NR | TILTAKSTEKST | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T1 | Utbyggingsavtaler, justeringsrett | 1250 | 1250 | 1250 | 1250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltak for å tilføre midler fra avtaletypen Utbyggingsavtale med justeringsrett til virksomhetene Stab utbyggingsavtaler og Prosjektstyring. Dette er i tråd med bystyrets vedtak den 18.06.13 sak 76/13, hvor vedtakets punkt 4 lyder: «Kommunens inntekter ved bruk av begge avtaletyper brukes til å styrke kommunens ressurser innen stab for utbyggingsavtaler og bymiljø sine ressurser innen prosjektstyring.» Inntekter fra den ene av de to avtaletypene, anleggsbidragsavtaler, tilfaller i dag Stab utbyggingsavtaler og Prosjektstyring. Det gjør ikke inntekter fra avtaler om justeringsrett. Ifølge notat fra GKRS skal inntekter fra avtaler om justeringsrett bokføres i investeringsregnskapet, og det praktiseres slik i dag. Dette medfører at virksomhetene Stab utbyggingsavtaler og Prosjektstyring ikke får midlene fra avtaletypen justeringsrett tilført til å dekke medgåtte lønnskostnader. Foreslått driftstiltak tilfører virksomhetene Stab utbyggingsavtaler og Prosjektstyring midler til å dekke årlige lønnskostnader knyttet til arbeid med utbyggingsavtaler. Inkludert forhandlinger, kontrollørarbeid, samt økonomi- og fakturaoppfølging. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T2 | Nye innsparinger | -440 | -910 | -910 | -910 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger i økonomiplan 2017-2020, tiltak T4, på kr 490 000 i 2019, økende til kr 990 000 fra 2020. Deler av innsparingen kan løses ved digitalisering, se tiltak T3 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T3 | Gevinster ved digitalisering | -50 | -80 | -80 | -80 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Digitalisering og automatisering har potensial for kostnadsreduksjoner innenfor flere områder. Automatisering av klipping av noen parker og en fotballbane vil i første omgang gi årlige besparelser på kr 50 000. Automatisering og forbedring av prosesser ved gravplasstildeling skal gi årlige besparelser på kr 30 000 i perioden 2020-2021. Det jobbes med å kartlegge ytterligere potensial for besparelser gjennom andre digitaliserings- og automatiseringstiltak. Rådmannen vil vurdere tiltaket nærmere og komme tilbake med en ytterligere konkretisering i neste års økonomiplan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T4 | Anskaffelse av prosjektstyringsverktøy | 100 | 100 | 100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innenfor tjenesteområde teknisk gjennomføres det hvert år rundt 100 investeringsprosjekter for videreutvikling av kommunal infrastruktur. Oppfølging av prosjektgjennomføring skjer i dag uten prosjektstyringsverktøy. Et slikt verktøy skal sikre god effektivitet og god styring av prosjektgjennomføringen, som igjen vil resultere i at prosjektene gjennomføres i henhold til planlagt tidsplan, innenfor budsjett og med avtalt kvalitet. Prosjektstyringsverktøyet planlegges benyttet av både Sandnes Eiendom KF og tjenesteområdet Teknisk. Verktøyet anslås å ha en anskaffelseskostnad på kr 500 000 og årlige lisenskostnader på kr 100 000. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T5 | Kommunal infrastruktur – strategi, plan og utvikling | 900 | 900 | 900 | 900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det nye tjenesteområdet Byutvikling og teknisk samler i ett tjenesteområde samtlige av kommunens virksomheter som er involvert i å sette mål, utvikle strategi og planer for kommunens areal og infrastruktur, samt å sikre avtaler, utøve myndighetsutøvelse, utvikle, bygge ut, forvalte, drifte og vedlikeholde hele den kommunale infrastrukturen. En ny stabsstilling innenfor strategi, plan og utvikling av kommunal infrastruktur skal bidra til å sikre en helhetlig og målrettet håndtering av ansvar og oppgaver innenfor dette område, på tvers av involverte virksomheter. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T6 | Organisasjons- og lederutvikling innenfor byutvikling og teknisk | 500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det nye tjenesteområdet Byutvikling og teknisk skal utvikles slik at Sandnes kommune blir en effektiv, kompetent og robust organisasjon, som ivaretar ansvar og oppgaver innenfor området på en bedre måte enn i tidligere organisasjon. Det planlegges gjennomført tiltak både for å utvikle virksomhets- og avdelingsledere innenfor området og for å styrke organisasjonen samlet. Arbeidet har som målsetting å styrke organisasjonens og lederes fokus på innbyggere, utbyggere og næringsliv. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Park og gravlund | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T7 | Vedlikehold av bystranda Luravika | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltak for å utføre årlig vedlikehold av bystranda som etableres i Luravika i 2018, inkludert påfylling av sand, utplassering av flytebrygge og avfallshåndtering. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T8 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker og byrom | 1000 | 1500 | 2500 | 3000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltak for drift av tilveksten i nye grøntarealer i 2019. I 2019 overtar Sandnes kommune cirka 19 000 m2 -grøntanlegg, lekeplasser og nærmiljøanlegg i nye boligfelt. Tilførsel av driftsmidler er nødvendig for å kunne opprettholde en god vedlikeholdsstandard på nye, flotte anlegg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vei og trafikksikkerhet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T9 | Sykkelkoordinator: treårig prosjektstilling for å styrke satsing på sykkel | 800 | 800 | 800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykkelkoordinator skal lede sykkelprosjektet og koordinere sykkelarbeidet i kommunens virksomheter samt ha ansvar for gjennomføring av tiltakene i vedtatt sykkelplan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T10 | Drift og vedlikehold av gang og sykkelstier | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket gir økt standard på drift- og vedlikehold på sykkelveinettet (vintervedlikehold og feiing). Gir vesentlig økt frekvens på vedlikehold og økt kvalitet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T11 | Tilrettelegging for bysykkel fase 2 | 500 | 750 | 750 | 750 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskuddet utgår etter 2019, og kommunen vil da måtte dekke kostnader knyttet til administrasjon av ordningen sammen med «HjemJobbHjem.» Fase 1 utgjorde 25 sykler og 50 ladepunkt. Fase 2 vil utgjøre ytterligere omtrent 35 sykler og 70 ladepunkt. Et stativ kan bestå av 4 ladepunkt. Eksakt antall sykler og ladepunkt er avhengig av pågående anbudskonkurranse. Se også investeringstiltak T10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T12 | Innsparing LED gatelys | -250 | -500 | -500 | -500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innføring av lysarmatur med LED-lamper vil gi redusert energiforbruk og reduserte utgifter til strøm. Reduksjonen vil øke gjennom perioden etter hvert som andelen gatelys med LED-armatur øker. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrett og friluftsliv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P13 | Totalt 1 årsverk drift idrettsrådet (se kultur) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P14 | Inkluderende idrettslag | 175 | 250 | 250 | 250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P15 | Økt tilskudd idrettslag | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T13 | Økt fond for forskuttering av spillemidler | 15000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fond for forskuttering av spillemidler økes for å ta høyde for forskuttering av spillemidler til Østerhus Arena (om lag kr 12 millioner), samt anlegg som Riska motorklubb sitt klubbhus og klubbhus for Melshei rulleskianlegg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T14 | Bruk av fond, kommunens disposisjonsfond | -15000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltak T13 finansieres av kommunens disposisjonsfond |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T15 | Iglemyr svømmeanlegg | 720 | 8400 | 8400 | 8400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Iglemyr svømmeanlegg planlegges tatt i bruk januar 2020, med tilhørende behov for drift- og vedlikehold. Drifts- og vedlikeholdskostnader er estimert på bakgrunn av sammenlikning med tilsvarende anlegg som Holmen svømmeanlegg i Asker, samt beregninger med utgangspunkt i erfaringer fra Giskehallen. Det er behov for midler til oppstart i 2019 på grunn av opplæring i drift av det tekniske anlegget. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T16 | Inntekter Iglemyr svømmeanlegg | 0 | -1600 | -1600 | -1600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inntektene fra driften av Iglemyr svømmeanlegg forutsetter tilgang for publikum i hele åpningstiden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T17 | Tilskudd Sandnes håndballklubb | 280 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskuddet til Sandnes håndballklubb gjelder leieutgifter for leie av Sandneshallen, og er på kr 20 000 per kamp. Rådmannen vil komme tilbake til tiltaket for videreføring i neste økonomiplan (jfr. 5 årig avtale Sandnes håndballklubb og Sandneshallen). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T18 | Folkepulsen - tilskuddordning | 0 | -275 | -275 | -275 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I økonomiplan 2017-2020 tiltak T3 ble det satt av kr 275 000 til Folkepulsen (bsak 54/16). Etter treårig prosjekt vil evaluering av resultater avgjøre om tiltaket videreføres. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T19 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 8733 | 15844 | 18588 | 18589 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for bygg vedtatt i gjeldende økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T20 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 0 | 126 | 253 | 253 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for bygg foreslått i kommende økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes matservice | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T21 | Økt bemanning ved kantine i nytt Rådhus: 1 arbeidsleder | 600 | 600 | 600 | 600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bemanningen ved kantinen i nytt rådhus økes med en arbeidsleder i 100% stilling i forhold til bemanningen ved dagens rådhuskantine, for å sikre leveransekapasitet. Antall serverte måltider i ny rådhuskantine antas å bli doblet i forhold til antallet i kantinen i dagens rådhus, slik at vi får om lag 300 lunsjmåltider og 50-80 cateringmåltider daglig i ny kantine. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggdrift | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T22 | Renhold, vikarbruk ved sykdom | 600 | 600 | 600 | 600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etter vedtak i fsak 42/18 har rådmannen gjennomgått området renhold i henhold til vedtaket i saken. Resultatet av gjennomgangen fremmes i egen sak til bystyrets møte i november. Rådmannen anbefaler at det bevilges midler til renholdsvikarer ved sykdom til en kostnad på kr 600 000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T23 | Renhold, prosjektstilling opplæring | 350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen anbefaler at det etableres en prosjektstilling med seks måneders varighet for å gjennomføre opplæring av renholdere og bistå med kommunikasjon til brukere av bygg. Antatt kostnad på kroner 350 000. I tillegg anbefales en videre utredning og avklaring av eventuelt behov for ytterligere opplæring, samt hvordan slik opplæring skal gjennomføres. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T24 | Renhold, prosjektstilling opplæring. Finansieres ved bruk av fond | -350 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen tilrår at tiltak T22 finansieres ved bruk av byggdrift sitt eget disposisjonsfond 25701125 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Selvkost | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T25 | Vann | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det foreslås å øke forbruksgebyret med 14,9% fra kr 6,70 til kr 7,70 som følge av utvidelsen av Langavatn vannbehandlingsanlegg. For husstander uten målt forbruk vil prisøkningen utgjøre 7,5%.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T26 | Avløp | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det foreslås å øke forbruksgebyret med 16,7% fra kr 12 til kr 14. For husstander uten målt forbruk vil prisøkningen utgjøre 8,3%.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T27 | Renovasjon | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det foreslås å øke grunngebyret med 1,7% fra kr 580 til kr 590. I tillegg foreslås det å øke gebyr knyttet til bioavfall med 42,4% fra kr 580 til kr 826.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T28 | Slam | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det foreslås å redusere tømmegebyret for slamavskiller med 16%.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
T29 | Feiing | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Årlig feiieavgift foreslås å beholdes uendret. Gebyr for feiing av ovn justeres med prisvekst.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sum teknisk | 20243 | 32605 | 36476 | 36177 |
Sist oppdatert: 23.01.2023