account_circle Min side

Balansen

I økonomiplan 2018-2021 vedtok kommunestyret indikatorer for bærekraftig utvikling. Tabellen under oppsummerer kommunens indikatormål som er satt i økonomiplan 2021-2024 og resultat for 2021.

Nøkkeltall

Mål

2021

Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene

>1,5%

6,5%

Disposisjonsfond + mindreforbruk i prosent av driftsinntektene

>7%

13,1%

Arbeidskapital i prosent av driftsinntektene

10-15%

19,9%

Langsiktig lånegjeld i prosent av driftsinntektene

<110%

111,9%

Lån som betjenes av frie inntekter

<90%

87,4%

Sertifikatlån i prosent av langsiktig gjeld

<70%

30,4%

Netto lån med renteeksponering i prosent av driftsinntektene

<20%

-6,6%

Netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene

Netto driftsresultat viser hva kommunen sitter igjen med av løpende inntekter etter at løpende utgifter er trukket fra. I tillegg til inntekter og utgifter knyttet til den ordinære driften, inngår også finansinntekter- og utgifter. Netto driftsresultat kan benyttes til finansiering av investeringer eller avsettes til senere bruk, og gir dermed en indikasjon på kommunens økonomiske handlefrihet. Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) anbefaler et netto driftsresultat i prosent av driftsinntektene på 1,75 prosent for kommunene.

Figuren under viser regnskapstall for perioden 2016-2021, mens perioden 2022-2025 viser prognosen i økonomiplan 2022-2025.

NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV BRUTTO DRIFTSINNTEKTER, 2016-2025

Sandnes kommune har som mål at netto driftsresultat skal tilsvare 1,5 prosent av driftsinntektene. For 2021 har kommunen hatt et resultat på kr 438,3 millioner som betyr et netto driftsresultat på 6,5 prosent. Vesentlig høyere skatteinntekter til kommunesektoren enn forutsatt fra regjeringens side, høye kraftinntekter og tilleggsbevilgninger til kommunene på grunn av covid-19 er hovedårsakene til det rekordhøye resultatet. Det har også vært god budsjettdisiplin og vilje til omstilling i tjenesteområdene. Som en kan se av figuren er dette det høyeste resultatet i perioden 2016-2021. For 2021 ligger kommunen betydelig over målet, og godt over gjennomsnittet for landet.

Disposisjonsfond + mindreforbruk i prosent av driftsinntektene

Disposisjonsfond er oppsparte midler som fritt kan benyttes til finansiering av drifts- eller investeringsutgifter. I tillegg til disposisjonsfond har kommunen også bundne driftsfond, ubundne investeringsfond og bundne investeringsfond. Figuren under viser kommunens totale fondsbeholdning fra 2017-2021.

FONDSBEHOLDNING, MILLIONER KRONER

Som det framkommer av figuren, har kommunen fond på til sammen kr 1,25 milliard per 31. desember 2021. Dette er en økning på kr 247 millioner, tilsvarende 24,6 prosent fra 2020 til 2021.

Regnskapsmessig mer- eller mindreforbruk er bunnlinjen i kommuneregnskapet. Den består av årets netto driftsresultat tillagt årets bruk av fond, fratrukket årets avsetninger til fond og årets overføring av driftsinntekter til investeringsbudsjettet. De nye reglene for avslutning av årsregnskapet fra og med 2020 tar utgangspunkt i regnskapet slik det gjøres opp etter gjennomføring av budsjettdisposisjonene, det vil si bruk av og avsetning til fond, overføring fra drift til investering og inndekking av tidligere års merforbruk. Viser driftsregnskapet et foreløpig mer- eller mindreforbruk skal det gjennomføres årsavslutningsdisposisjoner i form av strykninger med videre. Disse disposisjonene går lengre enn det som var tilfellet tidligere, blant annet vil det etter de nye bestemmelsene ikke kunne avlegges driftsregnskap med mindreforbruk eller investeringsregnskap med udisponert beløp.

Ved et foreløpig mindreforbruk skal en først stryke bruk av disposisjonsfond, da det ikke er behov for disse midlene i regnskapet. Dernest skal en dekke inn tidligere års merforbruk. Dersom en fremdeles har et mindreforbruk, avsettes dette til disposisjonsfond.

Dersom regnskap for 2020 og 2021 hadde blitt avlagt på samme måte som i 2019, hadde Sandnes kommune hatt et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 67,6 millioner i 2020 og kr 92,1 millioner i 2021.

Disposisjonsfond og mindreforbruk er i dette nøkkeltallet slått sammen for å vise hvor mye kommunen reelt sett har til disposisjon. Nøkkeltallet sier noe om hvor stor økonomisk buffer kommunen har for sin løpende drift. Tabellen under viser utviklingen i nøkkeltallet i perioden 2017-2021.

 

2017

2018

2019

2020

2021

Disposisjonsfond

663810

748233

718434

659689

882167

Mindreforbruk

74875

17206

12961

0

0

Sum

738685

765439

731395

659689

882167

Driftsinntekter

5641619

5938470

6036873

6179978

6737475

Nøkkeltall

13,1%

12,9%

12,1%

10,7%

13,1%

Høye inntekter og god økonomistyring i virksomhetene har medført at summen av kommunens disposisjonsfond har økt med om lag kr 222 millioner fra 2020 til 2021. Summen av disposisjonsfond utgjør 13,1 prosent av kommunens driftsinntekter i 2021, og er godt over målet på 7 prosent av driftsinntektene. Det høye investeringsnivået de siste årene har medført en høy lånegjeld som også vil øke som følge av et fortsatt høyt investeringsbehov framover. Det vil derfor vurderes om det skal brukes av disposisjonsfond for å redusere lånegjelden i 2022.

Arbeidskapital (fratrukket premieavvik) i prosent av driftsinntektene

Arbeidskapital er lik omløpsmidler (eksklusiv premieavvik) fratrukket kortsiktig gjeld. Arbeidskapitalen omfatter bankinnskudd, verdipapirer (aksjer, sertifikater og liknende) og kortsiktige fordringer, fratrukket kassekredittlån og leverandørgjeld. Premieavvik er regnskapsteknisk definert under kortsiktige fordringer/gjeld, men er i realiteten bare en periodiseringspost. Premieavviket er derfor trukket fra i indikatoren for arbeidskapital for å få et bedre mål på likviditeten. Utviklingen i arbeidskapital bestemmes av forskjellen mellom årets tilgang og bruk av midler, korrigert for årets endring i ubrukte lånemidler.

Arbeidskapital benyttes både for å angi likviditet (evnen til å betale forpliktelsene etter hvert som de forfaller) og soliditet (evnen til å tåle tap). Arbeidskapitalen bør være positiv og kommunen har som mål at arbeidskapitalen utgjør 10-15 prosent av driftsinntektene.

Tabellen under viser utviklingen i arbeidskapital i prosent av driftsinntektene i perioden 2017-2021.                                                                                                                                                  

 

2017

2018

2019

2020

2021

Omløpsmidler

2429807

2175431

2311144

2334899

2918292

- Premieavvik

282957

329594

378442

300189

394969

Kortsiktig gjeld

948441

959611

1112758

945214

1185360

Arbeidskapital

1198409

886226

819944

1089496

1337963

Driftsinntekter

5641619

5938470

6036873

6179978

6737475

Nøkkeltall

21,2%

14,9%

13,6%

17,6%

19,9%

Likviditetsgrad 1

2,26

1,92

1,74

2,15

2,13

Likviditetsgrad 2

1,64

1,20

1,00

1,39

1,47

Som tabellen viser har nøkkeltallet økt fra 17,6 prosent i 2020 til 19,9 prosent i 2021, og kommunen har dermed en arbeidskapital som er godt over målet på 10-15 prosent av driftsinntektene. Økningen fra 2020 til 2021 skyldes økte omløpsmidler, i all hovedsak økt bankinnskudd.

Nøkkeltall for likviditetsgrad 1 og 2 er også tatt med for å få et mer nyansert bilde over kommunens likviditet. Normen for god likviditetsgrad 1 er at omløpsmidlene delvis bør være finansiert av langsiktig kapital. Omløpsmidler bør derfor være større enn den kortsiktige gjelden. Normtall for god likviditetsgrad 1 er satt til 2. Likviditetsgrad 2 består av de mest likvide omløpsmidlene (bankinnskudd) sett i forhold til kortsiktig gjeld. Normen for god likviditetsgrad 2 er at de mest likvide omløpsmidlene bør være minst like store som kortsiktig gjeld, altså 1.

Som tabellen over viser kan en si at likviditetssituasjonen i Sandnes kommune i 2021 var meget tilfredsstillende, og om lag på nivå med 2020.

Langsiktig gjeld og lånegjeld som betjenes av frie inntekter

Langsiktig gjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser) er gjeld som er tatt opp til investeringer etter kommuneloven § 14-14. Dette vil også omfatte sertifikatlån når disse har finansiert investeringer i bygg, anlegg og andre varige driftsmidler. Indikatoren gir uttrykk for kommunens utestående, brutto låneopptak.

I tillegg til å benytte langsiktig gjeld i prosent av driftsinntektene som nøkkeltall, velges det også å se på lånegjelden som betjenes av frie inntekter (skatt og rammetilskudd). Langsiktig gjeld inkluderer startlån, lån som staten betjener i forbindelse med eldre- og psykiatriplanen, lån med rentekompensasjon til skolebygg og svømmehaller samt lån som betjenes av gebyrinntekter i VAR-sektoren. Lån som betjenes av frie inntekter viser det låneopptaket kommunen selv må finansiere ved hjelp av frie inntekter, og det er utviklingen i denne lånegjelden som er kritisk med hensyn til kommunens framtidige handlingsrom.

Tabellen under viser utviklingen i langsiktig gjeld i prosent av driftsinntektene og lånegjeld som betjenes av frie inntekter i perioden 2017-2021.

 

2017

2018

2019

2020

2021

Langsiktig lånegjeld eksklusiv pensjonsforpliktelser

5703461

6052493

6560199

7206100

7540340

Lånegjeld som betjenes av frie inntekter

3096087

3243168

3618508

4210600

4350100

Langsiktig lånegjeld i % av driftsinntektene

101,1%

101,9%

108,7%

116,6%

111,9%

Lånegjeld som betjenes av frie inntekter

76,6%

77,1%

83,4%

93,4%

87,4%

Kommunen har et mål om at langsiktig lånegjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser) ikke skal overstige 110 prosent av kommunens brutto driftsinntekter og at lånegjeld som betjenes av frie inntekter ikke skal overstige 90 prosent av kommunens frie inntekter. Som tabellen viser har langsiktig lånegjeld i prosent av driftsinntektene økt fra 101,1 prosent i 2017 til 111,9 prosent i 2021, og lånegjelden som betjenes av frie inntekter har økt fra 76,6 prosent i 2017 til 87,4 prosent i 2021. Langsiktig gjeld i prosent av driftsinntektene overstiger i 2021 det fastsatte målet, mens lånegjeld som betjenes av frie inntekter har gått noe ned, og ligger under måltallet.

Netto lånegjeld er et annet gjeldsbegrep som presenteres i tabellen under. Netto lånegjeld er ikke en del av nøkkeltallet, men er et KOSTRA – tall. Netto lånegjeld er her definert som langsiktig gjeld (eksklusiv pensjonsforpliktelser) fratrukket totale utlån og ubrukte lånemidler.

 

2017

2018

2019

2020

2021

Netto lånegjeld

3784177

4256134

4598330

4762478

4903404

Netto lånegjeld i % av driftsinntektene

67,1%

71,7%

76,2%

77,1%

72,8%

Innbyggere

77574

78439

79537

80450

81305

Per innbygger

48782

54260

57814

59198

60309

Som det framkommer av tabellen over har det vært en økning i kommunens netto lånegjeld. Netto lånegjeld i prosent av driftsinntektene har økt fra 67,1 prosent i 2017 til 72,8 prosent i 2021. Netto lånegjeld tilsvarer kr 60 309 per innbygger per 31. desember 2021.

Sertifikatlån i prosent av langsiktig gjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser)

Sertifikatlån er kortsiktige lån med løpetid på inntil tolv måneder. Det betales ikke avdrag i løpetiden, og ved lånets utløp må låntaker enten nedbetale eller fornye avtalen. Variabelen angir hvor stor del av kommunens langsiktige gjeld som er sertifikatlån og gir uttrykk for i hvilken grad kommunen går i sertifikatmarkedet når den skal ta opp lån. Ettersom kommunen ved kortsiktig finansiering jevnlig må rullere lånene, kan kortsiktig finansiering innebære at kommunene påtar seg en ekstra refinansieringsrisiko sammenlignet med å ta opp lån med lenger løpetid.

Tabellen under viser utviklingen i sertifikatlån i prosent av langsiktig lånegjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser) i perioden 2017-2021.

Andel sertifikatlån

2017

2018

2019

2020

2021

Sertifikatlån

2714000

2925000

2684000

2336000

2295000

Langsiktig lånegjeld ekskl. pensjonsforpliktelser

5703461

6052493

6560199

7206100

7540340

Nøkkeltall

47,6%

48,3%

40,9%

32,4%

30,4%

Kommunen har som mål at andel sertifikatlån skal være lavere enn 70 prosent av langsiktig gjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser). Per 31. desember 2021 hadde Sandnes kommune kr 2,3 milliarder i sertifikatlån, som utgjør 30,4 prosent av langsiktig gjeld fratrukket pensjonsforpliktelser.

Netto lån med renteeksponering i prosent av driftsinntektene

Netto renteeksponering tar utgangspunkt i kommunenes langsiktige gjeld. Kommuner har både store passiva (gjeld) og store aktiva (fordringer og likviditet), og langsiktig gjeld gir i seg selv ikke uten videre et riktig bilde av gjeldsbyrden. Deler av gjelden vil være knyttet til forhold som ikke, eller bare delvis, belaster kommuneøkonomien. Korrigerer man for disse forholdene får man en indikator som i større grad gir uttrykk for hvor eksponert kommunen er for endring i rentenivået.

Tabellen under viser kommunens renteeksponering i perioden 2017-2021.                        

 

2017

2018

2019

2020

2021

Brutto rentebærende gjeld

5703461

6052493

6560199

7206100

7540340

           

Rentebærende eiendeler:

         

Ansvarlig lån i Lyse

410151

390620

371089

351558

332027

Ansvarlig lån i Sandnes tomteselskap KF

104002

99669

95336

91003

86670

Startlån - videre utlån

1067278

1216353

1354809

1554743

1675609

Bankinnskudd

1559956

1149343

1108950

1315266

1740807

Sum rentebærende eiendeler

3141387

2855985

2930184

3312570

3835113

           

Netto rentebærende gjeld

2562074

3196508

3630015

3893530

3705227

           

Rentekompensasjon Husbanken

300796

274014

246400

219600

192800

Lån finansiert av VAR-gebyr

946300

1035300

1007200

850308

892548

Lån som betjenes as Brann IKS

293000

283000

272900

262800

252700

Lån med fastrente

1532700

1568628

2146200

2691346

2815000

           

Andel lån med renterisiko

-510722

35566

-42685

-130524

-447821

Brutto driftsinntekter

5631578

5938470

6036873

6179978

6737475

Nøkkeltall

-9,1%

0,6%

-0,7%

-2,1%

-6,6%

Kommunen har som mål at netto lån med renteeksponering ikke skal overstige 20 prosent av kommunens brutto driftsinntekter. Som det framkommer av tabellen over, overstiger i utgangspunktet rentebærende gjeld rentebærende eiendeler med kr 3,7 milliarder per 31.desember 2021. Når det korrigeres for de delene av gjelden hvor kommunen ikke har renterisiko, ser en at andel lån hvor rentebinding bør vurderes er negativ på kr -447,8 millioner, tilsvarende -6,6 prosent av driftsinntektene per 31. desember 2021.

Hovedoversikt balanse

Balansen viser verdien av kommunens eiendeler per 31. desember 2021, og hvordan eiendelene er finansiert med henholdsvis egenkapital og gjeld. Kommunens eiendeler er bokført med kr 25,3 milliarder ved utgangen av 2021.

  Regnskap 2020 Regnskap 2021 Endring
Eiendeler      
Anleggsmidler 21596034 22345399 749365

Verdien av anleggsmidler er økt med kr 749 millioner (3,5 prosent) fra 2020 til 2021.
• Økning i aktiverte investeringer med fradrag for avgang og avskrivninger utgjør kr 540 millioner.
• Utlån har økt med kr 97 millioner.
• Aksjer og andeler har økt med kr 14 millioner.
• Pensjonsmidlene har økt med kr 98 millioner.

Omløpsmidler 2334899 2918292 583393

De samlede omløpsmidlene har økt med kr 583 millioner (25 prosent) fra 2020 til 2021. De kortsiktige fordringene er økt med kr 103 millioner, og det akkumulerte premieavviket er økt med kr 95 millioner til kr 395 millioner.

Likviditeten (bankinnskudd) utgjorde kr 1 741 millioner per 31. desember 2021, en økning på kr 426 millioner (32,4 prosent) fra 2020. Aksjer, andeler og obligasjoner er redusert med kr 40 millioner. Det var kr 482 millioner i ubrukte lånemidler ved årets slutt.

Sum eiendeler 23930933 25263691 1332758
       
Egenkapital og gjeld      
Egenkapital 9599750 10438123 838373

Bokført egenkapital var ved utgangen av 2021 på kr 10,4 milliarder, en økning på kr 838 millioner (8,7 prosent) sammenlignet med 2020.

Sandnes kommune hadde ved utgangen av 2021
• kr 882 millioner på disposisjonsfond. Disposisjonsfondene gjelder blant annet pensjonsfond, reservefond, kursreguleringsfond, næringsutvikling-/byutviklingsfond, digitaliserings- og innovasjonsfond, samt disposisjonsfond for kommunens virksomheter. Virksomhetenes regnskapsmessige mindreforbruk over tid har gjort det mulig å bygge opp disposisjonsfond.
• kr 193 millioner på bundne driftsfond. De bundne driftsfondene består blant annet av selvkostfond, kraftfond, kompetansemidler til skoler og ulike kulturmidler.
• kr 43 millioner i ubundne investeringsfond som er på samme nivå som fjoråret. De ubundne investeringsfondene består blant annet av midler etter salg av Forsand elverk og veifond
• kr 135 millioner i bundne investeringsfond som blant annet gjelder midler til GASS (gjennomføring av sentrumsstrategien).
• Kapitalkonto på kr 9,2 milliarder som representerer resten av egenkapitalen.

Det henvises til noter i årsregnskapet for ytterligere forklaringer.

Langsiktig gjeld 13385969 13640208 254239

Langsiktig gjeld er økt fra kr 13,4 milliarder i 2020 til kr 13,6 milliarder i 2021, en økning på 1,9 prosent. Langsiktig lånegjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser) har økt med 4,6 prosent til kr 7,54 milliarder i 2021.

Langsiktig lånegjeld (fratrukket pensjonsforpliktelser) per innbygger er kr 92 741 per 31. desember 2021.

Kortsiktig gjeld 945214 1185360 240146
Kortsiktig gjeld er per 31. desember 2021 på kr 1,2 milliarder, kr 240 millioner (25,4 prosent) høyere enn i 2020.  
Sum egenkapital og gjeld 23930933 25263691 1332758

Soliditet

Soliditet er et uttrykk for kommunens evne til å tåle framtidig underskudd eller tap. Når man vurderer soliditet ser man på hvor stor andel av kommunens eiendeler som er finansiert med egenkapital og hvor stor andel som er finansiert med lånte midler. Egenkapitalandelen sier noe om hvor stor egenkapitalen er i forhold til kommunens eiendeler. 

 

2017

2018

2019

2020

2021

Egenkapitalandel

32,3%

33,9%

36,6%

40,1%

41,3%

I de kommunale regnskapsforskriftene er det ikke satt bestemte krav med hensyn til hvor stor gjeldsgrad, likviditetsgrad eller egenkapitalandel bør være. Man bør imidlertid være oppmerksom på utviklingen i disse indikatorene over tid. Betydelige låneopptak over tid vil forverre soliditeten og kan føre til svekket nivå på tjenesteproduksjonen. Egenkapitalandelen har økt med 1,2 prosentpoeng fra 2020 til 2021.

Sist oppdatert: 29.03.2022