30.04.2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
|
Langsiktig gjeld IB |
5556395732 |
5162514233 |
4383734828 |
4265812817 |
Avdrag lån |
-28294591 |
-289161501 |
-273865890 |
-277935662 |
Låneopptak |
- |
683043000 |
1052645295 |
395857673 |
Langsiktig gjeld UB |
5528101141 |
5556395732 |
5162514233 |
4383734828 |
Tabellen viser utviklingen i kommunens gjeld. Kommunen har en gjeld på i overkant av 5,5 MRD per 30. april 2018. Det har ikke blitt tatt opp noen nye lån så langt i 2018, så dette tilsvarer en reduksjon i gjelden på 1 prosent.
Figuren under viser kommunens lånekilder. Kommunen har gjeld i kapitalmarkedet i form av sertifikat- og obligasjonslån, i Kommunalbanken og i Husbanken. Kommunens gjennomsnittlige vektede lånerente er på 1,54 prosent per 30. april 2018.
Lånekilder
Sertifikatlån
Kommunen hadde i overkant av 2,7 MRD gjeld i sertifikatmarkedet per 30. april 2018. Dette er kortsiktige lån som forfaller innen de neste 12 månedene. Som man kan se av figuren over utgjør andelen gjeld i sertifikatmarkedet 49 prosent i 1.tertial. Dette tilsvarer samme andel som ved utgangen av 2017.
Refinansieringsrisiko
Refinansieringsrisiko omhandler faren for at kommunen får problemer med å refinansiere gjeld. Problemet kan oppstå dersom noe uventet skjer i markedet, og dette kan medføre mangel på likviditet i markedet og kommunen kan dermed få problemer med å ta opp nye lån eller refinansiere lån. Risikoen anses som lav da kommuner vurderes som særdeles sikre låntakere. Kommunen kan derimot utsettes for økte marginpåslag i markedet slik man så høsten 2015. Kommunen styrer sin gjeldsforvaltning etter flere momenter som er med på å redusere denne risikoen. Ett enkelt sertifikatlån skal ikke være større enn 300 MNOK. Kommunen har likviditet på bankkonto til å kunne dekke forfall på lån på kort sikt, slik at man har anledning til la være å refinansiere lån ved økte marginpåslag på renten. En annen viktig faktor for å redusere refinansieringsrisikoen er å spre låneforfallene utover de neste 12 månedene.
Tabellen under viser kommunens portefølje i sertifikatmarkedet per 30. april 2018. Porteføljen er delt opp i en rekke mindre lån. Mesteparten av lånene har 12 måneders løpetid og lånene er spredt på ulike utstedere i markedet. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de kortsiktige lånene er på 1,08 prosent per 30.april 2018.
Beløp (MNOK) |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid (mnd) |
Lånesituasjon |
169 |
18.05.2018 |
1,2100 |
12 |
Danske Bank |
150 |
29.05.2018 |
1,1800 |
12 |
Nordea |
201 |
08.06.2018 |
1,1700 |
12 |
Danske bank |
199 |
14.06.2018 |
0,9520 |
3 |
DNB |
249 |
10.08.2018 |
0,9400 |
7 |
SEB |
200 |
24.08.2018 |
1,0500 |
12 |
Danske bank |
170 |
31.08.2018 |
1,0490 |
12 |
DNB |
171 |
14.09.2018 |
1,0800 |
12 |
Danske bank |
180 |
25.09.2018 |
1,0900 |
12 |
Danske bank |
200 |
03.10.2018 |
1,0950 |
12 |
Kommunalbanken |
116 |
12.10.2018 |
1,0770 |
12 |
DNB |
149 |
18.10.2018 |
1,0780 |
6 |
SEB |
195 |
15.02.2019 |
1,0300 |
12 |
Danske bank |
200 |
19.03.2019 |
1,1200 |
12 |
Danske Bank |
165 |
26.04.2019 |
1,2000 |
12 |
Danske bank |
2714 |
Figuren under viser sertifikatlånenes forfallstruktur de neste 12 månedene. Lånenes forfall er spredt utover flere måneder. Kommunen prøver å unngå å ha lån til forfall mot slutten av året da man historisk har sett økte marginpåslag i markedet på denne tiden.
Obligasjonslån/gjeldsbrevlån
Beløp (MNOK) |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Låneinstitusjon |
280 |
02.11.2023 |
1,3729 |
6 år |
Nordea |
210 |
16.01.2020 |
1,5010 |
3 år |
Kommunalbanken |
364 |
26.01.2021 |
1,8900 |
5 år |
SEB/DNB |
200 |
09.09.2021 |
1,6650 |
5 år |
DNB |
500 |
22.01.2026 |
2,4920 |
10 år |
Kommunalbanken |
200 |
09.09.2026 |
2,1180 |
10 år |
DNB |
1754 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i obligasjonsmarkedet (lånet på 210 og 500 MNOK i Kommunalbanken er gjeldsbrevlån, altså lån med obligasjonslån betingelser). Gjennomsnittlig vektet lånerente på obligasjonslånene er 1,93 prosent.
Lån i Husbanken
Beløp |
Rente (%) |
Renteform |
Forfall fastrente |
387 |
1,57 |
Flytende |
|
3 |
0,57 |
Flytende |
|
90 |
1,483 |
Fast |
01.01.2020 |
187 |
1,730 |
Fast |
01.01.2022 |
117 |
2,287 |
Fast |
01.09.2022 |
191 |
2,603 |
Fast |
01.01.2037 |
85 |
4,200 |
Fast |
01.06.2021 |
1060 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i Husbanken per 30. april 2018. Lån i Husbanken er redusert med 3 prosent fra utgangen av 2017 da årets låneopptak på 175 MNOK ikke er tatt opp i 1.tertial. Gjennomsnittlig vektet lånerente på lånene i Husbanken er 2,07 prosent.
Videre utlån
Tabellen under viser utviklingen i videre utlån i form av startlån.
30.04.2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
|
Utlån husbankmidler |
1065697390 |
1033209703 |
879577976 |
801169856 |
Utlån er redusert med en block avsetning (tapsavsetning) på 10 MNOK per 30. april 2018. I 1.tertial har videre utlån vært på 57 MNOK. Det vil også være innfrielser av lån i løpet av året, og totalt innbetalte avdrag og innfridde lån er på 24,5 MNOK i 1.tertial.
Renterisiko
30.04.2018 |
2017 |
2016 |
2015 |
|
Brutto rentebærende gjeld |
5528101141 |
5556395732 |
5155012761 |
4377231008 |
Rentebærende eiendeler: |
||||
Ansvarlig lån i Lyse |
-410150500 |
-410150500 |
-429681500 |
-449212500 |
Ansvarlig lån i Tomteselskapet |
-104002000 |
-104002000 |
-108335000 |
-112668000 |
Startlån - videre utlån |
-1075697390 |
-1043209703 |
-889577976 |
-811169856 |
Bankinnskudd |
-1175241998 |
-1505817117 |
-1333721683 |
-955731587 |
Sum rentebærende eiendeler |
-2765091888 |
-3063179320 |
-2761316159 |
-2328781943 |
Netto rentebærende gjeld |
2763009253 |
2493216412 |
2393696602 |
2048449065 |
Rentekompensasjon husbanken |
-299896410 |
-299896410 |
-326651755 |
-353407101 |
Lån finansiert av VAR-gebyr |
-946300000 |
-946300000 |
-877300000 |
-778000000 |
Lån som betjenes av Brann IKS |
-293000000 |
-293000000 |
||
Lån med fastrente |
1474000000 |
1474000000 |
1264000000 |
- |
Andel lån hvor rentebinding bør vurderes |
-250187157 |
-519979998 |
-74255153 |
917041964 |
Som det framkommer av tabellen over, overstiger i utgangspunktet rentebærende gjeld rentebærende eiendeler med 2,8 MRD per 30. april 2018. I all hovedsak er kommunens rentebærende eiendeler plassert til flytende rente. Låneopptak er derfor også i stor grad tatt opp til flytende rente. Kommunen mottar rentekompensasjon fra Husbanken på enkelte lån, og kommunen har dermed ikke renterisiko på disse lånene. Bykassen har heller ikke renterisiko på lån som betjenes av andre.
Som tabellen viser er andel lån som rentebinding bør vurderes et lavere negativt tall enn 31. desember 2017. Ettersom beløpet fremdeles er negativt vil kommunen tjene på at markedsrenten øker.
Sist oppdatert: 18.01.2023