account_circle Min side

Sentrale inntekter og utgifter

Sentrale inntekter

Regnskap jan-apr

Budsjett jan-apr Avvik             Årsbudsjett Årsprognose (mer-/mindreforbruk)
Sentrale inntekter -1 790 429 -1 748 135 -42 294 4 560 980 -92 188

På sentrale inntekter er det merinntekter på kr 42,3 millioner per april. Merinntektene gjelder i all hovedsak skatt, eiendomsskatt, rammetilskudd og konsesjonskraft. Årsprognosen er merinntekt på kr 92,2 millioner før tilleggsbevilgninger og budsjettjusteringer i denne saken.

Skatteinngang Sandnes

Skatteinngangen for april måned ble på kr 21,9 millioner mot en budsjettert skatteinngang på kr 22 millioner. Skatteinngangen for april består i hovedsak av innbetalt forskuddsskatt på i overkant av kr 12 millioner og innbetalt 2. termin naturressursskatt på kr 9,9 millioner.

Akkumulert skatteinngang per april er på kr 826,9 millioner, det vil si at Sandnes kommune så langt i år har en positiv skattevekst på 6,5 prosent mot tilsvarende periode i fjor. Per april ligger skatteinngangen totalt kr 12,9 millioner over budsjett.

Budsjettert skattevekst for Sandnes etter endelige skattetall for 2020 er på 8,4 prosent for 2021. Etter anslag fra gjeldende handlings- og økonomiplan 2021-2024 tilsvarer dette en skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet på 98,5 prosent.

I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB 2021) oppjusterte regjeringen skatteanslaget for kommunene på landsbasis med om lag kr 2,7 milliarder. Dette medfører at anslaget for skatteveksten på landsbasis øker fra 7 prosent til 8,6 prosent for 2021.

KS har i etterkant av RNB 2021 kommet med oppdatert prognosemodell for de frie inntektene. Oppdaterte beregninger og fortsatt forutsetning om skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet på 98,5 prosent, viser at skatteanslaget på årsbasis kan oppjusteres med om lag kr 35 millioner. Kommunedirektøren tilrår derfor at skatteanslaget oppjusteres med kr 35 millioner i denne saken. Koronasituasjonen medfører fortsatt at det knytter seg usikkerhet til skatteanslaget, og kommunedirektøren vil følge nøye med på utviklingen framover, og komme med oppdatert prognose i sak om 2. tertialrapport til høsten.

Skatteinngang landet

Akkumulert skatteinngang per april for landet er på kr 55,2 milliarder. Dette er 8,4 prosent høyere enn i tilsvarende periode i 2020. Dette tilsvarer også en skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet på 100,4 prosent for Sandnes kommune.

Inntektsutgjevningen

Inntektssystemet er bygd opp slik at kommunenes skatteinntekter skal utjevnes ved hjelp av inntektsutjevningen. Kommuner som har skatteinntekter over landsgjennomsnittet blir trukket med 60 prosent av differansen mellom egen skatteinngang og landsgjennomsnittet. Kommuner som har inntekter under landsgjennomsnittet blir kompenserte med 60 prosent av differansen. Kommunene med skatteinngang over snittet finansierer kompensasjonen til de med skatteinngang under snittet.

I tillegg blir kommuner med skatteinntekter under 90 prosent av landsgjennomsnittet kompenserte for 35 prosent av differansen mellom egen skatteinngang og landsgjennomsnittet. Dette finansieres ved at hver kommune blir trukket med et likt beløp per innbygger. Hvor stort dette trekket blir er det vanskelig å lage prognoser for og det tas derfor forbehold om at denne delen av inntektsutjevningsprognosen er mer usikker, før tallene fra SSB kommer rundt den 20. i påfølgende måned.

Per juni[1] er det budsjettert med et akkumulert trekk på kr 3 millioner. Prognosen per juni tilsier kr 11 millioner i inntektsutjevning, dette er kr 8 millioner høyere enn budsjettet. Sum av skatt og inntektsutjevning (inkludert prognose for inntektsutjevning som blir bokført i juni) for januar til april er anslått til en merinntekt på kr 4,9 millioner.


[1] Basert på skatteinngangen per 30. april 2021. Inntektsutjevningen trekkes av rammetilskuddet to måneder etter skattemåneden.

Rammetilskudd og øremerkede tilskudd

Rammetilskuddet er per april kr 14,6 millioner høyere enn budsjettert. Dette gjelder økte tilskudd knyttet til koronapandemien samt øvrige endringer fra saldert statsbudsjett.

Etter at rammetilskuddet for 2021 ble vedtatt i handlings- og økonomiplan 2021-2024 har det kommet flere økninger av tilskuddet. I saldert statsbudsjett ble rammetilskuddet ytterligere økt med kr 1,5 millioner til kontrolltiltak smittevern og kr 7,5 millioner til dekning av vaksinasjonsutgifter.

I tillegg til disse koronarelaterte tilskuddene ble det også foretatt diverse øvrige endringer i rammetilskuddet på om lag kr 6,5 millioner. Avtalen mellom regjeringspartiene og FrP innebar blant annet en reversering av forslaget om å øke formueskatten for boliger med en verdi på over kr 15 millioner og å oppjustere formuesverdier på fritidsboliger. Dette medførte en forventning om kr 65 millioner lavere skatteinntekter på landsbasis. Kommunene ble dermed kompensert for disse reduserte skatteinntektene gjennom en tilsvarende økning i rammetilskuddet. For Sandnes utgjorde dette kr 0,9 millioner. Videre ble regjeringens opprinnelige forslag om å redusere pensjonspåslaget i tilskuddet til private barnehager fra 13 prosent til 11 prosent reversert. Dette utgjorde kr 3,9 millioner for Sandnes kommune. Økte kommunale utgifter ved at kapitaltilskudd til private barnehager videreføres på 2020-nivå for første halvår 2021, medførte at Sandnes fikk økt rammetilskudd på kr 2,4 millioner.

I løpet av 2021 er det kommet to øremerkede tilskudd for å kompensere lokalt næringsliv som er rammet av nasjonale eller lokale smittevernstiltak. Dette er midler som bevilges kommunene, men som viderefordeles utsatte virksomheter. Det første tilskuddet til Sandnes kommune var på kr 7,37 millioner. Disse midlene ble håndtert budsjettmessig, både ved økt øremerket tilskudd og med motpost på utgiftssiden, i fsak 21/21. Del to av denne kompensasjonsordningen er nå kjent, og Sandnes kommune mottar nå ytterligere kr 8,86 millioner i kompensasjon til lokalt næringsliv. Kommunedirektøren tilrår i denne saken å øke budsjettet for dette tilskuddet, med tilsvarende motpost for utbetaling på utgiftssiden.

I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB 2021) var det flere endringer i rammetilskuddet, jamfør avsnitt om RNB 2021 og kommuneproposisjon 2022. Dette gjelder i hovedsak kompensasjon til kommunene grunnet koronapandemien. Innbyggertilskuddet til Sandnes kommune øker med kr 14,9 millioner. I tillegg vil det mottas ytterligere kr 11,3 millioner til dekning av kommunens vaksinasjonsutgifter.

Regjeringen foreslår kr 75 millioner som kompensasjon for å øke basistilskuddet under knekkpunktet på inntil 1 000 listeinnbygger fra 1. juli 2021, for å sørge for rekruttering til og stabilitet i fastlegeordningen. Satsen under knekkpunktet på 1 000 foreslås økt fra kr 577 til kr 610 kroner per listeinnbygger. Satsen over knekkpunktet videreføres på kr 499 per listeinnbygger.  For Sandnes kommune utgjør dette kr 1 million.

Kommunedirektøren tilrår at rammetilskuddet økes i tråd med bevilgningene i RNB 2021.

Eiendomsskatt

Første termin eiendomsskatt er nå innbetalt på kr 29,8 millioner, og det forventes om lag tilsvarende innbetaling for andre termin i høst. Det forventes dermed i overkant av kr 59 millioner i eiendomsskatt for 2021, noe som er kr 8 millioner høyere enn opprinnelig budsjettert. Økningen skyldes i hovedsak at Lysebotn 2 har kommet inn med nytt skattegrunnlag i 2021. For 2021 er skattesatsene på 4 promille i tidligere Sandnes kommune, og på 7 promille i tidligere Forsand kommune. Kommunedirektøren tilrår at inntekt fra eiendomsskatt økes med kr 8 millioner i denne saken. 

Salg av konsesjonskraft

Kraftprisene har vært høye i de første månedene av året. I budsjettet var det forutsatt at salg av konsesjonskraft ville gi et netto overskudd på kr 12 millioner i 2021. Per april har kommunen allerede en gevinst på om lag kr 16,7 millioner. Basert på inntektene så langt i 2021 og prisprognoser for resten av året, ligger forventet nettoinntekt på om lag kr 23 millioner. Det presiseres at prisprognosene for resten av året er basert på framtidskontrakter for strøm i det nordiske kraftmarkedet, og prisen disse handles for i skrivende stund. Disse kontraktene tar utgangspunkt i den såkalte systemprisen, det vil si prisen som hadde eksistert i det nordiske kraftmarkedet dersom det ikke fantes noen begrensinger i overføringskapasitet mellom prisområder. Prisen Sandnes kommune faktisk får for konsesjonskraften er områdeprisen i sør-vest Norge (NO2). I tillegg optimaliserer kommunen uttaket av konsesjonskraft slik at uttaket er høyest når strømmen er dyr. Begge disse faktorene gjør at det er vanskelig å lage presise prognoser for konsesjonskraftsinntekten. Kommunedirektøren tilrår likevel at netto overskudd fra salg av konsesjonskraft økes med kr 11 millioner i denne saken, og vil komme tilbake med oppdatert prognose i sak om 2. tertialrapport til høsten.

Netto renteutgifter

Renteutgifter har per april et merforbruk på kr 2,7 millioner. Prognose for 2021 er merforbruk på kr 10 millioner, og skyldes i hovedsak en noe høyere renteprognose for 3 måneders Nibor enn forutsatt i handlings- og økonomiplan 2021-2024, samt opptak av nye fastrentelån.

Renteinntekter har per april en merinntekt på kr 1,9 millioner. Prognose for renteinntekter på bankinnskudd og renteinntekter av utlån for resten av året er en merinntekt på kr 5 millioner. Dette skyldes i hovedsak høyere renteprognose og høyere likviditet enn forutsatt i handlings- og økonomiplan 2021-2024.

Kommunedirektøren foreslår å øke netto renteutgifter med totalt kr 5 millioner.

Sist oppdatert: 21.05.2021