Ved starten av 2021 slo Oppvekst skole og Oppvekst barn og unge seg sammen til tjenesteområdet oppvekst. Tjenesteområdet har tidlig innsats, inkludering og medvirkning som både hovedmål og strategi.
Ved utgangen av 2021 består oppvekst av:
- 28 barnehager, fordelt på 13 virksomheter
- 31 grunnskoler fordelt på 20 barneskoler, 3 kombinerte skoler og 8 ungdomsskoler
- Senter for flerspråklige barn og unge (FBU)
- Altona skole og ressurssenter
- Sandnes læringssenter (SLS)
- Barne- og familieenheten (BFE)
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
- Styrket barnehagetilbud
- Helsestasjonstjenester, inkludert vaksinekontor og flyktningehelsetjeneste
Omstilling
Tjenesteområdet hadde ved inngangen til 2021 et innsparingskrav på kr 39 millioner. Budsjettet for 2021 innebar en reduksjon på 22 stillinger i skole, to stillinger i barne- og familieenhetens (BFE) ungdomsteam og en halvering av tilskudd fra kommunen til drift av Alternativ til vold. Reduksjonen er en av flere faktorer som medførte økte ventelister i Ressurssenteret, og økte ventelister for innbyggere som søkte bistand fra Alternativ til vold. Innsparingskrav over flere år har ført til at skolene melder om økende behov for ressurser til spesialundervisning og til arbeidet med trygt og godt skolemiljø. Flere skoler har i 2021 et merforbruk.
Helsestasjonstjenester har i flere år mottatt tilskudd som har muliggjort en jevn styrking av tjenesten. Fra 2021 ble tilskuddet redusert. Videre styrking var dermed ikke mulig. Virksomheten gikk med et merforbruk som er dekket med eget disposisjonsfond i 2021.
Grunnet reduksjon i budsjettmidler til virksomheten styrket barnehage måtte de sosiale ferdighetsgruppene avvikles. Dette har vært tilbud som har bistått barnehagene med å følge opp barn med blant annet adferdsvansker.
Håndtering av covid-19
- Tjenestene har fulgt smittevernveiledere fra Utdanningsdirektoratet, retningslinjer fra Helsedirektoratet samt kommuneoverlegens føringer og skjønnsvurderinger.
- Jevnlige møter med kommuneoverlege, stab og virksomhetene ble holdt i 2021 for å sikre god informasjon og dialog.
- Tjenestene har i stor grad opprettholdt driften til tross for pandemi. I september gikk barnehagene og skolene over til en normal hverdag uten kontaktreduserende tiltak. I desember var det enkelte barnehager som hadde noe redusert åpningstid grunnet smittebelastningen og sykefravær. Smittevernhensyn har ført til noe lengre behandlingstid hos PPT. En del gruppetilbud hos BFE har ikke vært mulig å gjennomføre.
- Barnehage og skole opprettet egne lager av hurtigtester for gjennomføring av massetesting. Dette skapte logistikkutfordringer.
- Kompetansearbeid i en tid med pandemi har vært krevende. Implementering og drift av kvalitetssatsingen har stort sett foregått digitalt.
- Helsestasjonssjef har hatt ansvar for drift av kommunens vaksinesenter. En enorm innsats ble lagt ned for å gjennomføre kommunens covid-19-vaksinering.
- En konsekvens av smitteverntiltak medførte økt behov for oppfølging av barn og unge.
Tiltakspakke barn og unge 2021
Kommunens grunntjenester og hjelpetjenester hadde ikke hatt kapasitet til å håndtere et økt hjelpebehov blant barn og unge. Kommunestyret vedtok derfor våren 2021, sak 39/21, en tiltakspakke rettet mot unge for å forebygge og avdempe negative konsekvenser av pandemien. Hoveddelen av innsatsen ble knyttet til ungdomsskolene hvor det ble ansatt miljøterapeuter. Fokuset var ivaretakelse av elevers behov for oppfølging og hjelp for psykiske vansker. For å prøve ut ulike måter å organisere tiltakene på ble noen miljøterapeuter ansatt i ungdomsteam og noen på skole, totalt åtte stillinger. Videre er skolehelsetjenesten styrket med psykolog og ernæringsfysiolog.
Tiltakspakken ble også brukt til styrking av sommerferietilbud og gruppetilbud i regi av kulturavdelingen. Arbeidet ga muligheter til å prøve ut samarbeidsmodeller på tvers av virksomhetene i oppvekst og mellom oppvekst og kulturavdelingen.
Sommerskolen 2021
Sandnes kommune søkte om statlig tilskudd til sommerskole i forbindelse med koronapandemien og fikk tildelt kr 10,2 millioner. Målet var å kunne gi elever i grunnskolen en arena der de kunne delta i faglige, sosiale og kulturelle aktiviteter i skolens sommerferie i 2021. I tillegg til å inngå samarbeid med lokale lag og foreninger, utviklet kommunen også egne kurs.
Elevene ble til sammen tilbudt 27 kurs innenfor blant annet naturfag, matematikk, svømming, kunst, matlaging, musikk/dans/drama, friluftsliv, idrett og skriving. Disse var spredt over fire uker. Til sammen deltok 2 912 barn og unge. Kommunen brukte om lag kr 7,3 millioner av tilskuddet til sommerskole.
Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn
Det har gjennom hele 2021 vært søkelys på at gode barnehager, gode skoler, økt barnehagedeltagelse, og en god og tilgjengelig helsestasjonstjeneste bidrar til å demme opp for negative konsekvenser av barnefattigdom samt utjevner sosiale forskjeller.
Barnehagelovens kapittel 8 (psykososialt barnehagemiljø) og Opplæringslova kapittel 9A (elevane sitt skolemiljø) ligger til grunn for virksomhetenes arbeid med et trygt og godt barnehage- og skolemiljø. Dette arbeidet har hatt høy prioritet i 2021. Alle barnehager og skoler har en plan for dette arbeidet.
Strategi 1: Sandnes skal skape gode og likeverdige livsvilkår for alle
Barnehagene
Barnehagedekning
- Søkermengden økte med om lag 8,5 prosent fra 2020 til 2021. Det var en stor økning av søkere i aldersgruppen 3-5 år.
- Sandnes kommune hadde i 2021 langt flere søkere enn det var ledige plasser, og var avhengig av at mange søkere ikke tok imot tilbud om plass for å oppfylle barnehageretten.
- Etter hovedopptaket var det 197 søkere på søkerlistene som ønsket plass før nyttår. Dette er i hovedsak søkere som ikke tok imot barnehageplass og søkere som flyttet til kommunen. 166 ønsket plass fra januar, og var ikke en del av hovedopptaket. Ventelistene øker gjennom året. Søker som ikke hadde søkt eller tatt imot plass i hovedopptaket, fikk i liten grad barnehageplass i løpet av året.
- 90,4 prosent i aldersgruppen 1-5 år hadde plass i barnehagene i 2021. Dekningsgraden gikk noe opp fordi det totale barnetallet i kommunen gikk noe ned. Det var 15 flere barn som hadde barnehageplass ved utgangen av 2021 i forhold til utgangen av 2020.
- Flere bydeler hadde underkapasitet. Størst var underskuddet i bydelene Ganddal, Austrått og i sentrum. Mange søkere i disse bydelene takket dermed nei til plass i andre bydeler. Noen av disse søkerne tar imot tilbud om plass i private barnehager i nabokommunene, noe som medfører kostnader for Sandnes.
Mål om å øke barnehagedeltakelsen til barn fra minoritetsfamilier
Barnehagedeltagelsen for minoritetsspråklige er lavere i Sandnes enn landsgjennomsnittet. Sandnes mottok også i 2021 tilskudd fra Utdanningsdirektoratet til et prosjekt for å rekruttere flere minoritetsspråklige barn til barnehagedeltagelse:
- Åpen internasjonal kulturbarnehage er et samarbeidsprosjekt mellom Langgata barnehage og Sandnes kulturskole. Den drives i kulturskolens lokaler.
- Fagleder fra senter for flerspråklige barn og unge (FBU) er frikjøpt i deler av sin stilling for å rekruttere minoritetsspråklige barn. Fagleder i Langgata barnehage og opptaksansvarlig i Sandnes kommunen er også involvert i rekrutteringsarbeidet. I 2021 ble helsestasjonenes medvirkning forsterket.
- Prosjektledelsen har møtt foreldre på helsestasjonen når foreldrene har hatt avtale om konsultasjon der. Helsesykepleierne har veiledet foreldre som ønsket hjelp til barnehagesøknad. Det er et stort veiledningsbehov.
Sikre kvalitet i barnehagetilbudet
Fra 1. januar 2021 trådte lovendring, som skiller kommunen som barnehagemyndighet og kommunen som barnehageeier fra hverandre, i kraft. Kommunen som barnehagemyndighet skal påse at barnehagene driver etter gjeldende regelverk. Dette betyr at den har et mer omfattende ansvar enn det som ellers gjelder for et ordinært tilsynsorgan.
Barnehagene mangler fremdeles kvalifiserte barnehagelærere, selv om ansatte med dispensasjon fra utdanningskravet har gått noe ned. Per 15. desember var det innvilget midlertidig dispensasjon for 9,7 prosent av pedagogstillingene i private og kommunale barnehager. Antall dispensasjoner har dermed gått betydelig ned fra 2020, da antall dispensasjoner utgjorde 13,3 prosent av pedagogstillingene.
- Ansatte på dispensasjon fra utdanningskravet: Høsten 2021 ble det satt opp kurs med tema fra Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som en del av arbeidet med å opprettholde kvaliteten på tilbudet i barnehagene. Det blir også gitt veiledning på egen arbeidsplass, noe som krever ekstra ressurser fra styrer og de utdannede barnehagelærerne.
- Utviklingsstøttende barnehager er Sandnes kommunes satsing og arbeid i Regional kompetanseordning. Kommunen deltar i ordningen i samarbeid med kommunene i region Sør-Rogaland. I 2021 ble siste gruppe av private barnehager ferdig med implementering.
- Barne- og ungdomsarbeidere: 15 ansatte fra kommunale og private barnehager i Sandnes startet utdanningen i august 2021 og skal ta teori- og fagprøve i 2022.
- Oppstart i 2021 av et samarbeid mellom UiS, Sandnes kommune og Kanvas-barnehagene: opplegget kalles SELMA som skal fremme Samspill, Engasjement, Livsglede, Mestring og Anerkjennelse. Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd, og anvender ny forskning og praksiserfaringer til å konkretisere arbeidsmåter innen dette viktige området i Rammeplanen. Utprøvingen av SELMA vil skje barnehageåret 2023/2024.
- SPrELL= Samtalebaserte lesePraksiser i barnehage og hjem for Erfaringer med Litteratur og Læring av språk. Arbeidet er et samarbeid mellom UiS og Sandnes kommune ved FBU og startet høsten 2021. Målet er å utvikle materiell som kan bidra til praksis som møter flerspråklige barnehagebarns læring av norsk språk både hjemme og i barnehagen.
Styrket barnehagetilbud
Styrket barnehagetilbud gjør vedtak og tilbyr tjenester i samsvar med barnehagelovens § 31 og 37. Etter en jevn økning i antall barn med spesialpedagogisk hjelp de siste årene har tallene stabilisert seg i 2021. Enheten hadde et merforbruk også i 2021. Antallet stillinger tilsvarer ikke behovet, og i tillegg hadde enheten et innsparingskrav på kr 2 millioner. Tilbudet om sosial ferdighetstrening ble avsluttet i 2021 som en konsekvens av pålagt innsparing.
Enheten startet høsten 2021 opp et samarbeidsprosjekt med de seks barnehagene som har flest barn som mottar spesialpedagogisk hjelp og flest minoritetsspråklige barn. Disse barnehagene får utlånt en spesialpedagog i 30-prosentstilling. Målet for prosjektet er forbedret allmennpedagogikk og inkludering i barnehagene, og at Sandnes kommune får besparelser i spesialpedagogisk hjelp. Antall barn med spesialpedagogisk hjelp i Sandnesbarnehagene i 2021 utgjorde 3,2 prosent av barnehagebarna. BASIL rapporten (barnehagenes rapportering 15. desember) viser at det var 157 barnehagebarn i Sandnesbarnehagene som mottok spesialpedagogisk hjelp per 15. desember 2021. I 2020 var antallet 153 barn.
Skole
Sandnesskolen har som mål at alle elever skal oppleve framgang og mestring samt kjenne til læringsmålene i fagene. Elevene skal ha et godt læringsmiljø, fritt for mobbing, hvor de trives og opplever arbeidsro. Barn og unge skal oppleve å bli lyttet til, tatt på alvor og at de kan påvirke og være medskapere i eget liv. Tidlig innsats, der målsettingen er at flest mulig elever skal gis hjelp og støtte innenfor rammene av ordinære opplæringsløp, er et sentralt prinsipp i Sandnesskolen.
Normen for lærertetthet er innført på alle skolene og budsjettildelingsmodellen sikrer at alle skolene får tilstrekkelig med midler til å oppfylle den.
Elevtall
Elevtall per 01.10 | 20-21 | 21-22 |
Sandnesskolen | 10470 | 10539 |
Private skoler med statsstøtte (friskoler) | 665 | 673 |
Tall fra grunnskolestatistikken (GSI)
Det er 14 friskoler med elever fra Sandnes kommune. Sandnes kommune betaler for spesialundervisning og særskilt norskopplæring for elever i friskolene.
Spesialundervisning
Andel elever med behov for spesialundervisning har økt de siste årene. De økende utgiftene til spesialundervisning har vært utfordrende for flere skoler.
Andel elever i den offentlige skolen med spesialundervisning:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
5,8 % | 6,7 % | 7,5 % | 7,9 % | 8 % |
GSI: Grunnskolestatistikk 01.10.21
Særskilt norskopplæring/ innføringsklassene
Andel elever med behov for særskilt norskopplæring er økende.
Elevtall per 01.10. | 20-21 | 21-22 |
Elever med vedtak etter §2-8 særskilt norskopplæring | 960 | 1034 |
Av disse: | ||
Innføringsklasse | 98 | 70 |
Elever som får tospråklig fagopplæring | 298 | 232 |
GSI: Grunnskolestatistikk
Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) har ansvar for tospråklig fagopplæring på 25 språk. Dette er ansatte som arbeider ute i barnehager og skoler ut fra behovet i virksomhetene.
SFO
Nasjonal rammeplan for skolefritidsordningen ble fastsatt av Kunnskapsdepartementet 31. mai 2021, og trådte i kraft 1. august 2021. Rammeplanen er en forskrift til opplæringsloven. Et av målene med rammeplanen er et mer likeverdig tilbud i hele landet. Sandnes kommune vil bruke skoleåret 2021/2022 på å utarbeide handlingsplanen for SFO, i tillegg til at skolene skal utarbeide egne årsplaner.
Flere foreldre valgte å si opp SFO-plassen i 2020. I 2021 har andelen økt. Halvparten av elever på 1-4. trinn benytter seg av SFO tilbudet på skolen.
Andel barn i SFO 1-4. trinn
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
49,5 % | 49,5 % | 49,0 % | 48,6 % | 50,1 % |
GSI grunnskolestatistikken
Helsestasjonstjenester
Skolehelsetjenesten er en av flere tjenester for barn og unge som i 2021 opplevde en økning av unge med mer omfattende psykiske vansker.
Utdrag fra aktiviteter, helsestasjonstjenester | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Antall gravide med oppfølging fra kommunal jordmor | 708 | 762 | 804 | 736 | 760 |
Fødsler | 1058 | 1053 | 1015 | 1000 | 977 |
Hjemmebesøk jordmor | 128 | 533 | 345* | 517* | |
Hjemmebesøk til nyfødte av helsesykepleier | 1031 | 1010 | 1004 | 875* | 865* |
Reisevaksinasjon konsultasjoner | 4269 | 4818 | 4465 | 3187 | 3588 |
Hjernehinnebetennelse/meningokokkvaksine i videregående skole | 1024 | 1209 | 1741 | 1222 | 1082 |
Skolestartundersøkelse - første klasse | 1144 (ny) | 1208 |
- Det er en reduksjon i antall reisevaksiner grunnet pandemien, men samtidig en økning i påfyll av grunnvaksiner.
- Lovpålagt hjemmebesøk (*) kort tid etter fødsel av først jordmor og så helsesykepleier ble i stor grad gjennomført til tross for pandemi. Om lag 20 % av hjemmebesøkene ble erstattet av konsultasjon på helsestasjon eller telefonkonsultasjon. Tallene i tabellen inkluderer ikke dette.
PPT
Høsten 2020 etablerte PPT en “tettere på” praksis blant annet ved å ha en fast dag med tilstedeværelse i alle skolene i Sandnes. Høsten 2021 ble tilsvarende praksis etablert i alle barnehagene, da fast tilstedeværelse hver tredje uke. Dette er i tråd med Stortingsmelding 6 om Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO og Kvalitetsplan og Kompetanseløftet i Sandnes kommune. Virksomheten har arbeidet med å styrke kompetansen slik at rådgivere har ulik spisskompetanse når de skal følge opp barnehager og skoler med systemveiledning.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Nye personsaker totalt per 31.12 | 412 | 448 | 540 | 568 | 503 (-11 %) |
Nye saker 0-5 år | 164 | 107 | 136 | 151 | 118 (-22 %) |
Logoped 0-5 år | 55 | 58 | 64 | 90 (+41 %) | |
Nye saker 6-16 år | 224 | 224 | 274 | 293 | 235 (-20 %) |
Logoped 6-16 år | 42 | 49 | 50 | 56 (+12 %) | |
Nye saker, voksne, bla. SLS | 20 | 23 | 10 | 4 (-60 %) | |
Sakkyndige vurderinger 0-5 år | 248 | 163 (-34 %) | |||
Sakkyndige vurderinger 6-16 år | 644 | 594 (-8 %) | |||
Systemsaker per 31.12 | 313 | 886 (+183 %) | |||
Innsynssaker | 47 | 82 (+74 %) |
- Generelt viser tallene en fortsatt økning i aktivitet, men nedgang i antall sakkyndige vurderinger og nye henvisninger til PPT. Det er imidlertid en stor økning i systemsaker (veiledning/kompetanseheving med mer) samt en økning i nye saker til logopedisk behandling. Dette er en villet utvikling. Det har også blitt skrevet flere kartleggingsrapporter enn tidligere år, i stedet for sakkyndige vurderinger.
- PPT har over tid, men særlig siden høsten 2020, hatt søkelys på økt tilstedeværelse. Det kan være en sentral forklaring til økning i systemsaker i skoler og barnehager. Dette har vært mulig å gjennomføre med bakgrunn i styrking av tjenesten med fire hjemler i 2021.
- PPT har for tiden ikke ventelister. Kontaktpersoner er i forkant ofte koblet på saker i form av veiledning på skoler/barnehager, og kjenner derfor sakene, før henvisning.
Barne- og familieenheten
Virksomheten har gjennom flere år jobbet systematisk med å bygge opp et vidt spekter av evidensbaserte tiltak. I 2021 fikk dette et særlig fokus i forbindelse med barnevernreform som iverksettes 1. januar 2022 Nærmere beskrivelse av barnevernreformen, se mål 3, strategi 2.
Avdeling ressurssenter barn og familier
Kommunen overtok høsten 2021 arbeidsgiveransvaret for Famile for første gang (Nurse family Partnership) Samtidig ble det inngått vertskommunesamarbeid om dette tiltaket med Stavanger, Time, Hå, Gjesdal, Klepp og Strand kommune, med Sandnes som vertskommune. Tiltaket er tilnærmet fullfinansiert av Bufdir.
Ressurssenteret for barn og familier
Tjenesten var åpen og tilgjengelig gjennom hele året med en økt aktivitet i alle type saker og henvendelser.
Kombinasjonen økt antall saker, smittevernregler som tidvis har begrenset bruken av gruppetiltak og mer omfattende og tyngre sakskompleks (dermed behov for tiltak av lengre varighet) utfordret tjenesten på kapasitet.
Ungdomsteamet ble styrket, sammen med helsestasjonstjenester og skole, med tilskuddsmidler våren 2021 (tiltakspakken barn og unge), og har styrket sin tilstedeværelse på skolene og det oppsøkende arbeidet.
Før sommeren og ved årsskifte var det betydelig antall saker på venteliste.
Avdeling ressurssenter / psykisk helse barn og unge |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Familieteam, nye henvendelser |
|
|
|
552 |
294 |
318 |
Familieteam, avsluttede saker |
262 |
275 |
|
309 |
222 |
298 |
Ungdomsteam, nye henvendelser |
|
|
|
365 |
136 |
237 |
Ungdomsteam, avsluttede saker |
|
|
|
263 |
106 |
169 |
Psykisk helseteam barn og unge, nye saker |
|
|
|
25 |
24 |
29 |
Psykisk helseteam barn og unge, avsluttede saker |
18 |
13 |
|
15 |
17 |
17 |
Totalt antall nye henvendelser |
|
|
958 |
942 |
467 |
610 |
Totalt antall avsluttede saker |
|
|
846 |
797 |
526 |
484 |
Familieteamet har også gjennomført digitale foreldrekurs i tillegg til at ungdomsteamet har hatt kontakt med ungdom gjennom forebyggende- og oppsøkende arbeid. Dette er aktiviteter som ikke registreres i helsejournal.
Avdeling barnevern
Retten til ettervern ble i 2021 utvidet til og med 24 år. Det er en økning i antall meldinger, men ikke en tilsvarende andel økning i undersøkelser og nye hjelpetiltak. Virksomheten startet opp et arbeid både internt og ut mot samarbeidspartnere for blant annet å sikre at grunntjenestene er kjent med de hjelpetilbud som er tilgjengelige i hele virksomheten.
Avdeling barnevern |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Nye meldinger |
979 |
1 017 |
1 072 |
1 695* |
1 764* |
Nye undersøkte saker |
776 |
823 |
873 |
736 |
666 |
Fristoverskridelse undersøkelser |
0 |
19 |
18 |
17 |
5 |
Totalt antall barn på hjelpetiltak |
326 |
291 |
323 |
320 |
237 |
Plasserte barn utenfor hjemmet |
123 |
136 |
140 |
139 |
135 |
Innsynsaker |
|
|
334 |
319 |
478 |
- Tabellen viser en økning på antall nye meldinger, som skyldes nye, statlige føringer for registrering i 2020. Dersom en tar utgangspunkt i hvordan meldinger ble registrert tidligere har tjenesten om lag likt antall meldinger som i 2019.
- Antall barn med hjelpetiltak er øyeblikkstall per 31. desember. Plasserte barn utenfor hjemmet er barn plassert i fosterhjem/institusjon etter lov om barneverntjenester § 4-12. 4-24/4-26 eller § 4-4. 6 ledd. Barn som midlertidig (akutt) er plasser utenfor hjemmet eller som ledd i ettervern har botiltak i egen hybel er ikke telt.
Strategi 2: Sandnes skal styrke mangfoldet og det frivillige engasjementet i befolkningen
Skolene samarbeider med skolekorps, idrettslag og andre organisasjoner som er knyttet opp mot skolen.
Mål 2: Sandnes skal være en attraktiv kommune
Strategi 2: Sandnes skal sikre gode leve- og oppvekstsvilkår i alle bydeler
Det er gode skoler i alle kommunedelene. I 2021 ble Kleivane skole åpnet. Malmheim skole er nyoppusset, og Sandved skole er i gang med utvidelse. Skolebehovsplanen gir en årlig oversikt over behov for økning i skolekapasitet. Elevundersøkelsen viser at det er god trivsel i alle kommunedelene.
Flere bydeler/områder har underkapasitet på barnehageplasser. Dette løses i opptaket ved å tildele barnehageplasser i bydeler som har en overkapasitet.
Strategi 4: Sandnes skal inspirere og tilrettelegge for sunn mobilitet
Foresatte ønsker i all hovedsak barnehageplass i det området av byen de bor. Dette er også hensiktsmessig for å unngå at foresatte er avhengig av bil for å levere og hente barn i barnehagen. Barnehagedekningen er likevel slik at foresatte i noen grad må frakte over en viss avstand. I opptaksprosessen er målet å tildele barnehageplasser som familien opplever at de kan benytte seg av. Sandvedhaugen, Varatun og Brueland barnehage er store barnehager som har et stort innslag av barn som ikke får barnehageplass i sitt nærmiljø. Det signaliseres fra foreldre at det kan være krevende å bruke kollektivtransport til barnehagen.
Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler
Strategi 2: Sandnes kommune skal utøve et bevisst samfunnsansvar
Fagfornyelsen, er innført på alle skolene. Gjennom desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM) har skolene et tett samarbeid med Universitetet i Stavanger om utvikling av framtidens skole. Skolene har èn til èn dekning på digitale enheter for elever og ansatte. Dette er en satsing som fører til kontinuerlig behov for å erstatte maskiner slik at alle elevene får et likeverdig tilbud. I de to årene med koronarestriksjoner har kommunens satsing på digital kompetanse vært veldig viktig.
Skolene driver et aktivt arbeid for demokrati og medvirkning. Alle skoler har elevråd, det er elevrepresentanter i skolemiljøutvalg og samarbeidsutvalg. I tillegg deltar det elevrepresentanter i barn- og unges kommunestyre (BUKS). Den nye læreplanen har stor vekt på at skolen skal lære elevene hva demokrati, medvirkning og medborgerskap betyr i praksis.
Tjenesteutvikling og aktivitet i oppvekst ble også i 2021 muliggjort med blant annet en systematisk bruk av tilskuddsmidler:
- Delfinansiering av stillinger i BFEs ressurssenter
- Videreføring av stillinger i helsestasjonstjenester
- Aktivitet i tiltakspakken utover kommunene egenfinansiering
- Sommerskolen
Barnevernreformen – også en oppvekstreform
Reformen trer i kraft i 2022, men tilrettelegging og forarbeid har preget 2021. Reformen innebærer å flytte mer ansvar til kommunene. Barnevernsreformen skal styrke kommunenes forebyggende arbeid og tidlig innsats. Reformen regulerer først og fremst barnevernet, men målene i reformen nås gjennom endringer i hele oppvekstsektoren i kommunene. Samlet sett er barnevernsreformen i realiteten en oppvekstreform, hvor kommunen skal tilrettelegge for tverrfaglig samhandling mellom ulike kommunale tjenester og nivåer. Målet er at flere utsatte barn og familier får den hjelpen de trenger på et tidlig tidspunkt, og at kommunen som helhet skal styrke sitt arbeid med tidlig innsats og forebygging. Sandnes kommune er godt rustet både faglig og organisatorisk til å møte intensjonen i reformen.
Tjenesteområdet oppvekst er organisert i tråd med reformen. Det er allerede mange pågående prosjekt i grunntjenestene som er sentrale i oppvekstreformen:
- Utviklingstøttende barnehage (USB)
- Kompetanseløftet i PPT, skole og barnehage
- Sandnesskolens «Alle elevene er våre»
- BFEs systematiske arbeid for å bygge opp et en enda større tiltaksvifte
- Den flerårige styrkingen av helsestasjonstjenester
- Tiltakspakken barn og unge
Det er etablert en prosjektgruppe ledet av direktør for oppvekst som skal utarbeide plan for implementering av oppvekstreformen i Sandnes kommune.
Kompetanseløftet for spesialundervisning og inkluderende praksis
Sandnes har siden 2020 vært med i kompetanseløftet for spesialundervisning og inkluderende praksis. Overordnede mål i kompetanseløftet er tidlig innsats, inkludering og god tverrfaglig innsats i Sandnes kommune. Delmål for prosjektet er lavere andel barn og elever med spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning og styrke det ordinære pedagogiske tilbudet gjennom:
- Tidlig innsats i barnehage og skole
- Intensiv opplæring
- God kvalitet i begynneropplæring
- Godt samarbeid og god kvalitet i tjenester som inngår i laget rundt barnet og eleven
Sist oppdatert: 18.01.2023