account_circle Min side
HjemPerioderapporterPerioderapport per 31. august 2019FinansrapportLedig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål

Ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål

Sandnes kommunes finansreglement gir rammer for hvordan likviditetsbeholdningen skal forvaltes. Tabellen under viser utviklingen i kommunens ledige likviditet og andre midler beregnet for driftsformål fra utgangen av 2017 til og med 2. tertial 2019. Ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål er plassert i bankinnskudd.

(I hele 1000 kr)

31.12.2017

31.12.2018

30.04.2019

31.08.2019

 

Mill NOK

%

Mill NOK

%

Mill NOK

%

Mill NOK

%

Innskudd hos hovedbankforbindelse [1]

1191

85%

970

83%

856

82%

975

84%

Innskudd i andre banker

204

15%

205

17%

188

18%

189

16%

Andelskapital i pengemarkedsfond

 

 

 

 

 

 

 

 

Direkte eie av verdipapirer

 

 

 

 

 

 

 

Gjennomsnittlig samlet kortsiktig likviditet

1395

100%

1175

100%

1044

100%

1164

100%

Kommunens gjennomsnittlige avkastning

1,40%

1,53%

1,76%

1,87%

Avkastning benchmark (3 mnd. nibor)

0,89%

1,00%

1,32%

1,43%

Bekreftelse på at alle plasseringer er gjort til minimum «investment grade» eller tilsvarende

OK

OK

OK

OK

Bekreftelse på enkelteksponering ≤ 2 % av forvaltningskapital

OK

OK

OK

OK

Bekreftelse på fondseksponering ≤ 10 % av forvaltningskapital

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Bekreftelse på enkeltpapir ≤ 12 måneders løpetid

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Største tidsinnskudd

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Ikke aktuelt

Største enkeltplassering [2]

204 MNOK

205 MNOK

188 MNOK

189 MNOK

[1] Eksklusiv skattetrekkskonto

[2] Utenom hovedbankavtale

Likviditeten per 31. desember i årene 2017 og 2018 er gitt ved regnskapstall ved årsslutt, i form av balansetall. Det vil si et øyeblikksbilde av kommunens kasse og bank per 31. desember. Ved tertialrapporteringen benyttes et gjennomsnitt for den faktiske likviditeten i perioden.

Kommunen[1] har god likviditet og den gjennomsnittlige likviditeten i 2. tertial er 120 MNOK høyere enn den gjennomsnittlige likviditeten for 1. tertial. Likviditeten har dermed vært høyere i 2. tertial enn i 1. og totalt sett trukket opp den gjennomsnittlige likviditeten dersom man ser på månedene januar – august. I tillegg til den kortsiktige likviditeten på 1 164 MNOK har kommunen 147 MNOK innestående på skattetrekkskonto per 31. august 2019. Kommunen har hatt en gjennomsnittlig plassering på konto med 31 dagers varslingsfrist for uttak på 498 MNOK så langt i 2019. Per 31. august er det plassert 592 MNOK på denne type konti, henholdsvis 403 MNOK i SR-bank og 189 MNOK i Sandnes Sparebank. Størrelsen på denne type innskudd varierer ut ifra svingningene i likviditeten. Gjennomsnittlig avkastning på disse midlene tilsvarer en årsrente på 1,93 prosent. Gjennomsnittlig avkastning på kommunens samlede kortsiktige likviditet (inkludert konti med 31 dagers varslingsfrist for uttak) tilsvarer en årsrente på 1,87 prosent.

Figuren under viser bykassens likviditetsbudsjett for 2019. I bykassens likviditetsbudsjett er også Sandnes eiendomsselskap KF inkludert. Dette med bakgrunn i at foretaket står for den største delen av kommunens investeringer. Sandnes eiendomsselskap KF har hatt en gjennomsnittlig likviditet på 94 MNOK så langt i år.

Den blå linjen viser faktisk likviditet per 1. og 2. tertial. Som figuren viser har faktisk likviditet vært lik eller noe høyere enn budsjettert likviditet, stort sett hele perioden. Faktisk likviditet er noe høyere enn budsjettert likviditet ved utgangen av 2. tertial. Gjennomsnittlig budsjettert likviditet for 2019 er på 1 139 MNOK. Faktisk likviditet ligger på 400 MNOK ut året. Dette er midler som er plassert på konto med 31 dagers varslingsfrist for uttak. Bakgrunnen for at dette beløpet er nesten 200 MNOK lavere enn det som står på denne type konti per 31. august 2019 er at det er varslet et uttak som vil bli utbetalt i begynnelsen av september. Linjen for faktisk likviditet vil ligge på et høyere nivå etter hvert som likviditetsbudsjettet oppdateres med faktiske tall utover året.

 Likviditet 2019

 


 [1] Tallene i rapporten er bykassetall, eksklusiv de kommunale foretakene (med unntak av likviditetsbudsjettet hvor Sandnes eiendomsselskap KF er inkludert).

Sist oppdatert: 11.09.2019