Kommunens frie inntekter består av skatteinntekter og rammetilskudd. Dette er inntekter som kommunene kan disponere fritt uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover og regelverk. De frie inntektene fordeles til kommunene gjennom inntektssystemet.
Regjeringen legger i statsbudsjettet opp til realvekst i kommunesektorens samlede inntekter i 2018 på kr 4,6 milliarder (tilsvarer 0,9 prosent), hvorav økning i frie inntekter utgjør kr 3,8 milliarder (tilsvarer 1,0 prosent). Veksten er beregnet ut fra anslått inntektsnivå i 2017 i revidert nasjonalbudsjett 2017. Dette er i tråd med vanlig praksis.
Realveksten i frie inntekter fordeles med kr 3,6 milliarder til kommunene og kr 0,2 milliarder til fylkeskommunene.
Statsbudsjettets anslag for kommunene gjelder kun for 2018. For årene 2019-2021 forutsetter rådmannen at frie inntekter på landsbasis øker med om lag:
- kr 3,45 milliarder i 2019
- kr 2,8 milliarder i 2020
- kr 2,7 milliarder i 2021
Beløpene tilsvarer økte kostnader med en befolkningsvekst på 1,2 prosent i 2019, 1,2 prosent i 2020 og 0,9 prosent i 2021.
Veksten i frie inntekter fra 2017 til 2018 skal i tillegg til demografikostnader dekke økte utgifter til nye oppgaver som følger av statsbudsjettet.
Mer om inntektssystemet
Inntektssystemet for kommunene er omtalt i Grønt hefte. Det overordnede formålet med inntektssystemet er å utjevne kommunenes forutsetninger for å gi et likeverdig tjenestetilbud til sine innbyggere. Ved fordelingen av rammetilskuddet tas det hensyn til strukturelle ulikheter i kommunenes kostnader og etterspørselsforhold (utgiftsutjevning) og ulikheter i skatteinntektene (inntektsutjevning). Inntektssystemet inneholder i tillegg tilskudd som er begrunnet ut fra regionalpolitiske målsettinger. Det gis også et skjønnstilskudd, for å korrigere for forhold som ikke ivaretas godt nok i fordelingssystemet forøvrig.
Skatteinntekter
Det er budsjettert med en skatteinngang i Sandnes for 2018 fra formues- og inntektsskatten på kr 2,335 milliarder. Dette tilsvarer en vekst på 3,9 prosent fra 2017. Forventet skatteinngang per innbygger i 2018 er anslått til 102,2 prosent av landsgjennomsnittet.
Forutsetninger for skatteanslaget
Regjeringens anslag for kommunene samlet sett:
- Skatteanslag for 2018 på kr 158,5 milliarder Dette anslaget bygger blant annet på 1,1 prosent sysselsettingsvekst, 3 prosent lønnsvekst og at skatten skal utgjøre omlag 40 prosent av kommunens samlede inntekter. Den kommunale skatteøren for 2018 er uendret fra 2017 (11,8 prosent).
- Nominell skattevekst på 2,4 prosent fra 2017-2018
- Revidert skatteanslag for 2017 på kr 154,7 milliarder
- Nominell skattevekst på 3,3 prosent fra 2016-2017
Rådmannens anslag for Sandnes kommune:
- Skatteanslag for 2018 på kr 2,335 milliarder
- Nominell skattevekst på 3,9 prosent fra 2017-2018
- Revidert skatteanslag for 2017 på kr 2,248 milliarder
- Nominell skattevekst på -0,9 prosent fra 2016-2017
- Skatt per innbygger for 2019-2021 er økt med 1,0 prosentpoeng årlig som følge av utsikter til høyere oljeinvesteringer i perioden. Dette medfører at skatt i prosent av landsgjennomsnittet øker til 103,2 prosent i 2019, 104,2 prosent i 2020 og 105,3 prosent i 2021.
Skatt per innbygger økes jevnt i planperioden som man kan se i figuren under.
Figuren nedenfor viser at svikten i skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet har vært betydelig siden 2014.
Figuren under viser skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet.
SKATT PER INNBYGGER I PROSENT AV LANDSGJENNOMSNITTET (FØR INNTEKTSUTJEVNING)
Som figuren viser har skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet sunket fra 116,4 i 2014 til 101,2 i 2017. Dersom Sandnes i 2018 hadde hatt skatteinntekter på 116,4 prosent av landsgjennomsnittet, ville skatteinntektene for Sandnes vært om lag kr 324 millioner høyere i 2018 enn det rådmannen nå legger til grunn. Samlet ville de frie inntektene (inkludert inntektsutjevning) da vært rundt kr 130 millioner høyere.
Rådmannen vil presisere at det alltid er usikkerhet knyttet til skatteanslag. Det er også større usikkerhet jo lenger ut i planperioden man kommer, og skattenivået vil bli fortløpende justert i tråd med faktisk skatteinngang.
Rammetilskuddet
Netto rammetilskudd for Sandnes med utgiftsutjevning, overgangsordninger, veksttilskudd og fratrukket inntektsutjevningen anslås å bli kr 1,672 milliarder i 2018.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||
Innbyggertilskudd (likt beløp per innbygger) | 1755405 | 1805075 | 1831037 | 1857469 | 1886873 | |||
Utgiftsutjevning | -143470 | -105327 | -121470 | -134470 | -143470 | |||
INGAR | -7596 | -5438 | -3845 | -3117 | -3162 | |||
Saker særskilt fordeling | 13211 | 12847 | 12847 | 12847 | 12455 | |||
Vekstilskudd | 35178 | 10386 | - | - | - | |||
Regionsentertilskudd | 4047 | 8097 | 8157 | 8222 | 8294 | |||
Overgangsordning | 5433 | 5574 | 5574 | - | - | |||
Budsjettavtale | -6344 | - | - | - | - | |||
RNB 2017 | 5014 | - | - | - | - | |||
Sum rammetilskudd uten inntekstutjevning | 1660879 | 1731215 | 1732300 | 1740951 | 1760990 | |||
Netto inntektsutjevning | -43754 | -58854 | -73814 | -89395 | -105629 | |||
Sum rammetilskudd | 1617000 | 1672000 | 1657000 | 1652000 | 1655000 | |||
Rammetilskudd - endring | 8,0 % | 3,4 % | -0,9 % | -0,3 % | 0,2 % | |||
Skatt på formue og inntekt | 2248000 | 2335000 | 2390000 | 2447000 | 2508000 | |||
Skatteinntekter - endring | -0,9 % | 3,9 % | 2,4 % | 2,4 % | 2,5 % | |||
Sum skatt og rammetilskudd (avrundet) | 3865000 | 4007000 | 4047000 | 4099000 | 4163000 | |||
Endring fra foregående år | 2,6 % | 3,7 % | 1,0 % | 1,3 % | 1,6 % |
I forbindelse med sammenslåing med Forsand kommune fra 1.1.2020 mottar Sandnes kr 8 millioner i regionsentertilskudd i 2018. Tilskuddet går til mellomstore kommuner som slår seg sammen, og som etter sammenslåingen vil utgjøre et sterkere tyngdepunkt i sin region.
Sist oppdatert: 20.10.2017