Håndtering av Covid-19
Covid19-beredskap har preget oppvekst skole i 2020. Ansatte og ledere har stått på gjennom hele perioden.
-
Ved oppstart av pandemien nedsatte kommunaldirektør oppvekst skole en beredskapsgruppe for å støtte skolene i håndteringen av pandemien.
-
Det har vært betydelig arbeid for å oversette nasjonale retningslinjer og strategier til praksis i Sandnesskolen.
-
Det ble etablert nyttige samarbeidsstrukturer internt og med andre tjenester i kommunen.
-
De største utfordringene på tjenesteområdene har vært å holde forsvarlig drift på skolene. På grunn av inndeling i kohorter har det vært vanskelig å opprettholde tilstrekkelig bemanning. Mange av skolene har hatt store vikarutgifter.
-
På skoler med store utfordringer knyttet til fravær har det gått utover kvaliteten på skoletilbudet. Elever har også opplevd at det har gått utover spesialundervisningen og særskilt norskopplæring.
-
Flere SFO har hatt store utfordringer med å opprettholde morgentilbud og ettermiddagstilbud frem til stengetid.
-
Store deler av arbeidet knyttet til systemutvikling, kompetanseutvikling og lederutvikling er satt på vent.
-
Økt bruk av digitale verktøy har gitt økt digital kompetanse.
Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn
Skolene i Sandnes skal ha gode læringsmiljø, med fokus på elevenes mestring og et skolemiljø der alle elevene trives.
Strategi 1: Sandnes skal skape gode og likeverdige livsvilkår for alle.
Tidlig innsats og at flest mulig elever gis hjelp og støtte innenfor ordinær opplæring er med og skaper trygge og likeverdige livsvilkår for alle.
Normen for lærertetthet er i 2020 innført på alle skolene. Det betyr at det skal være 1 lærer per 15 elever på 1. -4. trinn og 1 lærer per 20 elever på 5.-10. trinn. I forbindelse med kravene om lærertetthet ble det i 2020 innført en ny tildelingsmodell til skolene for å sikre at alle har nok ressurser til å gjennomføre den.
Spesialundervisning
Andel elever med behov for spesialundervisning har økt de siste årene. De økende utgiftene til spesialundervisning har vært utfordrende for flere skoler. Tildelingsmodellen har tidligere gitt skolene frihet til å flytte ressurser mellom ordinær opplæring og spesialundervisning etter behov. Den nye normen for lærertetthet gjør dette vanskeligere. Skolene ble tilført ekstra ressurser til spesialundervisning på kr 15,7 millioner fra 2020. Flere skoler melder om økende utfordringer og utfordringer med å gi elevene det de har rett på innenfor tildelte budsjettrammer.
Andel elever med spesialundervisning
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
5,8 % | 5,8 % | 6,7 % | 7,5 % | 7,9 % |
GSI (grunnskolestatistikken)
Et trygt og godt skolemiljø
Arbeidet med et trygt og godt skolemiljø, uten mobbing, krenkelser og diskriminering har hatt høy prioritet i 2020. Kommunaldirektør følger tett opp når skolene melder behov. Alle skoler har en handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø.
SFO
Høsten 2019 ble det innført halv søskenmoderasjon på tvers av barnehage og skole. Det er viktig for kommunen at flest mulig har mulighet til å benytte seg av skolens fritidstilbud. Det har de siste årene vært nedgang i elevandelen på 1.-4. trinn som benytter seg av skolefritidsordningen.
2020 har vært et spesielt år i SFO på grunn av Covid-19. Foreldre som har fått endret arbeidsforhold og økonomi påvirker tallet på elever som bruker SFO-tilbudet.
Andel elever på 1.-4. trinn i SFO
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
51,4 % | 49,5 % | 49,5 % | 49,0 % | 48,6 % |
GSI (grunnskolestatistikken)
Strategi 2: Sandnes skal styrke mangfoldet og det frivillige engasjementet i befolkningen
Skolene samarbeider med skolekorpsene, idrettslag og andre organisasjoner i bydelene.
Strategi 3: Sandnes skal sikre god dialog med innbyggere
Skolene har etablerte samarbeidsutvalg, skolemiljøutvalg, elevråd og foreldrenes arbeidsutvalg. Brukerorganisasjonene skal være aktivt involvert i skolens arbeid.
Mål 2: Sandnes skal være en attraktiv kommune
Strategi 1: Sandnes skal sikre gode leve- og oppvekstsvilkår i alle bydeler
Det skal være attraktivt å være barn i Sandnesskolen. I 2020 ble en kvalitetsplan for helhetlig utdanningsløp i Sandnes kommune vedtatt. Det gjelder for hele oppvekstområdet.
Skoleanleggene skal være tilpasset en opplæring som ruster elevene for framtiden. I 2020 ble nye Bogafjell ungdomsskole innviet og Kleivane skole påbegynt. Det er besluttet å etablere faste avlastningsskoler ved større byggeprosjekt.
Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler
Strategi 1: Sandnes kommune skal møte framtidens vekst og behov
Høsten 2020 ble det innført nye læreplaner i skolen, også kalt fagfornyelsen. Det er ressurslærere ved alle skolene som er aktive i arbeidet med felles forståelse for hva de nye planene betyr for arbeidet i skolen.
En viktig del av arbeidet med fagfornyelsen omhandler pedagogisk bruk av læringsteknologi, samarbeid med Universitetet i Stavanger og samarbeid mellom flere ulike skoler.
Sandnesskolen har 1 til 1 dekning på digitale enheter for alle elever og ansatte. For å videreføre denne satsingen oppgraderes infrastruktur på skolene. Med så mange enheter i drift vil det etter hvert være behov for å bytte ut maskiner som blir ødelagt etter at garantitiden har gått ut. Videre vil det også være behov for kontinuerlig å erstatte maskiner slik at alle elever får et likeverdig tilbud.
Strategi 2: Sandnes kommune skal utøve et bevisst samfunnsansvar
I Sandnesskolen arbeides det bevisst med å utnytte knappe ressurser til å skape den beste skolen for elevene.
Sist oppdatert: 18.01.2023