account_circle Min side

Driftsregnskapet

Brutto driftsresultat

I 2021 ble brutto driftsresultat på kr 240,5 millioner, mens det i 2020 ble på kr 63,5 millioner. Korrigert for avskrivninger er brutto driftsresultat i 2021 på kr 576,5 millioner, mens det i 2020 ble på kr 336,9 millioner.

Hovedtall driftsregnskap 2017 2018 2019 2020 2021
Brutto driftsresultat 87,7 -9,7 -230,1 63,5 240,5

I 2021 var veksten i driftsinntektene på 9 prosent. Dette skyldes i hovedsak en skattevekst på 16,3 prosent, tilsvarende kr 399,6 millioner fra 2020 til 2021. I tillegg hadde salgs- og leieinntekter en vekst på 22,8 prosent, hvor en stor andel gjaldt salg av konsesjonskraft. Fra 2020 til 2021 økte driftsutgiftene med 6,2 prosent. Lønn og sosiale utgifter økte med 3,7 prosent blant annet som følge av lønnsoppgjør. I tillegg økte kjøp av varer og tjenester med 9 prosent fra 2020 til 2021. Dette gjelder blant annet økt tilskudd til private barnehager, utgifter til Luftveislegevakten i Klepp kommune, økte strømutgifter samt økte utgifter til kurs og datautstyr.

DRIFTSUTGIFTER OG INNTEKTER, PROSENTVIS ENDRING

Netto driftsresultat

Netto driftsresultat er en av de viktigste indikatorene for økonomisk balanse. Netto driftsresultat framkommer når brutto driftsresultat (driftsinntekter minus driftsutgifter) reduseres for avdrag og netto renteutgifter, samt korrigeres for motpost avskrivinger. Netto driftsresultat viser overskuddet på årets drift før bruk av og avsetninger til fond, samt overføring til investeringer. For å sikre en fornuftig formuesforvaltning, har teknisk beregningsutvalg anbefalt at netto driftsresultat i prosent av inntektene er minst 1,75 prosent.

Netto driftsresultat endte på kr 438,3 millioner for kommunekassen i 2021, og utgjør 6,5 prosent av kommunens driftsinntekter. Justert budsjettert netto driftsresultat var på 4,2 prosent, mens det opprinnelig var på 1,6 prosent. Sandnes kommune har fortsatt store investeringsbehov framover, og bør ha en høy egenfinansiering av investeringene. Det er satt som mål i handlings- og økonomiplan 2022-2025 at netto driftsresultat skal være 1,5 prosent.

 

2017

2018

2019

2020

2021

Netto driftsresultat

306,2

161,4

30,0

143,9

438,3

De kommunale foretakene har i tillegg et netto driftsresultat på kr 1,3 millioner. Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter, inkludert de kommunale foretakene, utgjør 6,5 prosent.

Figuren under viser regnskapstall for perioden 2016-2021, mens perioden 2022-2025 viser prognosen i økonomiplan 2022-2025. Netto driftsresultat for alle landets kommuner samlet ble positivt med 4,3 prosent i 2021. Dette er høyere enn fjoråret, da netto driftsresultat for alle kommunene var positivt med 2,7 prosent.

NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE

Gjennomsnittlig netto driftsresultat for ASSS-kommunene eksklusiv Oslo ble på 4,8 prosent i 2021, men det er store forskjeller mellom kommunene. 

NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE, ASSS-KOMMUNENE

Regnskapsmessig resultat

Regnskapet for Sandnes kommune viser et regnskapsmessig resultat i 2021 som er gjort opp gjennom årsavslutningsdisposisjoner i form av strykninger. Ny kommunelov fører med seg nye måter å stille opp årsregnskapet på og nye bestemmelser for å avslutte regnskapet.

De nye reglene for avslutning av årsregnskapet fra og med 2020 tar utgangspunkt i regnskapet slik det gjøres opp etter gjennomføring av budsjettdisposisjonene, det vil si bruk av og avsetning til fond, overføring fra drift til investering og inndekking av tidligere års merforbruk. Viser driftsregnskapet et foreløpig mer- eller mindreforbruk skal det gjennomføres årsavslutningsdisposisjoner i form av strykninger. Disse disposisjonene går lengre enn det som var tilfellet tidligere, blant annet vil det etter de nye bestemmelsene ikke kunne avlegges driftsregnskap med mindreforbruk eller investeringsregnskap med udisponert beløp.

Ved et foreløpig mindreforbruk skal en først stryke bruk av disposisjonsfond, da det ikke er behov for disse midlene i regnskapet. Dernest skal en dekke inn tidligere års merforbruk. Dersom en fremdeles har et mindreforbruk, avsettes dette til disposisjonsfond.

Dersom regnskap for 2020 og 2021 hadde blitt avlagt på samme måte som i 2019, hadde Sandnes kommune hatt et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 67,6 millioner i 2020 og kr 92,1 millioner i 2021.

 

Konsernregnskap

Tabellene under viser oppsummert hovedoversikt for Sandnes kommune og samlet for konsernet. Sum konsern viser konsolidert årsregnskap for Sandnes kommune, Sandnes Havn KF og Sandnes Tomteselskap KF. Konserninterne transaksjoner, som kjøps- og salgstransaksjoner, overføringer, tilskudd, utlån, bruk av interne renter og avdrag er eliminert i henhold til KRS 14. Sum konsern framstår da som summen av kommunen og de kommunale foretakene, fratrukket elimineringstransaksjoner.

Økonomisk oversikt - drift

Sandnes kommune

Sum konsern

Sum driftsinntekter

6737475

6755910

Sum driftsutgifter

6497013

6528533

Brutto driftsresultat

240462

227377

Netto finansutgifter

138179

130356

Motpost avskrivninger

336014

342542

Netto driftsresultat

438298

439562

Sum disponert

438298

439562

 

Bevilgningsoversikt - investering

Sandnes kommune

Sum konsern

Sum investeringsinntekter

717962

773547

Sum investeringsutgifter

937425

1012150

Nettoutgifter videreutlån

-28423

-28423

Netto finansieringsbehov

191040

210181

Sum overføring fra drift og netto avsetning

191040

210181

 

Oversikt - konsolidert balanseregnskap

Sandnes kommune

Sum konsern

EIENDELER

 

 

Sum anleggsmidler

22345399

22989301

Sum omløpsmidler

2918292

3232475

SUM EIENDELER

25263691

26221775

Sum egenkapital

10438123

11250616

Sum langsiktig gjeld

13640208

13680172

Sum kortsiktig gjeld

1185360

1290988

SUM EGENKAPITAL OG GJELD

25263691

26221775

MEMORIAKONTI

 

 

Ubrukte lånemidler

481557

481557

Motkonto for memoriakontiene

-481557

-481557

Skatt og rammetilskudd

Kommunens frie inntekter består av skatt og rammetilskudd. De frie inntektene kan kommunen disponere fritt, uten andre bindinger enn gjeldende lover og forskrifter. Inntektene blir fordelt til kommunene og fylkeskommunene gjennom inntektssystemet. I 2021 ble de frie inntektene kr 57 millioner høyere enn justert budsjett.

Frie inntekter 2021 Regnskap 2020 Regnskap 2021 Budsjett 2021 Avvik  Vekst 2020-2021 %-vis vekst 2020-2021
             
Skatt -2454234 -2853855 -2816000 -37855 -399621 16,3 %
             
Rammetilskudd og skjønnstilskudd            
Innbyggertilskudd  -2016412 -2030188 -2017603 -12585 -13776  
Skjønnstilskudd  -29382   -17400 -5900  -11500  11982  
Veksttilskudd            
Regionsentertilskudd - 8579 -8912 -8912 -333  
Inntektsutjevning -764 -7430 -12337 4907 -6666  
Sum rammetilskudd og skjønnstilskudd -2055137 -2063930 -2044752 -19178 -8793 0,4 %
             
Sum skatt og rammetilskudd -4509371 -4917785 -4860752 -57033 -408414 9,1 %

Skatteinntektene for Sandnes kommune ble i 2021 kr 399,6 millioner høyere enn i 2020. Dette tilsvarer en skattevekst på 16,3 prosent. Det er også kr 37,9 millioner høyere enn justert budsjett. Lavere arbeidsledighet, bedring i arbeidsmarkedet og høy kommunal skattøre medførte at skatteanslaget i løpet av året ble oppjustert med totalt kr 156 millioner. 

Skatteinngangen for landets kommuner samlet sett ble kr 15,3 milliarder høyere enn det regjeringen opprinnelig la opp til, og skatteveksten for landet ble på 16 prosent for kommunene.

Figuren under viser at alle ASSS-kommunene (Sandnes, Stavanger, Kristiansand, Bergen, Fredrikstad, Drammen, Trondheim, Bærum, Oslo og Tromsø) hadde en sterk vekst i skatt per innbygger i 2021 sammenlignet med fjoråret. Sandnes hadde en skattevekst per innbygger på 15 prosent. Stavanger hadde den laveste veksten i skatt per innbygger blant ASSS-kommunene med 13,1 prosent, mens Bærum hadde den høyeste veksten med 18,8 prosent.

SKATTEVEKST 2020-2021, ASSS-KOMMUNENE SAMMENLIGNET MED SKATTEVEKST PER INNBYGGER

Skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet ble på 97,6 prosent for Sandnes i 2021. Til sammenligning var skatt per innbygger i Sandnes på 117 prosent av landsgjennomsnittet i toppåret 2014. Dersom Sandnes i 2021 hadde hatt skatteinntekter på 117 prosent av landsgjennomsnittet, ville skatteinntektene for Sandnes vært om lag kr 570 millioner høyere, mens trekket i inntektsutjevningen hadde blitt om lag kr 340 millioner høyere. Samlet ville Sandnes hatt om lag kr 230 millioner mer i frie inntekter (inkludert inntektsutjevning).

SKATTEINNTEKTER PER INNBYGGER I SANDNES I PROSENT AV LANDSGJENNOMSNITTET

Skatt per innbygger har i perioden 2017 til 2021 økt med 17,3 prosent for Sandnes og med 22,1 prosent for landet. Etter en nedgang fra 2019 til 2020, var det en kraftig økning fra 2020 til 2021 som i hovedsak skyldes en høy kommunal skattøre kombinert med en bedring i arbeidsmarkedet og lavere arbeidsledighet etter nedstengninger og restriksjoner i forbindelse med koronapandemien. Fram til 2016 hadde Sandnes kommune høy skatt per innbygger, men fra 2017 har skatt per innbygger i Sandnes kommune gått mot landsgjennomsnittet, og de tre siste årene har Sandnes kommune hatt noe lavere skatt per innbygger enn landsgjennomsnittet. Sandnes hadde en økning i skatt per innbygger fra 2020 til 2021 på kr 4 617 per innbygger, som gir en skatt per innbygger på kr 35 474 per innbygger.

SKATT PER INNBYGGER (LØPENDE KRONER)

Som figuren under viser hadde alle ASSS-kommunene en økning i skatt per innbygger fra 2020 til 2021. Oslo og Bærum har fremdeles høyest skatt per innbygger, mens Kristiansand og Fredrikstad har lavest.

SKATT PER INNBYGGER, ASSS-KOMMUNENE

 

Rammetilskudd

Skatteinngangen må ses i sammenheng med den inntektsutjevnende delen i rammetilskuddet. Akkumulert inntektsutjevning for Sandnes knyttet til skatteinngangen for 2021 viser at kommunen mottok kr 7,4 millioner, mot et budsjett på kr 12,3 millioner. Dette gir mindreinntekter mot budsjett på kr 4,9 millioner.

Øvrig rammetilskudd og skjønnstilskudd ble i 2021 kr 24,1 millioner høyere enn justert budsjett. Dette skyldes i hovedsak mottatte statlige midler på slutten av 2021 som følge av koronapandemien. I 2021 mottok Sandnes kommune kr 112 millioner i økt rammetilskudd og kr 16,5 millioner i skjønnsmidler som følge av koronapandemien. Kr 25,5 millioner av det økte rammetilskuddet ble bevilget for å dekke utgifter knyttet til vaksinering. I tillegg har kommunen mottatt øremerket tilskudd på totalt kr 46,1 millioner for å kompensere lokalt næringsliv som er rammet av smitteverntiltak.

 

Kraftinntekter

Etter sammenslåing med Forsand er Sandnes blitt en kraftkommune. Dette gjør at kommunen får inntekter gjennom salg av konsesjonskraft, eiendomsskatt på kraftanlegg, naturressursskatt og konsesjonsavgift. Inntektene ble fordelt som følger:

  2021
Konsesjonskraft (netto) 78160955
Eiendomsskatt 59640711
Naturressursskatt 20300574
Konsesjonsavgift 11074361

Konsesjonskraft

Nettoinntekter fra salg av konsesjonskraft ble kr 78,2 millioner i 2021. Opprinnelig budsjett lå på kr 12 millioner før det ble oppjustert til kr 24 millioner i første perioderapport og deretter til kr 49 millioner i andre perioderapport. Årsaken til den kraftige oppjusteringen er at strømprisene var ekstremt lave i 2020 når budsjettet for 2021 ble laget. Kommunen bruker prisingen av framtidskontrakter for strøm i det nordiske kraftmarkedet som utgangspunkt for prisprognosene da disse sier noe om hvilken strømpris markedet forventer i framtiden. Det var ingen som forutså de høye prisene i 2021 ettersom det var flere sammenfallende årsaker bak prisene. De viktigste er høye gasspriser, lite vann i norske vannmagasin, dårlig overføringskapasitet av strøm fra Nord-Norge til Sør-Norge, lite vind i Europa og en kald vinter. Norge er koblet til det nordiske og europeiske strømmarkedet og derfor påvirker faktorer utenfor landets grenser strømprisen i Norge.

Sandnes kommune solgte all konsesjonskraft til spotpris i 2021. Dette fører til høye inntekter når strømprisene er høye, slik de har vært gjennom året. Spesielt var prisene unormalt høye over sommeren og siste halvdel av året med stadige prisrekorder i vinter. Desember var spesielt innbringende med netto inntekter for måneden på kr 22,5 millioner.

De to siste årene har man sett at strømprisene kan svinge mye. Man har gått fra et unormalt år til et annet, fra ekstremt lave priser i 2020 til ekstremt høye priser i 2021. For å illustrere hvor unormalt både 2020 og 2021 har vært for strømprisene ville man i et normalår regnet med rundt kr 18 millioner i netto konsesjonskraftsinntekter. Dette med en pris lik gjennomsnittet de siste 10 årene. I 2020 tapte kommunen kr 4,5 millioner kroner på salg av konsesjonskraft og tjente kr 78,2 millioner i 2021. Konsesjonskraften er ikke gratis og kjøpes inn til kostpris fra kraftprodusentene. For å motvirke at framtidige svingninger i strømpris skal påvirke kommunens budsjett ble kr 25 millioner avsatt til et konsesjonskraftfond i 2021. Dette skal fungere som en buffer mot framtidige år med lave inntekter fra salget.

Eiendomsskatt

Sandnes kommune har siden sammenslåingen med Forsand skrevet ut eiendomsskatt på kraftverk, vindkraftverk og kraftnett etter eiendomsskattelova §3c. I 2021 var denne på kr 59,6 millioner. Den største delen av eiendomsskatten kommer fra kraftverkene i Lysefjorden. Inntektene fra eiendomsskatt er mer stabil enn konsesjonskraftsinntektene, men vil svinge litt fra år til år siden salgsinntekter for kraftverkene inngår i verdiberegningen. Disse vil svinge avhengig av strømprisen og dermed vil også eiendomsskatten endre seg fra år til år.

Naturressursskatt

Særskatt for vannkraftverk som skal gi kommunene en sikker og stabil skatteinntekt fra kraftverkene. Skattesatsen ligger på 1,3 øre per kWh, der 1,1 øre tilfaller vertskommunen der kraftverket ligger og 0,2 øre fylkeskommunen. Naturressursskatten kan utlignes krone for krone mot overskuddsskatten. Dette gjør at så lenge kraftselskapet har tilstrekkelig overskudd vil ikke naturressursskatten utgjøre noen ekstra kostnad for kraftselskapet. Naturressursskatten fastsettes for hvert kraftverk basert på gjennomsnittlig årlig produksjon de siste syv årene. Skatten gjelder bare for kraftverk med installert effekt av en viss størrelse, samlet påstemplet merkeytelse må være over 10 000 kVA (Volt Amper henviser til den tilsynelatende effekten) for at skatten skal være gjeldende. Sandnes kommune mottok kr 20,3 millioner kroner i naturressursskatt i 2021 og skatten inngår i inntektssystemet.

Konsesjonsavgift

Konsesjonsavgiften skal gi kommunen erstatning for generelle skader og ulemper som følge av vannkraftutbygging som ikke kompenseres på annen måte og plikter eierne av kraftverket å betale en årlig avgift til de berørte kommunene og staten. NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) regner ut størrelsen på konsesjonsavgiften og fordelingen mellom kommunene som blir påvirket av utbyggingen. Utregningen følger bestemte regler avhengig av hvilken type konsesjon som er gitt og hvordan magasin, fall og kraftverkets lokasjon er fordelt mellom kommunene. Avgiften skal indeksreguleres hvert femte år og midlene som kommer inn skal avsettes til et bundet fond for næringsutvikling, ofte kalt kraftfondet. Fondet skal ha særskilte retningslinjer for bruken, samt et politisk valgt fondsstyre som forvalter midlene. Avgiften regnes ut ved å gange kraftgrunnlaget med en avgiftsats. Satsen blir fastsatt når konsesjonen gis og kraftgrunnlaget er en teoretisk utregning av effekten kraftverket kan produsere og blir satt uavhengig av faktisk produksjon. Sandes kommune mottok kr 11 millioner kroner i konsesjonsavgift i 2021.

Sist oppdatert: 29.03.2022