidig som en er i høy beredskap og med store utgifter knyttet til dette. En har funnet løsninger for innsparingskravene i 2020 gjennom omstilling av drift og bruk av fond. Omstillingsarbeidet fortsetter. Innsparingskravet for årene framover vil bli utfordrende. 

Hovedtrekk i omstillingsarbeidet i 2020: 

  • Generelle kutt 

  • Omgjøre dobbeltrom i sykehjem 

  • Omorganiseringer 

  • Redusere drift og årsverk i hjemmetjenester, EFF, fysio/ergoterapitjenesten, boligtjenesten, flyktningenheten og mestringsenheten 

  • Redusere ledertetthet 

  • Holde stillinger vakante 

  • Arbeide for å redusere kjøp av tjenester fra private 

  • Redusere tilskudd til frivillige/ideelle organisasjoner 

Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn

Hverdagsmestring er felles strategi for alle tjenestene i helse og velferd og betyr at en vektlegger den enkeltes mestring i hverdagen, uansett funksjonsnivåFor at hverdagsmestring skal ligge til grunn i all tjenesteyting, arbeider helse og velferd systematisk med mål om fokusendring både hos brukere og ansatteTjenesteområdet har startet opp et langsiktig arbeid med felles verdigrunnlag og det arbeides med verktøy, metoder og rutiner som støtter oppunder «hverdagsmestring». 

  • På tross av pandemien ble den nasjonale «Hva er viktig for deg-dagen» den 6. juni, markert i omsorgstjenestene. 

  • Det er utarbeidet maler og sjekklister for å systematisere og sikre at innbyggere som har helse- og omsorgstjenester blir spurt om hva som er viktig for dem og slik påvirke egen tjeneste. 

  • Fra høsten 2020 er opplæringsvedtak tatt i bruk, og skal vurderes før kompenserende tiltak settes inn. Dette i tråd med satsning på hverdagsmestring. Om lag 10 prosent av alle hjemmetjenestevedtak er opplæringsvedtak. 

  • Kommunen satser på hverdagsmestring i sykehjem gjennom utvikling av tiltaket «Livsgledehjem». Hver enkelt beboer skal få aktiviteter tilpasset egne interesser og funksjonsnivå. På bakgrunn av kommunens økonomiske situasjon og pandemien er dette utviklingsarbeidet satt på vent. 

  • Som en del av omstillingsarbeidet ble kommunens rehabiliteringstjenester utredet og det er gjort endringer i arbeidsmetoder som gir økt rehabilitering i hjemmet og bedre overgang fra rehabiliteringsopphold til videre trening i hjemmet. 

  • Rogaland Revisjon avga i 2020 en rapport om kommunens oppfølging av tidligere forvaltningsrevisjoner. For helse og velferd gjelder det rapport fra 2014 om Samhandlingsreformen. Rogaland Revisjon konkluderer med at anbefalingene om økt sirkulasjon i korttidsplasser, økt satsing på forebygging og rehabilitering samt flere sykehjemsplasser var fulgt opp i stor grad. 

Strategi 1: Sandnes skal skape gode og likeverdige livsvilkår for alle

Sosiale tjenester 

Gjennom pandemien har tjenestene hatt særlig fokus på sårbare barn og barn i sårbare familier. Fra mars ble det opprettet tverrfaglige møter for flere tjenesteområder for å sikre informasjonsdelinom innsatser og behov. Tall fra SSB (2018) viser fortsatt økende andel barn i familier med vedvarende lavinntekt i Sandnes. Barnefattigdomsplan ble vedtatt i 2017 og tiltakene følges opp. Planen skal rulleres i 2021. Utstyrslageret i AKS låner ut utstyr gratis til barn i familier med lav inntekt. Opplevelseskort via NAV er et populært bidrag til at barn og unge i lavinntektsfamilier kan oppleve blant annet kino og Kongeparken, og få tilgang til svømmehaller. I 2020 ble det delt ut 600 kort. Fra 2020 holdes barnetrygden utenfor ved beregning av økonomisk sosialhjelp. Andelen mottakere av økonomisk sosialhjelp som har forsørgerplikt for barn under 18 år har økt gjennom året. 

Arbeidsdeltakelse er det viktigste for å redusere fattigdom. NAV er en viktig aktør for å bidra til at innbyggere i Sandnes øker sin mulighet til arbeid og selvforsørgelse. Arbeidsledigheten økte drastisk fra mars 2020 knyttet til nedstenging av samfunnet, men har bedret seg noe utover året. Ved utgangen av 2019 var ledigheten på 2,7 prosent og på samme tid i 2020 var den 3,9 prosent (helt ledige). Antallet sosialhjelpsmottakere er foreløpig ikke økt tilsvarende, men har noe overraskende hatt en svak nedgang. Likevel er unge uten formalkompetanse, personer med helseutfordringer og personer med lite norskkunnskaper utsatt for å bli stående utenfor arbeidsmarkedet og arbeidsrettede tiltak. Mange av disse er henvist til sosialhjelp over lang tid. 

Tabell økonomisk sosialhjelp 

NAV 2016 2017 2018 2019 2020
Antall brukere med sosialhjelp 1971 2080 2028 2011 1979

Antallet unge mellom 18-25 år med sosialhjelp er noe redusert fra 419 personer til 393I gjennomsnitt er det 96 unge hver måned som har sosialhjelp som hovedinntekt. Det er en liten nedgang fra 2019. 

UKA (Ung Kompetent Arbeidssøker) er kommunens tiltak for å møte aktivitetskrav for unge sosialhjelpsmottakere under 30 år. I 2020 har en av smittehensyn måtte finne nye innretninger på oppfølging av ungeDelvis gjennom tett telefon og digital oppfølging og delvis gjennom arbeidstrening i små faste grupper. Selv om det i perioder har vært fritak på aktivitetsplikt og derfor færre deltakere, har 25 prosent av UKA-ungdommene gått direkte til jobb og 50 prosent til aktive arbeidstiltak. I 2020 gjennomførte Rogaland Revisjon en forvaltningsrevisjon i NAV Sandnes med særlig fokus på unge sosialhjelpsmottakereRapporten viser at kommunen er på rett vei og den har noen anbefalinger om forbedringspunkter. 

I 2020 skulle kommunen bosette 60 flyktninger i tråd med IMDis anmodning. Imidlertid ble mottak av flyktninger svært begrenset nasjonalt på grunn av Covid-19-situasjonen. Anmodningstallet ble nedjustert til 39 og Sandnes bosatte 33 nyankomne flyktninger og 7 på familieinnvandring. Totalt ga flyktningenheten oppfølging til 666 flyktninger i 2020. Ved slutten av året var det 160 deltakere i introduksjonsprogrammet. Gjennom 2020 har 86 deltakere avsluttet programmet og av disse gikk 62 prosent over til jobb eller videregående opplæring. Videre er en stor andel i grunnskoleopplæringsløp. Resultatet er bedre enn 2019. Flyktningenheten har forberedt seg for å yte tjenestene i tråd med ny integreringslov fra 1. januar 2021. 

Boligsosialt arbeid

Kommunen arbeider målrettet for å redusere ventelistene for kommunale boligerPer 31. desember 2020 er det 98 personer på venteliste. Dette er en økning fra 56 i desember 2019. Økningen er størst blant barnefamilier, men søkere som har utfordringer med rus og bostabilitet representerer om lag 50 prosent av ventelistenBoligmarkedet er påvirket av pandemien og har gitt økt behov for kommunale løsninger. Arbeidet for å framskaffe boliger og tjenester til vanskeligstilte på boligmarkedet må fortsette og intensiveres i 2021. 

I løpet av 2020: 

  • småhus eferdigstilt. Disse var erstatning for småhus som måtte flyttes fra midlertidige tomter. 

  • Det er arbeidet med forberedelser til bygging av flere boliger for innbyggere med rusutfordringerDette er blant annet ombygging av boligriggen i Sandnesveien og bygging av samlokaliserte robuste leiligheter. Det tar lang tid fra begynnende planlegging til innflyttingsklart, blant annet på grunn av planstrukturen og klager fra nabolag. 

  • Kommunen har framskaffet boliger til bostedsløse som er utskrivningsklare fra rus og psykiatrisk behandling, for å kunne ta imot dem til rett tid. 

  • Det er etablert et ressursteam i mestringsenheten som gir tilpasset oppfølging/behandling til personer med ressurskrevende behov i ordinære boliger, i stedet for omsorgsbolig. 

  • Behovet for midlertidig overnatting har økt, særlig for barnefamilier. 

  • Det ble utlyst ny konkurranse for midlertidig botilbud for personer med rusvansker. 

  • Startlånutlånet er økt til kr 281 millioner kroner fra kr 264,5 millioner 2020. Det har vært nødvendig å søke om utvidet ramme to ganger i 2020. 

  • Hele 62 prosent av startlånene er tildelt barnefamilier. Dette er over nasjonal målsetting (50 prosent). 

Tabell midlertidig bolig 

Midlertidig bolig, NAV 2016 2017 2018 2019 2020
Antall brukere midlertidig bolig 135 104 132 140 172
Midlertidig bolig, kostnad millioner kr 7,4 6,7 6,9 7,4 11,4

Helse- og omsorgstjenester 

Søkerlisten for omsorgsbolig med tilknyttet heldøgnsbemanning omfatter 26 personer med psykisk utviklingshemming eller fysisk funksjonshemming. 

Kafedriften som EFF startet Byhagen bo- og aktivitetssenter i 2019 har vært i drift under hele pandemienKafeen gir arbeidstilbud til personer med psykisk utviklingshemming samt at ansatte og publikum kan kjøpe lunsj og enkle småretter i kafeen. 

Sandnes kommune er vertskommune for Jæren øyeblikkelig hjelp som er et kommunalt heldøgnstilbud for Klepp, Time, Gjesdal og Sandnes kommuneBelegget var 64 prosent i 2020 mot 75 prosent i 2019. Årsaken til nedgangen kan settes i sammenheng med koronasituasjonen samt at den største diagnosegruppen (infeksjoner og KOLS) har blitt lagt inn på sykehus i stedet for Jæren øyeblikkelig hjelp. Sandnes har likevel hatt en oppgang i bruk av avdelingen, 72 prosent er brukt av de tilgjengelige sengene, det høyeste etter oppstartenDet har vært 615 innleggelser i 2020 derav 380 fra Sandnes. 

I 2020 har kommunen i stor grad klart å ta imot utskrivningsklare pasienter raskt fra Stavanger Universitetssjukehus. Virksomhetene har arbeidet målrettet for å redusere antall liggedøgn på sykehuset for utskrivningsklare pasienter. Tabellen under viser utviklingen de siste tre åreneFra 2019 ble det innført betalingsplikt for pasienter fra psykiatriske avdelinger i tillegg til somatiske avdelinger. 

År 2018 2019 2020
Betalt for utskrivningsklare, kr 7803818 4761909 1072668
Antall døgn 1643 975 213

I løpet av 2020 er 8 dobbeltrom omgjort til enkeltrom med tilhørende bemanningsreduksjon. Dette tiltaket var viktig både for å bedre kvaliteten for beboerne samt å oppnå vedtatte innsparingskrav. Dekningsgraden av heldøgnsplasser for eldre er 21,6 prosent av befolkningen over 80 år. Ved årsskiftet ventet 16 personer på langtidsplass/bokollektiv, i tillegg til 8 som har korttidsopphold eller andre heldøgnstilbud. 

Det har i flere år vært vanskelig å finne kjøpere til serviceleiligheter med innskudd. Kommunen vurderte i 2019 å kjøpe leiligheter og bruke dem som midlertidige sykehjemsplasser når det er mange utskrivningsklare pasienter på sykehuset. I 2020 har kommunen inngått avtale om leie og kjøp av alle ledige leiligheter i Åseheimen borettslag for å kunne bruke de som ekstra sykehjemsplasser under pandemien. Fra 2022 er det avsatt midler til å opprette et bofellesskap i lokalene. 

Ved årsskiftet 2020/21 fikk 1 144 brukere hjemmesykepleie. Antallet har vært ganske stabilt i flere år, men brukerne har fått større behov. 25 prosent av brukerne som får hjemmesykepleie fra EHR er under 67 år. 

Tildelingskontoret har behandlet 2 167 søknader om hjemmetjenester og dagsenter for eldre, noe som er omtrent 400 flere enn i 2019. Når det gjelder søknader om heldøgnsplass og servicebolig er dette på samme nivå som i 20192034 søknader. 

Fra september 2020 ble det innført egenbetaling for kommunal fysioterapi i samsvar med nasjonale retningslinjer. Egenbetalingen gjelder for pasienter over 16 år, men det er flere unntaksbestemmelser. 

Mestringsenheten har gitt psykisk helsehjelp/behandling til nær 1 500 innbyggere gjennom året. I tillegg har 440 innbyggere fått rushjelp og nær 100 får bistand i omsorgsbolig eller institusjon. Videre har 61 innbyggere med omfattende vansker knyttet til rus og psykisk lidelse fått behandling i FACT-team Sandnes. I 2020 ble det utarbeidet samarbeidsavtale mellom Helse Stavanger og kommunen for varig drift av tiltaket. Mestringsenheten har opprettholdt full drift i tjenestene gjennom hele pandemien. Mye ble gjennomført digitalt, men de mest sårbare er ivaretatt med fysiske treff ved blant annet hjemmebesøk og turer. 

Tidlig innsats 

I tråd med samhandlingsreformens intensjoner tilrettelegger kommunen for at tjenester kan ytes tidlig i alder og/eller tidlig i problemutviklingen og med god tilgjengelighet når problemene oppstår.  

Tidlig innsats tiltak: 

  • Under pandemien har det vært særlig viktig å opprettholde tilgjengelighet og tidlig innsats. Mange har opplevd psykiske utfordringer og økt behov for hjelp. Tilgjengeligheten ble opprettholdt gjennom at kurs og behandling foregår digitalt. 

  • 1 530 innbyggere har henvendt seg til Infohjelpen i mestringsenheten for å få lett tilgjengelig bistand ved spørsmål om psykiske vansker. 

  • Rask Psykisk Helsehjelp (RPH) gir lett tilgjengelig hjelp og kurs til personer med mildere psykiske vansker798 innbyggere har fått denne behandlingen i 2020. 

  • Etter modell fra RPH ble det etablert og gjennomført tilbud om rask hjelp ved rus og annen type avhengighet som den første kommunen i Norge. Prosjektet realiseres gjennom statlige prosjektmidler. 

  • NAV har sikret åpen dør for henvendelser under pandemien. På grunn av gode digitale samhandlingsverktøy er behovet for fysisk oppmøte redusert. 

  • Demenskoordinator følger opp innbyggere med demensdiagnose og deres pårørende i tidlig forløp av sykdommen. Gjennom 2020 er det utviklet tiltak for mer systematisk oppfølging. 

  • Det er etablert aktivitetsvenn-ordning for hjemmeboende med demens. Gjennomføring er vanskeliggjort av pandemien. 

  • Pårørendeskole for demens ble gjennomført i samarbeid med Demensforeningen, på tross av pandemien. Planlagt skole for personer med nydiagnotisert demens måtte utsettes. 

  • Det ble ansatt ernæringsfysiolog i fast stilling i EHR (Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering) for å forebygge underernæring. 

Strategi 2: Sandnes skal styrke mangfoldet og det frivillige engasjementet i befolkningen

Frivillige lag og organisasjoner bidrar til å utfylle kommunale velferdstjenester og er viktige aktører i et utvidet helsebegrep. Helse og velferd yter tilskudd til flere frivillige og ideelle organisasjoner. Det er i vurderingen av søknadene lagt vekt på lokale tiltak som støtter opp under innsats der det ligger sterke statlige føringer. 

For å nå mål om samfunnsdeltakelse og meningsfull hverdag for brukere, er det nødvendig med tilrettelegging for store deler av brukergruppene. Det er viktig å se på nye tiltak, organisering av tilbudene samt økt samhandling med andre aktører for å imøtekomme behovet for fritids-, og arbeidsrettede aktiviteter. 

I 2020 har Covid-19 og økt smittevern gjort at samarbeidet med frivillige har stoppet noe opp. I perioder har dagsentre og seniorsentre vært stengt. Sykehjemmene har hatt strenge besøksregler, og liten aktivitet. Den kulturelle spaserstokken har likevel kunne gitt tilbud om streamede konserter. 

I 2020 fikk mestringsenheten statlige prosjektmidler til oppstart av RecoveryhjelpaTilbudet drives av erfaringskonsulenter og skal bidra til å hjelpe innbyggere til å delta mer aktivt i samfunnet gjennom aktiviteter og tilbud i ulike frivillige organisasjoner. 

De største frivillige/ideelle organisasjonene som helse og velferd samarbeider med har jevnlig rapportert om aktiviteten de har hatt under pandemien slik at kommunen har hatt informasjon om tilbudene. 

Strategi 3: Sandnes skal sikre god dialog med innbyggere

Brukermedvirkning og brukerinvolvering er fokusområde. Å stille spørsmålet "Hva er viktig for deg?" er grunnleggende i tjenestene i helse og velferd. Medvirkningen foregår både på individ- og systemnivå samt med pårørende. Ulike metoder benyttes for å sikre medvirkning, som å innhente tilbakemeldinger og erfaring fra bruker og pårørende, slik at tjenestene kan tilpasses og bli bedre. 

  • Alle bo- og aktivitetssentre har brukerråd. 

  • Mestringsenheten har regelmessige møter i Bruker- og pårørendeforum. 

  • Mestringsenheten har startet opp kurs for pårørende og har utarbeidet en digital tilbakemeldingstjeneste. 

  • DigiSos - digital søknad om sosialhjelp er innført i NAV Sandnes. Nær 74 prosent av søknadene ble levert digitalt i 2020, med en særlig økning etter marsPå nav.no er det lagt til rette for digital chat-løsning og at brukeren selv skal lage sin aktivitetsplan. 

  • Under pandemien har tjenestene i høy grad tilrettelagt for telefon og e-dialog med innbyggerne. 

  • For å tilrettelegge for dialog og møter mellom bruker og tjenestene under pandemien er det utviklet løsninger for virtuelle møterom på nett med høy datasikkerhet. 

  • Mitt Liv handler om å bruke kunnskap fra barn i tjenesteutvikling og involvere barn i egen sak. De virksomhetene i helse og velferd som yter tjenester til barn, deltar i kommunens satsing på Mitt Liv. 

  • FIT (feedbackorienterte tjenester) er et strukturert tilbakemeldingsverktøy som bidrar til bedre tilpassede tjenester i mestringsenheten. 

  • Digital innbyggerdialog er et nasjonalt og kommunalt satsingsområde. Helsenorge.no er innbyggernes plattform for tilgang til egne helseopplysninger og dialog med de ulike deler av helsetjenesten. For den kommunale helse- og omsorgtjenesten kalles delprosjektet «digihelse». Tilbudet startet opp, men det var tekniske utfordringer og bruken har vært begrenset så langt. Høsten 2020 startet forarbeid med å gjøre flere tjenester i stand til å ta i bruk løsningen. Dette arbeidet fortsetter i 2021. Det er utfordrende å gjøre tilbudet og løsningen godt nok kjent blant innbyggere, pårørende og ansatte. 

Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler

Strategi 1: Sandnes kommune skal møte framtidens vekst og behov

Helse og velferd har omorganisert tjenestene og innrettet dem for å i best mulig grad kunne møte framtidens vekst og behov. Gjennom store og robuste enheter kan en nytte ressurser og kompetanse på en effektiv måte, samt gjennomføre nødvendig kvalitets- og utviklingsarbeid. Som en del av Sandnes 2025 har helse og velferd gjort ytterligere organiseringsgrep. 

  • Slått sammen soner i hjemmetjenestene. 

  • Utredet mulige framtidige organisatoriske modeller for tjenestene som ligger i AKS og flyktningenheten. Arbeidet ferdigstilles i 2021. 

  • NAV og flyktningenheten har arbeidet med planlegging av flytting til nye lokaler, som ligger strategisk i forhold til samarbeidspartnere. 

  • Sandnes kommune deltar i forskningsprosjektet I-kart sammen med andre kommuner i RogalandProsjektet gir helhetlige tjenester til innbyggere med behov for omfattende tverrfaglig rehabilitering. 

Legevakten har i 2020 hatt en sentral rolle i testing av Covid-19 i befolkningen. I starten ble all testing foretatt her, men i midten av mars ble det opprettet en felles luftvegslegevakt og teststasjon på Klepp sammen med kommunene Klepp, Time, Gjesdal og Hå.  

Det pågår fortsatt en prosess for å avgjøre hvordan legevaktsamarbeidet med omkringliggende kommuner kan utvides for å gi robuste legevakttjenester i framtiden. Vi avventer fortsatt vedtak fra de aktuelle kommunene. 

På landsbasis var det stor frustrasjon over fastlegeordningen i 2020 og mange valgte å slutte. I Sandnes har en klart å rekruttere de fastlegene det er søkt etterDet er nå ledige listeplasser. 

Sandnes matservice lager maten til alle institusjonene i kommunen både med ordinære menyer og tilpassede dietter, herunder konsistenstilpasset mat. De har ansvaret for kantinen i rådhuset. Kantinen har vært stengt store deler av 2020 og ansatte har blitt omplassert til andre arbeidssteder. 

Velferdsteknologi: 

  • Helse og velferd har i 2020 implementert elektroniske medisindispensere i alle soner i hjemmetjenesten og det er nå om lag 40 medisindispensere i drift. I løpet av 2020 ble over 28 000 doser med medisin gitt via en dispenser. 

  • GPS/mobil trygghetsalarm tildeles nå på lik linje med andre tjenester i kommunen. Det er 7 innbyggere som har benyttet seg av tilbudet i løpet av 2020. 

  • Sandnes kommune er fortsatt en del av Sør-Rogaland-prosjektet der 14 kommuner på Nord-Jæren samarbeider om implementering av velferdsteknologi. I 2020 har fokuset vært på organisering av helhetlige tjenester, gevinstrealisering og personvern. 

  • Den helhetlige tjenestemodellen skal sørge for tydelig rolle- og ansvarsfordeling på tvers av sektorene i kommunen.  

Strategi 2: Sandnes kommune skal utøve et bevisst samfunnsansvar

Helse og velferd må være en attraktiv arbeidsplass som satser på faglig utvikling og kompetansestyrking. Det er rekrutteringsutfordringer spesielt for høyskoleutdannet personell som syke- og vernepleiere. Det er få kvalifiserte søkere til enkelte stillinger, spesielt på sykehjem og nattarbeid. 

Heltidsprosjektet i helse og velferd har som mål å øke gjennomsnittlig stillingsstørrelse og arbeide mot å avskaffe ufrivillig deltid. Prosjektet startet i 2019 med kartlegging og utredninger. I 2020 ble det ansatt prosjektleder og prosjektmedarbeider som sammen med utvalgte tjenester har arbeidet med konkrete planer for utprøving av piloter. 12 avdelinger i EFF er klare for oppstart og implementering av ny årsturnus i mars 2021. Videre har en arbeidet med utredning og planlegging for pilot i sykehjem. 

Helse og velferd startet opp arbeid med en helhetlig kompetansestrategi for tjenesteområdet. Arbeidet er satt på vent av prioriteringshensyn. 

Gjennom pandemien har det vært stort fokus på kompetansetiltak knyttet til smittehåndtering. Det er utviklet digitale kompetanseplaner og kurs, samt arenaer for øving og hospitering i sykehus. 

Kompetansetilskudd fra Fylkesmannen gir økt mulighet for stimulering og støtte til videreutdanning for ansatte. På grunn av pandemien er ikke midlene nyttet fullt ut, men søkt overført til 2021. Til tross for dette har 127 personer gjennomgått et kompetansehevingstiltak/studieløp med støtte fra tilskuddet. 

Strategi 3: Sandnes kommune skal arbeide målrettet for å oppfylle klimaforliket

Det ble inngått nye avtaler for bilordning i 2020 og virksomhetene har bestilt el- og hybridbiler for bruk i tjenestene. Det arbeides med bygging av nye ladestasjoner. 

Virksomheter i helse og velferd har arbeidet gjennom året for å bli sertifisert for Miljøfyrtårn. EHR, EFF og Mestringsenheten er de første ut. Det er lagt en plan for sertifisering av virksomheter som enda ikke er blitt Miljøfyrtårn. 

Sist oppdatert: 23.02.2021