30.04.2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
Langsiktig gjeld IB | 7540339 | 7206100 | 6557499 | 5866202 |
Avdrag lån | -43787 | -389921 | -377558 | -336138 |
Låneopptak | 240000 | 724161 | 1026158 | 843652 |
Langsiktig gjeld UB | 7736551 | 7540339 | 7206100 | 6373715 |
Tabellen viser utviklingen i kommunens gjeld. Kommunen har en gjeld på kr 7,73 milliarder per 30. april 2022. Det har blitt tatt opp kr 240 millioner i lån i Husbanken, til videre utlån i form av startlån. Kommunens gjeld har økt med 2,6 prosent siden utgangen av 2021.
Figurene under viser kommunens lånekilder. Kommunen har gjeld i kapitalmarkedet i form av sertifikat- og obligasjonslån, i Kommunalbanken, KLP og Husbanken. Kommunens gjennomsnittlige vektede lånerente er 1,56 prosent per 30. april 2022.
Figuren under viser andel fast og flytende gjeld.
Sertifikatlån
Kommunen hadde kr 2,3 milliarder gjeld i sertifikatmarkedet ved utgangen av 1. tertial. Dette er kortsiktige lån som forfaller innen de neste 12 månedene. Som man kan se av figuren over utgjør andelen gjeld i sertifikatmarkedet 30 prosent ved utgangen av april.
Refinansieringsrisiko
Refinansieringsrisiko omhandler faren for at kommunen får problemer med å refinansiere gjeld. Problemet kan oppstå dersom noe uventet skjer i markedet, og dette kan medføre mangel på likviditet. Kommunen kan dermed få problemer med å refinansiere eller å ta opp nye lån. Risikoen anses som lav da kommuner vurderes som særdeles sikre låntakere. Kommunen kan derimot utsettes for økte marginpåslag. Kommunen styrer sin gjeldsforvaltning etter flere momenter som er med på å redusere denne risikoen. Ett enkelt sertifikatlån skal ikke være større enn kr 300 millioner. En annen viktig faktor for å redusere refinansieringsrisikoen er å spre låneforfallene utover de neste 12 månedene.
Tabellen under viser kommunens portefølje i sertifikatmarkedet ved utgangen av 2021. Porteføljen er delt opp i en rekke mindre lån, med forfall spredd utover de neste 12 månedene. Kommunen prøver å unngå å ha lån til forfall mot slutten av året da man historisk sett har sett økte marginpåslag i markedet på denne tiden. Største delen av lånene har 12 måneders løpetid. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de kortsiktige lånene er på 1,31 prosent ved utgangen av april 2022.
Lånesituasjon | Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid (mnd) |
SEB |
150000 |
27.05.2022 |
0,537 |
12 |
DNB |
220000 |
08.06.2022 |
0,830 |
8 |
SEB |
170000 |
26.08.2022 |
0,747 |
12 |
Sparebank 1 Markets |
171000 |
09.09.2022 |
0,793 |
12 |
DNB |
191000 |
30.09.2022 |
1,277 |
8 |
Handelsbanken |
199000 |
07.10.2022 |
1,570 |
6 |
Handelsbanken |
249000 |
21.10.2022 |
1,230 |
9 |
Sparebank 1 Markets |
153000 |
04.11.2022 |
1,144 |
12 |
DNB |
198000 |
25.11.2022 |
1,860 |
8 |
DNB |
245000 |
10.02.2023 |
1,533 |
12 |
Danske Bank |
169000 |
16.03.2023 |
2,040 |
12 |
DNB |
180000 |
21.04.2023 |
1,957 |
12 |
|
2295000 |
|
|
|
Figuren under viser sertifikatlånenes forfallstruktur de neste 12 månedene.
Obligasjonslån og gjeldsbrevlån
Lånesituasjon |
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Renteform |
Nordea |
280000 |
02.11.2023 |
1,262 |
6 år |
3 mnd nibor |
DNB |
200000 |
19.03.2024 |
2,129 |
5 år |
Fast |
Kommunalbanken |
210000 |
16.01.2025 |
2,150 |
5 år |
Fast |
Kommunalbanken |
149000 |
16.10.2025 |
1,000 |
5 år |
Fast |
Kommunalbanken |
500000 |
22.01.2026 |
2,492 |
10 år |
Fast |
DNB |
200000 |
09.09.2026 |
2,118 |
10 år |
Fast |
SEB |
364000 |
26.01.2028 |
1,469 |
7 år |
Fast |
KLP |
201000 |
08.03.2029 |
2,607 |
10 år |
Fast |
Kommunalbanken |
200000 |
23.08.2029 |
2,010 |
10 år |
Fast |
Kommunalbanken |
200000 |
02.10.2030 |
1,360 |
10 år |
Fast |
SB1 Markets |
201000 |
14.08.2030 |
1,404 |
10 år |
Fast |
Swedbank |
190000 |
07.05.2031 |
2,053 |
10 år |
Fast |
KLP |
200000 |
09.09.2031 |
1,871 |
10 år |
Fast |
3095000 |
|
|
|
|
Tabellen over viser kommunens gjeld i obligasjonsmarkedet og gjeldsbrevlån (Kommunalbanken og KLP som utsteder). Gjennomsnittlig vektet lånerente er 1,88 prosent per 30. april 2022.
Tabellen under viser gjeldsbrevlån med løpetid på mer enn 10 år.
Lånesituasjon |
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Renteform |
Kommunalbanken |
98343 |
28.08.2045 |
2,050 |
24 år |
PT-rente |
KLP |
199754 |
21.09.2049 |
1,950 |
30 år |
PT-rente |
|
298097 |
Figuren under viser forfallene på obligasjons- og gjeldsbrevlånene. Som figuren viser, sprer forfallene seg utover de neste 30 årene.
Lån i Husbanken
Lånesituasjon | Beløp | Forfall fastrente | Rente | Renteform |
Husbanken | 1745800 | 0,897 % | Flytende | |
Husbanken | 62500 | 01.06.2031 | 2,004 % | Fast |
Husbanken | 87779 | 01.09.2022 | 2,287 % | Fast |
Husbanken | 152375 | 01.01.2037 | 2,603 % | Fast |
2048455 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i Husbanken ved utgangen av april 2022. Lån i Husbanken har økt med 11 prosent fra utgangen av 2021. Det er tatt opp kroner 240 millioner i nye låneopptak i 1. tertial. Gjennomsnittlig vektet lånerente på lånene i Husbanken er 1,27 prosent ved utgangen av april 2022.
Videre utlån
Tabellen under viser utviklingen i videre utlån i form av startlån.
30.04.2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
Utlån husbankmidler | 1711844 | 1675609 | 1544743 | 1344809 |
Utlån er redusert med en tapsavsetning på kr 10 millioner per 30. april 2022. I perioden har videre utlån vært på kr 79 millioner. Det vil også være innfrielser av lån i løpet av perioden, og totalt innbetalte avdrag og innfridde lån er kr 42 millioner i 1. tertial.
Renterisiko
30.04.2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
|
Brutto rentebærende gjeld |
7 736 551 |
7 540 340 |
7 206 100 |
6 373 715 |
Rentekompensasjon husbanken |
-192 800 |
-192 800 |
-219 600 |
-246 400 |
Lån finansiert av VAR-gebyr |
-892 548 |
-892 548 |
-850 308 |
-1 007 200 |
Lån som betjenes av Brann IKS |
-252 700 |
-252 700 |
-262 800 |
-272 900 |
Netto rentebærende gjeld |
6 398 503 |
6 202 292 |
5 873 392 |
4 847 215 |
Rentebærende eiendeler: |
|
|
|
|
Ansvarlig lån i Lyse |
-332 027 |
-332 027 |
-351 558 |
-371 089 |
Ansvarlig lån i Tomteselskapet |
-86 670 |
-86 670 |
-91 003 |
-95 336 |
Startlån - videre utlån |
-1 711 844 |
-1 675 609 |
-1 544 743 |
-1 344 809 |
Bankinnskudd[1] |
-2 153 325 |
-1 740 807 |
-1 315 266 |
-1 164 405 |
Sum rentebærende eiendeler |
-4 283 866 |
-3 835 113 |
-3 302 570 |
-2 975 639 |
Andel lån hvor rentebinding bør vurderes |
2 114 637 |
2 367 179 |
2 570 822 |
1 871 576 |
Andel lån med fastrente |
- 2 815 000 |
-2 815 000 |
-2 691 346 |
-2 075 000 |
Netto renteeksponert gjeld |
-700 363 |
-447 821 |
-120 524 |
-203 423 |
[1] Inkluderer skattetrekkskonto, rentefond og investeringskonto hos Gabler.
Av tabellen over framkommer det at andelen lån sikret med fastrente er kr 700 millioner høyere enn den andelen av lån som normalt vurderes med hensyn til rentebinding. I forhold til en eventuell økning i markedsrenten vil det være positivt.
I all hovedsak er kommunens rentebærende eiendeler plassert til flytende rente. Låneopptak er derfor også i stor grad tatt opp til flytende rente. Kommunen mottar rentekompensasjon fra Husbanken på enkelte lån, og kommunen har dermed ikke renterisiko på disse lånene. Bykassen har heller ikke renterisiko på lån som betjenes av andre.
Sist oppdatert: 06.05.2022