2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
Langsiktig gjeld IB | 7206100 | 6557499 | 5866202 | 5556396 |
Avdrag lån | -389921 | -377558 | -336138 | -299485 |
Låneopptak | 724161 | 1026158 | 843652 | 609291 |
Langsiktig gjeld UB | 7540339 | 7206100 | 6373715 | 5866202 |
Tabellen viser utviklingen i kommunens gjeld. Kommunen har en gjeld på kr 7,54 milliarder per 31. desember 2021. Det har blitt tatt opp kr 424 millioner i nye lån. I tillegg er det tatt opp kr 300 millioner i lån i Husbanken, til videre utlån i form av startlån. Kommunens gjeld har økt med 4,6 prosent siden utgangen av 2020.
Figuren under viser kommunens lånekilder. Kommunen har gjeld i kapitalmarkedet i form av sertifikat- og obligasjonslån, i Kommunalbanken, KLP og Husbanken. Kommunens gjennomsnittlige vektede lånerente er 1,26 prosent for 2021.
Figuren under viser andelen fast og flytende rente.
Sertifikatlån
Kommunen hadde kr 2,3 milliarder gjeld i sertifikatmarkedet ved utgangen av 2021. Dette er kortsiktige lån som forfaller innen de neste 12 månedene. Som man kan se av figuren over utgjør andelen gjeld i sertifikatmarkedet 30 prosent ved utgangen av året, noe som er en nedgang på to prosentpoeng siden utgangen av 2020.
Refinansieringsrisiko
Refinansieringsrisiko omhandler faren for at kommunen får problemer med å refinansiere gjeld. Problemet kan oppstå dersom noe uventet skjer i markedet, og dette kan medføre mangel på likviditet. Kommunen kan dermed få problemer med å refinansiere eller å ta opp nye lån. Risikoen anses som lav da kommuner vurderes som særdeles sikre låntakere. Kommunen kan derimot utsettes for økte marginpåslag. Kommunen styrer sin gjeldsforvaltning etter flere momenter som er med på å redusere denne risikoen. Ett enkelt sertifikatlån skal ikke være større enn kr 300 millioner. En annen viktig faktor for å redusere refinansieringsrisikoen er å spre låneforfallene utover de neste 12 månedene.
Tabellen under viser kommunens portefølje i sertifikatmarkedet ved utgangen av 2021. Porteføljen er delt opp i en rekke mindre lån, med forfall spredd utover de neste 12 månedene. Kommunen prøver å unngå å ha lån til forfall mot slutten av året da man historisk sett har sett økte marginpåslag i markedet på denne tiden. Med unntak av to lån har alle lånene 12 måneders løpetid. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de kortsiktige lånene er på 0,64 prosent ved utgangen av 2021.
Beløp | Forfallsdato | Rente (%) | Løpetid (mnd) | Lånesituasjon |
249 000 |
21.01.2022 |
0,4190 |
8 |
DNB |
191 000 |
04.02.2022 |
0,5380 |
12 |
DNB |
245 000 |
11.02.2022 |
0,5380 |
12 |
Handelsbanken |
169 000 |
16.03.2022 |
0,5850 |
12 |
DNB |
198 000 |
25.03.2022 |
0,5840 |
12 |
DNB |
199 000 |
08.04.2022 |
0,5770 |
12 |
DNB |
180 000 |
22.04.2022 |
0,5320 |
12 |
DNB |
150 000 |
27.05.2022 |
0,5370 |
12 |
SEB |
220 000 |
08.06.2022 |
0,8300 |
8 |
DNB |
170 000 |
26.08.2022 |
0,7470 |
12 |
SEB |
171 000 |
09.09.2022 |
0,7930 |
12 |
Sparebanken 1 Markets |
153 000 |
04.11.2022 |
1,1440 |
12 |
Sparebanken 1 Markets |
2 295 000 |
|
|
|
|
Figuren under viser sertifikatlånenes forfallstruktur de neste 12 månedene.
Obligasjonslån/gjeldsbrevlån
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Lånesituasjon |
Renteform |
280 000 |
02.11.2023 |
1,2629 |
6 år |
Nordea |
3 mnd nibor+0,5229 |
200 000 |
19.03.2024 |
2,1290 |
5 år |
Nordea |
Fast |
210 000 |
16.01.2025 |
2,1500 |
5 år |
Kommunalbanken |
Fast |
149 000 |
16.10.2025 |
1,0000 |
5 år |
Kommunalbanken |
Fast |
500 000 |
22.01.2026 |
2,4920 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
200 000 |
09.09.2026 |
2,1180 |
10 år |
DNB |
Fast |
364 000 |
26.01.2028 |
1,4690 |
7 år |
SEB |
Fast |
201 000 |
08.03.2029 |
2,6070 |
10 år |
KLP |
Fast |
200 000 |
23.08.2029 |
2,0100 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
200 000 |
02.10.2030 |
1,3600 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
201 000 |
14.08.2030 |
1,4040 |
10 år |
SB1 Markets |
Fast |
190 000 |
07.05.2031 |
2,0530 |
10 år |
Swedbank |
Fast |
200 000 |
09.09.2031 |
1,8710 |
10 år |
KLP |
Fast |
3095000 |
|
|
|
|
|
Tabellen over viser kommunens gjeld i obligasjonsmarkedet og gjeldsbrevlån (Kommunalbanken og KLP som utsteder). Gjennomsnittlig vektet lånerente er 1,88 prosent ved utgangen av 2021.
Tabellen under viser gjeldsbrevlån med løpetid på mer enn 10 år.
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Lånesituasjon |
Renteform |
98 343 |
28.08.2045 |
1,3000 |
24 år |
Kommunalbanken |
PT-rente |
199 754 |
21.09.2049 |
1,3000 |
30 år |
KLP |
PT-rente |
298 097 |
|
|
|
|
|
Figuren under viser forfallene på obligasjons- og gjeldsbrevlånene. Som figuren viser, sprer forfallene seg utover de neste 30 årene.
Lån i Husbanken
Beløp |
Rente |
Renteform |
Forfall fastrente |
1 539 774 |
0,718 % |
Flytende |
|
63 920 |
2,004 % |
Fast |
01.06.2031 |
91 363 |
2,287 % |
Fast |
01.09.2022 |
157 185 |
2,603 % |
Fast |
01.01.2037 |
1 852 242 |
|
|
|
Tabellen over viser kommunens gjeld i Husbanken ved utgangen av 2021. Lån i Husbanken har økt med 11 prosent fra utgangen av 2020. Det er tatt opp kroner 300 millioner i nye låneopptak i 2021. Gjennomsnittlig vektet lånerente på lånene i Husbanken er 1,26 prosent ved utgangen av 2021.
Videre utlån
Tabellen under viser utvikling i videre utlån i form av startlån.
2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
Utlån husbankmidler | 1675609 | 1544743 | 1344809 | 1170144 |
Utlån er redusert med en tapsavsetning på kr 10 millioner per 31.desember 2021. I 2021 har videre utlån vært på kr 269 millioner. Det vil også være innfrielser av lån i løpet av året, og totalt innbetalte avdrag og innfridde lån er kr 139 millioner i 2021.
Renterisiko
|
31.12.2021 |
2020 |
2019 |
2018 |
Brutto rentebærende gjeld |
7540340 |
7206100 |
6373715 |
5866202 |
Rentekompensasjon husbanken |
-192800 |
-219600 |
-246400 |
-273200 |
Lån finansiert av VAR-gebyr |
-892548 |
-850308 |
-1007200 |
-1035300 |
Lån som betjenes av Brann IKS |
-252700 |
-262800 |
-272900 |
-283000 |
Netto rentebærende gjeld |
6202292 |
5873392 |
4847215 |
4274702 |
Rentebærende eiendeler: |
|
|
|
|
Ansvarlig lån i Lyse |
-332027 |
-351558 |
-371089 |
-390620 |
Ansvarlig lån i Tomteselskapet |
-86670 |
-91003 |
-95336 |
-99669 |
Startlån - videre utlån |
-1675609 |
-1544743 |
-1344809 |
-1170144 |
Bankinnskudd |
-1740807 |
-1315266 |
-1164405 |
-1080706 |
Sum rentebærende eiendeler |
-3835113 |
-3302570 |
-2975639 |
-2741139 |
Andel lån hvor rentebinding bør vurderes |
2367179 |
2570822 |
1871576 |
1533563 |
Andel lån med fastrente |
-2815000 |
-2691346 |
-2075000 |
-1474000 |
Netto renteeksponert gjeld |
-447821 |
-120524 |
-203423 |
59563 |
Av tabellen over framkommer det at andelen lån sikret med fastrente er kr 447 millioner høyere enn den andelen av lån som normalt vurderes med hensyn til rentebinding. I forhold til en eventuell økning i markedsrenten vil det være positivt.
I all hovedsak er kommunens rentebærende eiendeler plassert til flytende rente. Låneopptak er derfor også i stor grad tatt opp til flytende rente. Kommunen mottar rentekompensasjon fra Husbanken på enkelte lån, og kommunen har dermed ikke renterisiko på disse lånene. Bykassen har heller ikke renterisiko på lån som betjenes av andre.
Sist oppdatert: 29.03.2022