account_circle Min side

Status tekstvedtak

TEKSTFORSLAG Ansvarlig Frist Status
Nyskapende aktivitetsarena for barn Byutvikling og teknisk i samarbeid med Eiendom Februar Sluttført 
Kulturdepartementet ønsker å bidra til nye ideer om, og etablering av nye typer anlegg for egenorganisert fysisk aktivitet. Departementet vil derfor bidra med finansiering av prosjekter som har høy funksjonell kvalitet og en utforming som kan inspirere den framtidige utviklingen av aktivitetsanlegg, og skape nye og bedre muligheter for fysisk aktivitet. Tilskuddsordningen er et prøveprosjekt til og med 2021.
Det kan søkes om tilskudd på inntil 50 prosent av kostnader for nyskapende aktivitetsarenaer.

I handlings- og økonomiplan er det de neste årene lagt inn kr 3 millioner årlig til skoler, utendørsanlegg (økonomiplan S14 i investeringsbudsjett). Sandnes kommune har også vedtatt å sanere mindre lekeplasser og erstatte med større lekeplasser, med universell utforming og kvalitet, som skal skape bedre samlingsplasser i bydelene.

Kommunestyret ber rådmannen vurdere om det kan være hensiktsmessig å søke finansiering gjennom Nyskapende Aktivitetsarena hvor det er sammenfallende med tiltak som skal gjøres i Sandnes, og om nødvendig omprioritere rekkefølgen som er gjort i økonomiplan i forhold til tilstandsanalyser hvor det er forsvarlig.
KOMMENTAR: Kulturdepartementet har i brev av 9. desember 2020 tildelt Sandnes kommune inntil kr 3,65 millioner (maks 50 prosent av godkjent kostnad) fra spillemidlene til idrettsformål, tilskuddsordning for nyskapende aktivitetsarenaer.
Tilskuddet skal benyttes til å etablere Gamlaverket aktivitetspark i Sandnes til et aktivitetsområde for egenorganisert fysisk aktivitet, tilgjengelig for alle, i tråd med innsendt søknad. Det vises også til omtale i ksak 184/20 – rullering av aktive Sandnes, hvor søknaden er omtalt.
Ungdomshus Kultur og næring i sammarbeid med eiendom Juni 2021 Utsatt

Leieavtale med L54 går nå ut. Kommunestyret ber rådmannen utarbeide et forslag til ungdomshus som skal erstatte dette tilbudet. Sandnes ungdommens kommunestyre involveres i arbeidet.
KOMMENTAR: Ungdomshuset var planlagt lagt til samme bygg som det nye parkeringshuset på S1. Prosjektet ble utsatt i handlings- og økonomiplan 2021-2024 til oppstart i 2024. Ungdomshuset blir værende i Langgata 54 inntil videre.

Prosjekt heltid Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg Høst 2020 Påbegynt
I Sandnes kommune skal heltidsstillinger være hovedregelen. Kommunestyret ber rådmann starte opp piloter som en del av videreføringen av prosjekt heltid.
KOMMENTAR: Heltidsprosjektet har tre overordnede mål: 1. øke gjennomsnittlig stillingsstørrelse, 2. øke andel heltidsstillinger og 3. redusere antall helgestillinger.
Ferdigstilt skisse med framdriftsplan for første pilot er ute, årsturnus i enhet for funksjonshemmede er klar for implementering/oppstart mars 2021. Pilot 2 vil være en omorganisering ved ett sykehjem. Dialog, møtevirksomhet og foreløpige tiltak som har foregått i andre virksomheter ble satt på vent høsten 2020 på grunn av Covid-19. Planlagt oppstart for videre arbeid er når situasjonen tillater det, våren 2021.
Bemanningssenter Barn og unge v/ Torill Kind Høst 2020 Påbegynt
Kommunestyret ber rådmann vurdere et bemanningssenter med faste hele fagarbeiderstillinger som vikarer til bruk i barnehage og skole innenfor rammen av vikarbruken.
KOMMENTAR: Saken kommer i Utvalg for oppvekst 26. februar 2021 og deretter i kommunestyret.
Sykehjemsdekning Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg Høst 2020 Sluttført 
Kommunestyret ber rådmann fortsatt sikre full sykehjemsdekning. Full sykehjemsdekning defineres slik at de som har behov for en sykehjemsplass får det ved behov. Hovedregelen er enkeltrom, med mindre brukeren ønsker dobbeltrom/delt rom. Variasjoner i utskrivningsklare pasienter fra SUS varierer fra uke til uke.
KOMMENTAR: Kommunestyret behandlet bygging av nye sykehjemsplasser på egen tomt versus utvidelse på Lunde og Rovik bo- og aktivitetssenter i sak 106/20 der det ble valgt å bygge 60 plasser samlet på Sørbø/Hove. I vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det avsatt midler i 2024 til oppstart. I 2020 ble det også vedtatt avvikling av 8 dobbeltrom slik at beboere kan tilbys enerom.
Boliger for personer med nedsatt funksjonsevne Boligsosgruppen v/ Kristin Barvik Vår 2020 Sluttført 
Kommunestyret ber rådmann om en sak med framdriftsplan for å fjerne ventelister på boliger til personer med nedsatt funksjonsevne.
KOMMENTAR: Orienteringssak ble lagt fram for kommunestyret i møte 22. juni 2020 (osak 29/20). Dersom kommunen ikke gjør noen investeringer i nye boliger for denne målgruppen, vil antall personer på venteliste øke fra 28 personer i dag til 112 personer i 2030. I inneværende økonomiplan (2020 – 2024) ligger det to investeringsprosjekter direkte knyttet til denne gruppen, Skeianegaten (9 plasser) og Olsokveien (8 plasser). Disse prosjektene fører bare til en netto tilvekst på 3 plasser, da de øvrige plassene er flytting av beboere fra Lunde 2 (som skal frigjøres for eldreformål) og eldre, uegnede boliger i Åsveien For å fjerne ventelistene fram mot 2030 må det etableres 12 bofellesskap av typen Skeianegaten, Olsokveien eller foreldreinitiativ 3. Oppfølging av denne utfordringen må foregå gjennom fagplaner og det årlige økonomiplanarbeidet.
Kompetansestrategi Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg (evt Rådmann for hele organisasjonen)   Påbegynt
Kommunestyret ber rådmannen sammen med de tillitsvalgte videreutvikle strategien for å sikre riktig kompetanse for rett arbeid i kommunen nå og fram i tid. Det bes i denne forbindelse se på omorganisering.
KOMMENTAR: Helse og velferd har startet arbeidet med å utarbeide en helhetlig kompetansestrategi for tjenesteområdet. Arbeidet er utsatt grunnet Covid 19 og vil bli tatt opp igjen når situasjonen tillater det.
Kommunen som arbeidsgiver Forhandling v/ Sigrun Homleid Sommer 2020 Sluttført 
Kommunestyret ber rådmann om å sette ned en gruppe bestående av administrasjon og tillitsvalgte for å se på lønnsforskjeller som er oppstått som en følge av at den lokale lønnsstigen ble avsluttet i 2016 og resultatet av de påfølgende lønnsoppgjørene. Hvor mange er rammet, hvor store er lønnsforskjellene og hva skal til for at dette rettes opp. Hvordan ser dette ut sammenlignet med omkringliggende kommuner og hva har de eventuelt gjort. Gruppen bes om å komme tilbake med forslag til tiltak innenfor den totale lønnsrammen.
KOMMENTAR: Arbeidsgruppen har i perioden mai til august arbeidet med avdelingsledernivået i Sandnes kommune. Det er innhentet opplysninger fra andre kommuner samt diskutert kriterier som skal ligge til en vurdering av lønnsfastsettelse for avdelingsledere. Arbeidsgruppa skal avslutningsvis komme med forslag til tiltak. Arbeidet ble avsluttet uten at det har kommet forslag til konkrete endringer. I 2020 ble det ikke gitt midler til lokale forhandlinger i kapittel 4, det ble kun genrelle tillegg i kapittel 3 og 5. Kommunen vil komme tilbake med forslag til inngangslønn for avdelingsledere og forsøke å justere større lønnsskjevheter i de ordninære lønnsforhandlingene.
Eldreboliger Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg Sommer 2020 Påbegynt
Kommunestyret ber rådmann vurdere behov med bemanning og framtidens boform som er omtalt i omsorgsplanen uten stedlig fast bemanning hele døgnet som alternativ til dagens tilbud.
KOMMENTAR: Kommunestyret behandlet i sak 151/20 en sak om tilvisningsavtaler om boliger for eldre med helseutfordringer. Kommunen er i dialog med Husbanken for utforming av konseptet.
Serviceboliger Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg   Sluttført 
Det står serviceleiligheter ledige både privateide og i kommunens eie. Rådmann bes se på best mulig utnyttelse og organisering av disse boformene.
KOMMENTAR: Kommunen leide ledige serviceleiligheter i Åseheimen borettlslag i 2020 og kjøpte de fra årsskiftet. Leilighetene står i beredskap som midlertidige sykehjemsplasser i forbindelse med pandemien. De brukes for tiden til lager for vaksinasjonsutstyr og smittevernutstyr. I vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024 er det innarbeidet midler til oppstart av et bofellesskap fra 2022 i lokalene.
Storbynettverket Rådmannen Vår 2020 Påbegynt
Kommunestyret ber rådmann søke medlemskap for Sandnes i storbynettverket.
KOMMENTAR: Prioritet har vært samarbeid med nabokommuner, storbynetterket og KS om Covid-19 situasjonen. Besøk av KS leder 16. august 2020, hvor storbymidler og nettverk er tatt opp.
Rapporteringssystem Rådmannen Hele året Sluttført 
Kommunestyret ønsker en mer tillitsbasert kommune med mer tid for ansatte til det elementære arbeidet og ber rådmann vurdere rapporteringsrutinene i kommunen.
KOMMENTAR: Forenklinger, framtidig rapporteringsomfang og struktur inngår i omstillingsarbeidet Sandnes 2025.
Eget planarbeid Byutvikling og teknisk - Plan ved Bjørn Totland 1. halvår 2020 Påbegynt
I økonomiplanen ligger det inne flere poster på eksterne konsulenter til reguleringsarbeid og mulighetsstudier. For å redusere kostnader knyttet til bruk av eksterne konsulenter ber kommunestyret rådmann vurdere om planavdelingen kan utføre en større andel av reguleringsplaner og mindre mulighetsstudier selv.
KOMMENTAR: Virksomheten Plan sikter mot å vri en større del av kommunalt planarbeid over mot planlegging med egne ressurser. Bevilgningene til reguleringsplanarbeidet ligger imidlertid i dag hos Sandnes tomteselskap KF og Eiendom, og i svært liten grad hos Plan. I forbindelse med omstillingsprosjektet Sandnes 2025 vil endringer her bli vurdert. 
Insektvennlig kommune Byutviling og teknisk ved Ane Kristine Rostrup Sommer 2020 Påbegynt

Kommunestyret ber rådmann starte et fireårig prosjekt om å systematisk plante bærbusker, frukttrær, urter og andre insektsvennlige nytteplanter ut i byens parker og i lekeplasser. 
KOMMENTAR: Utvalg for miljø og tekniske saker ble i sak 20/2020 orientert om driftstiltak som endres for å legge bedre til rette for insekter i arealer eid og driftet av Sandnes kommune. Det ble plukket ut noen grøntområder og grønne veiarealer som sommersesongen 2020 har hatt en mer «insektsvennlig» drift. Det jobbes med å evaluere resultatene og gjøre en vurdering for justeringer av driftstiltakene før sesongen 2021, om dette skal fortsette og/eller utvides enkelte steder. Full effekt av tiltaket vil først vise seg etter et noen år, når artsmangfoldet tilpasser seg ny drift. Når det gjelder dette med å systematisk plante bærbusker og frukttrær i parker og friområder, ble det ikke kapasitet til å utrede dette i en egen sak i 2020. Det er ikke lagt inn midler i kommunens økonomiplan til dette i 2021. Det tas allikevel sikte på å utrede dette i en egen sak i 2021, for om mulig prioritere dette i 2022.

Vaktapotek Innovasjon og digitaliseing v/ Kristin Barvik 1. halvår 2020 Sluttført 
Kommunestyret ber rådmann gå i dialog med bransjen for å se på om det er mulighet for å få vaktapotek i Sandnes. 
KOMMENTAR: Orienteringssak lagt fram for kommunestyret i møte 22. juni 2020 (O-sak 31/20). Innbyggerne i Sandnes er i dag godt betjent med apotektjenester, og har tilgang til apotek innenfor egen kommunegrense i tidsrommet fra 8.30 – 21 på ukedager og 9 – 18 på lørdager. Legevakten i Sandnes har et godt beredskapslager av nødvendige legemidler, og tilbyr sine pasienter nødvendige legemidler fram til nærmeste åpningsdag for ordinære apotek. Vårt nærmeste vaktapotek ligger i Stavanger, og i nasjonal målestokk har vi kort vei til dette vaktapoteket. Rådmannen har hatt samtaler med aktører i apoteknæringen, som viser til at lave økonomiske marginer kombinert med høye kostnader knyttet til utvidet åpningstid gjør det lite aktuelt å etablere vaktapotek i Sandnes.
Strategisk handlingsplan for næringsutvikling Kultur og næring v/ Søren Jensen Høst 2020 Påbegynt
Kommunestyret ber rådmann gå i gang med en næringsstrategisk handlingsplan for Sandnes kommune. Sandnes skal være en foretrukken kommune for næringsetablering og som bostedskommune. Planen skal ha konkrete satsningsområder, organisering med kommunen og næringslivet i førersete, fordeler og utfordringer i dag med konkrete målsetninger som omdømmebygging og skape nye arbeidsplasser. Sandnes skal være en anerkjent næringsadresse. Det innebærer at vi skal være på tilbudssiden for næringen. Vi sier ja når vi kan og nei når vi må. Planen bør ta høyde for både etablerte fagmiljøer og gründerbedrifter. Planen bør peke på konkrete lokasjonsmuligheter, og utrede muligheter innenfor ulike bransjer.
KOMMENTAR: Sak om "Økonomi og organisering ved utarbeidelse av Næringsstrategi for Sandnes 2020-2030" var til behandling i Utvalg for kultur, næring og innovasjon 28. april 2020. Saken gikk videre til kommunestyret 25. mai 2020.
Utvalg for kultur, næring og innovasjon har fungert som politisk styringsgruppe. Det ble etablert en referansegruppe som hadde to workshops i løpet av høsten. I tillegg ble det avholdt møte med næringsaktører, akademia, foreninger og konstellasjoner for ulike bransjer.
Strategien har fått betegnelsen Næringsstrategi Sandnes 2021-2031. Strategien skal til politisk behandling i Utvalg for kultur, næring og innovasjon, formannskapet og kommunestyret i starten av 2021. 
Reiser og seminarkostnader Økonomi v/ Torunn Nilsen Våren 2020 Påbegynt
Reise- og seminarkostnader bør reduseres vesentlig. Muligheter som fjernmøter og videreformidling av kunnskap mellom våre ansatte må utnyttes bedre.
KOMMENTAR: Som følge av nasjonale og lokale tiltak for å bekjempe Covid-19 og den økonomiske situasjonen er det innført tilsettingskontroll for alle stillinger som ikke arbeider direkte med brukere. Ingen faste stillinger eller vikariater skal tilsettes uten en grundig vurdering og drøfting med kommunaldirektør/leder av kommunalt foretak.
Det ble i tillegg innført reiserestriksjoner og det er nå kun tillatt med reiser relatert til lovpålagte oppgaver. Videomøter har i stor grad erstattet reisevirksomheten. Reisepolitikken vil bli revideret, og den er satt opp som sak i medbestemmelsesmøte og HAMU i henholdsvis april og mai. Planen er at saken skal opp til politisk behandling høsten 2021.
Det er og satt begrensninger på bruk av konsulenter. Konsulenter kan kun brukes dersom kapasitet eller kompetanse ikke er tilgjengelig i Sandnes kommune. Konsulentoppdrag som ikke er knyttet til direkte tjenesteproduksjon, skal drøftes med kommunaldirektør/daglig leder kommunalt foretak før eventuell anskaffelse.
Boligsosialt arbeid Boligsosgruppen v/ Kristin Barvik 1. tertial Sluttført 
Alle prosjekter må gjennomgås på nytt for å få ned kostnadsnivået og alternative løsninger må vurderes Det må vurderes andre løsninger enn småhus som har blitt forholdsvis dyre. Der det er faglig forsvarlig, skal også kjøp av leiligheter vurderes opp mot alternativet at kommunen bygger selv. Innsatsen reduseres ikke.
KOMMENTAR: Orienteringssak lagt fram for kommunestyret i møte 22. juni 2020.
Sandved skole Eiendom Februar Sluttført 
Rådmannen bes vurdere om det er mulig å framskynde oppstart av Sandved skole. Arbeidet med utredning av sentrumsskole framskyndes og starter opp i 2020.
KOMMENTAR: Framskynding er ikke mulig i dette prosjektet blant annet på grunn av arbeidsomfang med nødvendig planlegging, regulering og det at skolen er i drift. Per januar pågår prosjektering, og det tas sikte på oppstart på byggeplass juni 2021.
Porteføljestyring Økonomi v/ budsjett og analyse i samarbeid med eiendom Før handlings- og økonomiplanen Påbegynt
Det legges fram en sak om det er mulig å innføre rammebevilgning for investeringer og at de enkelte investeringsbeslutninger gjøres basert på porteføljestyring. Eksempelvis skal en slik vurdering foretas før det tas en endelig beslutning om ev utvidelser av Rovik og Lunde BOAS. Ved investeringsbeslutninger må tiltakets livstidskostnader ivaretas. Dette betyr at driftskostnader for ulike alternativer vektlegges.
KOMMENTAR: Som en del av omstillingsarbeidet, Sandnes 2025, foregår det nå et arbeid med å gjennomgå måten investeringsprosjekter gjennomføres på. Mandat for arbeidet er:
Det skal utredes hva som skal til for å sikre at bygge- og anleggsprosjekter har lavest mulig kostnader i et livssyklusperspektiv. De ulike fasene av prosjektgjennomføringer fra behov oppstår til planlegging, gjennomføring og avslutning av prosjekter skal gjennomgås med sikte på å identifisere hvordan hver enkelt av fasene bør organiseres og gjennomføres for å få lavest mulig livssykluskostnader. Kommunens årlige kostnader på lang sikt skal med andre ord vektlegges. Det tas sikte på å framlegge resultatet av arbeidet våren 2021.
Oppkjøp av arealer Rådmannen Løpende Sluttført 
Kommunestyret ber om at formannskapet skal involveres tidlig ved aktuelle oppkjøp av arealer for å sikre friluftslivsinteresser.
KOMMENTAR: Tekstvedtaket forstås som tilføyelse til etablerte reglement og saksbehandlinger følges opp i samsvar med vedtaket.
Salg av eiendom Rådmannen Løpende Sluttført 
Tidligere vedtak om at eiendommer som ikke brukes av kommunen eller som ikke har konkrete planer om framtidig bruk skal selges, står fast.
KOMMENTAR: Vedtaket forstås som presisering for eiendomsforvaltningen. I hvert enkelt salg fremmes egen sak til formannskapet. I 2020 er tre bebygde eiendommer i Skeianeområdet solgt. Kommunestyret behandlet i sak 191/20 sak om videre salg av eiendommer og arealer.
Fritidskort Kultur og næring v/ Søren Jensen  Sommer 2020 Sluttført 
Sandnes kommune søker om å bli en forsøkskommune for Fritidskortet for alle barn/unge mellom 6 og 18 år.
KOMMENTAR: Sandnes fikk avslag på søknaden. Kommunestyret fikk en orienteringssak om dette på møtet 25. mai 2020.
Ettervern Helse og velferd v/ Elin Selvikvåg Vår 2021 Utsatt
Rådmannen bes om å utrede og komme med en sak som drøfter om deler av ettervernsarbeidet kan utføres av ideell sektor eller i et samarbeid med ideell sektor.
KOMMENTAR: Stort arbeidspress blant annet med Covid-19-håndtering gjør at saken utsettes til våren 2021. 
Greater Stavanger Kultur og næring v/ Nina O. Høiland Høst 2020 Sluttført 
Greater Stavanger i sin nåværende form avvikles ved kontraktslutt. Kommunestyret ber rådmannen sammen med nabokommunene utarbeide en langsiktig strategi for regionalt næringsutviklingsarbeid.
KOMMENTAR:
Mandat:
Kommunestyrene i Stavanger, Sandnes og Sola (eierkommunene) sa i desember 2019 opp partnerskapsavtalen med Greater Stavanger AS (GS), med sikte på endelig avvikling innen utgangen av 2021. Eierkommunene har vedtatt et felles mandat for utforming av ny organisering av regionalt næringssamarbeid. Ny organisering skal ha fokus på storbyregionen, ta utgangspunkt i regionens komparative fortrinn og være basert på kommunenes og næringslivets behov. Forslag til ny organisering er basert på vurdering av ulike modeller og erfaringer fra andre byer og regioner, nyere forskning, samt innspill fra medvirkningsprosesser med deltakelse fra partnerkommunene i GS, næringsliv, akademia og andre relevante aktører. Likelydende forslag til ny organisering behandles i storbykommunene i løpet av høsten 2020.

Prosess:
I Sandnes kommune var saken til politisk behandling i formannskapet 31. august og Utvalg for kultur, næring og innovasjon 1. september. Saken ble sendt på høring til nåværende partnerkommuner i Greater Stavanger, med høringsfrist 30. september.
Sak med forslag til ny organisering var til politisk behandling i Kommunstyre i november 2020 og ble vedtatt. Ny modell for regionalt samarbed er forpliktende samarbeidsavtale mellom Sola, Sandnes og Stavanger kommune. Organiseringen er operativ fra 1. janaur 2021. Stavanger kommune har sekretariatsfunksjon i 2021 og Sandnes i 2022. Samarbeidet har en pilotperiode på 2 år og skal evalueres etter endt periode.
Frilager Rådmannen  2020 Sluttført 
Sandnes kommune ønsker å gå inn i Frilager. Det må lages en samarbeidsavtale mellom Frilager og AKS, slik at AKS kan videreutvikle sitt konsept, men under samme "paraply". Rådmannens stab har overtatt prosjektansvar her.
KOMMENTAR: Arbeidet med utforming av formell avtale med Frilageret er fullført som internt tverrfalig arbeid. Det vektlegges at AKS kan videreutvikle sitt eksisterende konsept. Kommuneadvokaten er konsultert om de juridiske forhold. Avtalen løper i 2020 og 2021, resultatmål evalueres våren 2021.
Energieffektive bygg Eiendom Løpende Sluttført 
Kommunestyret ber rådmannen påse at kommunens virksomhet er organisert på en effektiv, målrettet og koordinert måte innenfor klima- og miljøområdet. Kommunestyret ber rådmannen satse videre på kostnadseffektive og energieffektivisering i kommunale bygg, implementere hvor det er naturlig miljøinnovative løsninger og benyttelse av relevante støtteordninger på miljøområdet. 
KOMMENTAR: I hvert byggeprosjekt vurderes klimavennlige energiløsninger som en del av byggeprogrammet. Nye tiltak blir meldt inn i forbindelse med handlings- og økonomiplan hvert år, støtteordninger blir fulgt opp av eiendom i de enkelte byggeprosjektene.
Sammenkobling av grøntdrag og turveier Byutvikling og teknisk v/ Leif Aarthun Ims Løpende Sluttført 
Kommunestyret ber rådmannen arbeide videre for å bevare og tilgjengeliggjøre kommunens natur- og friluftsområder. I tettbebygde områder er det viktig å bevare og videreutvikle grønne lunger. For å stimulere til mer fysisk aktivitet ber kommunestyret rådmannen fortsette arbeidet med å etablere/forbedre turveier eller forbindelser mellom grøntdragene.
KOMMENTAR: Det er i handlings- og økonomiplanperioden avsatt årlige beløp på kr 0,4 millioner til forbedringer og opparbeidelse av mindre tiltak i parker, grøntanlegg og friområder. I tillegg er det satt av kr 1 million årlig til oppgradering og sammenkobling av turveinettet.
Arbeid mot seksuell trakassering Organisasjon og oppvekst skole v/ Pål Larsson Høst 2020 Påbegynt
Sandnes kommune skal styrke arbeidet mot seksuell trakassering blant elever og ansatte i kommunen.
KOMMENTAR: Nye etiske regler for medarbeidere ble vedtatt 14. desember 2020. Etiske regler danner grunnlaget for arbeidet sammen med strategi for ledelse og medarbeiderskap  samt strategi for likestilling, inkludering og mangfold. Arbeidet med oppfølging av ny etiske regler er godt i gang. Arbeidsgruppen jobber med og utarbeide eksempler, etiske regler skal innarbeides i opplæringsplaner for alle medarbeidere og etiske regler tas inn i kurs for ledere, læringer og nyansatte. Tjenesteområdene har tema etikk i AMU og HMS-grupper og rapporterer etter gjeldende rutiner til HAMU. Tjenesteområdene vil vurdere hvordan området skal jobbe videre med etikk og vurdere om det er behov for supplerende retningslinjer. Oppvekst har egen plan, rutiner for forebygging og håndtering av seksuell trakassering.
Oppvekst skole vil vurdere om det er behov for revidering av planen. Avvikssystemet Compilo benyttes og det jobbes med at alle avvik skal meldes, slik at eventuelle brudd kan følges opp og tiltak igangsettes.

Sist oppdatert: 23.02.2021