account_circle Min side

Sentrale staber

Organisering av tjenestene

Kommunedirektørens staber omfattet i 2021 kommunedirektør, Kommuneadvokaten, og nærstaben på totalt 11,8 årsverk. Økningen på 3 årsverk gjelder omorganisering av Kommunikasjon, som ble flyttet fra organisasjon til sentrale staber. Stab eiendom har 24 årsverk og er organisert i avdelingene utvikling, forvaltning og byggeprosjekter.  Kontroll og tilsyn er eget budsjettområde som rent budsjetteknisk rapporteres her. Kontrollutvalget styrer selv sitt ansvarsområde og avgir egen rapport direkte til kommunestyret.

Budsjettområdet for den politiske virksomheten omfatter driften av kommunestyret og formannskapet, samt hovedutvalgene og kommuneplanutvalget. Det er etablert seks områdeutvalg som inngår i den politiske virksomheten. Lovpålagte råd og nemnder, samt gjennomføring av kommune- og fylkestingsvalget hører til politisk virksomhet. Utgiftene omfatter hovedsakelig lønn og godtgjørelser, møter, studieturer og konferanser for folkevalgte. I tillegg føres utgifter til valg her, slik som Stortingsvalget i 2021. Formannskapet forvalter tilskuddsposten for reservert tilleggsbevilgning i tråd med reglement for tildeling av engangstilskudd. Forvaltningen av disposisjonsfondene for næringsutvikling - Utvikling Sandnes og Kraftfondet tilligger kommunestyret selv.

Stabene hos kommunedirektøren har hele kommunekonsernet og kommuneovergripende arbeidsfelt. Rådgivning, utredninger og juridiske vurderinger skjer i hovedsak for kommunedirektøren og politisk ledelse, samt de kommunale foretakene. Kommuneadvokaten saksforbereder og fører kommunens saker for domstolene, fylkesnemnda for barnevern og klagenemnda. I 2021 har mye kapasitet gått med til arbeid med lokale forskrifter og juridisk rådgivning knyttet til kommunens arbeid med covid-19. Ellers opplever advokatkontoret et økende antall av innsynsbegjæringer. I saker med flere involverte personer, der retten til innsyn må veies mot andre personers personvern, er dette tidkrevende og komplekst arbeid.

Kommunens bygningsmasse forvaltes av eiendomsstaben. Virksomhetene betaler internhusleie for lokalene som brukes. I internhusleien ligger det blant annet midler til drift og vedlikehold av byggene. Beløpet som kan avsettes til vedlikehold er imidlertid ikke stort nok til å dekke behovet, og er lavest i ASSS nettverket. Som følge av befolkningsvekst og behov for oppgradering av flere bygg har Sandnes kommune de siste årene hatt et høyt investeringsnivå innen rehabilitering og nybygg. Som følge av knappe vedlikeholdsmidler, er det satt i gang et arbeid for å lage en strategisk vedlikeholdsplan for å synliggjøre behov og for å sikre investeringene i ny bygningsmasse blir ivaretatt.

Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn

Alle innbyggere i Sandnes skal ha like muligheter for gode livsvilkår uavhengig av sosial bakgrunn, bosted, alder, økonomi og funksjonsevne. Boligpolitikken spiller en viktig rolle i dette - både i forhold til det boligsosiale feltet, men også for å nå andre målsettinger.

Strategi 1: Sandnes skal skape gode og likeverdige livsvilkår for alle

Det boligpolitiske arbeidet er en tverrfaglig oppgave for hele konsernet, og koordineres av kommunedirektørens stab. Utfordringene er omfattende, og krever god samordning av ulike tjenester for å lykkes. Sandnes eiendom har i løpet av 2021 økt beholdningen av kommunale gjennomgangsboliger, både gjennom oppkjøp i det ordinære boligmarkedet og gjennom byggeprosjekter i egen regi.

Arbeidet med å bygge opp en portefølje av robuste boliger og småhus er tidkrevende, men viktig arbeid for å lykkes med fast bosetting av de mest sårbare gruppene i boligmarkedet. I 2021 ble det ferdigstilt 5 nye småhus særlig tilrettelagt for sårbare personer i boligmarkedet. Med disse har kommunen 23 småhus i samlet portefølje. Veileder for etablering av småhus ble revidert i 2021. Den tydeliggjør både økonomiske og regulatoriske rammer for arbeidet.

Gjennom 2021 er det etablert et omfattende kunnskapsgrunnlag for utvikling av boligpolitikken i ny kommuneplan. Det boligsosiale perspektivet er en naturlig del av dette. I tillegg har arbeidet med utviklingsprosjektet “Aldersvennlige tjenester og boligplanlegging” vært med å spille inn på hvordan boligpolitikken også må favne hvordan man kan utvikle gode boligløsninger for et aldrene samfunn.

Veksten i den eldste delen av befolkningen vil være markant i årene som kommer, og utvikling av særlig tilrettelagte boformer for eldre med skrantende helse er viktig for å sikre at flere eldre lengst mulig kan bo selvstendig og være herre i eget liv. I 2021 er det inngått tilvisningsavtale med utbygger av Rådhusmarka, for å stimulere til utbygging av Senior+ boliger i dette prosjektet.

Nye Sandnes er aksjonær i fire vekst- og attføringsbedrifter. I tillegg er kommunen deltaker i det statlige programmet Helt med, hvor det er ansatt medarbeidere i flere virksomheter, inkludert i nytt rådhus. Statlig arbeids- og tiltakspolitikk er i endring. Målet er at mer skal foregå som tilrettelagt arbeid i ordinære virksomheter. Dette krever omstilling i bedriftene. Samtidig har det utfordret eierkommunene i å ta en mer aktiv rolle som pådrivere for endringer. I 2021 har tre av bedriftene gjennomført restruktureringer og etablert konsern. Dette som en direkte følge av nasjonale krav. Sunne og bærekraftige vekst- og attføringsbedrifter er et vesentlig virkemiddel for kommunen i å bidra til likeverdige livsvilkår for alle.  

Strategi 2: Sandnes skal styrke mangfoldet og det frivillige engasjementet i befolkningen

Kommunen ønsker å legge til rette for lag og foreninger gjennom utlån av kommunale lokaler. I 2021 kom utlåns- og utleiereglement for kommunale formålsbygg på plass. Denne regulerer utlånsaktiviteten, vilkår for utlån/leie og innretning av formelle økonomiske sider.  Gjennom portalen Aktiv kommune kan lag og organisasjoner selv finne fram til og reservere lokaler for egen aktivitet. Portalen er med å forenkle tilgang og administrering av utleie, slik at alle lag og organisasjoner har samme mulighet for å søke om tilgang til lån av kommunale lokaler.

Frivillige lag og organisasjoner har lagt ned et betydelig arbeid med å bistå kommunen i arbeidet med vaksinering, pakking av egentester og andre oppgaver knyttet til håndtering av covid-19-pandemien. Denne innsatsen har hatt en uvurderlig verdi for kommunen, og viser hvor viktig en aktiv frivillig sektor er for et velfungerende samfunn.  

Strategi 3: Sandnes skal sikre god dialog med innbyggere

Dialogen med innbyggere og næringsliv foregår i ulike kanaler.  I 2021 er det brukt mye tid på å sikre god informasjon til våre innbyggere om pandemisituasjonen. Oppdaterte nettsider med oppdatert og aktuell informasjon, tett kontakt med pressen, utstrakt bruk av sms og individuell oppfølging på telefon for de som har vært smittet har vært arbeidsformen. Dette har styrket kommunikasjonen med byens innbyggere.

Facebook har vært et annet virkemiddel for å informere om store og små nyheter fra kommunen. Kanalen brukes for å svare på spørsmål og tilbakemeldinger, og bygge omdømme. Alt i henhold til strategien for bruk av Facebook, der valget av innhold i kombinasjon med takt og tone er bærende elementer. I denne kanalen ble det også gjennomført en uhøytidelig høring om hva som bør være navnet på den nyåpnede parken på Ruten. Saken skapte stort engasjement, med et overveldende flertall for å holde fast på Ruten som navn.

Mål 2: Sandnes skal være en attraktiv kommune

Sandnes har i 2021 vært med i nasjonal konkurranse om lokalisering av en stor batterifabrikk. Senhøsten avlyste aktørgruppen konkurransen, men planarbeidet som er iverksatt videreføres. Det er vunnet mye og nyttige erfaringer gjennom arbeidet, og Sandnes sin posisjon for nye næringer og aktør i det grønne skiftet er kommet tydelig frem.

Kommunen skal tilby kostnadseffektive og funksjonelle bygg i sine tjenester. Kommunale bygg er arbeidsplass for nærmere 6 000 mennesker, og brukes hver dag av mer enn 30 prosent av kommunens innbyggere. Standarden på den kommunale bygningsmassen har blitt betydelig bedre de siste årene, gjennom nybygg og rehabilitering. Vedlikeholdsetterslepet ble halvert i perioden fra 2013 – 2018, men det har ikke vært økonomisk handlingsrom for å redusere vedlikeholdsetterslepet ytterligere.

Strategi 1: Sandnes skal styrke kommunens storbykvaliteter

Høsten 2021 flyttet Filmkraft Rogaland AS inn i tilpassede lokaler på KinoKino. Sandnes er aksjonær i selskapet, og dette er strategiske grep som bygger opp om Sandnes som en partner i utviklingen av film som kunstform og filmproduksjon.    

Strategi 2: Sandnes skal sikre gode leve- og oppvekstsvilkår i alle bydeler

Gode og funksjonelle skolebygg utgjør en nøkkelfaktor i bydelene. Gjennom 2021 har kommunen sluttført arbeid med rehabilitering og bygging av ny barneskole og liten flerbrukshall på Sviland, samt nybygg og rehabilitering av Malmheim skole. Ny skole og flerbrukshall på Kleivane åpnet til skolestart 2021.  I tillegg er det gjennomført mindre prosjekter, som oppgradering av uteområdet på Høle skule og Aspervika skole. I november 2021 ble første spadestikk tatt for rehabilitering og oppgradering av Sandved skole.

Strategi 3: Sandnes skal ivareta og videreutvikle naturgitte kvaliteter

Reiselivsstrategien til Sandnes er i stor grad basert på kommunens naturgitte kvaliteter. I 2021 ble Lysefjorden re-sertifisert som bærekraftig reisemål, og en rekke tiltak har vært gjennomført for å gjøre landskapet i og rundt Lysefjorden bedre tilrettelagt for bærekraftig ferdsel og opphold. I 2021 ble det avklart at kommunens eiendom på Lauvik ikke er aktuell for midlertidig utskipning av masser. Sandnes tomteselskap KF forhandlet frem avtale med Kronen-gruppen om regulering og videre utvikling av området på Lauvik. Rammene er reiselivsformål slik det er definert i vedtatt kommuneplan. Rett før årsskiftet ble den første dagsturhytten i Rogaland åpnet på Dale. Målet er å bygge god folkehelse for alle.

 

Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler

Strategi 1: Sandnes kommune skal møte framtidens vekst og behov

Analyser av kommunens økonomiske rammer og forventede tjenestebehov fram mot 2030, viser at det er nødvendig med omstilling og innovasjon i alle deler av organisasjonen for å kunne håndtere veksten i tjenestebehovet framover.

For å møte tjenestebehovene er det viktig at kommunen har bygg som er tilpasset og funksjonelle, og som understøtter driften i tjenesteområdene. Det er i 2021 startet opp utredninger for fremtidig skolestruktur for skolene på Riska samt sentrumsskolene. Arbeidet gjennomføres i nært samarbeid mellom eiendomsstaben og tjenesteområdet for oppvekst, og skal munne ut i føringer for både skolestruktur og fremtidige investeringer i bygg.

Kommunalt eide og disponerte arealer er en strategisk ressurs for kommunen. Forvaltning av eksisterende eiendommer og oppkjøp av nye områder til offentlige formål er en prioritert oppgave for kommunekonsernet. Eiendommer og bygg som ikke lenger vurderes som strategisk viktige for kommunen blir avhendet. I 2021 har kommunen solgt tre eiendommer i Skeiane-området.

Strategi 2: Kommunen skal utøve et bevisst samfunnsansvar

En svært krevende oppgave for Sandnes tomteselskap KF har vært deltakelsen i konkurransen om etablering av ny batterifabrikk på Sviland. Erfaringene og kunnskapen som er vunnet er verdifulle og reguleringsplanarbeidet pågår. Det er klart behov for tilgang på nye og varierte næringsarealer innen få år. Foretakets egen portefølje er nå liten, og hovedtyngden av gjenstående arealer for salg ligger i datter-/tilknyttede selskaper som Vagle Næringspark AS og Ull AS (Foss Eikeland). Mulig flytting av rideklubben på Foss Eikeland muliggjør om lag 30 dekar næringsareal. Det har blitt arbeidet med mulig løsning for relokalisering i løpet av høsten 2021.  

Strategi 3: Sandnes kommune skal arbeide målrettet for å oppfylle klimaforliket

Sandnes kommune har mål om en miljø- og klimavennlig drift av kommunale bygg.  I 2021 ble det installert solceller på Høle skole og på Kleivane skole. Sviland skole er klargjort for solceller og varmepumpe når idrettshallen står ferdig august 2022.

Malmheim skole har installert varmepumper som bidrar til lavere energi forbruk.

Alle våre nye bygg har ledlamper som bidrar til vesentlig mindre energiforbruk og bedre innemiljø for elevene. Gjennom året er det også skiftet til ledlamper i flere eldre skoler.

Strategi 4: Sandnes kommune skal styrke kommunens kultur- og idrettsliv

Sandnes kommune har en langsiktig driftsavtale med Stiftinga Jærmuseet om forvaltningen av Sandnes bys industrihistorie og driften av Vitenfabrikken. Avtalen omfatter også museal forvaltning av kommunens identifiserte og kartlagte antikvariske bygg og anlegg. Kommunen er også deltaker i Ryfylkemuseet, og yter tilskudd i tillegg til kontingenten.

I 2021 er det arbeidet frem forslag til løsning for eierskapet for Forus Sportssenter AS mellom de fire kommunene som også er deltakere i «Folkehallene». Løsningen er et kompromiss for å skape forutsigbarhet for selskapet og for Folkehallene IKS som driver anlegget. Personellet i selskapet ble virksomhetsoverdratt til Folkehallene IKS ved inngangen til 2021. Saken om eierskapet fremmes for politisk behandling i januar 2022. Bruken av anlegget er avklart og alle fire kommunene har i 2021 inkludert dette i sitt tilbud om treningstider for idretten. Reorganisering av selskapsstrukturen i Folkehall IKS-ene er gjennomført i 2021. All drift er samlet i nyopprettet Folkehallene IKS, mens de to eksisterende IKS’ene er omdannet til rene eierselskap.

Strategi 5: Sandnes kommune skal tilrettelegge for fremtidens næringer og nye arbeidsplasser

I 2021 er det etablert både regionalt Energiråd og Havbruksråd. Sandnes kommune er deltaker i begge. Rådene sine formål er å fremme regionen som etableringsområde for næringene og som attraktiv for omstilling og nye grønne næringer.

Sist oppdatert: 29.03.2022