Skatt og rammetilskudd
Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Dette er inntekter som kommunene kan disponere fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. De frie inntektene fordeles til kommunene gjennom inntektssystemet.
Regjeringen legger i statsbudsjettet opp til realvekst i kommunesektorens samlede inntekter i 2019 på kr 1,9 milliarder (tilsvarer 0,4 prosent). Dette må ses i sammenheng med de store utbetalingene fra Havbruksfondet i 2018, der det var lagt til grunn om lag kr 2,4 milliarder i revidert nasjonalbudsjett 2018 (senere økt til om lag kr 2,76 milliarder). Økningen i de frie inntektene utgjør kr 2,6 milliarder (tilsvarer 0,7 prosent), hvor alt går til (primær)kommunene. Veksten er beregnet ut fra anslått inntektsnivå i 2018 i revidert nasjonalbudsjett 2018. Dette er i tråd med vanlig praksis.
Statsbudsjettets anslag for kommunene gjelder kun for 2019. For årene 2020-2022 forutsetter rådmannen at frie inntekter på landsbasis øker med om lag:
- kr 1,95 milliarder i 2020
- kr 2,2 milliarder i 2021
- kr 2,2 milliarder i 2022
Beløpene tilsvarer økte kostnader med en årlig befolkningsvekst på 0,7 prosent i perioden 2020-2022.
Veksten i frie inntekter fra 2018 til 2019 skal i tillegg til demografikostnader dekke økte utgifter til nye oppgaver som følger av statsbudsjettet.
Inntektssystemet for kommunene er omtalt i Grønt hefte. Det overordnede formålet med inntektssystemet er å utjevne kommunenes forutsetninger for å gi et likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere. Ved fordelingen av rammetilskuddet tas det hensyn til strukturelle ulikheter i kommunenes kostnader og etterspørselsforhold (utgiftsutjevning) og ulikheter i skatteinntektene (inntektsutjevning). Inntektssystemet inneholder i tillegg tilskudd som er begrunnet ut fra regionalpolitiske målsettinger. Det gis også et skjønnstilskudd, for å korrigere for forhold som ikke ivaretas godt nok i fordelingssystemet forøvrig.
Skatteinntekter
Det er budsjettert med en skatteinngang i Sandnes for 2019 fra formues- og inntektsskatten på kr 2,436 milliarder. Dette tilsvarer en vekst på 3,6 prosent fra 2018. Forventet skatteinngang per innbygger i 2019 er anslått til 103,3 prosent av landsgjennomsnittet.
Forutsetninger for skatteanslaget
Regjeringens anslag for kommunene samlet sett:
- Skatteanslag for 2019 på kr 163,15 milliarder. Dette anslaget bygger blant annet på 1,3 prosent sysselsettingsvekst, 3,25 prosent lønnsvekst og at skatten skal utgjøre om lag 40 prosent av kommunens samlede inntekter. Den kommunale skatteøren for 2019 er redusert med 0,25 prosentpoeng, fra 11,8 prosent i 2018 til 11,55 prosent i 2019.
- Nominell skattevekst på 1,8 prosent fra 2018-2019
- Revidert skatteanslag for 2018 på kr 160,33 milliarder
- Nominell skattevekst på 2,4 prosent fra 2017-2018
Rådmannens anslag for Sandnes kommune:
- Skatteanslag for 2019 på kr 2,436 milliarder
- Nominell skattevekst på 3,6 prosent fra 2018-2019
- Revidert skatteanslag for 2018 på kr 2,352 milliarder
- Nominell skattevekst på 3,7 prosent fra 2017-2018
- Skatt per innbygger for 2020-2022 er økt med 1,5 prosentpoeng for 2020 og 1,0 prosentpoeng for 2021 og 2022, som følge av utsikter til høyere oljeinvesteringer og lavere arbeidsledighet i perioden. Dette medfører at skatt i prosent av landsgjennomsnittet øker til 104,3 prosent i 2020, 105,4 prosent i 2021 og 106,4 prosent i 2022.
Skatt per innbygger økes jevnt i planperioden som man kan se i figuren under.
Figuren nedenfor viser at svikten i skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet har vært betydelig siden 2014.
Figuren under viser skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet.
SKATT PER INNBYGGER I PROSENT AV LANDSGJENNOMSNITTET (FØR INNTEKTSUTJEVNING)
Som figuren viser har skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet sunket fra 116,4 prosent i 2014 til 100,9 prosent i 2017. Dersom Sandnes i 2019 hadde hatt skatteinntekter på 116,4 prosent av landsgjennomsnittet, ville skatteinntektene for Sandnes vært om lag kr 310 millioner høyere i 2019 enn det rådmannen nå legger til grunn. Samlet ville de frie inntektene (inkludert inntektsutjevning) da vært rundt kr 124 millioner høyere.
Rådmannen vil presisere at det alltid er usikkerhet knyttet til skatteanslag. Det er også større usikkerhet jo lenger ut i planperioden man kommer, og skattenivået vil bli fortløpende justert i tråd med faktisk skatteinngang.
Rammetilskuddet
Netto rammetilskudd for Sandnes med utgiftsutjevning, overgangsordninger, veksttilskudd og fratrukket inntektsutjevningen anslås å bli kr 1,746 milliarder i 2019.
Skatt og rammetilskudd | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Innbyggertilskudd (likt beløp per innbygger) | 1805075 | 1898839 | 1921872 | 1948477 | 1974080 |
Utgiftsutjevning | -105327 | -101853 | -83205 | -72788 | -62204 |
INGAR | -5438 | -4090 | -4108 | -4155 | -4206 |
Saker særskilt fordeling | 12847 | 15145 | 15145 | 14731 | 14731 |
Veksttilskudd | 10386 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionsentertilskudd | 8097 | 8124 | 8174 | 8230 | 8292 |
Overgangsordning | 5574 | 5548 | 0 | 0 | 0 |
Budsjettvedtak 2018 | 2360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RNB 2018 | 247 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum rammetilskudd uten inntektsutjevning | 1733822 | 1821714 | 1857878 | 1894494 | 1930693 |
Netto inntektsutjevning | -53224 | -75903 | -91518 | -107791 | -124662 |
Sum rammetilskudd | 1680598 | 1745811 | 1766360 | 1786703 | 1806031 |
Rammetilskudd - endring | 3,5 % | 3,9 % | 1,2 % | 1,2 % | 1,1 % |
Skatt på formue og inntekt | 2351502 | 2436348 | 2487801 | 2544469 | 2603413 |
Skatteinntekter - endring | 3,7 % | 3,6 % | 2,1 % | 2,3 % | 2,3 % |
Sum skatt og rammetilskudd (avrundet) | 4032100 | 4182200 | 4254200 | 4331200 | 4409400 |
Endring fra foregående år | 3,6 % | 3,7 % | 1,7 % | 1,8 % | 1,8 % |
I forbindelse med sammenslåing med Forsand kommune fra 1. januar 2020 mottar Sandnes kr 8,1 millioner i regionsentertilskudd i 2019. Tilskuddet går til mellomstore kommuner som slår seg sammen, og som etter sammenslåingen vil utgjøre et sterkere tyngdepunkt i sin region.
Sist oppdatert: 23.01.2023