Økonomi
Økonomi |
Regnskap |
Budsjett jan-april |
Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Økonomi | 12985 | 13913 | -928 | 42931 | 0 |
Økonomi har per april 2022 et mindreforbruk på kr 0,9 millioner. Mindreforbruket skyldes blant annet vakanser og lav vikarbruk. Det er foreløpig ikke kompensert for prosjektførte covid-19 utgifter på kr 0,7 millioner. Økonomi styrer mot balanse ved årsslutt etter bruk og avsetning til fond.
Nytt arbeidsverktøy
Det finnes i dag bedre verktøy og systemer som økonomiavdelingen sentralt og virksomhetene i Sandnes kommune kan benytte. Et nytt og bedre system kan benyttes til planlegging, gjennomføring, oppfølging, analyse, rapportering og publisering av budsjett-/økonomiplan, perioderapporter og årsrapport og årsregnskap. Et nytt arbeidsverktøy kan sikre vesentlig bedre dataflyt på tvers av planer og rapporter, det kan benyttes som publiseringsverktøy og arbeidsprosesser kan effektiviseres. Det vil og gjøre det lettere for virksomhetene å ha oversikt over, og styre egen økonomi.
Et system som omtalt har en anslått utgift på kr 1,6 millioner per år. Etableringskostnader på kr 0,3 millioner vil komme i tillegg. Økonomi vil dekke kostnader inneværende år på om lag kr 0,8 millioner innenfor egen ramme, eventuelt ved bruk av egne disposisjonsfond i 2022. Helårseffekten på kr 1,6 millioner må innarbeides i handlings- og økonomiplan 2023-2026.
ERP-system i skyen
Det er startet opp et arbeid med å anskaffe nytt økonomi- og lønnssystem som en skybasert tjeneste i tråd med utviklingen i markedet og med Sandnes kommunes it-strategi. Arbeidet er foreløpig på idéstadiet. Det forventes at arbeidet vil ta tid og være ressurskrevende. Det foreligger ikke kostnadsestimat.
Omstilling
I handlings- og økonomiplan 2020-2023 ble det vedtatt å finansiere to nye årsverk på Lønn ved bruk av fond ut 2022. Arbeidspresset i lønningsavdelingen er fremdeles høyt, og det er høy turnover som gjør det vanskelig å drive utviklings- og effektiviseringsarbeid. I regnskap er det gjennomført et tid omstillingsarbeid og som en del av dette er det besluttet å flytte to stillinger permanent fra Regnskap til Lønn. Det vil derfor ikke være behov for å benytte kr 1,3 millioner av disposisjonsfond til å finansiere de to stillingene på Lønn slik det var forutsatt i Handlings- og økonomiplanen for 2022. Bruk av fond på kr 1,3 millioner til dette foreslås derfor reversert. Etter omstillingsarbeidet er det også foretatt en opprydning og refordeling av driftsbudsjettene mellom virksomhetene i økonomiavdelingen for å få en mest mulig rettferdig fordeling.
Ressursbehov
For å ivareta arbeidsoppgaver og ansatte i Lønn, er det tatt inn et ekstra årsverk. Det finansieres av egne midler i økonomiavdelingen enten ved midler som er tilgjengelige grunnet vakanser, eventuelt ved egne disposisjonsfond ved årsslutt. Lønn har også behov for ytterligere en stilling for å få ivaretatt oppgaver som følger av GDPR, tilgangsstyringer og påbegynt arbeid med nytt økonomi- og eventuelt HR/lønnssystem. Også dette forsøkes løst innenfor rammen i økonomiavdelingen, eventuelt ved bruk av egne disposisjonsfond.
Behovet vurderes som midlertidig og kommunedirektøren kommer tilbake til varighet av nytt årsverk i handlings- og økonomiplan 2023-2026.
For å dekke opp for svært høy turnover (se avsnitt under), vil det også bli vurdert å ansette flere i faste stillinger utover det som følger av antall hjemler i økonomiavdelingen. Økonomiavdelingen har for øyeblikket kr 4,5 millioner på disposisjonsfond og eventuelle merkostnader i 2022 og 2023 vil bli dekket opp ved bruk av egne fond.
Ekstra ressurser som dekkes inn ved hjelp av fond kan også medvirke til at utviklingsoppgaver som å kjøre konkurranse og implementere nye systemer kan gjennomføres.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Økonomi | 01.01.-30.04.2022 | 01.01.-30.04.2021 | Endring i % |
Totalbeløp handlet i eHandel | 9227137 | 9057655 | 1,9 % |
Parameteren viser total omsetning i eHandel i perioden. Det er fokus på å øke bruken av eHandel. | |||
Antall avtaler i eHandel | 24 | 22 | 9,1 % |
Økningen er ønskelig. Det jobbes med å få inn flere avtaler, for å øke bruken av eHandel. | |||
Antall rammeavtaler | 214 | 217 | -1,4 % |
En reduksjon på 3 rammeavtaler. | |||
Antall parallelle rammeavtaler | 92 | 90 | 2,2 % |
En økning på 2 parallelle rammeavtaler. | |||
Antall inngående faktura | 25766 | 25265 | 2,0 % |
Av dette andel elektroniske faktura | 95 % | 94 % | 1,5 % |
Antall utgående faktura | 58943 | 54626 | 7,9 % |
Av dette andel elektroniske faktura | 92 % | 90 % | 2,4 % |
Antall lønnskorrigeringer | 129 | 86 | 50,0 % |
Antall lønnskorrigeringer grunnet manglende oppdatering av personal bevegelser. | |||
Antall lønnskjøringer | 10 | 10 | 0,0 % |
Turnover av ansatte i kommunen | 936 | 1352 | -30,8 % |
Brutto driftsutgifter administrasjon, funksjon 120 for hele kommunen
Nedgangen skyldes primært reduserte lønnskostnader.
Medarbeider
Sykefravær
For perioden januar til og med april er sykefraværet noe høyere i 2022 sammenlignet med 2021. Økonomi er et tjenesteområde med relativt få ansatte, og ved sykemelding gir dette utslag i høyt fravær sammenlignet med andre medarbeiderintensive områder.
Turnover og rekruttering
Tjenesteområdet har flere nye medarbeidere grunnet høy turnover og vakanser i 2022. Opplæring av nye medarbeidere er ressurskrevende i tillegg til at det tar lang tid før nye medarbeidere er på et høyt produksjonsnivå både med tanke på kvalitet og kvantitet.
Arbeidsmarkedet er nå svært stramt, og det vil sannsynligvis bli vanskeligere både å beholde og rekruttere medarbeidere framover. Det vil som nevnt bli tatt inn ekstra ressurser i lønningsavdelingen for dekke opp for noe av ressursbehovet som også med all sannsynlighet vil oppstå framover. Det samme vil bli vurdert i øvrige virksomheter i Økonomi.
Digitalisering
Lønn
Lønningsavdelingen deltar og arbeider med flere digitaliseringsprosjekt, blant dem muligheten for ansatte å logge seg på Visma Meg Selv utenfor kommunens nettverk. Det jobbes med å anskaffe en sikker påloggingsløsning via IDporten og BankID.
Den gamle tjenesten/integrasjonen mot folkeregisteret via TietoEvry avsluttes. Det er behov for integrasjon mot folkeregisteret både for HRM og Økonomi. Det er anskaffet og installert ny integrasjon mot Folkeregistret, via Visma sin integrasjon. Prosjektet er gjennomført sammen med Digitalisering og IT, som har dekket anskaffelses- og driftskostnader i 2022. Driftskostnader fra og med 2023 belastes Lønn og kommunedirektør vil komme tilbake til dette i handlings- og økonomiplan 2023-2026.
Som et ledd i digitalisering av ansettelsesprosesser, jamfør tiltak Ø3 i HØP 2022-2025, er det sett på mulighet for å effektivisere prosessen rundt endringer av eksisterende ansettelsesforhold i Visma. Det er anskaffet og tatt i bruk ny modul for eSignering. Det arbeides videre med å finne en løsning på arkivering av signerte arbeidsavtaler til kommunens arkivsystem Public 360/ Personalmapper.
Regnskap
Verktøyet (Fakturasjekk) for kontroll av inngående faktura har vært i bruk i perioder, med svært god effekt på flyten av inngående faktura. Midlertidig driftsstans som har oppstått skyldes at løsningen er i en tidlig utviklingsfase, med blant annet Regnskap som pilot-kunde. Videre satsing og systematisk bruk av verktøyet vil i år føre til at 50 prosent av alle inngående fakturaer kan gå direkte til kontering.
Arbeidet med automatisering av søknader om redusert betaling i barnehage og SFO er også i gang. Dette har blitt betydelig enklere ettersom inntektsopplysningene har blitt integrert i fagsystemet avdelingen benytter. Prosjektet vil bli ferdigstilt og operativt i år, hvor den største gevinsten vil kunne bli tatt ut neste år. Regnskap vil da kun behandle SFO-søknader med avvik og utføre kontroller.
Regnskap deltar i prosjektet som skal utvikle en “min side” til innbyggerne. En av funksjonalitetene vil være innsyn i egne faktura.
Status driftstiltak
Under rapporters det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2022-2025, med budsjettmidler i 2022. Samtlige tiltak er ferdigstilt for økonomi.
Nr | Tiltakstekst | 2022 | Status |
Økonomi | |||
Ø4 | Uavhengig finansrådgiver | 550 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet for 2022. | |||
Ø5 | Inntektskrav - tilknyttet uavhengig finansrådgiver | -600 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet for 2022. |
Sist oppdatert: 06.05.2022