account_circle Min side

Brukerresultat

Oppvekst skole

I Sandnesskolen gjennomføres utdanningsdirektoratets undersøkelser for elever og foresatte årlig. Tallene fra elevundersøkelsen for 2020 er offentlige fra 12. februar 2021.

Elevundersøkelsen

Resultatene viser at en klarer å opprettholde den positive utviklingen en har hatt i Sandnesskolen over tid. Elevundersøkelsen for 2020 viser kun mindre justeringer på de ulike indikatorene. Elevene er fortsatt godt fornøyd med støtten fra både foresatte og lærerne.

Mobbing på skolen (tallene er for offentlige skoler:

 

Nasjonalt -7.trinn

Rogaland -7.trinn

Sandnes -7.trinn

Nasjonalt -10.trinn

Rogaland -10.trinn

Sandnes -10.trinn

Høst 2018

6,9 %

6,4 %

6,3 %

7,0 %

5,9 %

5,6 %

Høst 2019

7,0 %

6,5 %

6,2 %

6,5 %

5,1 %

4,6 %

Høst 2020

7,5 % 

7,0 %

6,9 %

5,5 % 

4,5 %

3,7 %


Tabellen viser andelen elever som svarer at de blir mobbet av medelever, mobbet digitalt (på skolen) og/eller mobbet av voksne på skolen 2-3 ganger i måneden eller oftere. Tallene viser at det er noe mer mobbing på 7. trinn enn 10. trinn. Det er lavere andel som blir mobbet i Sandnes enn det nasjonale gjennomsnittet på begge trinn. Sandnes har også en lavere andel elever som blir mobbet enn fylket samlet. Kommunaldirektør har fokus på skolemiljøet, og rådgiver i kommunaldirektørens stab bistår skolene i arbeid mot mobbing.

De aller fleste elevene på 5.-10. trinn har deltatt i undersøkelsen (92,7 prosent), mens svarprosenten for fylket var 91,2. Utviklingen i tabellen er basert på besvarelsene fra elevene på 7. og 10. trinn. Dette fordi utdanningsdirektoratet legger samme utvalg til grunn for tallene som offentliggjøres på www.skoleporten.no.

Foreldreundersøkelsen

Undersøkelsens spørsmål omhandler hvordan foreldrene oppfatter læringsmiljøet til sine barn og hvordan samarbeidet mellom hjem og skole fungerer. Svarprosenten var i 2020 på 66,7 prosent mot 58,2 prosent i 2019, mens for Rogaland var svarprosenten 63 prosent. Det har vært en jevn stigning i deltakelsen de siste årene.

Oppvekst barn og unge

I perioden 1. november til 20. desember 2020 ble det gjennomført en felles foreldreundersøkelse for kommunale og private barnehager. Samlet svarprosent var 71,3 prosent. Sandnes kommune har valgt å gjennomføre Udir sin foreldreundersøkelse annen hvert år. Barnehagene bruker periodene mellom undersøkelsene til å arbeide med resultatene.

Resultatene for Sandnes kommune sammenfaller med resultater i fylkeskommunen på de fleste områdene (høyeste skår er 6):

  • Ute- og innemiljø 4.1
  • Relasjon mellom barn og voksen 4.5
  • Barnets trivsel 4.7
  • Informasjon 4.2
  • Barnets utvikling 4.6
  • Medvirkning 4.2
  • Henting og levering 4.4
  • Tilvenning og skolestart 4.4
  • Tilfredshet 4.5 

I 2020 klarte Sandnes kommune å oppnå en høyere svarprosent enn i 2018. I 2018 hadde kommunen en svarprosent på 69,2 prosent, mens den i 2020 var 71,3 prosent. Snittet i Rogaland i 2020 var 69,5 prosent.

Foresatte er i 2020 mer fornøyde med hygienen i barnehagen og vurderer denne til 4.3 kontra 4.1 i 2018. Foresatte er samtidig noe mindre fornøyde med barnehagenes rammebetingelser slik som mattilbudet og utearealer sammenlignet med 2018. I 2020 skåret de kommunale barnehagene 3.9 kontra 4.0 i 2018 på spørsmålet om barnehagens utearealer, og 3.5 (2020) kontra 3.7 (2018) på barnehagens mattilbud. Foresatte er like trygge på personalet som de var i 2018, samtidig som de er mer tilfredse med bemanningstetthet. I år, likt som i 2018, oppnår kommunen et snitt på hele 4.8 på spørsmålet om barnets trivsel, og 4.7 på spørsmålene om vennskap og tilrettelegging for allsidig lek og aktiviteter.

Tallene viser ikke stor variasjon fra år til år, men det analyseres alltid hva grunnen kan være dersom en barnehage skårer dårligere innenfor et område. Sandnes kommune skårer nokså likt de andre ASSS-kommunene på undersøkelsen.

  • I Barne- og familieenheten ble FIT (Feedbackinformerte tjenester) implementert videre i 2020. FIT er en systematisk måte å gi ansatte i BFE fortløpende tilbakemeldinger fra barn og foreldre. På denne måten får virksomheten tilbakemeldinger som nyttes til å tilpasse tjenestene i tråd med brukernes behov.
  • Oppvekst barn og unge har i 2020 arbeidet med å videreutvikle tjenesten i tråd med brukernes behov. Målet er at barn og unge og deres foresatte skal oppleve at våre tjenester oppleves som trygge og nyttige for dem. I denne tjenesteutviklingen hentes inspirasjon og innspill fra metoder og ressurser fra Forandringsfabrikken "Mitt liv". Det mest sentrale er å alltid ha med barn og unge i prosesser og møter som angår dem. Å spørre hva de selv ønsker, informere dem om hva som skjer og hvorfor.
  • PPT, skolehelsetjenesten og BFE avdeling psykisk helse barn og unge har, sammen med Forandringsfabrikken, videreutviklet praksisendringer som involverer barn og unge direkte i hva som dokumenteres om dem i skriftlig dokumentasjon.
  • Helsestasjonstjenester gjennomførte brukerundersøkelse i forbindelse med oppstart av 4-måneders konsultasjon i gruppe i stedet for individuell konsultasjon. Tilbakemeldingene var gjennomgående positive med tanke på både form og innhold. Helsestasjonstjenesten vil dermed videreføre gruppekonsultasjon i stedet for individuell konsultasjon.

Helse og velferd

Også i 2020 har det vært søkelys på å øke graden av brukermedvirkning og tilbakemeldinger. Gjennom 2020 har en i økende grad tatt i bruk digitale samhandlings- og tilbakemeldingsløsninger. Det erfares at det kan være mer nyttig med dialog og ulike verktøy for involvering og tilbakemelding, fremfor store brukerundersøkelser som ofte har lav svarprosent.

  • Pårørende- og brukerperspektivet er premisser i fag- og temaplanene som er utarbeidet.
  • Helse og velferd arbeider med felles verdigrunnlag for alle tjenestene, der brukermedvirkning og mestring er helt sentralt.
  • Spørsmålet «Hva er viktig for deg» skal stilles til brukere av tjenestene.
  • Kommunens nettside for pårørende er oppdatert i 2020.
  • Mestringsenheten har stort fokus på medvirkning og tilbakemeldinger fra innbyggere som får tjenester. Enheten bruker FIT som tilbakemeldingsverktøy. FIT gir kvalitetssikret tilbakemelding på individ- og systemnivå, for å sikre recovery-orienterte og nyttige tjenester.
  • Gjennom samarbeid med Forandringsfabrikken «Mitt Liv», har Samordningsenheten og EFF i samarbeid med tjenester på oppvekstfeltet jobbet systematisk for å bruke kunnskap fra barn i tjenesteutvikling og involvere barn i egen sak.
  • Mestringsenheten har i 2020 startet opp kurs for pårørende og har utviklet et enkelt tilbakemeldingsskjema på nett for pårørende som er i kontakt med tjenesten.
  • VIPS metodikk (personsentrert omsorg) brukes på demensavdelinger. Det handler om å ta hensyn til hvordan brukeren opplever sin situasjon og verden rundt seg.
  • Det er gjennomført systematisk brukermedvirkning og pårørendesamarbeid i alle avdelinger i EFF.
  • Boligsosial arbeidsgruppe har gjennomført møter med nabolag.
  • Flyktningenheten har et brukerråd som sikrer nyttige brukertilbakemeldinger. Arbeidet med brukerinvolvering på systemnivå er videreutviklet i 2020.
  • Det er brukerråd ved alle bo- og aktivitetssentre.
  • Mestringsenheten har fast bruker- og pårørenderåd som involveres i fag- og tjenesteutvikling.
  • Sandnes eldreråd, Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne og Innvandrerrådet behandler mange saker som skal videre i det politiske systemet samt at rådene noen ganger involveres i prosesser ved plan- og tjenesteutvikling.

Sist oppdatert: 23.02.2021