Nr | Tiltakstekst | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Levekår felles og samordningstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
L1 | Kommunale boliger, justering husleie | -384 | -1156 | -1928 | -2700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bystyret vedtok i økonomiplan 2012-2015 en årlig regulering av husleienivået per 1. august. Rådmannen foreslår å videreføre tiltaket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L2 | Nye innsparinger | -5070 | -10150 | -10150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger i økonomiplan 2017-2020, tiltak L11, på kr 7 millioner i 2019, økende til kr 14 millioner fra 2020. Noe av dette kan trolig løses ved effekten av digitalisering og velferdsteknologi, se tiltak L3. Rådmannen vil komme tilbake i neste års økonomiplan med konkretisering av hvordan innsparingen kan innfris. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L3 | Gevinster ved digitalisering | -2000 | -4000 | -4000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Levekår er i startfasen med digitalisering og å ta i bruk ulike velferdsteknologiske løsninger. Eksempler på dette er nettbrett til dokumentasjon i hjemmetjenesten og endrede rapporteringsrutiner i vaktskifter. Digitale trygghetsalarmer skal implementeres ytterligere og på sikt skal sensorteknologi tas i bruk. Kommunen er med i et interkommunalt prosjekt som skal implementere digitalt tilsyn og medisineringsstøtte. I løpet av 2018/2019 vil de kommunale tjenestene i NAV ta i bruk selvbetjeningsløsninger med digital søknad og sikker digital brukerdialog, Digisos. Det er ikke foretatt en analyse av mulige økonomiske gevinster av digitaliseringen, men grovt estimat tilsier en mulig innsparing på kr 2 millioner i 2019 stigende til kr 4 millioner i 2020. Dette estimatet er høyst usikkert. Rådmannen vil vurdere tiltaket nærmere og komme tilbake med en ytterligere konkretisering i neste års økonomiplan. Les mer om kommunens satsning på digitalisering her. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L4 | Avlasterdommen | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Departementet har fastsatt en ny forskrift om arbeidstid for avlastere på bakgrunn av Høyesterett sin avlasterdom. Forskriften gjelder fra 1. juli 2017 og avlastere og støttekontakter gis arbeidstakerrettigheter med blant annet fast ansettelse. Det er vanskelig å beregne den nøyaktige kostnaden avlasterdommen vil utgjøre for Sandnes, men beste estimat er kr 10 millioner for 2018. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L5 | Redusert ramme øyeblikkelig hjelp | -2700 | -2700 | -2700 | -2700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I økonomiplan 2016-2019, tiltak L19, ble det innarbeidet kr 14,2 millioner til øyeblikkelig hjelp. I 2017 har Jæren øyeblikkelig hjelp flyttet til Sandnes kommune og utvidet til også å gi tilbud til pasienter med psykisk lidelse og eller rus. Ved produksjon av basisbudsjett for 2018 er det for Sandnes sin andel avsatt kr 11,5 millioner til formålet. Rådmannen foreslår at resterende kr 2,7 millioner tas ut av rammen til levekår. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L6 | Økte enhetspriser til Sandnes matservice | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes matservice ønsker å styrke organisasjonsstrukturen for å bedre kunne levere mat tilpasset kundenes behov. Nå leveres 2 500 måltider hver dag, hvorav omtrent 60 er spesialkost. Ved å tilpasse organiseringen av nytt produksjonskjøkken på Vatne vil de ansatte bli mer spesialisert, og en vil kunne levere flere spesialkostmåltider. Budsjettet til levekår foreslås økt med kr 300 000, for å kunne betale Sandnes matservice for økte enhetspriser. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L7 | Økt innslagspunkt for ressurskrevende tjenester | 4750 | 4750 | 4750 | 4750 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen foreslår å stramme inn toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester ved å øke innslagspunktet med kr 50 000 utover prisjustering, slik at nytt innslagspunkt blir kr 1,235 millioner. For Sandnes vil dette utgjøre om lag kr 4,750 millioner i mindreinntekter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P5 | Utvidet frivillighetsmillion | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fordelt slik: Kirkens SOS 10 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omsorgstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L8 | Drift nye heldøgnsplasser i Rundeskogen | 9000 | 19000 | 19000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bystyret vedtok i økonomiplan 2016-2019, tiltak L2, en gradvis oppstart av Rundeskogen bo- og aktivitetssenter. Høsten 2017 er alle 61 plasser på Rundeskogen tatt i bruk. En avdeling fra Lura bo- og aktivitetssenter ble flyttet til Rundeskogen på grunn av renovering av flere avdelinger. Det er avsatt midler til ny oppstart på Lura fra høst 2019. Det foretas samtidig en reduksjon i antall dobbeltrom som ble opprettet som midlertidige sykehjemsplasser i bsak 14/12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L9 | Hjemmetjenesten, økning i henhold til befolkningsvekst | 2500 | 5000 | 7500 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I henhold til befolkningsutvikling og prognose for antall nye brukere innenfor hjemmetjenesten, vil det være behov for å styrke tjenesten. Behovet er estimert til en årlig økning på om lag 6 årsverk, tilsvarende kr 4 millioner i året. Rådmannen har funnet rom for å styrke hjemmetjenesten med kr 2,5 millioner i 2018, kr 5 millioner i 2019, kr 7,5 millioner i 2020 og kr 10 millioner i 2021. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L10 | Ressurskrevende tjenester i omsorg | 2600 | 2600 | 2600 | 2600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Et omsorgsdistrikt har fått ansvaret for å gi tjenester til en ny bruker med ressurskrevende tjenester i 2017. Det er behov for avansert behandling i brukers hjem. Dette krever døgnkontinuerlig overvåkning, og 2 til 1 bemanning. Ressursbehov er 10,69 årsverk og brutto kostnad kr 7 millioner. Rådmannen har innarbeidet kr 2,6 millioner i økt nettoramme, etter at inntekter fra refusjon ressurskrevende er trukket fra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L11 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, omsorgstjenester | 107 | 692 | 1879 | 2482 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser internhusleiekostnader for tidligere vedtatte bygg som tas i bruk i planperioden, med eventuelle kostnader til renhold og energi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for funksjonshemmede | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L12 | Barnebolig avlastningsenheten | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Barnebolig for et barn under 16 år i avlastningstjenesten ble startet våren 2017. Ressursbehovet er om lag 5 årsverk, og brutto kostand kr 3,5 millioner. Rådmannen har innarbeidet kr 1,9 millioner i økt nettoramme, etter at inntekter fra refusjon ressurskrevende er trukket fra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L13 | Enetiltak EFF | 2600 | 2600 | 2600 | 2600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for funksjonshemmede må opprette et enetiltak for en ung bruker med ressurskrevende tjenestebehov. Antatt ressursbehov er om lag 10 årsverk, og brutto kostnad kr 7 millioner. Rådmannen har innarbeidet kr 2,6 millioner i økt nettoramme, etter at inntekter fra refusjon ressurskrevende er trukket fra. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L14 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF | 3474 | 5959 | 5959 | 7752 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beløpet inneholder helårseffekter for bygg tatt i bruk i 2017 og tidligere vedtatte bygg som tas i bruk i planperioden. Tabellen under viser internhusleiekostnader per bygg, med eventuelle kostnader til renhold og energi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L15 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF | 2176 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser internhusleiekostnader for nye bygg som foreslås i denne økonomiplanen, med eventuelle kostnader til renhold og energi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helse- og rehabiliteringstjenster | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L16 | Bofellesskap psykisk helse Håholen, 7 plasser | 10000 | 10000 | 10000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen foreslår å videreføre bofellesskapet fra økonomiplan 2017-2020, tiltak L22, men med 7 leiligheter med fellesarealer og en mindre personaldel. Målgruppen er personer med psykisk lidelse og rusproblematikk. Driftsmidler er innarbeidet fra 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L17 | Videreføring opptrappingsplan rusfeltet | 3900 | 3900 | 3900 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen varslet i kommuneproposisjonen en ytterligere opptrapping på rusfeltet med kr 300 millioner fra 2019. For Sandnes vil dette utgjøre kr 3,9 millioner. Midlene skal nyttes til å dekke varslet bortfall av statlige tilskuddsmidler for kommunalt rusarbeid for å sikre videreføring av Funkishuset og styrket rusoppfølging i rustjenestene. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L18 | Rask psykisk helsehjelp, 3 årsverk | 2100 | 2100 | 2100 | 2100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rask psykisk helsehjelp er et tilbud for personer over 16 år som opplever mild eller moderat grad av angst, depresjon eller søvnproblemer. Tiltaket har vært statlig finansiert som prosjekt fram til og med 2017. Tiltaket har høy utnyttelsesgrad og viser gode resultater. Rådmannen foreslår at tiltaket opprettholdes, og driftsmidler innarbeides fra og med 2018. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L19 | Legevaktbil, leasing og driftsutgifter | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For å kunne yte forsvarlig akuttmedisinske tjenester er det behov for en uniformert legevaktbil. Ambulansetjenesten rykker ikke alltid ut fra legevakten og kan ikke garantere at legevakten kan bli med på deres akuttutrykninger. En uniformert legevaktbil vil få tilsendt opplysninger om pasienten direkte i bilen slik at en har all informasjon tilgjengelig. I tillegg blir bilen utstyrt med prøveutstyr og nødvendig medisinsk utstyr slik at lege kan ta de nødvendige prøver og undersøkelser. En uniformert bil vil sikre legen å komme raskt fram, være synlig i bybildet og legene vil slippe å bruke egne private biler eller taxi. Rådmannen har ikke funnet rom for å styrke legevakten med ekstra bemanning i bilen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L20 | Kommuneoverlege smittevern/samfunnsmedisin, 1 årsverk | 1250 | 1250 | 1250 | 1250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smittevernet i Sandnes kommune har lite ressurser sammenlignet med både nabokommuner og ASSS-nettverk. Styrkning av funksjoner innen smittevern er viktig i forebyggende arbeid. Smittevernlegen er sentral både i kommunale helsetjenester, på legevakt og hos fastleger. Medisinskfaglig rådgivning innenfor kommunal helsetjeneste, ansvar for folkehelselovens kapittel 3 om miljørettet helsevern og samfunnsmedisinsk rådgiver for kommunen krever kapasitet og kompetanse. Det er behov for å øke kommuneoverlegefunksjoner, smittevern og samfunnsmedisinsk kompetanse, og rådmannen har funnet rom for å øke rammen til legetjenester med ett årsverk. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L21 | Kommuneoverlege smittevern/samfunnsmedisin, 1 årsverk, finansieres ved bruk av disposisjonsfond | -1250 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen tilrår at utgiftene til økning av ett årsverk til kommuneoverlegefunksjoner, smittevern og samfunnsmedisinsk kompetanse i 2018 finansieres ved bruk av egne disposisjonsfond innen helse- og rehabiliteringstjenester. Oversikt over fond:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L22 | Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst | 410 | 860 | 1350 | 1860 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fastlegeordning økes fra kr 442 per år per innbygger til kr 451 fra 1. juli 2017. Dette medfører en økt kostnad på kr 410 000 i 2018. I tillegg har rådmannen for hele økonomiplanperioden innarbeidet økningen i henhold til antatt befolkningsvekst. I resten av perioden er det derfor bare økningen i basistilskuddet som må justeres. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L23 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester | 2434 | 4093 | 4467 | 4467 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser internhusleiekostnader for tidligere vedtatte bygg som tas i bruk i planperioden, med eventuelle kostnader til renhold og energi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L24 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester | 280 | 280 | 280 | 280 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser økte internhusleiekostnader for utvidede lokaler til Rask psykisk helsehjelp. Rask psykisk helsehjelp holder til i innleide lokaler, og på grunn av behov for å ta i bruk flere kontorplasser, øker husleien. Se også tiltak L17.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosiale tjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L25 | Husleie nye boenheter | -1400 | -4000 | -6800 | -9600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er i årets økonomiplan foreslått kjøp av nye kommunale boliger hvert år i perioden, og det foreslås å øke inntektskravet for husleiebudsjettet i takt med at boligene blir anskaffet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L26 | Økonomisk sosialhjelp, styrking av boutgifter og livsopphold | 12100 | 12100 | 12100 | 12100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Videreføring av tiltak fra perioderapport per 31. august 2017. Økning i utgifter på grunn av økning i antall mottakere. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L27 | Økonomisk sosialhjelp, finansieres av integreringstilskudd | -12100 | -12100 | -12100 | -12100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen foreslår at økningen i sosialhjelp finansieres av integreringstilskudd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L28 | Miljøvaktmester, 2 årsverk | 1150 | 1150 | 1150 | 1150 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boligtjenesten har i dag 2 miljøvaktmestere fordelt på 700 boliger, deres hovedansvar er å hjelpe og veilede beboere å bo i henhold til leietakers leiekontrakt. De skal i tillegg følge opp tekniske installasjoner og brannsikkerhet som beboer ikke selv klarer gjøre. Dette er oppgaver som blir svært mangelfullt fulgt opp i dag. Rådmannen finner det nødvendig å styrke tjenesten med 2 årsverk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L29 | Redusert ramme flyktningenheten | -18000 | -18000 | -18000 | -18000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Basert på lavere mottak av flyktninger enn tidligere estimert, tilsier prognosene at rammen til flyktningenheten kan reduseres med kr 18 millioner fra 2018. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L30 | Flyktningenheten, redusert integreringstilskudd | -3000 | -3000 | -3000 | -3000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mottak av flyktninger blir redusert og dette medfører reduksjon i integreringstilskuddet på kr 3 millioner for 2018. Tiltaket er en videreføring fra økonomiplan 2017-2020, tiltak L34. Utgiftene i tjenesten rettet mot flyktninger reduseres tilsvarende. I rådmannens forslag til økonomiplan kommer dette i tillegg til tiltak L29. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L31 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 3654 | 7466 | 11523 | 13806 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser internhusleiekostnader for tidligere vedtatte bygg som tas i bruk i planperioden, med eventuelle kostnader til renhold og energi.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L32 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 1789 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabellen under viser internhusleiekostnader for nye bygg som foreslås i økonomiplanen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L33 | Varig tilrettelagt arbeid – 10 plasser | 450 | 450 | 450 | 450 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å øke bevilgningen til VTA med kr 15 millioner, tilsvarende om lag 125 plasser i 2018. Sandnes har stort behov flere plasser. Rådmannen foreslår at det bevilges kr 450 000 slik at Sandnes kan sende inn fornyet søknad om flere plasser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P4 |
Ekstra plasser Dagslaget | 500 |
Sist oppdatert: 14.10.2017