Økonomi
Byutvikling og teknisk | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Byutvikling | 26 319 | 29 394 | -3 075 | 47 571 | -3000 |
Fagstab B&T | 21 791 | 20 450 | 1 340 | 21 958 | 0 |
Teknisk | 88 569 | 96 582 | -8 013 | 130 263 | 4 500 |
Teknisk selvkost | -146 156 | -144 940 | -1 216 | -874 | 0 |
Sum byutvikling og teknisk | -9 477 | 1 486 | -10 964 | 198 920 | 1 500 |
Byutvikling og teknisk har et samlet mindreforbruk per august på om lag kr 11 millioner.
Innenfor området byutvikling ligger virksomhetene samfunnsplan, geodata, planavdelingen og byggesak. Samfunnsplan er fullt ut skattefinansiert, geodata og planavdelingen er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og byggesak er fullt selvkostområde med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har disse områdene et mindreforbruk på kr 3,1 millioner. Samfunnsplan har mindreforbruk på kr 1,9 millioner som følge av vakante stillinger som ikke blir besatt som en del av sentralt besluttet stillingskontroll. Geodata har mindreinntekter på kr 1,2 millioner. Gebyrene ble justert opp i første perioderapport. Gebyrinntektene er imidlertid markedsstyrt etter hvilke tjenester markedet bestiller, og det er derfor alltid usikkerhet ved budsjettering av disse. Planavdelingen har avvik på kr 0,8 millioner som skyldes mindreforbruk på skattefinansiert område, kr 0,5 millioner som følge av vakanser og sykelønnsrefusjon og kr 1,4 millioner i mindreinntekter på selvkostområdet grunnet lavere aktivitet i markedet som følge av covid-19 i vår. Byggesak har et avvik på kr 3,4 millioner som følge av vakanser og refusjon av fødselspenger, og merinntekter på gebyrer på kr 2,5 millioner. Det vurderes å sette ned gebyrsatsene innen byggesak. Det forventes et avvik på området på om lag kr 3 millioner ved årets slutt. En del av avvikene innen byutvikling vil imidlertid gjøres opp ved avsetning til eller bruk av selvkostfond.
Merforbruket hos fagstab byutvikling og teknisk skyldes ufordelt innsparing i budsjettet. Det er tatt en beslutning på fordelingen og området forventes å gå i balanse ved årsslutt.
Innen området teknisk ligger park, idrett og vei (PIV) og prosjekter og avtaler samt byggdrift og bydrift. Av avviket på kr 8 millioner skyldes kr 6,1 millioner en regnskapsteknisk problemstilling som har oppstått etter at nye oppstillinger ble lovfestet fra 2020 hvor føring av avsetning til bundet fond ikke tas med. Det arbeides med å finne løsning for føringspraksis slik at føringene blir korrekte og ikke skaper slike avvik. Virksomhetene prosjekter og avtaler, byggdrift og bydrift er utførerbedrifter som i stor grad har oppdrag for andre virksomheter i kommunen. Det utføres oppgaver både i forhold til faste driftsavtaler, og enkeltprosjekter. Per august har disse tre virksomhetene et samlet mindreforbruk på kr 2 millioner. Kostra-artene for føring av internfakturering er fra 2020 fjernet og dette har skapt noe utfordring i forhold til nye rutiner for slik fakturering som igjen fører til periodevise avvik. Dette forventes imidlertid å være i balanse ved årsslutt. Innen bydrift ligger parkering og her forventes mindreinntekter på rundt kr 4,5 millioner etter gratis parkering under covid-19-perioden i vår. Det er fond på området som kan dekke inntektstapet og vil vurderes i forbindelse med regnskapsavslutningen
Teknisk selvkost består av VAR-områdene. Avviket her skyldes merinntekter i forhold til gebyrer. Området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt.
Omstilling
Virksomhetene fikk i oppdrag å foreslå innsparinger på måter som minst mulig grad påvirker leveranser av tjenestene. Det ble gitt mandater for innsparing på driftsbudsjettet for 2020 på totalt kr 5,5 millioner. I hovedsak tas innsparingene gjennom redusert konsulentkjøp, reduserte kurs- og reiseaktiviteter og stillingskontroll ved vakanser.
I omstillingsprosjektet er det identifisert muligheter for kvantitative forbedringer (innsparinger) og kvalitative forbedringer. Det er identifisert rundt 100 forbedringsmuligheter kan øke kvaliteten på tjenesteområdets leveranser og på lengre sikt gi reelle innsparinger. Det pågår prioritering blant alternativene for å lage en liste over hvilke forbedringsmuligheter som iverksettes først.
Investeringsporteføljen er gjennomgått med tanke på hvilke prosjekter som kan omprioriteres. Dette som ledd i tilpasning av aktivitetsnivå som gjenspeiler kommunens økonomiske situasjon.
Produksjon
Prosjekt og avtaler | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall oppstartede forhandlinger nye utbyggingsavtaler | 30 | 29 | 3,4 % |
Markedsstyrt. Redusert aktivitet på grunn av Covid-19. | |||
Antall utbyggingsavtaler under arbeid | 24 | 31 | -22,6 % |
Lenger forhandlingsprosess. En del utbyggere avventer. | |||
Antall utbyggingsavtaler inngått | 12 | 22 | -45,5 % |
På grunn av markedet avventer utbygger. | |||
Antall inngåtte anleggsbidragsavtaler | 1 | 4 | -75,0 % |
Utsendt flere avtaler, men utbygger avventer med igangsettelse. | |||
Antall inngåtte justeringsrettavtaler | 3 | 3 | 0,0 % |
Samme nivå som i fjor. | |||
Antall grunn- og rettighetserverv inngått | 14 | 32 | -56,3 % |
Flere pågående forhandlinger om rettighetserverv. |
Brutto driftsutgifter prosjekter og avtaler
Avviket skyldes endring i føringspraksis for interfakturering.
Plan | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall oppstartsmøter | 7 | 15 | -53,3 % |
Markedsstyrt. Kraftig reduksjon pga Covid-19 | |||
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn | 9 | 9 | 0,0 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner vedtatt | 10 | 8 | 25,0 % |
Markedsstyrt. | |||
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist | 100 | 100 | 0,0 % |
Frist måles i forhold til saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. |
Brutto driftsutgifter plan
Avviket skyldes økning i lønnskostnader, noe økning i konsulenttjenester og endring i føringspraksis for internhusleie.
Byggesak | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor | 1678 | 1900 | -11,7% |
Markedsstyrt parameter. | |||
Anrall forhåndskonferanser | 110 | 124 | 11,3% |
Markerdsstyrt parameter | |||
Antall byggesøknader behandlet | 1150 | 850 | 35,3% |
Markedsstyrt. Inkluderer alle byggesaker og delingssaker behandlet. | |||
Antall behandlede igangsettingssøknader | 93 | 86 | 8,1% |
Markedsstyrt parameter. | |||
Andel saker behandler innen frist (%) | 99 | 98 | 1,0% |
Markeds- og ressursavhengig | |||
Antall tilsyn gjennomført | 88 | 166 | -47,0 % |
Redusert aktivitet som følge av covid-19. | |||
Antall ulovlighetsoppfølging | 105 | 115 | -8,7% |
Redusert aktivitet som følge av covid-19 | |||
Antall klagesaker behandlet | 60 | 59 | 1,7% |
Omtrent samme nivå på klagebehandlinger i 2020 som i 2019. |
Brutto driftsutgifter byggesak
Økning i lønnskostnader som følge av 2 nye ansatte. En nyopprettet stilling og en stilling overført fra Forsand, begge fra januar 2020.
Geodata | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall nye boligtomter | 82 | 116 | -29,3 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Antall forhåndskonferanser | 53 | 54 | -1,9% |
Omtrent samme nivå i 2020 som i 2019. | |||
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov | 168 | 166 | -2,9 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov | 176 | 177 | -2,3 % |
Omtrent samme nivå i 2020 som i 2019 | |||
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) | 100 | 98,5 | 1,5 % |
Alle saker er behandlet innen lovpålagt frist hittil i år. |
Brutto driftsutgifter geodata
Økte driftsutgifter til data som følge av ny kartløsning, kr 500 000 samt endret føringspraksis for internhusleie.
Teknisk | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall ledningsbrudd offentlige nett | 4 | 14 | 3,8 % |
Total vannmengde kjøpt fra IVAR | 5525 | 4470 | 23,6 % |
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger | 54 | 52 | 3,8 % |
Antall sanitærsøknader behandlet | 225 | 200 | 12,5 % |
Antall tekniske planer behandlet | 25 | 43 | -41,9 % |
Innmeldte avvik i "meld feil", totalt | 3249 | 2513 | 29,3% |
Mendt feil - vei | 1175 | 867 | 35,5% |
Meldt feil - park og friområder | 265 | 163 | 62,6% |
Meldt feil - offentlig lekeplass | 73 | 10 | 630,0% |
Meldt feil - gravplass | 10 | 9 | 11,1% |
Meldt feil - idrett og friluftsliv | 57 | 21 | 171,4% |
Meldt feil - miljø | 56 | 49 | 14,3% |
Meldt feil - renovasjon | 1463 | 1349 | 8,5% |
Meldt feil- vann | 46 | 28 | 64,3% |
Meldt feil - avløp | 37 | 17 | 117,6% |
Meldt feil - sykkel (Ny i 2020) | 67 |
Brutto driftsutgifter teknisk
Avviket skyldes endret føringspraksis for internfakturering.
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet hittil i 2020 er lavere enn i 2019, og var høyest i mars måned med 8,0 prosent. Langtidssykefraværet (over 16 dager) utgjør 3,8 prosent mot korttidssykefravær på 1,8 prosent Samlet sykefravær er på 5,6 prosent.
Rekruttering
Det er ikke spesielle utfordringer med å få kvalifisert arbeidskraft. Ved avgang arbeides det med å prioritere oppgaver for utførelse blant de som er ansatt istedenfor å rekruttere.
Med tanke på å beholde arbeidskraft ses utfordringer med at enkelte yrkesgrupper oppnår betydelig bedre betingelser i tilsvarende roller i interkommunale virksomheter
Digitalisering
I omstillingsprosjektet er det identifisert flere muligheter for implementering av teknologi for å oppnå effektiviseringsgevinster. Isolert sett kan behovet for arbeidskraft midlertidig øke og kreve egne prosesser som håndterer implementeringen.
Innen prosjektledelse og porteføljestyring iverksettes nå felles prosjektmodell og IT-verktøy. Dette vil gi bedre oversikt over porteføljen med muligheter for oppfølging og prioritering. Dette initiativet trekkes nå videre til andre deler av kommunens administrasjon.
Status driftstiltak
Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2020-2023, med budsjettmidler i 2020.
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Byutvikling og teknisk | |||
T1 | Økt kapasitet innenfor forvaltning innenfor park, idrett og vei | 1400 | Ferdigstilt |
Ny veiingeniør, friluftsforvalter og ny parkforvalter er ansatt. | |||
T2 | PhD prosjektstilling | -325 | Ferdigstilt |
Prosjektstillingen er ferdig, og midlene er tatt ut av budsjettet. | |||
T3 | Utnulling selvkostbudsjett Forsand | -550 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet. | |||
T4 | Videreføring tidligere innsparinger | -470 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet. | |||
T5 | Gevinster ved digitalisering | -30 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet. | |||
T6 | Generell innsparing byutvikling og teknisk | -1460 | Påbegynt |
Innsparing vil håndteres i 2020 ved reduksjon i reiser og konsulentbruk, samt ikke ansette i vakante stillinger. | |||
Park og gravlund | |||
T7 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker og byrom | 500 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet til PIV og brukes til formålet. | |||
Vei og trafikksikkerhet | |||
T8 | Innsparing LED gatelys | -250 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet til PIV. | |||
T10 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein | 450 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til PIV. Bro leies. | |||
T11 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein, bruk av fond | -450 | Ferdigstilt |
Disposisjonsfond 25706150 "Bymiljø" er brukt til formålet. | |||
T12 | Parkeringsautomater, bruk av fond | -1000 | Påbegynt |
Sandnes parkering sitt fond er foreløpig ikke tatt ned i drift. | |||
Idrett og friluftsliv | |||
T13 | Driftskostnader basseng i havna | 1900 | Ikke påbegynt |
Bassenget er besluttet tatt ut fra kommunens investeringsbudsjett. | |||
T14 | Driftsinntekter basseng i havna | -800 | Ikke påbegynt |
Bassenget er besluttet tatt ut fra kommunens investeringsbudsjett.. | |||
T15 | Folkepulsen - tilskuddsordning | -275 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T16 | Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | 500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T17 | Sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | -3400 | Påbegynt |
Tiltaket er beregnet ut fra full stenging av hele hallen. Det er imidlertid besluttet at det, per nå, bare er svømmehallen som skal rehabiliteres og stenges. Innsparing er derfor bare mulig i forhold til personell knyttet til svømmehallen. Resten av hallen driftes som normalt. Nytt estimat for innsparing er kr 1,3 millioner. Redusert innsparing dekkes innen området da en har ledige midler i forhold til utsatt åpning av Austrått svømmehall. | |||
T18 | Tilskudd Sandnes håndballklubb | 350 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet til PIV. Skal betales ut til Sandnes håndballklubb. | |||
T19 | Midlertidig leie av lokaler til skole- og idrettsbruk | 750 | Ikke påbegynt |
Opprinnelig plan om bruk av Forus sportssenter som følge av rehabilitering av gamle Giske idrettshall. Denne er vedtatt utsatt, dermed ikke behov for leie av Forus sportssenter. | |||
T20 | Økte tilskudd til friluftsrådene og Rogaland Arboret | 349 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet og utbetales. | |||
T21 | Driftstilskudd til Rogaland Arboret | 250 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og utbetalt. | |||
T22 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 6300 | Påbegynt |
Internhusleie faktureres når byggene ferdigstilles. Internhusleie for Austrått svømmehall faktureres i siste halvår 2020. | |||
Bydrift - tilsyn | |||
T23 | Utvidet tilsynsvakt på nytt rådhus | 400 | Ferdigstilt |
Midlene er innarbeidet i budsjettet og brukes til formålet. | |||
Selvkost | |||
T24 | Utnulling selvkostbudsjett Forsand | 100 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. |
Sist oppdatert: 29.09.2020