account_circle Min side

Kommunedirektørens staber/kommune felles

Økonomi

Kommunedirektørens staber og kommune felles Regnskap
jan-april
Budsjett
jan-april
Avvik Årsbudsjett Årsprognose
(mer-/mindreforbruk)
Eiendom -355180 -362549 7370 -170749 0
Kommunens fellesutgifter 90948 86082 4866 329843 -40000
Politisk virksomhet 6885 7252 -366 25920 0
Kommunedirektørens staber 8154 8379 -225 20214 0
Sum kommunedirektør og fellesutgifter -249193 -260836 11644 205228 -40000

 

Sandnes eiendom

Eiendom har per april et merforbruk på kr 7,4 millioner. Merforbruket skyldes at kostnader til investering ikke er fordelt til investeringsregnskapet og tilhørende prosjekter. Det er estimert at enheten vil gå i balanse med årets slutt.

 

Kommunens fellesutgifter

Området samlet har et merforbruk etter april som i hovedsak er knyttet til gjenstående innsparingskrav. Det vises til kapittelet Sandnes 2025 om innarbeidede reduksjoner samt forslag til løsninger ut året. Innenfor området kommune felles er det også per april mindreutgifter knyttet til utgifter som konsulent og kjøp av tjenester i prosjekter som følge av Covid-19. En vesentlig del av samlet budsjett gjelder tilskudd til interkommunale selskaper og kirken. Disse følger utbetalingsterminer i henhold til avtaler og vedtatt budsjettramme. Det vises for øvrig til oversikt over forslag til tilleggsbevilgninger og omdisponeringer per april.

Redusert lønnsreserve

I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB) anslås kommunal deflator for 2021 til 2,7 prosent. Anslaget er uendret fra saldert budsjett. Anslaget bygger på økning av lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent, og en nedjustering av prisveksten på varer og tjenester fra 3,5 prosent til 2,8 prosent. I gjeldende handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble lønnsreserven for 2021 fastsatt ut fra anslag på helårsvirkning av lønnsoppgjør i 2020, og anslag på lønnsveksten i 2021 slik det framkom av statsbudsjettet. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble det tatt høyde for en lønnsvekst i 2021 på 2,2 prosent.

Økt lønnsvekstanslag fra 2,2 til 2,7 prosent medfører isolert sett et behov for en økning av Sandnes kommunes lønnsreserve på om lag kr 10 millioner. I tillegg er det gjennomført ekstraordinære forhandlinger for sykepleierne som vil utgjøre om lag kr 3 millioner. Lønnsoppgjøret for 2020 ble imidlertid betydelig lavere enn forutsatt, så kommunedirektøren tilrår å redusere lønnsreserven for 2021 med kr 15 millioner.

Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022.

Pensjon og bruk av premiefond

Ved utgangen av 2020 utgjorde premiefondet i Sandnes kommunale pensjonskasse kr 578,5 millioner. Kommunedirektøren foreslår å bruke kr 100 millioner av premiefondet i 2021. De neste årene planlegges det ytterligere bruk av fondet. Ved å bruke av premiefondet reduseres innbetalingen av pensjonspremien, som betyr at likviditeten forbedres med kr 100 millioner. I tillegg reduseres arbeidsgiveravgiften med kr 14,1 millioner. Totalt sett forbedres likviditeten med kr 114,1 millioner, noe som kan medføre høyere renteinntekter. Bruk av premiefond medfører også lavere premieavvik, og dermed at årlig amortisert premieavvik reduseres med kr 16 millioner de neste syv årene. Ved beregning av refusjon ressurskrevende brukere må man på ressursbruken trekke fra bruk av premiefond fra Sandnes kommunale pensjonskasse. Ved bruk av kr 100 millioner av premiefondet, antas det at kommunen vil få inn kr 10 millioner mindre i refusjon for ressurskrevende brukere i 2021.

Anslaget for pensjonsutgifter ble i handlings- og økonomiplan 2021-2024 lagt etter siste tilgjengelige aktuarberegninger per september 2020. Det ble presisert fra aktuarene fra de ulike pensjonskassene at det på grunn av koronapandemien var betydelig usikkerhet knyttet til beregningene på daværende tidspunkt. Siste oppdaterte aktuarberegninger som kom i april i år, inkludert bruk av premiefond hos Sandnes kommunale pensjonskasse, viser at pensjonsutgiftene kan reduseres. Kommunedirektøren tilrår at pensjonsutgiftene reduseres med kr 25 millioner.

 

Politisk virksomhet

Politisk virksomhet har et mindreforbruk per april. Mindreforbruket er i hovedsak knyttet til reduserte utgifter grunnet Covid-19, med blant annet mindre utgifter til kurs, reise og representasjon for folkevalgte.

 

Kommunedirektørens staber

Rapporteringen på budsjettområdet inkluderer kontroll og tilsyn, som kontrollutvalget selv styrer. Mindreforbruket per april skyldes lavere utgifter til kurs grunnet Covid-19. Videre er noe av årsaken til et mindreforbruket knyttet til lavere reise og møteutgifter, som også skyldes Covid-19 situasjonen og aktivitetsrestriksjoner. Bruk av ekstern bistand holdes på et marginalt nivå og er primært knyttet til kommuneadvokatens område. Tilnærmet all aktivitet utad er erstattet med elektroniske møter. Kommuneadvokatens virksomhet er også endret til mer digitale løsninger grunnet pandemien. 

Kommunedirektøren har gjennomført en samling med virksomhetsledere og tillitsvalgte hittil i år. Den ble lagt opp som webseminar og med begrenset tidsramme. Bruk av elektroniske løsninger prioriteres også fremover som følge av smittevern-restriksjonene. Arbeidet med omstilling innenfor budsjettområdet pågår, og det vises til kapittel Sandnes 2025. Identifiserte driftsposter er redusert eller strøket for å løse innsparingskravet.

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Kommunedirektørens staber og kommune felles 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall møter i kommunestyret 3 4 -25,0 %
På grunn av Covid-19 ble møtene avholdt digitalt.
Antall saker i kommunestyret 54 55 -1,8 %
Lengde på møtene i kommunestyret 11 t 15 min 12 t 20 min -21,0 %
Antall møter i formannskapet 5 3 66,7 %
Antall saker i formannskapet 35 27 29,6 %
Antall møter i utvalgene og valgnemnda 20 20 0,0 %
Antall saker i utvalgene og valgnemnda 102 127 -19,7 %
Antall møter i områdeutvalgene 14 13 7,7 %
Antall saker i områdeutvalgene 79 88 -10,2 %
Antall gjennomførte vielser 26 31 -16,1 %
Antall følgere på Facebooksiden            13 229            10 500 26,0 %
Flere innlegg og større aktivitet på kommunens side.

Medarbeider

Sykefravær

Sykefraværet er redusert sammenlignet med samme periode i fjor, og utgjør 0,2 prosent per april.

Digitalisering

Eiendom

Det arbeides aktivt med flere digitaliseringsprosjekter som nytt QA system, verktøy for kalkulering av nye investeringsprosjekt, innføring av forvaltningssystem, støtte for nytt stoffkartotek for hele kommunen og digitalisering av renholdsplaner. Brannvesenet har også i nytt forvaltningssystem gjennomført digitale branntilsyn. I alle byggeprosjekter leveres nå FDV-dokumentasjon digitalt direkte inn i forvaltningssystemet. Sandnes eiendom har tatt i bruk det digitale verktøyet HMSREG, som forenkler arbeidet med å overvåke og kontrollere seriøsitetskravene i bygge- og rehabiliteringsprosjekter.

Status driftstiltak

Nr Tiltakstekst 2021 Status
  Kommunedirektørens staber    
F1 Generell innsparing Rådmannens staber -80 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet og tiltak Sandnes 2025.
F2 Omstilling 2025 -6326 Påbegynt
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås flyttet til Kommune felles for oppfølging der.
P12 Reduserte kostnader sentrale staber -2000 Påbegynt
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås flyttet til Kommune felles for oppfølging der.
F10 Juridisk bistand - ny kommune -250 Påbegynt
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås redusert jamfør forbruk hittil.
  Eiendom    
F28 Internhusleie, inntekt helårsvirkninger  -16025 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F29 Internhusleie, inntekt nye bygg ferdigstilles i planperioden -20000 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F30 Internhusleie, nye innleide bygg fra 2021 -904 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F31 Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. -5029 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F32 Kapitalkostnader, tilbakebetales av eiendom, nye bygg 31354 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F33 Kapitalinntekt "til kommunen", nye bygg -31354 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F34 Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. 5029 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F35 Renter på lån som eiendom betjener på bygg som leies ut til eksterne leietakere 600 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F36 Reduserte energikostnader -5000 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F37 Generell innsparing eiendom -1180 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
F38 Omstilling 2025 samlet beregnet innsparing -6125 Ferdigstilt
Innarbeidet i basisbudsjettet. 
  Kommunen felles    
P10 Kontrollutvalget -350 Påbegynt
Oppfølging tilligger jf. KL Kontrollutvalget selv. Utvalget rapporterer direkte til kommunestyret.
F3 Regionale idrettshaller, rekalkulert tilskudd, jamfør ØP 2018-2021, tiltak F8 og F9 425 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021, tilskudd utbetalt.
F4 Forus Sportssenter, eierselskapet 295 Påbegynt
Drøftinger av modell for fremtidig eierskap i ASet pågår mellom de 4 kommunene. Anbefaling ventes lagt frem i juni/august.
F6 Rogaland brann og redning IKS, Nye Sandnes tilskudd -500 Påbegynt
Tilskuddet 2021 er innarbeidet i budsjettet med nullvekst fra 2020. Utredningsarbeid om effektivisering, stordriftsfordeler mv er utført i et samarbeid mellom eierkommunene og selskapet. Oppsummering pågår, rapport vil bli lagt frem politisk.
F11 Generell innsparing kommune felles -3680 Påbegynt
Forslag til løsninger per april, se rapportering Sandnes 2025.
F12 Generell innsparing effektiviseringsgevinst Nye Sandnes   Påbegynt
Det er innarbeidet kr 5,390 millioner i innsparing i 2021 med forventing om effektivisering som følge av kommune- sammenslåingen. Tiltaket er innarbeidet i budsjett. Se rapportering Sandnes 2025 for oppfølging.
F13 Lønnsreserven  35000 Påbegynt
I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB) anslås kommunal deflator for 2021 til 2,7 prosent. Anslaget er uendret fra saldert budsjett. Anslaget bygger på økning av lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent, og en nedjustering av prisveksten på varer og tjenester fra 3,5 prosent til 2,8 prosent. I gjeldende handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble lønnsreserven for 2021 fastsatt ut fra helårsvirkning av lønnsoppgjør i 2020, og anslag på lønnsveksten i statsbudsjettet for 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble det tatt høyde for en lønnsvekst i 2021 på 2,2 prosent. 

Økt lønnsvekstanslag fra 2,2 til 2,7 prosent medfører isolert sett et behov for en økning av Sandnes kommunes lønnsreserve på om lag kr 10 millioner. Lønnsoppgjøret for 2020 ble imidlertid betydelig lavere enn forutsatt, så kommunedirektøren tilrår å redusere lønnsreserven for 2021 med kr 15 millioner.

Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022. 
F14 Omstilling 2025, avvikle seniortilskudd -8000 Påbegynt
Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven (se driftstiltak F13 over) ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022. 
F15 Spesialavtaler, utgår   Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021. Sluttføring følger inngåtte avtaler og avvikles helt i perioden.
F16 Redusert tilskudd, Sandnes kirkelige fellesråd -500 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021 og tilskudd utbetaltes jamfør vedtatt ramme.
F17 Andre trossamfunn og livssyn, tilskuddordning overføre til Staten -5724 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021. Staten overtok tilskuddsordningen fra 1. januar 2021.
F18 Tidsbegrenset utsettelse på lån grunnet Covid-19, Sandnes ULF 1500 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022.
F19 Renteinntekter Sandnes ULF -1500 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022.
F20 Ryfylkefondet 900 Ferdigstilt
Sandnes kommune inngår ikke ny 4-årig avtale med Ryfylkefondet. Midlene er foreslått saldert, se rapportering Sandnes 2025.
  Politisk virksomhet    
F21 Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg 1895 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.  
F22 Økning av valgbudsjettet for inndekning av økte kostnader i 2021 og i 2023 400 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.  
F25 Storbykonferanse 2021 i Sandnes 180 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.  
F26 Generell innsparing Politisk virksomhet -110 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.  

Sist oppdatert: 21.05.2021