Innledning
Kommunedirektøren legger fram perioderapport per 30. april 2022 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og kommunestyret.
Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2022-2025 (ksak 123/21).
Økonomisk resultat i 2022 vil bli bedre enn lagt til grunn i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2022.
Dette skyldes hovedsakelig økte bevilgninger til kommunene i revidert nasjonalbudsjett 2022 (RNB) som ble offentliggjort 12. mai. Netto økning i frie inntekter til Sandnes utgjorde om lag kr 135 millioner. Se eget av avsnitt om RNB og kommuneproposisjonen.
Strømprisene er framdeles høye, og det gir seg utslag i både høyere konsesjonskraftsinntekter og høyere utgifter til strøm. Sandnes er «netto eier» av kraft og det foreslås å øke inntektene med om lag kr 100 millioner i denne perioderapporten, mens utgiftene til strøm foreslås økt med kr 35 millioner.
Totalt sett, inkludert økte utgifter til strøm, foreslås det tilleggsbevilgninger på kr 157,7 millioner, hvorav kr 3,3 millioner dekkes av egne disposisjonsfond. Utgifter tilknyttet covid-19 utgjør om lag kr 72 millioner for perioden januar-april. Kommunedirektøren foreslår full kompensasjon for disse. Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett 2022 inneholder ingen øvrig kompensasjon for kommunenes koronautgifter i første halvår. I forslaget til RNB viser regjeringen til at arbeidsgruppen som skal vurdere kommunenes koronautgifter skal ha ferdig sin rapport 1. september. Videre kompensasjon for covid-19 i Sandnes vil avhenge av en eventuell tilleggsbevilgning.
Med de justeringene som foreslås i denne saken, vil budsjettert netto driftsresultat bli om lag kr 100 millioner bedre enn opprinnelig vedtatt budsjett. Det er imidlertid mange forhold som kan påvirke det endelige regnskapsresultatet for året.
Mye av budsjettåret gjenstår og det er også en forventning om at staten skal dekke kommunenes utgifter til pandemien. Dette vil i så fall forbedre resultatet ytterligere. Strømprisene varierer mye og prognosene er usikre. Både inntekter og utgifter kan bli høyere enn det som foreslås av budsjettjusteringer nå. Prisstigning på andre varer og tjenester vil trekke i negativ retning. Det er i RNB også forutsatt at prisveksten vil bli vesentlig høyere enn forutsatt i forslag til statsbudsjett. Høyere prisvekst har foreløpig ikke gitt vesentlige utslag i kommunens driftsutgifter utover økning i strømprisen. Det forventes imidlertid økte priser på kjøp av varer og tjenester framover ved rullering av innkjøpsavtaler og inngåelse av nye avtaler. Kommunedirektøren vil også vurdere lønns- og pensjonsreserven på ny i andre perioderapport.
Prisene på byggevarer har økt betydelig det siste året og det er varslet ytterligere økning framover. Dette påvirker ikke nødvendigvis allerede påbegynte byggeprosjekter, men fører til stor usikkerhet og risiko for entreprenører og leverandører i kommunens framtidige prosjekter. Kommunedirektør følger situasjonen nøye og planlegger sine anskaffelser for å møte den økte risikoen. Økte priser og usikkerhet vil følgelig påvirke kalkylene som innarbeides i handlings- og økonomiplan for 2023-2026.
På større byggeprosjekter foreslås det en reduksjon på om lag kr 6 millioner i samlede rammer, som både gjelder endring i kalkyler og framdrift (vedlegg 3).
Sandnes har over tid hatt et høyt investeringsnivå og lånegjelden har økt. Samtidig viser handlings- og økonomiplan 2022-2025 fortsatt store investeringsbehov framover. Fjorårets og tidligere års gode resultater/mindreforbruk har medført at kommunens disposisjonsfond ved utgangen av 2021 var på 13,1 prosent av driftsinntektene. Måltallet er at nivå på disposisjonsfond i Sandnes skal være høyere enn 7 prosent av driftsinntektene. Kommunedirektøren vurderer som signalisert i sak om årsrapport og årsregnskap at det kan være klokt å benytte disposisjonsfond til å redusere lånegjelden. Kommunedirektøren foreslår derfor i denne perioderapporten et ekstraordinært avdrag på kr 300 millioner i investeringsregnskapet. (Dette finansieres av disposisjonsfond som må regnskapsføres i drift, og deretter må overføring fra drift til investering økes for å finansiere det ekstraordinære avdraget.) Etter en slik rebalansering vil samlet nivå på disposisjonsfond være på kr 550 millioner og utgjøre om lag 9,0 prosent av driftsinntektene, forutsatt samme inntektsnivå som i 2021.
I perioderapporten presenteres følgende:
- Oppsummering og forslag til vedtak
- Økonomi - overordnet
- Finansrapport
- Tjenesteområdene
- Økonomi
- Produksjon
- Medarbeider
- Digitalisering
- Driftstiltak
- Status tekstforslag
- Kommunale foretak
Som vedlegg til perioderapporten kommer:
- Budsjettskjema tjenesteområdene (§ 5-4 2. ledd)
- Prosjekter investeringer § 5-5 2. ledd
- Oversikt over pågående investeringsprosjekter
- Budsjettjustering drift
- Budsjettjustering investering
- Covid-19 – prosjektførte utgifter januar-april
- Oversikt disposisjonsfond
- Digitaliseringsfondet
Bakgrunn
Det følger av kommuneloven, § 14-5, at kommunedirektøren minst to ganger i året skal legge fram rapporter til kommunestyret som viser utviklingen i inntekter og utgifter i samsvar med det vedtatte årsbudsjettet. Dersom kommunedirektøren finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik sammenlignet med vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.
Oppsummering og forslag til vedtak
Driftsregnskapet
Virksomhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per april på kr 51,4 millioner.
Driftsregnskap per 30.04.2022 | Regnskap jan-april |
Budsjett jan-april |
Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Oppvekst | 837014 | 800345 | 36670 | 2129190 | 18500 |
Helse og velferd | 747008 | 725104 | 21904 | 1633326 | 32600 |
Byutvikling og teknisk | -28411 | -15997 | -12414 | 148110 | 9410 |
Organisasjon | 49072 | 44812 | 4260 | 132308 | 0 |
Økonomi | 12985 | 13913 | -928 | 42931 | 0 |
Kultur og næring | 57181 | 59481 | -2300 | 133363 | 0 |
Kommunedirektørens stabsenheter og fellesutgifter | 191265 | 187086 | 4179 | 664453 | 2300 |
Sum tjenesteområdene | 1866114 | 1814744 | 51371 | 4883681 | 62810 |
Energi og finans | -70065 | -12860 | -57205 | -32860 | 0 |
Sum | 1796050 | 1801884 | -5834 | 4850821 | 62810 |
Det er et mindreforbruk innen Byutvikling og teknisk, Økonomi og Kultur og næring per 30. april 2022. Resterende områder har merforbruk per april. Alle oppgitte årsprognoser er prognoser før eventuelle budsjettjusteringer fremmet i denne saken. Unntaket er kompensasjon i forbindelse med koronautgifter og økte strømutgifter.
Oppvekst har per april et merforbruk på kr 36,7 millioner. Av disse står skolene for kr 29 millioner og det er brukt kr 27 millioner på til avtale om utvidet kompensasjonen i forbindelse med koronapandemien. Det forventes at Oppvekst ved årets slutt har et merforbruk på kr 18,5 millioner.
Helse og velferd har et merforbruk på kr 21,9 millioner per april, og beregnet merforbruk ved årets slutt er kr 32,6 millioner. Merforbruket til Helse og velferd så langt i år kan knyttes til koronapandemien. Kr 17 millioner er brukt på til avtale om utvidet kompensasjonen i forbindelse med koronapandemien. Beregnet merforbruk ved årsslutt skyldes i hovedsak NAV sine utgifter til kvalifiseringsprogrammet og at Samordningsenheten har høyere utgifter enn budsjettert til kjøp av tjenester til ressurskrevende brukere fra private leverandører.
Byutvikling og teknisk har et mindreforbruk på kr 12,4 millioner per april. Av disse er kr 11,8 millioner knyttet til Kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert). Avviket skyldes merinntekter og området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt. Det forventes et merforbruk på kr 9,4 millioner for byutvikling og teknisk ved årets slutt.
Organisasjon har per april et merforbruk på kr 4,3 millioner, som i sin helhet skyldes covid-19 relaterte utgifter. Økonomi har kr 1 million i mindreforbruk per april som skyldes vakanser og lav vikarbruk. Begge områdene forventes å gå i balanse ved årets slutt.
Kommunedirektørens stabsenheter og fellesutgifter har et merforbruk per april på kr 4,2 millioner. Merforbruket er i sin helhet knyttet til Eiendom som har et merforbruk på kr 7,3 millioner. Dette skyldes hovedsakelig økte energipriser og leiepriser på eksterne bygg. Området styrer mot et merforbruk på kr 2,3 millioner ved årets slutt.
Per april er det merinntekter på rammetilskuddet med 15,4 millioner. Dette gjelder i hovedsak økt innbyggertilskudd på kr 10,5 millioner til dekning av vaksinasjonsutgifter i forbindelse med koronapandemien og kr 4,5 millioner til dekning av kommunale merutgifter til sosialhjelp på grunn av høye strømpriser i 2022. Kommunedirektøren tilrår å øke rammetilskuddet tilsvarende.
I forbindelse med håndteringen av de ekstraordinære skatteinntektene i 2022 er trekket i innbyggertilskuddet til Sandnes kommune på om lag kr 120,8 millioner. I tillegg vil det mottas om lag kr 3 millioner til beredskap for testing i kommunene. Endret skatteanslag medfører også at trekket i inntektsutjevningen øker med om lag kr 7,6 millioner. Totalt medfører endringene i RNB 2022 at rammetilskuddet reduseres med kr 125 millioner og kommunedirektøren tilrår at rammetilskuddet justeres tilsvarende.
Akkumulert skatteinngang per april er på kr 923,8 millioner. Dette tilsvarer en skattevekst fra 2021 på 11,7 prosent. Per april ligger skatteinngangen totalt kr 34,8 millioner over budsjett. I revidert nasjonalbudsjett oppjusterte regjeringen skatteanslaget for kommunene på landsbasis med om lag kr 17,4 milliarder. Oppdatert prognosemodell fra KS viser at skatteanslaget for Sandnes kommune kan oppjusteres med kr 260 millioner.
Eiendomsskatten for 2022 vil bli om lag kr 11 millioner lavere enn budsjettert. Årsaken er den lave kraftprisen i 2020 som erstatter 2015 i snittberegningene.
Høye kraftinntekter så langt i 2022 samt prisprognoser for resten av året medfører at netto overskudd fra salg av konsesjonskraft kan økes med kr 100 millioner. Kommunedirektøren foreslår samtidig at alle merutgiftene til strøm til eget forbruk i kommunen dekkes inn av konsesjonskraftsinntektene.
Netto renteutgifter har per april et mindreforbruk på kr 2,7 millioner. Økte renteinntekter av bankinnskudd på grunn av økt rentenivå samt betydelig høyere likviditet enn opprinnelig forutsatt gir en årsprognose på renteinntekter på kr 12 millioner i merinntekter. Kommunedirektøren foreslår dermed å øke netto renteutgifter med kr 12 millioner.
Det er budsjettert med 60 flyktninger for 2022. Første anmodning ble 66 flyktninger, før ny anmodning om 360 flyktninger grunnet Ukraina-krisen. Integreringstilskuddet vil bli vurdert budsjettert opp i 2. perioderapport.
Kommunedirektøren har gjennomgått inntekter og utgifter i forbindelse med covid-19 per april. En oversikt over hva som er ført på de ulike prosjektnumrene relatert til pandemien ligger som vedlegg 6. Tjenesteområdene i Sandens kommune har så langt i 2022 hatt kostnader som følge av covid-19 på kr 71,6 millioner. Kr 46,6 millioner av disse er knyttet til avtale om utvidet kompensasjonen i forbindelse med koronapandemien som skulle sikre tilstrekkelig personell og nødvendige og forsvarlige tjenester under pandemien. Skolene står for om lag halvparten av disse utgiftene med en kostnad på kr 22 millioner, mens Helse og velferd har brukt kr 17 millioner på avtalen. Sandnes kommune har så langt i år mottatt kr 10,7 millioner i økt rammetilskudd som i hovedsak er bevilget for å dekke kostnader knyttet til vaksinering. I tillegg ble det i revidert nasjonalbudsjett 2022 (RNB) bevilget økt rammetilskudd til kommunene til beredskap for testing for andre halvår 2022. Sandnes kommune vil motta om lag kr 3 millioner til dette. Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett 2022 inneholder ingen øvrig kompensasjon for kommunenes store koronautgifter i første halvår. I forslaget til RNB viser regjeringen til at arbeidsgruppen som skal vurdere kommunenes koronautgifter skal ha ferdig sin rapport 1. september. Kommunedirektøren tilrår i perioderapporten, kompensasjon til tjenesteområdene for påløpte utgifter fram til og med april.
BudsjettjusteringerFor at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i tabellen under, samt som vedlegg 4 til saksframlegget.
Område | Resultatenhet | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Oppvekst | SFO | Gratis kjernetid for 1. klassinger fra august | 8000 |
Oppvekst | Oppvekst felles | Covid-19 private barnehage, forskudd på tilskudd | 7200 |
Oppvekst | Skole | Læremidler | 19000 |
Oppvekst | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 33954 |
Helse og velferd | Helse og velferd felles | E-helse | 4600 |
Helse og velferd | Legevakt | Teststasjon/luftveislegevakt på Klepp 1. tertial | 1776 |
Helse og velferd | Legetjenester | Kommuneoverlegevakt korona 1. tertial | 337 |
Helse og velferd | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 29206 |
Kultur og næring | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 644 |
Byutvikling og teknisk | KVM | Klimaomstilling, egeninnsats samarbeidsprosjekt | 1300 |
Byutvikling og teknisk | Samfunn, plan og bygg | Bymiljøpakken, reguleringsarbeid | 1000 |
Byutvikling og teknisk | BYTEK felles | Reversering av innsparingskrav, bruk av fond | -4000 |
Byutvikling og teknisk | BYTEK felles | Reversering av innsparingskrav | 4000 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Naturskader etter storm januar 2022 | 910 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Økte strømutgifter | 15000 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Overføring tilspillemiddelfondet | 1300 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Tilskudd til Nordsjørittet | 107 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Forsand, drift av toaletter | 50 |
Byutvikling og teknisk | PIV | Bruk av disposisjonsfond, kraftfond | -50 |
Byutvikling og teknisk | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 897 |
Økonomi | Lønn | Reversering bruk av fond til finansiering av 2 stillinger jamfør HØP 2020 | 1300 |
Økonomi | Regnskap | Flytting av årsverk fra Regnskap til Lønn, 2 årsverk | -1300 |
Økonomi | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 707 |
Organisasjon | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 5968 |
Kommune felles | Kommune felles | Forsikringer, økt premie | 1480 |
Kommune felles | Kommune felles | Disposisjonsfond 25701110 | -1480 |
Kommune felles | Kommune felles | Helårsvirkning av lønnsoppgjør tilskudd, Sandnes kirkelige fellesråd | 1869 |
Kommune felles | Kommune felles | Strømkostnader, Sandnes kirkelige fellesråd | 400 |
Kommune felles | Kommune felles | Nytt oppdragshåndteringssystem 110-sentralene | 1436 |
Kommune felles | Kommune felles | Disposisjonsfond 25701110 | -1436 |
Kommune felles | Kommune felles | Frilager, økt tilskudd | 400 |
Kommune felles | Kommune felles | Disposisjonsfond 25701110 | -400 |
Kommune felles | Eiendom | Strøm | 20000 |
Kommune felles | Flere | Covid-19 utgifter jan-april | 252 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt skatteanslag | -260000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Redusert rammetilskudd | 120000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt netto salg av konsesjonskraft | -100000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Avsetning til konsesjonskraftfond 25701179 | 65000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Redusert eiendomsskatt | 11000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økte renteinntekter | -12000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt overføring fra drift til investering | 326792 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Bruk av disposisjonsfond til ekstraordinært avdrag i investering ( | -300000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Bruk av fond til investeringprosjekter | -5219 |
Sum | 0 |
Investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet per 30.04.2021 | Regnskap |
Årsbudsjett | Opprinnelig budsjett |
Sum investeringsutgifter | 200601 | 898774 | 897774 |
Finansieres slik: | |||
Kompensasjon for merverdiavgift | 23063 | 119944 | 119944 |
Tilskudd fra andre | 59422 | 73320 | 72670 |
Salg av varige driftsmidler | 49 | 16926 | 16926 |
Mottatte avdrag på utlån av egne midler | 0 | 23863 | 23863 |
Bruk av lån | 0 | 609347 | 609347 |
Sum investeringsinntekter | 82534 | 843400 | 842750 |
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | 0 | 55374 | 55024 |
Fremført til inndeking i senere år (udekket beløp) | 0 | 0 | 0 |
Det ventes at utgiftene til investeringer blir kr 0,7 millioner lavere enn budsjettert i årsbudsjettet for 2022. Dette skyldes i hovedsak at flere prosjekter er utsatt, og tilhørende budsjettmidler er flyttet til neste år, samt at det søkes om ekstrabevilgning på eksisterende prosjekter (kr 70 millioner). Låneopptaket for 2022 er budsjettert til kr 609 millioner, samt kr 240 millioner i startlån. Per april er det ikke tatt opp noe i lån til finansiering av investeringer, mens det er tatt opp startlån på kr 78,6 millioner. Deler av investeringene finansieres ved overføring fra drift til investering. Ordinær overføring fra drift til investering utgjør kr 55 millioner i 2022. Regnskapsføringen foretas ved årets slutt. Kommunedirektøren tilrår å styrke egenfinansiering av investeringene med kr 27,4 millioner i 1. perioderapport 2022. Låneopptak til finansiering av investeringer, eksklusivt startlån, blir etter justeringer per 30. april 2022 om lag kr 536,6 millioner.
BudsjettjusteringerSom følge av budsjettjusteringer på investeringsområdet, reduseres låneopptaket nå med kr 27,4 millioner. Oversikt over alle investeringsprosjekter med prognose på framdrift, økonomi og mer utfyllende kommentarer finnes i vedlegg 3 til saksframlegget. Prosjektene i tabellen under er større prosjekter som allerede er vedtatt, men som det gjøres budsjettendringer på. Budsjettjusteringene gjelder i hovedsak forskyvninger mellom år. Prosjektene merket med grønn er prosjekter som budsjetteres opp med tilleggsbevilgning i perioderapporten. For ytterligere detaljer og prosjekter med mindre endringer i bevilgninger henvises det til vedlegg 3.
Ansvarlig enhet | Prosjekt | Beløp i hele tusen |
Oppvekst/Eiendom | Langgata 72 helsestasjon | 27200 |
Helse og Velferd/Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, tun | 13327 |
Helse og Velferd/Eiendom | Foreldreinitiativet III | 12700 |
Teknisk/Eiendom | Giskehallen, rehab svømmehallen | 10000 |
Oppvekst/Eiendom | Ombygging/utvidelse Sviland skule | 8290 |
Teknisk | Fortau Figgenveien | 7400 |
Kommune felles | Salg kommunale eiendommer | 3911 |
Helse og Velferd/Eiendom | Nytt boas, Sørbø Hove (60 plasser) | 2500 |
Helse og Velferd /Eiendom | Branntekniske tiltak helsebygg | 2000 |
Helse og Velferd | Ombygging Skeianegt. 14 | 1800 |
Oppvekst/Eiendom | Vurdering skoler Riska | 1000 |
Teknisk | Gøysamyra ferdigstillelse infrastruktur | 500 |
Teknisk/Eiendom | Giskehallen nødvendige oppgraderinger | 246 |
Oppvekst/Eiendom | Brueland bhg brakker | 100 |
Organisasjon | ORG-IT - Datasikkerhet investering | -445 |
KVM | Forsand, hovedavløpsledning Dagevik - Myra | -500 |
KVM | Tiltak for å redusere lekkasjer i vannledningsnettet | -1000 |
Teknisk | Sørbø kirke | -1500 |
Kommune felles | Egenkapitalinnskudd | -2000 |
Helse og Velferd/Eiendom | Nytt boas, Hana gamle skole | -2000 |
Kultur og næring | Kunstnerisk utsmykking | -2219 |
Oppvekst/Eiendom | Nye barnehageplasser i sentrum | -2500 |
Teknisk | Utskifting av utrangerte gatelys, budsjett | -2500 |
Teknisk | Haakon 7. gate opparbeidelse | -2900 |
Teknisk | Tiltak demning Frøylandsvatnet | -2902 |
Eiendom | Regulering | -3374 |
Kommune felles | Opparbeidelse ekstern infrastruktur Skeiane/rådhuset, rekkefølgekrav | -3667 |
KVM | Etablering biokullanlegg med tilhørende bygg | -3940 |
KVM | Optimalisering av vannforsyning Hommersåk | -4000 |
Kommune felles | Sentrumstiltak generelt | -5086 |
Kultur og næring | Kunstnerisk utsmykking | -5819 |
Teknisk | Byutviklingsprosjekter | -5968 |
Kultur og næring | Sandnes kulturhus lysrigg | -8000 |
Teknisk | Tiltak på grunn av økt vannføring i Frøylandsbekken | -9459 |
Teknisk | Utskiftning av Bråstein bru | -10000 |
Kommune felles | Sentrum parkeringsanlegg A8 | -11319 |
Helse og Velferd/Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, småhus | -12322 |
I kommunedirektørens forslag til økonomiplan 2022-2025 ble tiltak P9 Figgenveien vedtatt med en investeringsramme på kr 19 millioner. Prosjektet er kalkulert til kr 29 millioner. Det er i ksak 41/22 vedtatt videreføring av ubrukte budsjettmidler på kr 2,6 millioner fra 2021 til 2022. Videre tilrår kommunedirektør å øke bevilgningen med kr 7,4 millioner.
Kommunedirektør tilrår også en ekstra bevilgning på kr 0,5 millioner til å fullføre prosjektet med støttemur og gjerde på Gøysamyrå.
Område | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Teknisk | Ny lastebil Transport og heising utføres i dag med Scania lastebil med kran. Det er behov med fornying av bilen som i dag brukes i anleggsvirksomhet og interne prosjekter. Det er behov for en ren tippbil uten kran, med totalvekt 26 000 kg rigget for vinterdrift. Ny lastebil forventes å koste kr 2,5 millioner. Deler av anskaffelsen vil finansieres ved salg av eldre lastebiler. Kommunedirektør tilrår å bevilge kr 1,8 millioner, som tilsvarer estimert nettobeløp for anskaffelsen. |
1800 |
Teknisk | Volvo FH 500 Innkjøp av ny lastebil. Tiltaket foreslås dekket av eget disposisjonsfond. |
2219 |
Teknisk | Permanente tiltak i forbindelse med raset på Haukali I henhold til vedtak i kommunestyret, ksak 45/22, overføres kr 3 millioner fra investeringsfondet «Ubundne investeringsfond – Salg Forsand e-verk». |
3000 |
Teknisk | Akutte tiltak i forbindelse med raset på Haukali Påløpte utgifter til midlertidig rydding og midlertidig vei/bro. Se egen sak i formannskapet, orienteringssak 3/22. |
1300 |
Sum | 8319 |
Forslag til vedtak
- Budsjettjusteringer vedtas i tråd med kommunedirektørens forslag til justeringer i kapittel Innledning og oppsummering og vedlegg 4 og 5.
- Rammen for låneopptak 2022 reduseres med kr 27 399 000. I årsoppgjørssaken (ksak 41/22) ble det vedtatt en reduksjon av låneopptak på kr 45 332 000. Nytt låneopptak for 2022 til finansiering av investeringer utgjør etter dette kr 536 616 000.
- Perioderapport per 30.04.2022 tas for øvrig til orientering.
- Kommunestyret godkjenner følgende endringer i egenbetalinger og gebyrer:
-
- Barnehager; makspris på matpenger økes til kr 350
- Park, idrett og vei; det innføres kontrollgebyr på kr 750/time ved uttrykning
Kommunedirektøren får fullmakt til å gjennomføre budsjettjusteringer i henhold til vedtak.
Sist oppdatert: 18.01.2023