Innledning
Kommunedirektøren legger fram perioderapport per 31. august 2021 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og kommunestyret.
Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2021-2024 (ksak 187/20).
I perioderapporten presenteres følgende:
- Oppsummering og forslag til vedtak
- Økonomi – overordnet
- Finansrapport
- Sandnes 2025
- Tjenesteområdene
- Økonomi
- Produksjon
- Medarbeider
- Digitaliseringsarbeid
- Driftstiltak
- Status tekstforslag
- Kommunale foretak
- Risikoanalyse for selskaper kommunen har eierskap i
Som vedlegg til perioderapporten kommer:
- § 5-4 2. ledd (Skjema 1B)
- § 5-5 2. ledd (Skjema 2B)
- Oversikt over pågående investeringsprosjekter
- Budsjettjustering drift - tilleggsbevilgning
- Tjenesteområdene – kompensasjon covid-19 per 31.08.2021
- Budsjettjustering investering
- Strategi for kjøp og salg av elektrisk energi
- Digitaliseringsfondet
- Inntekter og utgifter knyttet til covid-19
- Oversikt disposisjonsfond
Bakgrunn
Det følger av ny kommunelov av 1. januar 2020, § 14-5, at kommunedirektøren minst to ganger i året skal legge fram rapporter til kommunestyret som viser utviklingen i inntekter og utgifter i samsvar med det vedtatte årsbudsjettet. Dersom kommunedirektøren finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik sammenlignet med vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.
Oppsummering og forslag til vedtak
Driftsregnskapet
Virksomhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per august på kr 62,9 millioner.
Driftsregnskap per 31.08.2021 | Regnskap jan-august | Budsjett jan-august | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Oppvekst | 1543001 | 1497029 | 45972 | 2227364 | 19300 |
Helse og velferd | 1238833 | 1209986 | 28847 | 1704836 | 20000 |
Byutvikling og teknisk | -35230 | -6786 | -28445 | 194954 | - |
Organisasjon | 73065 | 69441 | 3624 | 119670 | 3000 |
Økonomi | 30926 | 31041 | -115 | 47442 | - |
Kultur og næring | 113763 | 116266 | -2504 | 160749 | - |
Kommunedirektør og fellesutgifter | -110075 | -125627 | -15550 | 123947 | 21436 |
Sum tjenesteområdene | 2854283 | 2791348 | 62929 | 4578962 | 63736 |
Tabell 1, tall i tusen kroner
Det er et mindreforbruk innen byutvikling og teknisk, økonomi og kultur og næring per 31. august 2021. Resterende områder har merforbruk per august. Alle oppgitte årsprognoser er prognoser før eventuelle budsjettjusteringer og covid-19 kompensasjon fremmet i denne saken.
Oppvekst har per august et merforbruk på om lag kr 46 millioner, og forventer et merforbruk på kr 19,3 millioner ved årets slutt. Merforbruket skyldes hovedsakelig utfordringer med å innfri vedtatte innsparinger samt utgifter knyttet til covid-19.
Helse og velferd har et merforbruk på kr 28,9 millioner per august, og beregnet merforbruk ved årets slutt er kr 20 millioner. Merforbruket skyldes hovedsakelig et nytt døgntiltak i EHR og at samordning kjøper tjenester fra private til ressurskrevende brukere. I tillegg har området store utgifter relatert til covid-19.
Byutvikling og teknisk har et mindreforbruk på kr 28,4 millioner per august. Avviket skyldes i hovedsak høyere gebyrinntekter enn budsjettert. Merinntektene settes på selvkostfond ved årets slutt og området forventes å gå i balanse.
Organisasjon har per august et merforbruk på kr 3,6 millioner. Det skyldes covid-19 relaterte utgifter og det forventes et merforbruk på området ved årets slutt. Økonomiområdet har et mindreforbruk på kr 0,1 millioner per august, som blant annet skyldes vakanser og at det ikke er tatt inn vikarer ved fravær. Området styrer mot balanse ved årets slutt etter fondsføringer.
Kultur og næring har et mindreforbruk på kr 2,5 millioner per august. Avviket er en konsekvens av pandemien i form av et redusert tjenestetilbud. Området styrer mot balanse ved årets slutt, men er avhengig av at planlagte arrangementer kan gjennomføres.
På kommunens fellesområde er det per august et merforbruk på kr 15,6 millioner. Dette er i hovedsak knyttet til gjenstående innsparingskrav og det forventes at virksomheten går med et merforbruk ved årets slutt på om lag kr 21 millioner.
I 1. perioderapport ble skatteanslaget oppjustert med kr 35 millioner. Budsjettert skattevekst for 2021 ble da økt fra 8,4 prosent til 9,8 prosent. Akkumulert skatteinngang per august er kr 1 725,4 millioner. Dette er kr 39,4 millioner høyere enn budsjettert, og tilsvarende skattevekst på 10,9 prosent. Faktisk skatteinngang så langt i år ligger over gjeldende anslag for både Sandnes og landet for øvrig, og kommunedirektøren tilrår derfor å øke skatteanslaget med ytterligere kr 26 millioner i denne saken. I tillegg kan trekket på inntektsutjevningen reduseres med kr 20 millioner.
Del 3 av tilskudd til kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter som er rammet av nasjonale eller lokale smittevernstiltak ble utbetalt til kommunen i juni. Beløpet utgjør kr 12,6 millioner og kommunedirektøren justerer opp beløpet både på inntekts- og utgiftssiden.
Kapitaltilskuddet til private barnehager skal etter stortingets vedtak videreføres på 2020-nivå i hele 2021. For å kompensere kommunene for merutgifter som følge av dette har Sandnes kommune fått bevilget kr 2,3 millioner i økt rammetilskudd, og kommunedirektøren øker budsjettet tilsvarende.
I juli fikk Sandnes kommune utbetalt kr 5,3 millioner i skjønnsmidler. Kr 5 millioner skal dekke merutgifter til TISK-strategien, og kr 0,3 millioner gjelder prosjektet «Ungdomsløftet 2021 – Bredt og raskt på tvers!». Kommunedirektøren tilrår at skjønnsmidlene økes budsjettmessig med totalt kr 5,3 millioner, med tilsvarende motpost på kr 0,3 millioner på utgiftssiden under tjenesteområdet oppvekst.
I 1. perioderapport ble netto salg av konsesjonskraft oppjustert med kr 11 millioner. Som følge av rekordhøye kraftpriser gjennom sommeren og prisprognoser basert på framtidskontrakter resten av året, foreslår kommunedirektøren en ytterligere økning av netto overskudd fra salg av konsesjonskraft med kr 26 millioner. De siste to årene har man opplevd stor variasjon i strømprisene, fra ekstremt lave priser i 2020 til ekstremt høye priser i 2021. Kommunedirektøren foreslår derfor å opprette et konsesjonskraftfond, hvor man kan sette av merinntekter i gode år, for å kunne dekke mindreinntekter i senere år. For inneværende år foreslås det å avsette kr 25 millioner til fondet.
Per august er det regnskapsført en merinntekt på kr 12,8 millioner fra langsiktige plasseringer. Dette skyldes utbytte og gevinst ved nedsalg av aksjer fra tidligere Forsand kommunes langsiktige portefølje. Nedsalget er gjort som del av tilpasning til kommunens nye finansreglement, og kommunedirektøren tilrår at budsjettet økes tilsvarende.
Som følge av flere nyankomne flyktninger enn anslått tilrår kommunedirektøren at integreringstilskuddet kan økes med kr 1,6 millioner for inneværende år.
Betydelig økning i de frie inntektene i løpet av året, samt øvrige økte inntekter som eksempelvis konsesjonskraft, medfører at økonomien i 2021 ser ut til å bli vesentlig bedre enn lagt til grunn i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2021. Justert budsjett viser et netto driftsresultat på 2,9 prosent. I opprinnelig vedtatt budsjett var netto driftsresultat anslått til 0,5 prosent. Hva regnskapsført netto driftsresultat vil bli, avhenger av om de ulike budsjettpostene oppnås eller ikke. Det er alltid usikkerhet knyttet til store budsjettposter som skatt, inntektsutjevning, lønns- og pensjonskostnader, energipriser, avkastning på finansplasseringer med videre. I tillegg vil netto driftsresultat avhenge av om virksomhetene går med mer- eller mindreforbruk.
Kommunedirektøren har gjennomgått bundne fondsmidler i kommunens balanse. Gjennomgangen per 31. august viser at Sandnes kommune har midler på bundne fond som gjelder allerede avsluttede prosjekter. Midler på fond kan ha sitt opphav i øremerkede tilskudd helt tilbake til 2015 samt fra kommunesammenslåingsprosessen med Forsand kommune. Prinsippet er at øremerkede tilskudd i det kommunale regnskapet ikke skal gå til finansiering av andre formål. Gjennomgangen viser at prosjektene tilhørende fondsmidlene er avsluttet med tilhørende fremleggelse av sluttregnskap til tilskuddsyter samt også avsetninger som ikke krever sluttregnskap. Årsaken til at midler står på fond er at bruk av fond ikke er ført i kommunens regnskap, men at kommunens egne midler har gått til finansiering av prosjektene. I og med at påtenkt formål og prosjekter er avsluttet foreslår kommunedirektøren å avslutte disse fondene og trekke midlene inn i regnskapet for 2021.
Kommunens generelle disposisjonsfond
I sak om årsrapport og årsregnskap 2020 (sak 55/21) ble samlet disponering summert til kr 23 049 000. Ny kommunelov i 2020 og nye regler for avleggelse av det kommunale regnskapet fremholder at kommunens regnskap skal avlegges i balanse. Dette betyr i praksis at eventuelle merforbruk på virksomhetsnivå ble dekket i det samlede resultatet for Sandnes kommune i 2020. I henhold til vedtak i sak 55/21 ble det dermed en samlet avsetning til kommunens generelle disposisjonsfond på kr 7,326 millioner. Per 31. desember 2020 stod det kr 86 millioner på dette fondet. Etter avsetningen i sak 55/21 og sak 63/21, avsetning av økt rammetilskudd 2021 på kr 65 millioner, vedtatt bruk i sak 9/21, sak om datasikkerhet og tiltakspakke til barn og unge står det per 31. august 2021 om lag kr 156 millioner på kommunens generelle disposisjonsfond (25701156). Kommunedirektør viser for øvrig til vedlegg 10 for en samlet oversikt over alle disposisjonsfond i kommunen.
Tjenesteområdene - kompensasjon covid-19
Kommunedirektøren har gjennomgått inntekter og utgifter i forbindelse med covid-19. Tjenesteområdene har i forbindelse med pandemien hatt merutgifter til blant annet innleie av vikarer, smittesporing, utstyr, vaksinering og lignende. En oversikt ligger som vedlegg til perioderapporten (vedlegg 9). Sandnes kommune har samlet mottatt kr 105,7 millioner i økt rammetilskudd og skjønnsmidler til å dekke kostnader knyttet til covid-19 og vaksinering. I tillegg har kommunen mottatt kr 28,8 millioner i øremerket tilskudd for å kompensere lokalt næringsliv som er rammet av nasjonale og lokale smittevernstiltak. Kr 10,2 millioner er også mottatt i øremerket tilskudd til nye og utvidede sommerskoletilbud. Kommunedirektøren tilrår i perioderapporten, kompensasjon til tjenesteområdene for påløpte utgifter fram til og med august, se vedlegg 5 for utfyllende informasjon. Samlet kompensasjon utgjør per 31. august 2021 kr 40,17 millioner og vil dekkes av tidligere avsatte midler på kommunens generelle disposisjonsfond (25701156).
Kommunedirektøren vil følge utviklingen gjennom resten av året og foreslå eventuell merkompensasjon mot slutten av 2021 eller årsoppgjørssaken.
Budsjettjusteringer
For at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i tabellen under, samt som vedlegg 4 til saksframlegget. Kommunedirektøren tilrår å kompensere for alle påløpte utgifter knyttet til covid-19 og vaksinering fram til og med august. En fullstendig oversikt over disse finnes i vedlegg 5.
Område | Resultatenhet | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Oppvekst | Skole felles | Årsoppgjør 2020, inndekning merforbruk SFO | 3850 |
Kommune felles | Kommune felles | Årsoppgjør 2020, inndekning merforbruk SFO, dekkes av kommunens generelle disposisjonsfond 25701156 | -3850 |
Oppvekst | Øygard ungdomsskole | Bruk av skjønnsmidler - Ungdomsløftet | 300 |
Oppvekst | Private barnehager | Endring pensjon, kostnad mai-desember | 4500 |
Oppvekst | Private barnehager | Endring pensjon, feil i beregning 1. perioderapport | 1400 |
Oppvekst | Private barnehager | Endring kapitaltilskudd | 1800 |
Oppvekst | Barnehagene | Styrket barnehage - Parkering bak HS bygget | 98 |
Oppvekst | PPT | Parkering bak HS bygget | 98 |
Helse og velferd | Legetjenester | Økt sats på basistilskuddet fra 1. juli til fastleger (kr 450 000 per måned) | 2700 |
Helse og velferd | Boligtjenesten | Tilskudd til etablering/tilpasning bolig. Ble fra 2020 innlemmet i rammen etter å ha tidligere blitt gitt som et eget tilskudd. Tidligere oppsparte midler på fond kan benyttes i år og budsjettet i rammen kan derfor tas ut for inneværende år. | -13000 |
Helse og velferd | Helse og velferd felles | Innsparingskrav og utskrivningsklare | 13000 |
Helse og velferd | Helse og velferd felles | Økning driftstilskudd fysioterapeuter | 296 |
Helse og velferd | Mestringsenheten | Parkering bak HS bygget | 35 |
Helse og velferd | EHR | Ressurskrevende tjenester i eget hjem | 7200 |
Kultur og næring | Næring | Utbetaling av koronakompensasjon lokalt næringsliv del 3 | 12552 |
Økonomi | Fagstab | Utgifter mva-sak | 210 |
Kommune felles | Kommune felles | Tilleggsbevilgning, Norsk Pasientskade Erstatning Fond | 1936 |
Kommune felles | Kommune felles | Tilleggsbevilgning, Norsk Pasientskade Erstatning Fond, dekkes av kommunens genrelle disposisjonsfond 25701156 | -1936 |
Kommune felles | Kommune felles | Tilleggsbevilgning, tilskudd til kommunedelplan dobbeltspor Sandnes-Nærbø 2021 | 1500 |
Kommune felles | Kommune felles | Tilleggsbevilgning, tilskudd til kommunedelplan dobbeltspor Sandnes-Nærbø 2021, dekkes av kommunens generelle disposisjonsfond 25701156 | -1500 |
Kommune felles | Kommune felles | Avslutte eldre bundne fond, redusert innsparingskrav kommune felles | 6920 |
Kommune felles | Organisasjon felles | Hjem-Jobb-Hjem ordingen, finansiering av arbeidsgivers andel | 250 |
Kommune felles | Organisasjon felles | Hjem-Jobb-Hjem ordingen, finansiering av arbeidsgivers andel - eget disposisjonsfond 25701110 | -250 |
Kommune felles | Eiendom | Renholdsbudsjett, justering | -4000 |
Kommune felles | Kommune felles | Restrukturering Folkehallene | 2369 |
Kommune felles | Kommune felles | Restrukturering Folkehallene | -2369 |
Kommune felles | Kommune felles | Forhandlinger eierskap Forus Sportssenter AS | 1400 |
Kommune felles | Kommune felles | Forhandlinger eierskap Forus Sportssenter AS, finansieres av eget disposisjonsfond 25701110 | -1400 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt skatteanslag | -26000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Redusert inntektsutjevning | -20000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt rammetilskudd - koronakompensasjon lokalt næringsliv del 3 | -12552 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt rammetilskudd fra RNB - økt kapitaltilskudd private barnehager | -2264 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Skjønnsmidler koronapandemien | -5000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Skjønnsmidler statsforvalter - Ungdomsløftet | -300 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Konsesjonskraft - økt nettosalg | -26000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Nettosalg konsesjonskraft til reguleringsfond, avsetning | 25000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Realisert gevinst nedsalg aksjeportefølje | -12760 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt integreringstilskudd | -1600 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Avslutte eldre bundne fond | -6920 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt overføring fra drift til investering | 54287 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Inndekning covid-19, finansieres av disposisjonsfond 25701156 | -40170 |
Oppvekst |
Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 13226 |
Helse og velferd |
Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 19557 |
Kultur og næring | Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 1015 |
Byutvikling og teknisk | Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 1396 |
Økonomi | Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 636 |
Organisasjon | Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 4109 |
Kommune felles | Flere | Covid-19 01.01-31.08 - ført på prosjektnummer 2255 og 2268 | 231 |
Sum | 0 |
Tabell 2, tall i tusen kroner
Investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet per 31.08.2021 | Regnskap |
Årsbudsjett | Opprinnelig budsjett |
Sum investeringsutgifter | 557589 | 1403607 | 1012650 |
Finansieres slik: | |||
Kompensasjon for merverdiavgift | 83159 | 144247 | 139756 |
Tilskudd fra andre | 54407 | 70643 | 62958 |
Salg av varige driftsmidler | 26653 | 108030 | 77000 |
Salg av finansielle anleggsmidler | 53 | 0 | 0 |
Mottatte avdrag på utlån av egne midler | 10057 | 23863 | 23863 |
Bruk av lån | 190000 | 889492 | 679389 |
Sum investeringsinntekter | 364330 | 1236275 | 982966 |
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | 0 | 167332 | 29684 |
Fremført til inndeking i senere år (udekket beløp) | 0 | 0 | 0 |
Tabell 3, tall i tusen kroner
Per august er det brukt 40 prosent av årsbudsjettet for investeringsutgifter mens det er mottatt 29 prosent av årets budsjetterte investeringsinntekter.
På investeringsområdet ventes det at utgiftene blir kr 139,5 millioner lavere enn budsjettert i årsbudsjett for 2021. Dette skyldes i hovedsak forsinkelser på prosjektene, men det er også noen prosjekter som har mer- eller mindreforbruk sammenlignet med vedtatt budsjettramme. Netto mer- og mindreforbruk for alle prosjekter er samlet kr 18,9 millioner i mindreforbruk. Tallet inkluderer også utsatte og reduserte inntekter. Det er økt overføring fra drift til investering med kr 54,3 millioner. Dette gir en samlet reduksjon i låneopptaket med kr 175,6 millioner. Låneopptaket for 2021 er budsjettert til kr 889 millioner inkludert ubrukte lånemidler fra 2020, jamfør vedtak fra sak 51/21, årsoppgjørssaken, samt kr 240 millioner i startlån. Per august er det tatt opp kr 190 millioner i lån, samt startlån med kr 192,8 millioner. Låneopptak til finansiering av investeringer, jamfør handlings– og økonomiplan inneværende år, eksklusivt startlån, blir etter justeringer per 31. august 2021 kr 423 millioner.
Budsjettjusteringer
Som følge av budsjettjusteringer på investeringsområdet, reduseres låneopptaket nå med kr 111 millioner. Oversikt over alle investeringsprosjekter med prognose på framdrift, økonomi og mer utfyllende kommentarer finnes i vedlegg 3 og 4 til saksframlegget. Prosjektene i tabell 4 under er prosjekter som allerede er vedtatt, men som det gjøres budsjettendringer på. Budsjettjusteringene gjelder i hovedsak forskyvninger mellom år. Prosjektene merket med grønn er prosjekter som oppbudsjetteres med tilleggsbevilgning i perioderapporten. For prosjekter med mindre endringer i bevilgninger henvises det til vedlegg 3.
Område | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Byutvikling og teknisk | Hoveveien | -16139 |
Eiendom | Salg kommunale eiendommer, reduksjon inntektskrav | 7162 |
Kommune felles | Ruten - teknisk plan og offentlig byrom | 13367 |
KVM | Oppgradering og driftsoptimalisering tekniske installasjoner | -13000 |
KVM | Etablering VA ledninger Usken | 13000 |
Eiendom | Langgata 72 helsestasjon | -11000 |
KVM | Omlegging avløpsnett sentrum, Ålgårdskloakken | -10000 |
Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, småhus | -9500 |
Kommune felles | Opparbeidelse ekstern infrastruktur Skeiane/rådhuset, rekkefølgekrav | -9300 |
KVM | Optimalisering av vannforsyning Hommersåk | -8579 |
Byutvikling og teknisk/Kommune felles | Sentrumstiltak generelt | -7500 |
Eiendom | Ombygging Skeianegata 14 | -6800 |
Eiendom | Langgata 76 - utskift. tak, utvendig rehab | -6000 |
IT | Bredbånd og mobilnett (BMN) | -5802 |
Byutvikling og teknisk | Figvedveien bru rehabilitering | -5400 |
KVM | Opparbeidelse av Folkvordveien VVA | -5189 |
Kommune felles | Offentlige arealer (alle formål) | -4838 |
Eiendom | Luragata 31 | -4400 |
Eiendom | Giskehallen, rehab svømmehallen | -4000 |
Eiendom | Skoler varslingsanlegg, budsjett | -3800 |
IT | Oppgradering trådløst nett boas | -3540 |
IT | Digital satsing - Trådløs infrastruktur | -3447 |
Eiendom | Bogafjell ungdomsskole | -3424 |
Eiendom | Varslingsanlegg | -2872 |
Eiendom | Sandnes rådhus | -2850 |
Byutvikling og teknisk/Kommune felles | Oppfølgingstiltak KDP sentrum (GASS) | -2500 |
IT | Nettverk- kommune felles | -2321 |
Eiendom | Lyse fjernvarme tilkobling kommunale bygg | -2233 |
Eiendom | Austrått svømmehall | -2000 |
Byutvikling og teknisk | Etablere kulvert som erstatning for Kyrkjeveien bru | -1900 |
Eiendom | Kinokino 3. etasje Filmkraft | 1900 |
Byutvikling og teknisk | Idrettsplasser og løkker, generelt | -1727 |
KVM | Tiltak for å redusere fremmedvann på spillvannsnettet | -1700 |
KVM | Kommunalt returpunkt | -1600 |
Eiendom | Kleivane skole og idrettshall | -1500 |
KVM | Oppgrad. kommunalt nett utløst av eksterne utbyggere | -1500 |
KVM | Massemottak varatun(før 68212) | -1500 |
Byutvikling og teknisk | Tiltak på grunn av økt vannføring i Frøylandsbekken | -1459 |
Kommune felles | Havnepromenade Sandnes indre havn | 1349 |
Eiendom | Ombygging første etasje Åse boas | -1250 |
Eiendom | Reservestrøm boas | 1250 |
Eiendom | Kulturbygg rehabilitering, rullerende bevilgning | -1073 |
IT | ORG-IT - Datasikkerhet investering | -1000 |
Eiendom | Kulturhuset foaje oppgradering | -1000 |
Eiendom | Nye sykehjemsplasser Lunde | 1000 |
Eiendom | Planlegging nytt bo- og aktivitetssenter | -1000 |
Eiendom | Branntekniske tilak kulturbygg | 821 |
Eiendom | Omsorgsboliger adferdsutfordringer | -800 |
Byutvikling og teknisk | Demning Frøylandsvatnet | -793 |
KVM | Hovebakken - Sanering og omlegging VA | -556 |
Politisk | Utskiftning av stemmeavlukker | -500 |
Eiendom | Adgangskontroll medisinrom boas | -500 |
KVM | Omlegging av ledninger i Gjesdalsveien, Havnegata og Laksen | -500 |
KVM | Forsand, hovedavløpsledning Dagevik - Myra | -500 |
IT | Forbedre trådløst nett | -450 |
Eiendom | Langgata bhg fjernvarmetilknytning | -400 |
Byutvikling og teknisk | Maskinpark, biler | 394 |
Byutvikling og teknisk | Monitorering av bruk av idrettshallene | 300 |
Tabell 4, tall i tusen kroner
Budsjettjusteringer for alle tabellene for investering, samlet, finnes i vedlegg 6 til saksframlegget.
Sandnes 2025 - omstilling
Prosjektet Sandnes 2025 er et omstillings- og effektiviseringsprosjekt for å sikre kommunens fremtidige rolle som tjenesteprodusent og samfunnsutvikler. Prosjektet ble opprettet i 2020. Bakgrunn for prosjektet, er at Sandnes kommune skal bli i best mulig stand til å nå de utfordringer som ble skissert i handlings- og økonomiplan 2021-2024 og frem mot 2025.
Det ble vedtatt innsparinger for om lag kr 175 millioner i behandlingen av handlings- og økonomiplan 2021-2024. Per 31. august gjenstår om lag kr 28,4 millioner. Status samt løsninger til innfrielse av innsparingskrav for hvert tjenesteområde er presentert i et eget kapittel til denne perioderapporten.
Kommunedirektør har besluttet at Sandnes 2025 avsluttes i sin nåværende form. Uløste innsparingskrav tilknyttet Sandnes 2025 vil i den fremtidige rapporteringen inngå under økonomisk status på tjenesteområdene.
Arbeidet med å utforme et fremtidsrettet omstillingsprosjekt er startet høsten 2021 og kommunedirektøren vil rapportere på opplegg når dette er endelig fastsatt.
Forslag til vedtak
- Budsjettjusteringer vedtas i tråd med kommunedirektørens forslag til justeringer i kapittel Innledning og oppsummering og vedlegg 4, 5 og 6.
- Rammen for låneopptak 2021 reduseres med kr 175 606 000 etter kommunedirektørens gjennomgang av investeringene samt styrking av egenfinansiering med kr 54 287 000. Nytt låneopptak for 2021 til finansiering av kommunens investeringer utgjør etter dette kr 423 605 000.
- Perioderapport per 31.08.2021 tas for øvrig til orientering.
Kommunedirektøren får fullmakt til å gjennomføre budsjettjusteringer i henhold til vedtak.
Sist oppdatert: 28.07.2021