Regnskap jan-apr |
Budsjett jan-apr |
Avvik i kr | Avvik i % | Års-budsjett | Års-prognose |
|
Oppvekst skolene | ||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkl. fellesutgifter | 407586 | 412295 | -4708 | -1,1% | 963800 | 2000 |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert FBU har et samlet mindreforbruk på kr 4,7 millioner. Bemanningsmessige justeringer på skolene fra august vil medføre økt bemanning og økte lønnskostnader utover høsten. Reduksjon i andel asylsøkerbarn medfører at FBU i 2018 vil miste tilskudd til asylsøkerbarn som er på om lag kr 2 millioner, men må opprettholde samme bemanning på grunnen av økning i flyktningbarn. Flykningbarn har krav på norskopplæring men generere ikke tilskudd. Innføring av ny lærernorm og innmelding av økt behov på ressurser til spesialundervisningen vil utfordre tjenesteområdet. Skolene vil styre mot balanse ved årets slutt. | ||||||
SFO | 7991 | 6783 | 1208 | 17,8% | 21 898 | 0 |
SFO har et merforbruk på kr 1,2 millioner etter april og styre mot balanse ved årets slutt. Av merforbruket på kr 1,2 millioner skyldes kr 216 000 merforbruket til ressurskrevende elever på ungdomstrinnet som har et aktivitetstilbud etter skoletida. Disse utgifter blir også ført på samme tjeneste. | ||||||
Voksenopplæring | 19152 | 19528 | -376 | -1,9% | 18595 | 0 |
Voksenopplæringen har et mindreforbruk på kr 376 000. Styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum oppvekst skole | 434729 | 438606 | -3877 | 1004293 | 2000 | |
Oppvekst barn og unge | ||||||
Barnehager inkludert fellesutg | 327215 | 322359 | 4856 | 1,5% | 714549 | 18000 |
Merforbruket fordeler seg på oppvekst barn og unge felles, styrket barnehage og barnehagene. Oppvekst barn og unge felles har et merforbruk på kr 4,5 millioner per april. Dette skyldes i stor grad mer i utbetaling av tilskudd til private barnehager enn budsjettert og noe uløst innsparing. Det går 25 flere små barn og 8 færre store barn i private barnehager enn når budsjett ble lagt høsten 2017. Barnehageopptaket er ikke ferdig og det er derfor usikkerhet rundt barnehagenes inntak og kapasitet fra nytt barnehageår. Det er derfor knyttet usikkerhet til hvordan dette, sammen med innføring av pedagognorm og forventet bemanningsnorm fra nytt barnehageår, vil påvirke området. Det er ikke betalt refusjon for sandnesbarn med barnehageplass i andre kommuner og ikke mottatt refusjon for barn fra andre kommuner med barnehageplass i Sandnes. Det forventes ingen store endringer på antallet barn mellom kommuner. Styrket barnehage har et merforbruk på kr 550 000 per april. Dette skyldes at enheten har økt med 5 stillinger utover rammen på grunn av større økning i spes.ped tilbudet. Det er vanskelig å få tak i kvalifisert vikarer ved sykefravær. Refusjoner knyttet til sykemeldinger dekker derfor deler av merforbruket knyttet til nyansettelser. Det forventes at merforbruket vil øke mot årets slutt. Barnehagene har et mindreforbruk på kr 230 000 per april. Det er forventet at barnehagene vil gå i balanse ved årets slutt. |
||||||
PPT, Barnevern og Helsestasjonstjenester | 64352 | 63370 | 983 | 1,6% | 171708 | 0 |
Overforbruk på lønn grunnet prosjektstillinger finansiert av øremerkede midler. Tildelingsbrev er mottatt og avviket vil bli eliminert når midlene blir overført i juni/juli. Området styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum oppvekst barn og unge | 391567 | 385730 | 5839 | 886257 | 18000 | |
Levekår | ||||||
Levekår felles og samordningstjenester | 185466 | 187349 | -1883 | -1,0% | 42833 | 0 |
Samordning går i balanse etter april, mens levekår felles har et mindreforbruk. Levekår felles forventer høyere refusjon enn budsjettert for ressurskrevende brukere i 2018, og rådmannen foreslår i perioderapporten at inntektskravet økes med kr 35 millioner. Området styrer derfor mot balanse etter omprioriteringer i første perioderapport. Det er i tillegg usikkerhet knyttet til estimert beløp som er avsatt til avlasterdommen (ØP 2018-21 tiltak L4), her vil det komme ytterlige status til andre perioderapport. | ||||||
Omsorgstjenester | 243480 | 240176 | 3304 | 1,4% | 596876 | 0 |
Området har et merforbruk på kr 3,3 millioner etter april. Dette skyldes hovedsakelig at årets påske var tidlig på året sånn at noe helligdagstillegg ble utbetalt i april, mens vanligvis utbetales alt i mai. Et omsorgsdistrikt melder om utfordringer i størrelsesorden kr 1,2 millioner knyttet til en ny krevende bruker, men rådmannen anbefaler at enheten søker løsning innenfor egen ramme. Området styrer derfor mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Enhet for funksjonshemmede (EFF) | 117682 | 116974 | 708 | 0,6% | 306165 | 0 |
Enheten har et merforbruk på kr 708 000 etter april, og styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Helse og rehabiliteringstjenester | 105723 | 108523 | -2800 | -2,6% | 278332 | 0 |
Området har et mindreforbruk på kr 2,8 millioner etter april. Innenfor området er det kun mestringsenheten som har et merforbruk på om lag kr 600 000. Legevakten melder om utfordinger med lang og hard influensasesong samt en generell økning i antall pasienter hittil i år. Dette medfører økning i sykefravær blant de ansatte på grunn av økt stress og pålegging av vakter. Det er utfordrende å få ansatt nok sykepleiere på grunn av mange små stillinger. Egen legevaktsbil kom på plass før påske, men uten ekstra bemanning til drift av denne blir den ikke utnyttet godt nok, spesielt gjelder dette på kveld og helg. Området forventes å gå ibalanse ved årets slutt. | ||||||
Sosiale tjenester | 99730 | 99293 | 437 | 0,4% | 239940 | -20000 |
Området har et merforbruk på kr 437 000. Boligtjenesten har meldt om utfordringer knyttet til tomgangsleie og rådmannen vil følge utviklingen nøye fram til 2. perioderapport. Flyktningenheten har store merinntekter knyttet til integreringstilskudd til enslige mindreårige og det forventes at enheten får et mindreforbruk på kr 20 millioner ved årets slutt. Det forventes at NAV og AKS går i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum Levekår | 752081 | 752315 | -234 | 1464146 | -20000 | |
Kultur og byutvikling | ||||||
Kultur og byutvikling felles | 37233 | 36228 | 1005 | 2,8% | 37301 | 0 |
Fellesområdet har et merforbruk på kr 1 million, men forventer balanse ved årets slutt. | ||||||
Byutvikling | 12882 | 12526 | 356 | 2,8% | 35419 | 0 |
Merforbruket forventes hentet inn i løpet av året. | ||||||
Byutvikling selvkost | 3015 | 2042 | 973 | 47,6% | 1417 | 0 |
Merforbruk som følge av mindreinntekter fra gebyrer. Området vil ende i balanse ved årets slutt etter bruk og avsetning til selvkostfond. | ||||||
Kultur, bibliotek og kulturskolen | 36688 | 37722 | -1035 | -2,7% | 81281 | 0 |
Mindreforbruk som følge av vakante stillinger og permisjoner uten vikar. Området forventer å gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum Kultur og byutvikling | 89818 | 88518 | 1300 | 155418 | 0 | |
Teknisk | ||||||
Teknisk | 66438 | 63389 | 3049 | 4,8% | 106813 | 3500 |
Merforbruk som følge av vinterdrift. Årsprognose er merforbruk på kr 3,5 millioner før ekstrabevilgninger. | ||||||
Teknisk selvkost | -64685 | -64898 | 213 | -0,3% | 0 | 0 |
Området er i tilbærmet balanse. | ||||||
Sum Teknisk | 1753 | -1509 | 3262 | 106813 | 3500 | |
Organisasjon | ||||||
Organisasjon | 38991 | 39661 | -670 | -1,7% | 97605 | 0 |
Positivt avvik. Styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Økonomi | ||||||
Økonomi | 15479 | 16144 | -665 | -4,1% | 43990 | |
Positivt resultat hovedsakelig grunnet underforbruk av lønn. Det er utlyst et årsverk til innovasjonsarbeid i anskaffelser. Styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Rådmannens staber og kommune felles | ||||||
Rådmannens stabsenheter | 8947 | 9113 | -166 | -1,8% | 25247 | 0 |
Positivt avvik. Styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Eiendom | 36671 | 36671 | 0 | 0,0% | 118243 | 0 |
Utbetaling av tilskudd til renhold, energi og vaktmestertjeneste. I balanse per april og forventes også å være i balanse ved årets slutt. | ||||||
Kommunens fellesutgifter | 65251 | 65026 | 225 | 0,3% | 321319 | 2400 |
På kommunens fellesområde er det et lite mindreforbruk per 1. tertial. Avsetning til pensjon kan reduseres med kr 8,8 millioner. Det er meldt inn behov for tilleggsbevilgninger på til sammen kr 6,2 millioner, se omtale under budsjettjusteringer. Det er også anslått merutgifter på anslagsvis kr 5 millioner til stevning og rettsaker, som gjelder skole- og barnevernstjenestene, som omtalt under rådmannens vurdering. Rådmannen vil komme tilbake til dette i 2. perioderapport. | ||||||
Politisk virksomhet | 5192 | 5257 | -64 | -1,2% | 19056 | 0 |
I balanse. Styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum rådmann og fellesutgifter | 116061 | 116067 | -6 | 0,0% | 483865 | 2400 |
Sum drift | 1840478 | 1835530 | 4948 | 4242 386 | 5900 | |
Sentrale inntekter | ||||||
Skatt og rammetilskudd, særtilskudd, finansposter | -1553843 | -1532023 | -21819 | 1,4% | -4242386 | -35000 |
Avviket skyldes i hovedsak merinntekter på skatt og rammetilskudd, samt reduserte renteutgifter. For mer detaljer se skjema 1A. | ||||||
TOTALT | 286636 | 303507 | -16872 | 0 | -29100 |
Sist oppdatert: 18.01.2023