account_circle Min side

Organisasjon

Økonomi

Organisasjon Regnskap jan-april Budsjett jan-april Avvik Årsbudsjett Årsprognose   (mer-/mindreforbruk)
Organisasjon 49072 44812 4260 132308 0

Organisasjon har per april 2022 et merforbruk på kr 4,2 millioner. Avviket skyldes blant annet covid-19 relaterte utgifter på kr 6 millioner som foreløpig ikke er kompensert. Det er noe usikkerhet knyttet til lisenskostnader og ny IT-plattform ettersom det er et større anbud ute nå. Kommunedirektøren foreslår i perioderapport per april å kompensere for utgifter i forbindelse med covid-19 og tjenesteområdet styrer mot balanse ved årsslutt etter bruk og avsetninger til fond.

I forbindelse med økonomiplanen ble det bestilt en politisk sak om organisering av HR Fagopplæring, avdelingen som har ansvaret for lærlingordningen. Denne saken følger perioderapporten parallelt.

Organisering HMS-arbeid
Kommunen har så langt i 2022 et høyt sykefravær og dette er i stor grad relatert til pandemien. Kommunedirektøren vil fortsatt ha fokus på tiltak for å få redusert sykefraværet, og det er nedsatt en partssammensatt prosjektgruppe som skal koordinere arbeidet med å øke nærværet og redusere fraværet. Administrasjonsutvalget får en status for dette arbeidet og sykefraværet kvartalsvis.

Ett godt fungerende overordnet HMS-system er viktig for å sikre ett trygt og godt arbeidsmiljø, både fysisk og psykisk. I forbindelse med økonomiplan 2022-2025 ble arbeidet styrket med ett årsverk. Ny HMS-rådgiver er ansatt, og tiltrer stillingen i juli 2022.

Tillitsvalgte og stoffkartotek
Sandnes kommune har inngått avtaler om frikjøp av tillitsvalgte i tråd med hovedavtalens bestemmelser. En gjennomgang av disse viser at det er underdekning på 1,2 årsverk knyttet til frikjøpte tillitsvalgte. Det forsøkes å håndtere dette innenfor egen ramme i 2022, og kommunedirektøren kommer tilbake til videre finansiering i handlings- og økonomiplan 2023-2026.

Som kommune skal en ha ett stoffkartotek som inneholder oversikt over datablader for alle kjemikalier som benyttes i de ulike virksomhetene. Dagens system dekker ikke alle krav i lov og forskrift, og datablader oppdateres ikke digitalt inn i systemet. En ønsker å gå til anskaffelse av ett nytt stoffkartotek som dekker forskrift/ lov, og som gjør at datablader blir oppdatert automatisk. I første omgang forsøkes det å løse anskaffelsen innenfor egen budsjettramme, eventuelt ved bruk av egne disposisjonsfond.

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Organisasjon 01.01.-30.04.2022 01.01.-30.04.2021 Endring i %
Antall arkiverte dokumenter i Public 360 64022 73356 -12,7 %
Behandlingen av noen av henvendelsene til kommunen er flyttet fra Public 360 til mer egnede datasystem.
Antall opprettede saker i Public 360 5513 6882 -19,9 %
Behandlingen av noen av henvendelsene til kommunen er flyttet fra Public 360 til mer egnede datasystem.
Elektronisk skapte arkiver avlevert til arkivdepot 5092 48416 -89,5 %
Antall megabyte. Antall systemer avlevert og godkjent av arkivdepot er to. Nedgangen skyldes kø og større pågang hos arkivdepot. Det er flere systemer som er avlevert, men venter på godkjenning.
Antall kurs på HR Kompetanse 17 12 41,7 %
Det er to hovedgrunner for ett relativt lavt tall. For det første har færre kurs blitt arrangert de første månedene i 2022 grunnet covid-19. For det andre har en lagt om på organisering av administrering av kurs. Nå booker virksomhetene møterom direkte, og går ikke innom HR kompetanse.
Antall vikardager formidlet av rekrutteringstjenesten 5200 4178 24,5 %
Det har vært stort behov for vikarer i barnehager knyttet til covid-19. Både grunnet høyt sykefravær hos ansatte, og ansatte som har vært hjemme med syke barn.
Prosentvis løste bestillinger 93,6 95,6 -2,1 %
Antall søkere til rekrutteringstjenesten 89 78 14,1 %
Antall henvendelser til Servicedesk 5423 9334 -41,9 %
Det er satt som mål å få ned antall henvendelser der årsak til henvendelse kunne vært unngått. Mange av henvendelsene er løst raskere ved bruk av blant annet selvbetjeningsløsninger og god informasjon samt forenkling av oppsett av digitale tjenester. Konkret eksempel på dette er ny selvbetjeningsløsning for «passord reset» og låst kontor som nå er kontinuerlig tilgjengelig.
Antall besvarte telefonhenvendelser på IT Servicedesk telefon 3292 6885 -52,2 %
Samme årsak som for generell nedgang av henvendelser til Digitalisering og IT. Nedgangen i henvendelser per telefon er større enn generell nedgang i antall henvendelser og henger tett sammen med «passord reset» løsning og generell forenkling av flere arbeidsprosesser.
Antall besvarte henvendelser på servicekontoret 13163 16220 -18,8 %
Det er ikke lenger tall fra byggesaksmedarbeider. Covid-19 og renovasjonsoppgaver har nedgang fra 2021.
Antall besvarte telefonhenvendelser på servicekontoret 24196 29704 -18,5 %
Mindre pågang grunnet både covid-19 og hageavfallsdunker enn i 2021.
Antall besvarte e-post-henvendelser på servicekontoret 1477 3803 -61,2 %
Mindre henvendelser i perioden angående både hageavfall og covid-19 sammenlignet med 2021.
Antall besvarte facebook-henvendelser på servicekontoret 118 330 -64,2 %
Mindre henvendelser i perioden angående både hageavfall og covid-19 sammenlignet med 2021.

 

Medarbeider

Sykefravær

Hittil i år er gjennomsnittlig sykefravær for organisasjon på 6,5 prosent. Tall for 2022 viser høyere sykefravær enn i 2021.

Rekruttering

For hele kommunen er det 316 utlyste stillinger med 7 455 søkere og 1 166 er blitt ansatt. Det ansettes flere per utlysning på fellesutlysningene. Det kan også bli ansatt vikarer ved utlysning av faste stillinger. Dette er grunnen til at utlyste stillinger er lavere enn antall som har blitt ansatt.

Fremdeles lyses det ut flest stillinger innenfor Helse og velferd og Oppvekst skole.

Tall under for perioden fra 1. januar 2022 til og med 30. april 2022:

Type aktivitet Januar Februar Mars April Totalt
Nye annonser 129 70 49 68 316
Søknader 1727 2736 1522 1470 7455
Kandidater ansatt 235 344 320 267 1166
Kandidater gitt tilbud 166 285 358 307 1116

Digitalisering

Arbeidet med robotisering og forenkling av arbeidsprosesser pågår kontinuerlig. Innen tjenesteområdet Organisasjon har en økt bruken av robotteknologi for å forenkle ansettelsesprosessen, noe som vil frigjøre tid for ledere i kommunen. Det er anskaffet en ny skjemakatalog for å forenkle og digitalisere dialog, saksbehandling og arkivering.

Status driftstiltak

Nr Tiltakstekst 2022 Status
  Organisasjon    
O3 Frikjøp fagforeninger 220 Ferdigstilt
Beløpet er innarbeidet i budsjettet.
O4 Ny IT-plattform og videre drift 12600 Påbegynt
Budsjettet er innarbeidet hos IT, og arbeidet med ny IT-plattform pågår.
O5 HMS, styrkning ett årsverk 750 Ferdigstilt
Budsjettmidlene er innarbeidet, og ansettelsesprosessen er sluttført.

Sist oppdatert: 06.05.2022