Innledning
Rådmannen legger fram perioderapport per 31. august 2020 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og kommunestyret.
Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2020-2023 (ksak 86/19).
I perioderapporten presenteres følgende:
- Oppsummering og forslag til vedtak
- Økonomi – overordnet
- Finansrapport
- Tjenesteområdene
- Økonomi
- Omstilling
- Produksjon
- Medarbeider
- Digitaliseringsarbeid
- Driftstiltak
- Status tekstforslag
- Kommunale foretak
- Risikoanalyse for selskaper kommunen har eierskap i
Som vedlegg til perioderapporten kommer:
- Skjema 1B
- Skjema 2B
- Oversikt over pågående investeringsprosjekter
- Oversikt over pågående investeringsprosjekter eiendom
- Budsjettjustering drift
- Budsjettjustering investering
- Digitaliseringsfondet
- Budsjettoppstillinger etter ny kommunelov
- Inntekter og utgifter knyttet til Covid-19
- Potensielle eiendommer for salg
- Bevilgningsoversikt drift
- Tomter til salg - Byutvikling og teknisk
Bakgrunn
Det følger av ny kommunelov av 01. januar 2020, § 14-5, at rådmannen minst to ganger i året skal legge fram rapporter til kommunestyret som viser utviklingen i inntekter og utgifter i samsvar med det vedtatte årsbudsjettet. Dersom rådmannen finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik sammenlignet med vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.
Oppsummering og forslag til vedtak
Driftsregnskapet
Virksomhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per august på kr 20,5 millioner.
Driftsregnskap per 31.08.2020 | Regnskap jan-august | Budsjett jan-august | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Oppvekst - skolene | 789099 | 788557 | 542 | 1170388 | - |
Oppvekst - barn og unge | 715075 | 709566 | 5510 | 1032486 | 12000 |
Helse og velferd | 1217376 | 1179966 | 37410 | 1662200 | 58600 |
Byutvikling og teknisk | (9477) | 1486 | (10964) | 198920 | 1500 |
Organisasjon | 68297 | 72470 | (4173) | 125734 | (1600) |
Økonomi | 33908 | 35134 | (1226) | 48749 | 1000 |
Kultur og næring | 97298 | 101636 | (4338) | 138973 | - |
Rådmannens stabsenheter og fellesutg. | (68957) | (66743) | (2214) | 253850 | (62563) |
Sum tjenesteområdene | 2842618 | 2822070 | 20548 | 4631299 | 8937 |
Felles kostnader | (33455) | - | (33455) | (57071) | - |
Sum | 2809164 | 2822070 | (12907) | 4574228 | 8937 |
Tabell 1
Det er et mindreforbruk innen byutvikling og teknisk, organisasjon, økonomi, kultur og næring samt rådmannens staber og fellesutgifter per 31. august 2020. Oppvekst skole, oppvekst barn og unge og helse og velferd har merforbruk per august. Alle oppgitte årsprognoser er prognoser før eventuelle budsjettjusteringer fremmet i denne saken.
Oppvekst skole har per august et merforbruk på om lag kr 0,5 millioner, og forventer å gå i balanse ved årets slutt. Oppvekst barn og unge har et merforbruk på kr 5,5 millioner per august. Merforbruket skyldes kjøp av institusjonsplasser til BFE. Årsprognosen for området er et merforbruk på kr 12 millioner. Det anslås et merforbruk på kr 10 millioner for BFE, som skyldes overforbruk i kjøp av institusjonsplasser fra Bufetat. I tillegg anslås det et merforbruk i barnehagene på kr 2 millioner. Dette skyldes økning i spesialpedagogiske tiltak, samt at det antas økt fravær i barnehagene som følge av Covid-19 pandemien og dermed økt vikarbruk.
Helse og velferd har et merforbruk på kr 37,4 millioner per august, og beregnet merforbruk ved årets slutt er kr 58,6 millioner. Merforbruket skyldes hovedsakelig vedtatte innsparinger, Covid-19, luftveislegevakten på Klepp, samt store kostnader til ressurskrevende brukere, både hos samordning og på sykehjem.
Byutvikling og teknisk har et mindreforbruk på kr 11 millioner per august. Kr 6,1 millioner skyldes en regnskapsteknisk problemstilling hvor det arbeides med å finne en løsning. Resten av mindreforbruket skyldes vakante stillinger, høyere gebyrinntekter på noen av selvkostområdene, samt periodevise avvik som følge av endret føringspraksis i internfakturering. Det forventes mindreinntekter på om lag kr 4,5 millioner som følge av gratis parkering under covid-19. Det er fond på området som kan dekke tapet.
Organisasjon har per august et mindreforbruk på kr 4,2 millioner. Dette skyldes vakante stillinger, ingen vikarer ved fravær og andre innsparingstiltak. I økonomiplanen ble dokumentsenteret tilført kr 1,6 millioner til nytt dokumenthåndteringssystem. Anskaffelsen er utsatt og rådmannen foreslår å redusere rammen tilsvarende. Økonomi har et samlet mindreforbruk på kr 1,2 millioner per august. Dette skyldes sykefravær, svangerskapspermisjon og vakanser i hjemler. Overføringen av kemnerkontoret til Skatteetaten er utsatt som følge av koronapandemien. Dette gir en merkostnad på kr 3,5 millioner og rådmannen tilrår kr 1 millioner i tilleggsbevilgning.
På kommunens fellesområde er det per august et mindreforbruk på kr 2,2 millioner. Årsprognosen for området er mindreforbruk på kr 62,6 millioner, og gjelder redusert lønnsreserve, pensjon og arbeidsgiveravgift.
Helårsvirkningen av lønnsoppgjørene for 2019 ble noe høyere enn lagt til grunn i gjeldende økonomiplan 2020-2023, men redusert anslag på lønnsvekst 2020, selv om utfallet fortsatt er usikkert, gjør at rådmannen foreslår å redusere lønnsreserven for 2020 med kr 20 millioner.
Nye prognoser viser en betydelig økning i årets AFP-utgifter. Samtidig viser oppdaterte aktuarberegninger at de ordinære pensjonsutgiftene kan reduseres. Rådmannen foreslår derfor å redusere samlede pensjonsutgifter med kr 20 millioner.
Som følge av regjeringens tredje krisepakke i forbindelse med koronautbruddet skal arbeidsgiveravgiften reduseres med fire prosentenheter i mai og juni 2020. Dette utgjør om lag kr 22,6 millioner for Sandnes kommune.
Det er bevilget kr 3,750 milliarder i økt rammetilskudd til kommunene i forbindelse med Covid-19 pandemien. Sandnes sin andel av dette er kr 54,1 millioner, som i 1. perioderapport ble avsatt til å dekke årets reduserte skatteinntekter og økte utgifter i forbindelse med Covid-19 pandemien. Rådmannen disponerer nå disse til å dekke blant annet merutgifter knyttet til Covid-19.
Sandnes kommune har etter revidert nasjonalbudsjett og koronatiltak fase 3 mottatt i overkant av kr 20 millioner i økt rammetilskudd. Dette gjelder blant annet kompensasjon for reduserte skatteinntekter på grunn av vedtatte endringer i verdsettelsesrabatten for aksjer og driftsmidler og utsatt overføring av skatteoppkrevingsfunksjonen. Rådmannen justerer rammetilskuddet tilsvarende.
I 1. perioderapport ble skatteanslaget nedjustert med kr 170 millioner. Akkumulert skatteinngang per august er kr 14,5 millioner lavere enn budsjettert, og rådmannen anslår at skatteinngangen ved årets slutt kan bli ytterligere kr 22 millioner lavere enn budsjettert. Inntektsutjevningen ble redusert med kr 90 millioner i 1. perioderapport. Oppdatert prognose tilsier imidlertid at inntektsutjevningen må økes noe, og rådmannen tilrår at inntektsutjevningen økes med kr 12,5 millioner.
Lysebotn 2 er nå kommet i drift og skattegrunnlaget beregnes nå annerledes enn når kraftverket var under bygging. Dette medfører at eiendomsskatten må nedjusteres med kr 3,4 millioner.
Rente- og finansutgifter har per august merinntekter på kr 1,5 millioner, og prognosen ved årets slutt er merinntekter på totalt kr 12,7 millioner. Oppdaterte renteberegninger tilsier at renteutgiftene kan reduseres med kr 10 millioner og at renteinntektene kan økes med kr 4,1 millioner. I tillegg foreslår rådmannen å redusere utbytter med kr 1,4 millioner. Dette skyldes lavere forventet utbytte fra langsiktig portefølje som følge av tilpasning til finansreglementet og at det ikke forventes utbytte fra Odeon kino Stavanger/Sandnes.
Som følge av koronasituasjonen anslås det at det vil bli bosatt om lag 30 færre flyktninger i kommunen enn budsjettert. Rådmannen foreslår derfor at integreringstilskuddet kan reduseres med kr 5 millioner. Det er fond på området som kan dekke reduksjonen.
Rådmannen har gjennomgått inntekter og utgifter i forbindelse med Covid-19. En oversikt ligger som vedlegg til perioderapporten (vedlegg 9).Organisasjonen og medarbeidere har vært eksepsjonelt omstillingsdyktige i situasjonen, og staber og virksomheter har omprioritert ressurser til arbeidet med Covid-19. Stram økonomisk styring er imidlertid vektlagt som følge av kommunens økonomiske situasjon, og påløpte merutgifter foreslås derfor ikke dekket i sin helhet på nåværende tidspunkt. Dersom det er rom for det foreslår rådmannen at økte utgifter i forbindelse med Covid-19 dekkes innenfor egen ramme/disposisjonsfond. I første perioderapport ble det avsatt kr 54 millioner på kommune felles til inndekning av økte utgifter og reduserte inntekter i forbindelse med Covid-19. Som følge av inndekning innenfor egen ramme foreslår rådmannen at ubrukte midler på kr 40 millioner avsettes på disposisjonsfond til eventuell bruk i forbindelse med årsoppgjøret eller senere.
Det ble avsatt kr 40 millioner til dekning av avtalt lån til Sandnes Ulf samt refusjon i forbindelse med tekniske anlegg på kr 3,1 millioner. Sandnes Ulf har mottatt midler i henhold til avtale, og utbetalingene har blitt finansiert av ordinært låneopptak. Rådmannen tilrår bruk av fondsmidlene slik det var forutsatt til å redusere årets låneopptak tilsvarende.
Rådmannen har igangsatt et arbeid med å gjennomgå kommunens balanseoversikt. Foreløpig gjennomgang viser at Sandnes kommune har stående bundne fondsmidler som gjelder allerede avsluttede prosjekter. Midler på fond kan ha sitt opphav i øremerkede tilskudd helt tilbake til 2008-2009. Prinsippet er at øremerkede tilskudd i det kommunale regnskapet ikke skal gå til finansiering av andre formål. Gjennomgangen viser at prosjektene tilhørende fondsmidlene er avsluttet med tilhørende fremleggelse av sluttregnskap til tilskuddsyter samt også avsetninger som ikke krever sluttregnskap. Årsaken til at midler står på fond er at bruk av fond ikke er ført i kommunens regnskap, men at kommunens egne midler har gått til finansiering av prosjektene. I og med at påtenkt formål og prosjekter er avsluttet foreslår rådmannen å avslutte disse fondene og trekke midlene inn i regnskapet for 2020.
Budsjettjusteringer
For at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i tabellen under, samt som vedlegg 5 til saksframlegget. Rådmannen disponerer tilleggsbevilgningen i forbindelse med Covid-19 i denne perioderapporten. Kommunens generelle disposisjonsfond ble betydelig brukt i forbindelse med 1. perioderapport 2020, og rådmannen tilrår en avsetning nå for å kunne håndtere eventuelle merforbruk grunnet Covid-19 i forbindelse med årsavslutningen samt søknader om tilleggsbevilgninger som ikke er innvilget per 2. perioderapport 2020.
Område | Resultatenhet | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Oppvekst skole | Skole felles | ØP 20-23 tiltak P1 Mobbeombud: foreslås å reverseres. | -350 |
Oppvekst skole | Skole felles | Feil tall benyttet i S8 og S21 i HØP 2020-2023. Gjelder ressurser til spesialundervisning (330) og styrking i SFO (40). | 370 |
Oppvekst skole | Skole felles | Tilskudd til opplæring på leirskole var tidligere et øremerket tilskudd. I forbindelse med statsbudsjettet for 2020 ble tilskuddet innlemmet i kommunenes rammetilskudd og fordelt gjennom innbyggertilskuddet. | 935 |
Oppvekst barn og unge | BFE | Kjøp av tjenester Bufetat | 10000 |
Helse og velferd | Legevakt | Vedtak fsak 15/20: Sandnes legevakt tilføres kr 3 825 000 til dekning av ekstra bemanning. Egentlig vedtatt til 1. perioderapport, men avventet. | 3825 |
Helse og velferd | Legevakt | Luftsveislegevakten på Klepp. Estimert 2 millioner per måned. | 12000 |
Helse og velferd | Felles | Oppbygging av lager - smittevernutstyr | 15000 |
Helse og velferd | Samordning | Samordning - kjøp av tjenester | 8000 |
Helse og velferd | SYV | Ekstra personell sykehjem vest på grunn av Covid-19 | 4500 |
Helse og velferd | SYV | Midlertidig sykehjemsavdeling på Åse, på grunn av Covid-19 | 1300 |
Helse og velferd | Nav | Kr 300 i økning i den ordinære barnetrygden for barn under 6 år fra 01.09.20 | 180 |
Helse og velferd | Bolig | Kostnader til etablering/tilpasning bolig | -13000 |
Helse og velferd | Legetjenester | Det er innført en ordning med grunntilskudd og knekkpunkt-tillegg for legetjenesten. | 2000 |
Økonomi | Kemnerkontoret | Utsatt overføring av kemnerkontoret til skatteetaten fra juni til 1. november | 1000 |
Organisasjon | Dokumentsenter | Midler fra HØP 2020-2023 til lisens til program som ikke er anskaffet | -1600 |
Kommune felles | Kommune felles | Redusert lønnsreserve | -20000 |
Kommune felles | Kommune felles | Reduserte pensjonsutgifter | -20000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Lavere skatteinngang | 22000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt inntektsutjevning | 12500 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt rammetilskudd, RNB2020 og tiltakspakke 3 | -20680 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Lavere eiendomsskatt | 3400 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Redusert arbeidsgiveravgift termin 3 | -22563 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Reduserte renteutgifter | -10000 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økte renteinntekter | -4815 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Renteinntekter ansvarlige lån Lyse og tomteselskapet | 700 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Utbytter | 1435 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Disposisjonsfond Sandnes Ulf, øker overføring av drift til investering (redusert låneopptak) | -43146 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Overføring fra drift til investering | 70776 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Avsetning til generelt disposisjonsfond | 40333 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Bundne fond | -4771 |
Kommune felles | Adm. ledelse | Avslutte eldre bundne fond | 4771 |
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Rammetilskudd 3,75 milliarder. Skal dekke økte utgifter og reduserte inntekter i forbindelse med Covid-19. | -54100 |
Sum | 0 |
Tabell 2
Investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet per 31.08.2020 | Regnskap jan-august |
Årsbudsjett | Opprinnelig budsjett |
Sum investeringsutgifter | 920300 | 1787394 | 1672593 |
Finansieres slik: | |||
Kompensasjon for merverdiavgift | 107681 | 183753 | 164661 |
Tilskudd fra andre | 44555 | 106618 | 91006 |
Salg av varige driftsmidler | 1744 | 56932 | 95250 |
Mottatte avdrag på utlån av egne midler | 77281 | 183863 | 183863 |
Bruk av lån | 598865 | 1094383 | 1020757 |
Sum investeringsuinntekter | 830125 | 1625549 | 1555537 |
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | 4325 | 161845 | 117056 |
Fremført til inndeking i senere år (udekket beløp) | 0 | 0 | 0 |
Tabell 3
Per august er det brukt 55 prosent av årsbudsjettet for investeringsutgifter mens det er mottatt 53 prosent av årets budsjetterte investeringsinntekter.
På investeringsområdet ventes det at utgiftene blir kr 46 millioner lavere enn budsjettert i årsbudsjett for 2020. Dette skyldes i hovedsak forsinkelser på prosjektene og at noen av de større prosjektene har endret oppstart for byggearbeider sammenlignet med opprinnelig plan, men det er også noen prosjekter som har merforbruk sammenlignet med vedtatt budsjettramme. Tallet inkluderer også utsatte og reduserte inntekter. Det er også en økt overføring fra drift til investering knyttet til fond 25701159 og 25701162 med kr 43 millioner. Dette gir total reduksjon i låneopptaket med kr 83 millioner. Låneopptaket for 2020 er budsjettert til kr 1,09 milliarder inkludert startlån. Per august er det tatt opp kr 598 millioner i lån, inkludert startlån med kr 240 millioner. Låneopptak til finansiering av investeringer eksklusivt startlån blir etter justeringer per 31. august 2020 blir om lag kr 625 millioner.
Budsjettjusteringer
Som følge av budsjettjusteringer på investeringsområdet, reduseres låneopptaket nå med kr 111 millioner. Oversikt over alle investeringsprosjekter med prognose på framdrift, økonomi og mer utfyllende kommentarer finnes i vedlegg 3 og 4 til saksframlegget. Prosjektene i tabell 4 under er prosjekter som allerede er vedtatt, men som det gjøres budsjettendringer på. Budsjettjusteringene gjelder i hovedsak forskyvninger mellom år. Prosjektene merket med grønn er prosjekter som oppbudsjetteres med tilleggsbevilgning i perioderapporten.
Område | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Digitalisering og innovasjon | Bymodell i nytt rådhus | -981 |
Digitalisering og innovasjon | Modell nye Sandnes | -750 |
Dokumentsenteret | Et mer fleksibelt dokumenthåndteringssystem | -2750 |
Dokumentsenteret | Oppgradering Public 360 | -1000 |
Dokumentsenteret | Oppgradering Public 360 | 69 |
Eiendom | Langgata 76 - utskiftning tak, utvendig rehabilitering | -7000 |
Eiendom | Kulturhuset foaje oppgradering | -3750 |
Eiendom | Kommunale boliger rehabilitering, om lag 24 per år | -7000 |
Eiendom | Omsorgsbygg rehabilitering | -4000 |
Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, tun | -2000 |
Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, småhus | -3000 |
Eiendom | Luragata 31 | -6800 |
Eiendom | Ombygging Skeianegata 14 | -2000 |
Eiendom | EFF-boliger Olsokveien | -11000 |
Eiendom | EFF-boliger Skeianegata | -6400 |
Eiendom | Foreldreinitiativet III | 150 |
Eiendom | Nye sykehjemsplasser Rovik | -1000 |
Eiendom | Reservestrøm boas | 4600 |
Eiendom | Bofellesskap psykisk helse Sørbø Hove | -2355 |
Eiendom | Vågsgjerd aktivitetssenter | 10 |
Eiendom | Soma rusvern, nytt hovedbygg (21014) | 2000 |
Eiendom | Åsveien planlegging påbygg/ombygging | -500 |
Eiendom | Ombygging boligrigg på Soma | -2000 |
Eiendom | Skaret avlastningssenter | 200 |
Eiendom | Rehabilitering skoler, budsjett | -3000 |
Eiendom | Kleivane skole og idrettshall | 38000 |
Eiendom | Utvidelse og oppgradering Skeiene ungdomsskole, U21-skole | 12000 |
Eiendom | Altona skole og ressurssenter nye lokaler | 700 |
Eiendom | Ombygging/utvidelse Sviland skule | 6000 |
Eiendom | Figgjo skole | 125 |
Eiendom | Gamle Figgjo skole oppgradering | 1000 |
Eiendom | Maudland skole varmtvann | 73 |
Eiendom | Barnehager rehabilitering | -3000 |
Eiendom | Langgata 72 helsestasjon | -8000 |
Eiendom | Miljøtiltak kommunale bygg | -2500 |
Eiendom | ITV-anlegg kameraovervåking | -500 |
Eiendom | Innemiljø øvrige kommunale bygg, oppgradering | -3000 |
Eiendom | Adgangskontroll anlegg, utfasing eldre låsesystem, overgang til skallsikring | -1500 |
Eiendom | Radontiltak bygg med for høye Bq verdier | -3229 |
Eiendom | Regulering | -8000 |
Eiendom | Digital. og org. brann og FDV-dokumentasjon formålsbygg | -1500 |
Eiendom | Sentrum parkeringsanlegg A8 | 2000 |
Eiendom | Giskehallen, rehabilitering svømmehallen | 12230 |
Eiendom | Inventar innleid bygg SLS/FBU/Flyktningenheten | 1000 |
Eiendom | Rehabilitering Giskehallen II (60003) | 15 |
Eiendom | Rehabilitering Riskahallen (60005) | 9 |
Eiendom | Nytt produksjonskjøkken Vatne | 4 |
Eiendom | Salg av eiendommer i Haakon 7's gate | 10500 |
Eiendom | Korreksjon av fond 25701159 og 25701162 | 0 |
Helse og velferd | SYØ - Forsandheimen - oppgradering (FOP) | 27 |
IT | Nettverk - kommune felles | -3000 |
IT | INVESTERINGER IKT | -1000 |
IT | Utskiftning av digitale enheter i Sandnesskolen | -946 |
IT | IT - Skype for business | -280 |
IT | Nettverksutstyr i nytt rådhus | -121 |
IT | Digital satsing - 1 til 1 digital enhet for alle elever | 946 |
Kommune felles | Offentlige arealer (alle formål) | -20000 |
Kommune felles | Opparbeidelse ekstern infrastruktur Skeiane/rådhuset, rekkefølgekrav | -14745 |
Kommune felles | SENTRUMSTILTAK GENERELT | -7500 |
Kommune felles | Ruten - teknisk plan og offentlig byrom | 17000 |
Skole | Sørbø skole - utvidelse | 5 |
Skole | Utleiebolig (UT2) | 25 |
Skole | Forsand skole - samlet plan (SS7) | 500 |
Teknisk | Demning Frøylandsvatnet | -2400 |
Teknisk | BYUTVIKLINGSPROSJEKTER | -2000 |
Teknisk | Hoveveien | -1600 |
Teknisk | Tiltak på grunn av økt vannføring i Frøylandsbekken | -959 |
Teknisk | Prosjektstyringsvekttøy | -525 |
Teknisk | Eidsvollsgata - utbedring Jadarveien - Tronesveien | -395 |
Teknisk | Ladestasjon elbil (LEB) | -19 |
Teknisk | Rundkjøring Jærveien/Torger Carlsensgate | 10 |
Teknisk | Pumptrack i Gamlaverketparken og Sandvedparken | 11 |
Teknisk | Innovasjonsløsninger | 30 |
Teknisk | Etablering av hjertesoner | 30 |
Teknisk | Trafikksikkerhetstiltak | 37 |
Teknisk | Ladepunkter EL-sykkel | 38 |
Teknisk | Øyren sentrumsutvikling (ØSU) | 39 |
Teknisk | Vatneleiren | 45 |
Teknisk | Fortau Figgenveien | 223 |
Teknisk | Trafikksikkerhetstiltak Stangeland skole - Solaveien | 340 |
Teknisk | Intensivbelysning Solaveien | 356 |
Teknisk | Avtale om kostnadsdeling infrastruktur i forb. med Østerhus Arena | 3589 |
Teknisk/Kommune felles | Oppfølgingstiltak KDP sentrum (GASS) | -2500 |
VAR | Avløp Lurabekken/Sone 9 | -2300 |
VAR | Omlegging vannledning Foss Eikeland | -1500 |
VAR | Hovebakken - Sanering og omlegging VA | -1332 |
VAR | Omlegging av ledninger i Gjesdalsveien, Havnegata og Laksen | -500 |
VAR | VA-ledninger Ims-Bersagel | 50 |
VAR | Sanering VA og legging av fjernvarme Parkveien Nord | 430 |
VAR | Generelle tiltak i samsvar med hovedplan vann | 1500 |
Økonomi | BI verktøy | -100 |
Sum | -46321 |
Tabell 4
Nye prosjekter som det foreslås tilleggsbevilgninger for å gjennomføre:
Område | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Teknisk | Raset i Sandvedparken er midlertidig sikret. Denne sikringen er ikke god nok. Det arbeides med løsninger sammen med grunneiere for å sikre at liv og helse kan opprettholdes og parken kan gjenoppbygges i området. Løsning fremmes i egen sak K2. | 2970 |
Teknisk | Kommunestyret i Forsand har i 2019 bestemt at det skal kjøpes areal avsatt som framtidig kirkegård ved siden av eksisterende kirkegård. Det dreier seg om 3379 m2. Prisen er avtalt til kr 400.000 inkludert omkostninger. Dette skulle finansieres over kraftfondet, men siden dette er tomt søkes det innarbeidet her. | 400 |
Teknisk | Grunnet utrasing av fundament ble akuttiltak iverksatt for å berge kaien. Sum avsatt 1.perioderapport var kr 1,15 millioner, dog det ble raskt avdekket behov for langt større utbedringer. Sluttsum kr 3 millioner er finansiert fra fond 25706105. | 1850 |
Teknisk | Over lang tid har det vært utvasking i forkant av kaien, grunnet ferje- og hurtigbåtdrift. Ved å erosjonssikre kaien nå, vil man spare store beløp i framtiden dersom fortsatt utvasking skader kaifundamentering. | 1000 |
Eiendom | Vedrørende vår leiekontrakt med Helse Vest er Sandnes kommune pålagt å utbedre tekniske installasjoner når de ikke er regningssvarende å drifte lenger. I denne omgang gjelder det utskifting av heis. Estimat er kr 1 million. Kontrakten er tydelig på at dette er SK sitt ansvar å utbedre i tråd med gjeldende leieavtale. Derfor må det innarbeides kr 1 million til utskifting av heis på Varatun. |
1000 |
Sum | 7220 |
Budsjettjusteringer for alle tabellene for investering, samlet, finnes i vedlegg 6 til saksframlegget.
Budsjettoppstilling etter ny kommunelov
I samsvar med ny kommunelov og ny Forskrift om økonomiplan, årsbudsjett mv. skulle budsjett for 2020 vært vedtatt etter nye bestemmelser om budsjettoppstillinger. Selv om loven ikke trådtei kraft før 1. januar 2020 er det i forskriftens § 11-2 bestemt følgende: «Økonomiplanen for perioden 2020 til 2023 og årsbudsjettet for 2020 skal utarbeides og vedtas innen utgangen av 2019 i samsvar med reglene i denne forskriften.» Sandnes kommune omtaler de nye oversiktene og kravene til disse, i vedtatte handlings- og økonomiplan 2020-2023, men hadde ikke til budsjettbehandlingen utarbeidet budsjettoversikter som viser de nye budsjettoppstillingene.
Fra fylkesmannen i Rogaland har Sandnes kommune fått pålegg om at kommunestyret må gjøre nytt vedtak med de nye oversiktene. Oversiktene ligger vedlegg 8 til denne perioderapporten.
Sandnes 2025 - omstilling
Som følge av den økonomiske situasjonen er Sandnes kommune i en krevende situasjon. Innsparinger er vedtatt i handlings- og økonomiplanen 2020-2023, og det er lagt frem en orienteringssak om sviktende inntekter, ksak 17/20 “Grove anslag på inndekningsbehov som følge av Korona og oljenedtur”. Rådmannen har opprettet eget prosjekt for omstilling og innsparing, Sandnes 2025, og alle tjenesteområder jobber med vedtatte innsparingskrav samt fremtidig omstillingsbehov.
Sandnes kommune har om lag kr 300 millioner i mindre inntekter sammenlignet med gjennomsnittet for ASSS-kommunene. Sammenligning av ASSS-tall med andre storkommuner viser at Sandnes kommune driver tjenestene effektivt. Grunnet varig inntektsreduksjon er det behov for omstilling i størrelsesorden kr 250-300 millioner.
Arbeidet med omstilling er beskrevet i egne delkapittel under de enkelte tjenesteområdene. De fleste innsparinger inneværende år tas i løpende drift enten ved at innsparingen fordeles jevnt utover budsjettet, ved å redusere kurs og reise og å unnlate å ta inn vikarer samt ansettelser i ledige stillinger.
Det er opprettet flere arbeidsgrupper som jobber med ulike prosjekter for omstilling. Størrelsen på innsparingene vil medføre reduksjoner i tjenestetilbudet. Det jobbes både med forslag til nedskjæringer, samt organisatoriske og strukturelle grep. Lov og avtaleverk samt interne retningslinjer følges. Tillitsvalgte og verneombud tas med på alle prosesser.
Rådmannen vil komme tilbake til omstilling og tiltak i sitt forslag til handlings og økonomiplan 2021-2024.
Forslag til vedtak
- Budsjettjusteringer vedtas i tråd med rådmannens forslag til justeringer i kapittel Innledning og oppsummering og vedlegg 5 og 6.
- Kommunestyret godkjenner budsjettoppstillinger i vedlegg 8 for handlings- og økonomiplan 2020-2023 i henhold til ny kommunelov.
- Rammen for låneopptak 2020 reduseres med kr 111 055 000. Låneopptak for 2020 til finansiering av investeringer utgjør etter dette kr 625 116 000.
- Kommunestyret vedtar at kommunens ordning med seniortilskudd avvikles med virkning fra og med 01.11.2020, inngåtte avtaler løper ut avtaleperioden.
- Perioderapport per 31.08.2020 tas for øvrig til orientering.
Bodil Sivertsen
rådmann
Torunn Nilsen
økonomidirektør
Sist oppdatert: 29.09.2020