Økonomi
Økonomi |
Regnskap |
Budsjett jan-aug |
Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Økonomi | 33908 | 35134 | -1226 | 48749 | 1000 |
Økonomi har et samlet mindreforbruk på kr 1,2 millioner per august. Dette skyldes hovedsakelig sykefravær og svangerskapspermisjoner samt vakanser i hjemler. Som følge av vakanser håndteres vedtatte innsparinger i 2020. Overføringen av kemnerkontoret til Skatteetaten er utsatt til 1. november som følge av koronapandemien. Kostnaden med utsatt overføring er kr 3,5 millioner. Rådmannen tilrår kr 1 millioner i tilleggsbevilgning, og resterende beløp håndteres innenfor mindreforbruket til økonomiavdelingene. Området forventer da å gå i balanse ved årets slutt.
Omstilling
Det er satt i gang et arbeid med å gjennomgå rolle, ansvar, myndighet og kjerneoppgaver for alle virksomhetene i økonomiavdelingen. Målet er blant annet å vurdere om det er oppgaver som gjøres av virksomhetene i tjenesteområdene som bør gjøres sentralt. Det er også et mål å se om oppgaver er rett plassert i de sentrale stabene og om det er ytterligere oppgaver som bør digitaliseres, effektiviseres eller som det går an å slutte å gjøre.
Innsparingskravet i økonomiavdelingen vil bli håndtert ved å fjerne to vakante hjemler som vil oppstå i regnskapsavdelingen ved naturlig avgang.
Produksjon
Økonomi | 01.01.-30.08.2020 | 01.01.-30.08.2019 | Endring i % |
Totalbeløp handlet i eHandel | 20798348 | 19675807 | 5,7 % |
Parameteren viser total omsetning i eHandel i perioden. Det er fokus på å øke bruken av eHandel. | |||
Antall avtaler i eHandel | 23 | 21 | 9,5 % |
Økningen er ønskelig. Det jobbes med å få inn flere avtaler, for å øke bruken av eHandel. | |||
Antall rammeavtaler | 190 | 219 | -13,2 % |
En nedgang på 29 fra samme periode i fjor. | |||
Antall inngående faktura | 43025 | 38200 | 12,6 % |
En økning på 4 825 inngående faktura. | |||
Av dette andel elektroniske faktura | 91 % | 87 % | 4,6 % |
Antall utgående faktura | 91634 | 81561 | 12,4 % |
En økning på 10 073 utgående faktura. | |||
Av dette andel elektroniske faktura | 95 % | 84 % | 13,1 % |
Antall inntektsmottakere registrert i A-meldingen | 97135 | 96614 | 0,5 % |
Økningen på 512 fra samme periode i 2019 skyldes flere ansatte i Sandnes kommune. | |||
Antall arbeidsgiverkontroller gjennomført | 75 | 100 | -25,0 % |
Nedgangen i antall kontroller skyldes Covid-19. Kontrollørene fikk stoppordre fra Skatteetaten. |
Brutto driftsutgifter administrasjon, funksjon 120
Nedgangen skyldes hovedsakelig pensjonsutgifter. Faktura til Sandnes pensjonskasse er ikke ført i 2020.
Medarbeider
Sykefravær
Fra mars til og med august er sykefraværet noe høyere i 2020, sammenlignet med 2019. Dette skyldes i hovedsak langtidssykefravær.
Overføring av kemnerkontoret til skatteetaten
I statsbudsjettet for 2020 ble det vedtatt at kemnerkontoret skulle overføres til Skatteetaten 1. juni 2020. Overføringen er utsatt til 1. november som følge av koronapandemien. Det knytter seg en viss bekymring til om samarbeidet og tilgjengeligheten på tall og analyser vil bli like god som i dag, når kemnerkontoret er en del av økonomiavdelingen.
Turnover og rekruttering
Tjenesteområdet har flere nye medarbeidere grunnet turnover på våren. Virksomheter i økonomiavdelingen går med ubesatte stillinger grunnet stillingskontroll, og situasjonen oppleves utfordrende i noen av enhetene.
Digitalisering
Digitaliseringen i regnskapsavdelingen videreføres. Som følge av tiltakene som er innført, ser en effektivitetsgevinster ved at arbeidet er blitt enklere og det er mindre risiko for feil. I tillegg brukes det mindre papir enn tidligere. Eksempler på områder som er digitaliserte er vederlagsberegning, eOrdre, internfakturering, matbestilling og utgående faktura og andre forsendelser.
Innbyggere mottar i dag faktura i alle tilgjengelige digitale kanaler, noe om har resultert i at andel elektroniske faktura har fått et betydelig løft. Arbeidet som er gjort så langt danner en nødvendig forstudie til videre effektivisering og robotisering. Målet er at endringene som gjøres skal øke kvaliteten på kontakten både med innbyggere og i de interne tjenestene.
Det er satt av investeringsmidler til et Business Intelligence system slik at det skal bli enklere for ledere å ha oversikt over egen økonomi, sykefravær med mer. Som følge av sykefravær, er prosjektet utsatt til 2021.
Status driftstiltak
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Økonomi | |||
Ø1 | To nye rådgiverstillinger lønn | 1300 | Ferdigstilt |
Økningen med to årsverk rådgiver er innarbeidet i budsjettet til lønn, og stillingene er blitt besatt. Avdelingen har dermed fått økt budsjettet i perioden fra 9 til 11 årsverk, i tråd med tiltaket i økonomiplan. | |||
Ø2 | To nye rådgiverstillinger lønn dekkes av fond på området | -1300 | Ferdigstilt |
To årsverk er finansiert med enheter på økonomiavdelingen sine disposisjonsfond i 2020. | |||
Ø3 | Programvareoppgraderinger regnskapsavdelingen | 400 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til regnskapsavdelingen, og midlene brukes til formålet. | |||
Ø4 | SAS innkjøpsanalyse reversering | -900 | Ferdigstilt |
Hjemmel til et årsverk er fjernet fra anskaffelser. | |||
Ø5 | SAS innkjøpsanalyse reversering av resterende innsparingskrav | 900 | Ferdigstilt |
Beløpet er brukt til å fjerne innsparingskravet til SAS innkjøpsanalyse. | |||
Ø6 | 0,5 årsverk overføres kraftkontor | -400 | Ferdigstilt |
Budsjettet ble redusert med 0,5 årsverk som var knyttet til person som jobbet med kraft i Forsand. Stilling til kraftkontor er finansiert med hjemmelsoverføring internt i økonomiavdelingen til økonomi stab. | |||
Ø7 | Overføring skatteoppkreving til Skatteetaten | -5100 | Påbegynt |
I nasjonalbudsjett for 2020 ble skatteoppkreverfunksjonen foreslått flyttet til staten fra juni 2020. Grunnet Covid-19 er dette utsatt til november 2020. Kommunen har fått økt rammetilskudd for utsettelsen. Rådmannen foreslår å øke budsjettet til kemnerkontoret i denne perioderapporten. | |||
Ø8 | Innsparing kommunesammenslåing | -800 | Ferdigstilt |
Innsparing kommunesammenslåing er innarbeidet i budsjettet. | |||
Ø9 | Gevinster ved digitalisering | -230 | Ferdigstilt |
Digitaliseringsarbeidet i regnskapsavdelingen har gitt innsparingseffekt som tas ut i form av reduksjon i årsverk. | |||
Ø10 | Generell innsparing økonomi | -530 | Påbegynt |
Økonomiavdelingen klarer å håndtere vedtatte innsparingskrav i 2020 ved å ikke leie inn vikarer ved fødselspermisjoner eller sykefravær. |
Sist oppdatert: 29.09.2020