account_circle Min side

Organisasjon

Økonomi

Organisasjon Regnskap jan-april Budsjett jan-april Avvik Årsbudsjett Årsprognose   (mer-/mindreforbruk)
Organisasjon 45 792 43 894 1 898 123 756 0

Organisasjon har et merforbruk på kr 1,9 millioner. Merforbruket er knyttet til at refusjoner for tillitsvalgte på kr 0,7 millioner foreløpig ikke er ført, samt Covid-19 relaterte kostnader på kr 1,2 millioner. Området vil håndtere de vedtatte innsparingene i Sandnes 2025 innenfor rammen, og forventer å gå i balanse ved årets slutt. Kommunedirektøren vil komme tilbake til inndekning av Covid-19 relaterte utgifter i 2. perioderapport.

Lærlinger

Sandnes kommune har et mål om at antall læreplasser skal utgjøre 2 prosent av befolkningen, om lag 160 læreplasser. Finansieringsordningen for lærlinger er bygget opp slik at virksomheten betaler lønnen for lærling med fratrekk av tilskudd fra fylkeskommunen. Finansieringsordningen er som vist i tabellen under, og kostnaden for virksomhetene øker jo lenger ut i læretiden en kommer:

Lærlingordning i Sandnes kommune

1. halvår 30 % 

2. halvår 40 %

3. halvår 50 %  

4. halvår 80 %

Brutto kost per måned 

10 007

13 342

16 678

26 684

Tilskudd, budsjettmidler 

7 000

9 333

11 667

18 667

Netto kostnad per måned

3 007

4 009

5 011

8 018

I 2020 utgjorde denne merutgiften om lag kr 15 millioner. Dette er utgifter virksomhetene ikke har budsjettmidler til. Tanken bak ordningen er at lærlingenes verdiskapning skal for eksempel kunne dekke deler av vikarbehovet. Bemanningsnorm i barnehager og skoler gjør imidlertid dette mer utfordrende, og innsparinger knyttet til Sandnes 2025 gjør at virksomhetene vurderer utgifter til lærlinger opp mot reduksjoner av andre tiltak.

Fra 1. mai 2021 har HR/fagopplæring økt personalet sitt med en midlertidig stilling. Stillingen finansieres av eget disposisjonsfond. Dette er en midlertidig stilling som går ut ved årsskiftet, og skal være med på å styrke arbeidet med lærlinger i organisasjonen. Kommunedirektøren vil vurdere utfordringer og behov knyttet til lærlingordningen i forbindelse med forslag til handlings- og økonomiplan for 2022–2025.

IT

Kommunens IT-infrastruktur er snart fem år gammel, og det vil være behov for en snarlig oppdatering/utskifting. Det har vært økt fokus på datasikkerhet som en konsekvens av dataangrep i Østre Toten og Stortinget. Det er iverksatt ulike tiltak for å styrke datasikkerheten i kommunen jamfør ksak 54/21. Kommunedirektøren vil komme tilbake til behov for ny infrastruktur i forslag til ny handlings- og økonomiplan for 2022–2025. Det vektlegges en fremtidsrettet plattform som gir fleksibilitet, mulighet for omstilling og søkelys på datasikkerhet.

HMS

Kommunen har så langt i 2021 et høyt sykefravær. Noe av fraværet er relatert til Covid-19, enten ved sykdom eller ved karantene. Kommunedirektøren vil ha fortsatt fokus på tiltak for å få redusert sykefraværet. I strategi for ledelse om medarbeiderskap er HMS ett av fem hovedsatsningspunkter. Dette vil bli vektlagt i lederopplæring og lederutvikling som er under planlegging. Kommunen er også med som pilot i et bransjeprogram rettet mot sykefravær i barnehager og sykehjem. Et viktig tiltak for å få redusert sykefraværet er å revidere kommunens overordnede HMS-system. Sandnes kommune har lite ressurser knyttet til denne type arbeid sammenlignet med andre kommuner. Det er i dag to årsverk knyttet til overordnet HMS og IA-arbeid.

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Organisasjon 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall arkiverte dokumenter i Public 360 73 356 59 616 23,0 %
Økning er grunnet lavere aktivitet for samme periode i 2020 grunnet Covid 19.
Antall opprettede saker i Public 360 6 882 28 549 -75,9 %
Høyt tall i 2020 skyldes et stort antall nyopprettede saker som følge av kommunesammenslåingen.
Elektronisk skapte arkiver avlevert til arkivdepot 48 416 - 0,0 %
Antall megabyte. Antall avleverte systemer er 5. Ny måleindikator fra 2. perioderapport 2020.
Antall kurs på Sandnes kompetansesenter 12 126 -90,5 %
Kurs består her av registrerte kurs. Nedgangen skyldes Covid-19.
Antall vikardager formidlet av rekrutteringstjenesten 4 178 5 074 -17,7 %
Redusert behov for vikarer som følge av delvis nedstengte barnehager og ventekarantene grunnet Covid-19.
Prosentvis løste bestillinger 96 94 1,7 %
Antall søkere til rekrutteringstjenesten 78 184 -57,6 %
Antall henvendelser til Servicedesk 9 334 7 185 29,9 %
Henvendelser gjelder saker i sakssystem. Nye systemer og digitalisering krever råd og veiledning.
Antall besvarte telefonhenvendelser på IT Servicedesk telefon 6 885 4 558 51,1 %
Antall besvarte henvendelser på servicekontoret 16 220 12 574 29,0 %
Stor pågang i forbindelse med Covid-19, og renovasjonens tilbud om sortering av hageavfall.
Antall besvarte telefonhenvendelser på servicekontoret 29 704 22 705 30,8 %
Stor pågang i forbindelse med Covid-19, og renovasjonens tilbud om sortering av hageavfall.
Antall besvarte e-post-henvendelser på servicekontoret 3 803 2 454 55,0 %
Stor økning. Mange henvender seg elektronisk om blant annet Covid-19 og renovasjon.
Antall besvarte facebook-henvendelser på servicekontoret 330 246 34,1 %
Kommunikasjon svarer også på en del henvendelser på Facebook. Dette er nytt.

 

Medarbeider

Sykefravær

Hittil i år er gjennomsnittlig sykefravær for organisasjon på 3,6 prosent.

Tall for 2021 viser lavere sykefravær enn i 2020. Det er stort fokus på å få redusert sykefraværet i organisasjon, og ledere er tett på sine ansatte. Det arbeides for en fortsatt reduksjon i sykefraværet.

Rekruttering

For hele kommunen er det 282 utlyste stillinger med 7 615 søkere og 1 126 er blitt ansatt. Det ansettes flere per utlysning på fellesutlysningene. Det kan også bli ansatt vikarer når en lyser ut faste stillinger. Dette er grunnen til at utlyste stillinger er lavere enn antall som har blitt ansatt.

Fremdeles lyses det ut flest stillinger innenfor helse og velferd (sykepleiere), barn og unge (barnehagelærere) og oppvekst skole (undervisningspersonell/lærere).

 Her er tall fra 01. januar 2021 til og med 30. april 2021:

Type aktivitet Januar Februar Mars April Totalt
Nye annonser  80   80   60   62   282 
Søknader  922   3074   1762   1857   7615 
Kandidater ansatt  174   235   303   414   1126 
Kandidater gitt tilbud  109   189   379   386   1063 

Digitalisering

Covid-19 situasjonen har påvirket arbeidet og prioriteringer med digitalisering.  Blant annet er det tatt i bruk nye løsninger for logistikk og dialog med innbyggere for gjennomføring av Covid-19 vaksineringen i Sandnes kommune.

Arbeidet med robotisering og forenkling av arbeidsprosesser pågår kontinuerlig. Innen tjenesteområdet organisasjon har en økt bruken av robotteknologi for å forenkle ansettelsesprosessen, noe som vil frigjøre tid for ledere i kommunen. Det er anskaffet en ny skjemakatalog for å forenkle og digitalisere dialog, saksbehandling og arkivering.

Status driftstiltak

Nr Tiltakstekst 2021 Status
  Organisasjon    
O1 Forsand, reiseutgifter overgangsordning -800 Påbegynt
Tiltak ligger til 2023, vurderes fortløpende.
O2 Generell innsparing organisasjon fra 2020 -620 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.
O3 Omstilling 2025 -2 615 Påbegynt
Påbegynt og status rapporteres på i eget kapittel, Sandnes 2025.
O4 Omstilling 2025 Kommunikasjon 1,00 årsverk reduksjon -748 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.
O5 Omstilling 2025 Dokumentsenter 0,35 årsverk reduksjon -480 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.
O6 Omstilling 2025 Servicekontoret 0,10 årsverk reduksjon -100 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.
O7 Omstilling 2025 Innovasjon og digitalisering reduksjon i workshop -150 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.
O8 Omstilling 2025 Kostnadsreduksjon PC og mobil -500 Påbegynt
Fordeling av kostnadsreduksjoner ut i organisatoriske enheter i kommune er påbegynt.
O9 Omstilling 2025 Reversering av mobbeombud -700 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjett.

Sist oppdatert: 21.05.2021