account_circle Min side

Økonomi

Økonomi

Økonomi (tall i tusen kroner)

Regnskap
jan-aug

Budsjett
jan-aug
Avvik Årsbudsjett Årsprognose
(mer-/mindreforbruk)
Økonomi 30926 31041 -115 47442 0

Økonomi har per 31. august et mindreforbruk på kr 0,1 millioner. Dette skyldes blant annet vakanser og at det ikke er tatt inn vikarer ved fravær. Dette er tiltak som er gjennomført for å innfri innsparingskravI tillegg til eksisterende innsparingstiltakgjøres det nå et forsøk  å holde to årsverk i regnskapsavdelingen vakante. Dersom dette er mulig over tid, vil stillingene bli overført til lønnsavdelingen, hvor det mangler finansiering av to stillinger fra og med 2023. Området styrer mot balanse ved årsslutt etter fondsføringerPrognosen er noe usikker med tanke på merutgifter som følge av blant annet covid-19. Covid-19 pandemien har medført merarbeid for økonomi til blant annet informasjonsinnhenting, utforming av søknader om covid-19 midler, utarbeidelse av prognoser, rapportering, smittesporing og lønnskjøringer. Merutgiftene til covid-19 er per 31. august på om lag kr 0,6 millioner og kommunedirektøren foreslår å kompensere for disse utgiftene i perioderapporten.

Kommunen har over flere år hatt en klagesak gående om retten til å kreve refusjon av merverdiavgift på kostnader ved bygging av rusboliger på Soma. Etter å ha fått en juridisk vurdering fra advokat ble det besluttet å engasjere PricewaterhouseCoopers (PwC) for å få saken avgjort i retten.  dager før saken skulle opp i mai måned ba Skatteetaten om utsettelse for å kunne innhente ytterligere dokumentasjon og opplysninger fra kommunen. Kommunen sendte inn svar på spørsmål fra Skatteetaten rett før sommeren. Nå som saken er stanset vil det gå seks måneder før det er mulig å kreve at saken settes i gang igjen. Utfall og videre framdrift er per august usikkert. I beste fall vil Skatteetaten komme tilbake med at saken er tilstrekkelig belyst og gi kommunen medhold, alternativt at kommunen vil be retten om at saken settes i gang igjen. Det er i 2021 utbetalt honorar til PwC på kr 210 000 og det søkes om tilleggsbevilgning for tilsvarende beløp (i 2020 ble det utbetalt kr 154 000).

1. perioderapport ble det lagt inn mer midler til bruk av uavhengig finansrådgiverPlasseringer i aksjefond er økt fra kr 100 millioner i 2017 til om lag kr 215 millioner i 2021, jamfør finansrapporten (link)Kommunens avtale med uavhengig rådgiver innen finansforvaltning utløper i august 2021. Konkurransen inkluderer nå i tillegg å benytte uavhengig rådgiver for plassering av aksjefond, om lag kr 120 millioner i rentefond. Basert på gjennomført markedsundersøkelse ble det anslått at en ny avtale kan medføre behov for økt budsjettramme fra kr 0,2 millioner per år til kr 0,75 millioner per år. Kostnaden er basert på størrelsen av porteføljen og vil endre seg i takt med porteføljens størrelse. Det ble til 1. perioderapport anslått at merkostnaden i 2021 (delårseffektville bli om lag kr 0,3 millioner.

Ved plasseringer i aksjefond og rentefond betales det forvaltningshonorar til fondsforvalterne. Forvaltningshonorarene inngår i beregning av oppnådd avkastning. De fleste uavhengige rådgivere oppnår rabatter i forvaltningshonorarene. Disse rabattene tilfaller kommunen, og inntektsføres på sentrale inntekter. Basert på gjennomført markedsundersøkelse, anslås det at rabattene kan utgjøre i størrelsesorden kr 0,6 millioner per år. Rabattene anslås å utgjøre kr 0,5 millioner i 2021. I år med negativ avkastning vil inntektskravet dekkes av kommunens kursreguleringsfond.

Konkurransen ferdigstilles i løpet av september. Uavhengig finansrådgiver frembringer samlet sett en nettoinntektTiltakene vil bli innarbeidet i handlings- og økonomiplan 2022-2025. 

Sandnes kommune besitter konsesjonskraftrettigheter i størrelsesorden 117 GWh fordelt på to uttakskontrakter med henholdsvis Lyse Kraft og Sira-Kvina kraftselskap. Kommunen kjøper denne konsesjonskraften til en fast avtalt pris og selger den videre i markedet til markedspris. Kraftprisene har vært svært høye i 2021 og er forventet å holde seg høye utover høsten og vinteren. Dette leder til et forventet netto overskudd på kr 49 millioner for salg av konsesjonskraft. Selve det praktiske arbeidet rundt salget gjennomføres av ekstern forvalter og ny avtale vil bli inngått i løpet av høsten. Forvalter skal blant annet melde uttak til konsesjonær, selge kraften på Nord Pool i kommunens navn, sørge for balanseavregning, fasilitere eventuell prissikring mot det finansielle markedet NASDAQ OMX og drive fysisk optimering av uttaket for å oppnå høyest mulig pris for strømmen som selges. I tillegg fungerer leverandør som rådgiver for kommunen på konsesjonskraftfeltet. Forventet kontraktsverdi er rundt kr 0,1 millioner per årog vil bli belastet sentrale inntekter. Som følge av at kommunen er netto eier av kraft, er det utarbeidet en felles strategi for kjøp og salg av energi. Strategien følger som vedlegg 6 til perioderapporten.

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Økonomi 01.01.-30.08.2021 01.01.-30.08.2020 Endring i %     
Totalbeløp handlet i eHandel 19059656 20798348 -8,4 %
Parameteren viser total omsetning i eHandel i perioden. Det er fokus på å øke bruken av eHandel.
Antall avtaler i eHandel 23 23 0,0 %
Det er ønskelig å få inn flere avtaler, for å øke bruken av eHandel.
Antall rammeavtaler 203 190 6,8 %
En økning på 13 fra samme periode i fjor.
Antall inngående faktura 48156 43025 11,9 %
En økning på 5 131 inngående faktura.  
Av dette andel elektroniske faktura 95 % 91 % 3,9 %
Antall utgående faktura 114398 91634 24,8 %
En økning på 22 764 utgående faktura.  
Av dette andel elektroniske faktura 91 % 95 % -4,2 %
Antall inntektsmottakere registrert i A-meldingen 93116 97135 -4,1 %
Reduksjon på 4 019 fra samme periode i 2020.

Brutto driftsutgifter administrasjon, funksjon 120 for hele kommunen

Økningen skyldes blant annet smittevernutstyr på kr 5 millioner, smittesporere og andre merutgifter knyttet til covid-19 på kr 3,4 millioner og økte lisenskostnader innen IT på kr 0,8 millioner.

 

Medarbeider

Sykefravær

For perioden januar til og med august er sykefraværet lavere i 2021 sammenlignet med 2020. Økonomi er et tjenesteområde med relativt få ansatte, og ved sykemelding gir dette utslag i høyt prosentvist fravær sammenlignet med andre medarbeiderintensive områder.

Turnover og rekruttering

Tjenesteområdet har flere nye medarbeidere grunnet høy turnover i 2021. Opplæring av nye medarbeidere er ressurskrevende, og det påløper en del overtidsarbeid.

Digitalisering

Det er igangsatt arbeid med en digital løsning som gradvis vil automatisere kontroll av inngående faktura (Fakturasjekk) og forenklet fakturering av kommunale gebyr. I tillegg fortsetter arbeidet med tidligere iverksatte digitaliseringstiltak.  

På sikt vil Fakturasjekk i en betydelig grad heve kvaliteten på kontrollen av inngående faktura, for eksempel ved sjekk mot MVA-registeret, enhetsregisteret og varslingslister for å avdekke eventuelle feil, mangler eller mulige svindelforsøk. I tillegg vil det også sjekkes for fakturareferanser, noe som vil øke andel faktura som kan gå direkte til godkjenner. I praksis betyr dette at fakturaene vil komme raskere til godkjenning og regnskap vil bruke mindre tid på fakturamottak.  

Fakturering av kommunale gebyr har tidligere vært en ressurskrevende arbeidsoppgave. Den nye løsningen vil medføre at regnskap bruker betydelig mindre tid til detteog det vil virke tidsbesparende ved eventuelle endringer på hyppigheten av fakturering fremover.  

Regnskap har i løpet av kort tid gått gjennom større strukturelle endringer, noe som har resultert i færre ansatte, samtidig som mengden av arbeidsoppgaver er uendret. Dette skyldes i stor grad endringsvillige og motiverte medarbeidere samt ferdigstilte og pågående effektiviserings- og digitaliseringstiltak. 

Det er satt av investeringsmidler til anskaffelse av et businessintelligence-system som skal gjøre det lettere for ledere å ha oversikt over egen økonomi, sykefravær, aktivitet og annet. IT og digitalisering vil først kartlegge behov for et slikt verktøy i tjenesteområdene, og planlegger å få dette gjennomført i løpet av høsten 2021. 

Status driftstiltak

Tall i tusen kroner

Nr Tiltakstekst 2021 Status
  Økonomi    
Ø3 Generell innsparing økonomi -260 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet for 2021. 
Ø4 Omstilling 2025, reduksjon årsverk -950 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet for 2021.
Ø5 Lavere gebyrinntekter, innfordring 700 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet for 2021.

Sist oppdatert: 28.07.2021