Økonomi
Helse og velferd | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Enhet for funksjonshemmede | 259013 | 257749 | 1264 | 388280 | 0 |
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 157723 | 158315 | -592 | 236295 | 0 |
H&V felles og samordningstjenester | 113417 | 92727 | 20690 | 31088 | 35000 |
Helse og rehabiliteringstjenester | 202108 | 201348 | 760 | 308924 | 23600 |
Sosiale tjenester | 175115 | 173060 | 2055 | 257620 | -13000 |
Sykehjemstjenester | 310000 | 296767 | 13233 | 439993 | 13000 |
Sum helse og velferd | 1217376 | 1179966 | 37410 | 1662200 | 58600 |
Enhet for funksjonshemmede har et merforbruk på kr 1,3 millioner til og med august. Enheten har midler på eget disposisjonsfond, og styrer mot balanse ved årets slutt, etter eventuell bruk av eget disposisjonsfond. I tillegg vurderer enheten sin modell for ressursfordeling som et ledd i effektivisering av egen drift.
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering har et mindreforbruk på kr 0,6 millioner per august. Enheten forventer å gå i balanse ved årets slutt.
Helse og velferd felles og samordningstjenester har etter august et samlet merforbruk på kr 20,7 millioner, hvor begge enhetene har merforbruk. Enhetene vil overstige sine vedtatte budsjettrammer for 2020, og ingen av disse virksomheten har egne disposisjonsfond.
Helse og velferd felles sitt merforbruk på kr 14,1 millioner skyldes både innkjøp av smittevernutstyr på kr 8 millioner og nye vedtatte innsparinger fra økonomiplan 2020-23. Samordningstjenesten sitt merforbruk på kr 6,6 millioner skyldes kjøp av tjenester fra private til nye ressurskrevende brukere. Enheten har fått økt sine utgifter til kjøp av tjenester betydelig siden 2018, en økning for perioden januar til august på kr 6,3 millioner fra 2018 til 2019 og kr 8,2 millioner fra 2019 til 2020. Prognosene tilsier at utgiftene vil vedvare. Rådmannen foreslår tilleggsbevilgning i perioderapporten til kjøp av smittevernutstyr og Samordningstjenesten.
Helse og rehabiliteringstjenester har per august et merforbruk på kr 0,7 millioner. Grunnet Covid-19 er det opprettet luftveislegevakt på Klepp. Sandnes kommune sin andel av luftveislegevakten er estimert til en kostnad på kr 2 millioner i måneden og vil gi et betydelig merforbruk for legevakten i 2020. Rådmannen foreslår å bevilge kr 12 millioner til legevakten i denne perioderapporten. I tillegg har legevakten styrket bemanningen med 4,5 årsverk i henhold til vedtak i fsak 15/20. Rådmannen vil øke budsjettet med kr 3,8 millioner i tråd med vedtak i saken.
Det er innført en ordning med grunntilskudd og knekkpunkt-tillegg for legetjenesten. Kostnaden for kommunen vil være kr 0,4 millioner i måneden og vil gi et merforbruk for virksomheten. Rådmannen foreslår å bevilge kr 2 mill. til dekning av merkostnader. Et eventuelt resterende merforbruk vil vurderes i forbindelse med sak om årsoppgjør.
Sosiale tjenester har et merforbruk på kr 2,1 millioner per august. Det er i hovedsak Nav som har et merforbruk på jobbsjansen og kvalifiseringsstønad. Noe av kostnadene motregnes mot flyktningenheten og virksomheten forventer å gå i balanse ved årets slutt. I handlings- og økonomiplan 2020-2023, tiltak H25 og H26, ble boligtjenesten tilført kr 13 millioner til tilskudd til etablering og tilpasning. I 2020 har disse utgiftene blitt dekket av fondsmidler. Som følge av dette og redusert aktivitet grunnet Covid-19 foreslår rådmannen å redusere rammen med kr. 13 millioner inneværende år.
Sykehjemstjenester har et merforbruk på kr 13,2 millioner etter august. Merforbrukene er på sykehjemsdriften. Sandnes matservice har et mindreforbruk på kr 0,3 millioner, mens sykehjem øst og sykehjem vest har et merforbruk på henholdsvis kr 0,9 millioner og kr 12,6 millioner. Sykehjem vest melder om store utfordringer med ressurskrevende brukere på flere avdelinger, og utgiftene vil overstige deres vedtatte budsjettramme. Sykehjem vest har også hatt utgifter til å opprette en midlertidig Covid-19 sykehjemsavdeling. I tillegg har sykehjemmene store merutgifter knyttet til innleie av vikarer knyttet til fravær grunnet Covid-19. Rådmannen tilrår tilleggsbevilgning i denne perioderapporten for utgifter hos sykehjem vest knyttet til Covid-19.
Omstilling
Kommunen står overfor betydelig økonomiske utfordringer og alle tjenester må omstille for å innfri kravene om kostnadsreduksjon. Helse og velferd har over år gjennomført betydelige omstillinger og kostnadskutt. Vedtatte kostnadskutt fra 2020 er beskrevet i egen sak til kommunestyret i februar 2020, samt i 1. perioderapport 2020. Helse og velferd har ytterligere kr 15 millioner i vedtatte, uløste innsparingskrav. For å nå målsettingene er det nedsatt flere arbeidsgrupper for å se på ulike deler av driften. Det er svært utfordrende å finne områder der en kan redusere driften, uten at lovpålagte tjenester blir rammet. Omstillingene medfører redusert tilbud, kapasitet og kvalitet på flere områder. Helse og velferd søker likevel å gjennomføre reduksjonene på en slik måte at det i minst mulig grad rammer innbyggere med hjelpebehov. Ansatte som berøres av omstillingene omfattes av kommunens omstillingsprosedyrer og avtaler.
Enhet for funksjonshemmede (EFF) har revidert sin modell for ressursfordeling for å se hvor en kan redusere i bemanning i boligene. Dette kan fra 2021 gi en innsparing på kr 6 millioner, tilsvarende 9 årsverk. Utfordringen er at refusjonskrav for ressurskrevende brukere kan bli redusert. Ansatte vil i stor grad få oppfylt sine ønsker om nytt arbeidssted gjennom omstillingsarbeidet. Konsekvensene for brukerne vil være noe redusert kvalitet gjennom mindre individuelle tilrettelegging av for eksempel deltakelse i fritidssysler og mindre rom for individuell handling og matlaging. Innsparingen vil realiseres i boligene, og intensjonen er å skjerme dagaktivitetstilbudene.
Det er nedsatt arbeidsgruppe for å se på Frisklivssentralens oppgaver og tiltak med mål om å minst halvere ressursene fra kr 2,8 millioner til kr 1,4 millioner. I dette ligger det å prioritere innen forebyggende innsatser og organisere tilbudene tettere inn mot Fysio-ergoterapitjenestene. Konsekvensene for innbyggerne vil være et svært redusert tilbud på forebygging innen ernæring, fysisk aktivitet, tobakk, søvnvansker med videre. En del av disse tilbudene kan brukerne kjøpe av private aktører.
Kommunen kjøper i noen tilfeller heldøgnstjenester til personer med ressurskrevende behov. Det er igangsatt arbeid for å kunne tilbakeføre disse til kommunale tilbud med lavere kostnadsramme. Tilbakeføring er en lang prosess med forhåndsvarsel, nye vedtak om omgjøring av tjenestetilbud og eventuell klagebehandling. Så langt har en funnet løsninger som kan gi om lag kr 5,4 millioner i innsparing per år. Flere av brukerne som per i dag bor i private løsninger har adferdsutfordringer og tilbakeføring til kommunen betinger at det er en tilrettelagt bolig med kompetent personale tilgjengelig. Kommunen har i flere år hatt avsatt penger til en slik bolig, men den er ennå ikke realisert. Fortgang i bygging av denne boligen vil lette tilbakeføringen og gi en større innsparing.
Helse og velferd har over tid jobbet målrettet for å organisere tjenestene i store robuste enheter og avdelinger. Tjenesteområdet har det største lederspennet i kommunen. Det jobbes likevel med å se på organisatoriske endringer som kan gi et godt faglig utkomme, samtidig som det gir noe innsparing av lederressurser. Det er ønskelig å oppnå en innsparing på lederressurser tilsvarende om lag kr 3 millioner.
Virksomhetene i helse og velferd driftes nøkternt. Den stramme økonomistyringen fortsetter.
Produksjon
Enhet for funksjonshemmede |
01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall plasser botiltak | 172 | 172 | 0,0 % |
Ingen nye plasser er tatt i bruk i 2019, eller hittil i 2020. Forrige nybygg var 10 plasser i Sørbøveien med oppstart 15. august 2017. | |||
Venteliste botiltak | 26 | 33 | -21,2 % |
Inkludert brukere som ønsker foreldreinitiativ 3, samt 1 bruker som er under 18 år. | |||
Boligavlastning antall døgn | 4080 | 3736 | 9,2 % |
En økning på 344 døgn fra samme periode i 2019. | |||
Boligavlastning antall brukere | 141 | 137 | 2,9 % |
En økning på 4 brukere fra samme periode i 2019. | |||
Antall med dagtilbud | 101 | 93 | 8,6 % |
Økning på 8 i antall med dagtilbud er en ønsket utvikling, og det satses på dagtilbud til brukerne i EFF. |
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall brukere som mottar hverdagsrehabilitering | 148 | 181 | -18,2 % |
Hverdagsrehabilitering er et stort satsingsområde for kommunen. Antall brukere som får hverdagsrehabilitering varierer mye fra måned til måned. Det er nedgang i nye brukere som skyldes Covid-19. | |||
Antall tildelte timer hjemmesykepleie | 106337 | 114732 | -7,3 % |
SIO (statlig finansiering av omsorgstjenester) rapport er brukt, og den oppgir tall for hele perioden. Nedgangen i tildelte timer skyldes Covid-19. |
Helse og velferd felles og samordningstjenester | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall døgn utskrivningsklare pasienter | 164 | 891 | -81,6 % |
Tall til og med juli begge år. Faktura fra august er foreløpig ikke mottatt. Kostnad per døgn i 2020 er kr 5 036, og beløpet for 164 døgn blir kr 826 000. Kostnad per døgn i 2019 var kr 4 885, og beløp var da kr 4,4 millioner. | |||
Sum kostnad kjøp fra private (BPA, barnebolig og avlastning) | 47515 | 39488 | 20,3 % |
Økning fra 2019 på kr 8,0 millioner, på tross av økt fokus på å gi tjenester i kommunal regi. Økningen skyldes nye brukere med behov for ressurskrevende tjenester. Økningen for samme periode fra 2018 til 2019 var kr 6,3 millioner. | |||
BPA antall tildelte timer | 55868 | 46519 | 20,1 % |
Økning på 9 349 tildelte timer fra samme periode i 2020. | |||
BPA antall brukere | 35 | 30 | 16,7 % |
Økning på 5 brukere. | |||
Private avlastere tildelte timer | 47748 | 41753 | 14,4 % |
Økning på 5 995 tildelte timer fra samme periode i 2020. | |||
Private avlastere antall brukere | 185 | 175 | 5,7 % |
Økning på 10 brukere. | |||
Venteliste avlastning | 1 | 11 | -90,9 % |
Det er aktivitetsbasert avlastning som har 1 på venteliste. | |||
Venteliste psykisk helseteam barn og unge | 0 | 2 | -100,0 % |
Ventelisten er redusert fra 2 brukere per 31. august 2019 til 0 brukere per 31. august 2020. | |||
Antall søknader behandlet tildelingskontor - helseteam | 2651 | 2492 | 6,4 % |
Økning på 159 behandlede søknader (inkludert forlengelser) for januar til august fra 2019 til 2020. | |||
Antall søknader behandlet tildelingskontor - sosialteam | 623 | 427 | 45,9 % |
Samordningstjenesten merker økningen i søknader, og opplever arbeidsmengden som stor. |
Brutto driftsutgifter pleie og omsorg (funksjon 234, 253, 254 og 261)
Økningen på 6 prosent brutto driftsutgifter og 4 prosent per innbygger skyldes generell lønns- og prisvekst. Samt vekst i tjenestebehov, spesielt kjøp av tjenester hos samordning.
Helse- og rehabiliteringstjenester | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Frisklivssentral - Antall nye deltakere som har tatt kontakt | 175 | 192 | -8,9 % |
Fått informasjon fra fastlege % | 0,33 | 0,1 | 10,0 % |
Antall som har deltatt på kurs i perioden | 94 | 84 | 11,9 % |
Antall som har deltatt på frisklivstrening i perioden | 72 | 66 | 9,1 % |
Henvendelser/konsultasjoner legevakt | 61789 | 65982 | -6,4 % |
Responstiden følger ikke lovkravet (80 % skal besvares innen 2 min). Dette skyldes enorme mengder spørsmål om corona og testing. Antall henvendelser er mye høyere enn 61 789, men det er ikke kapasitet til å notere på alle henvendelser. |
|||
Responstid telefonhenvendelser legevakt. Prosent besvart innen 2 min frist | 0,7 | 0,9 | -18,1 % |
Belegg på Jæren øyeblikkelig hjelp | 0,6 | 0,7 | -6,5 % |
Belegg på Jæren Ø hjelp gikk ned da corona satte inn. Det samme skjedde på sykehuset. | |||
Belegg kun for Sandnes | 0,55 | 0,58 | -3,0 % |
Antall behandlet fysio-/ergoterapi etter kategori | 2158 | 1613 | 33,8 % |
Inkluderer fysioterapibehandling på helsestasjon. Antall behandlinger uten helsestasjon er 1757, som gir en økning på 9 prosent. | |||
Antall behandlet ergoterapi, barn | 142 | 128 | 10,9 % |
Antall behandlet ergoterapi, voksne | 677 | 546 | 24,0 % |
Antall behandlet fysioterapi, barn | 697 | 349 | 99,7 % |
Antall behandlet fysioterapi, voksne | 642 | 590 | 8,8 % |
Antall på venteliste for fysio-/ergoterapi (kommunale) | 158 | 175 | -9,7 % |
Under presenteres tall for ventelister for prioritet 3 og 4. Prioritet 1 og 2 får normalt behandling innen fristen. | |||
Antall barn på venteliste for fysio/ergoterapi | 15 | 70 | -78,6 % |
Antall voksne på venteliste for fysio-/ergoterapi | 143 | 105 | 36,2 % |
Brudd på frist ventetid fysio-/ergoterapi barn prioritet 3 og 4 | 58 | 35 | 65,7 % |
Brudd på frist ventetid fysio-/ergoergoterapi voksne prioritet 3 og 4 | 290 | 19 | 1426,3 % |
Brutto driftsutgifter kommunehelse (f 232 (forebygging, helsestasjons- og skolehelsetjeneste), 233 (annet forebyggende helsearbeid), 241 (diagnose, behandling, re-/habilitering))
Økte utgifter skyldes hovedsakelig endring av føringspraksis i mestringsenheten. Tallene fra 2019 inkluderer heller ikke Forsand. Det er innført en ordning med grunntilskudd og knekkpunkt-tillegg for legetjenesten som gir en økning. Det er også økte lønnsutgifter på legevakten som følge av luftveislegevakten på Klepp.
Sosiale tjenester | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Arbeidsledighet (antall helt ledige ved utgangen av august) | 2132 | 1172 | 81,9 % |
5,0 prosent ledighet per august. Den høye ledigheten skyldes i hovedsak Covid-19. | |||
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp per tertial | 1687 | 1697 | -0,6 % |
Totalt 10 færre mottakere sammenlignet med 2019. | |||
Andel av befolkningen som har mottatt økonomisk sosialhjelp | 3,3 % | 3,4 % | -0,1 % |
Antall langtidsmottakere med økonomisk sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold | 426 | 439 | -3,0 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp med forsørgelsesplikt for barn under 18 år i husholdningen | 526 | 491 | 7,1 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp under 25 år per tertial | 339 | 341 | -0,6 % |
Antall mottakere under 25 år er redusert med 2 personer sammenlignet med 2019. Det er tett oppfølging av denne gruppen. | |||
Andel av befolkningen mellom 18 og 24 år som har mottatt økonomisk sosialhjelp | 5,0 % | 5,1 % | -0,1 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp per tertial under 25 år med sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold | 170 | 150 | 13,3 % |
Antall nye brukere av kommunale tjenester i NAV | 403 | 434 | -7,1 % |
Nedgang på 35. | |||
Midlertidig overnatting kostnad/antall | 7174 | 4817 | 48,9 % |
Økte kostander har sin årsak i flere som har behov for midlertidig overnatting, samt at det er flere familier som har bodd midlertidig sammenlignet med samme periode i fjor. | |||
Midlertidig overnatting antall | 127 | 97 | 30,9 % |
Det prioriteres i sammen med boligkontoret denne gruppen for kommunal bolig. | |||
Deltakere i kvalifiseringsprogrammet | 142 | 111 | 27,9 % |
Antall deltakere har økt med 31 sammenlignet med samme periode i fjor, flere får mulighet for jobb gjennom deltakeles i programmet. | |||
Antall som har deltatt i KVP som har gått videre til jobb/skole/tiltak | 13 | 19 | -31,6 % |
Antall vedtak – mnd tall – sammenlignet med i fjor | 7318 | 7088 | 3,2 % |
Tildelte kommunale boliger | 79 | 80 | -1,3 % |
Antall på venteliste for kommunal bolig | 77 | 61 | 26,2 % |
Antall på venteliste økt med 16 personer sammenlignet med i fjor. | |||
Bosatte flyktninger | 10 | 25 | -60,0 % |
Antallet bosatte flyktninger er lavere enn samme periode i fjor. Dette skyldes koronasituasjonen og stans i innreise. | |||
Deltakere introduksjonsprogram | 182 | 285 | -36,1 % |
Antall deltakere i Aktiv Kompetansebygging i Sandnes (AKS) | 36 | 45 | -20,0 % |
Brutto driftsutgifter sosiale tjenester (funksjon 242, 243, 273, 276 og 281)
Økningen skyldes økte utgifter til bidrag livsopphold og bidrag boutgifter på økonomisk sosialhjelp på Nav. Økningen skyldes også endret føringspraksis på internhusleie, etter at eiendom har gått fra å være et kommunalt foretak til å bli en del av kommunen. En reduksjon i mestringsenheten skyldes endring av føringspraksis innenfor virksomheten.
Sykehjemstjenester | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Tildelte heldøgnsplasser langtid | 96 | 84 | 14,3 % |
Økning på 12 tildelte plasser. | |||
Tildelte heldøgnsplasser korttid (antall brukere) | 449 | 422 | 6,4 % |
Det er tildelt 476 vedtak om forlengelser. | |||
Ventelister heldøgnsplass | 22 | 29 | -24,1 % |
Av disse 22 i 2020 er 8 ivaretatt med korttidsopphold i påvente av langtidsopphold. I 2019 var 12 ivaretatt med korttidsopphold. | |||
Antall leverte måltider fra Sandnes matservice | 452248 | 567522 | -20,3 % |
Reduksjon skyldes stengte eldresenter/dagsenter/kantiner i perioden. | |||
Catering-bestillinger (i kr) levert fra Sandnes matservice | 1243 | 1455 | -14,6 % |
Reduksjonen skyldes mindre møteaktivitet, blant annet hos kompetansesenteret, grunnet Covid-19. |
Brutto driftsutgifter per institusjonsplass, og hjemmetjenester per innbygger
Det er rapportert inn 508 institusjonsplasser i KOSTRA for 2019. Kostnadsnedgangen på 2 prosent skyldes at det er tatt i bruk nye sykehjemsplasser blant annet på Lura 4, som gir et høyere tall i nevner (481 plasser var tallet i KOSTRA for 2018). Det er rapportert inn 508 institusjonsplasser i KOSTRA for 2019. Kostnadsnedgangen på 2 prosent skyldes at det er tatt i bruk nye sykehjemsplasser blant annet på Lura 4, som gir et høyere tall i nevner (481 plasser var tallet i KOSTRA for 2018).
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet er 9,1 prosent hittil i 2020, en økning fra 8,2 prosent i fjor. Økningen er lavere enn forventet med tanke på Covid-19 pandemien.
Rekruttering
Helse og velferd skal være en attraktiv arbeidsplass som legger til rette for faglig utvikling og kompetanseutvikling. Det er en stor utfordring å sikre tilstrekkelig godt kvalifisert arbeidskraft i helse- og omsorgstjenestene. Tjenestene opplever at de faglige oppgavene har økt i omfang og kompleksitet. Mangelen på høyskoleutdannet personell merkes nå ved at det er få kvalifiserte søkere til sykepleier- og vernepleierstillinger. Det er utfordrende å rekruttere nok sykepleiere, særlig til sykehjem. Kommunen skal ha rett kompetanse på rett sted og arbeide for en heltidskultur, særlig rettet mot døgntjenestene.
For å ha god kompetanse satses det på intern opplæring, kurs og kvalifisering av ufaglærte. Flere ansatte tar akademiske grader innen sitt fagfelt og flere virksomheter deltar i ulike forskningsprosjekter.
Det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal arbeide med heltidskultur. Heltidskultur er avgjørende for å møte fremtidens kompetansebehov. Utvikling av en heltidskultur er mer enn turnusordninger, det handler også om holdninger og forankring, og er en langsiktig og kontinuerlig prosess. Det handler om politisk vilje, ledelse og engasjerte tillitsvalgte og medarbeidere som arbeider mot et felles mål. Arbeidsgruppen vil derfor tilnærme seg arbeidet med heltid utfra tre ulike perspektiv: medarbeider, arbeidsgiver og brukere av tjenestene.
Status driftstiltak
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Enhet for funksjonshemmede | |||
H1 | Avlønning private avlastere | 2700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til EFF - Privat avlastning, og både døgn- og time baserte avlasterne har fått økt lønn i tråd med tiltaket i økonomiplan. | |||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | |||
H5 | Hjemmetjenesten, befolkningsvekst | 2500 | Ferdigstilt |
Beløpet ble innarbeidet i budsjettet til EHR, men ikke brukt til formålet. Budsjettøkningen til hjemmetjenester for befolkningsvekst ble saldert mot innsparinger i ksak 1/20. | |||
H6 | Dagaktivitetstilbud demens | 4000 | Ferdigstilt |
Beløpet ble innarbeidet i budsjettet til EHR, men ikke brukt til formålet. Budsjettøkningen til dagaktivitetstilbud for demente ble saldert mot innsparinger i ksak 1/20. | |||
Helse og velferd felles og samordningstjenester | |||
H7 | 2 stillinger HELT MED | 150 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Sandnes matservice, og de ansatte er på plass på rådhuset. | |||
H8 | Kjøp av tjenester ressurskrevende bruker | 2700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til samordning, og brukes til å betale for kjøp av tjenesten fra privat aktør. Samordning har allikevel stort merforbruk på denne budsjettposten, som skyldes stor vekst i antall brukere. | |||
H9 | Økt innslagspunkt refusjon ressurskrevende | 4900 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, hvor refusjonskravet budsjetteres. | |||
H10 | Redusert refusjon ressurskrevende | 10000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, hvor refusjonskravet budsjetteres. | |||
H11 | Videre opptrappingsplan rus | 1950 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Midlene skal nyttes til å dekke varslet bortfall av statlige tilskuddsmidler for kommunalt rusarbeid. | |||
H12 | Kommunale boliger, indeksregulering | -350 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettene for 2020. Betalingssats for husleie til beboere i kommunale boliger er økt fra 1. august 2020 fra kr 6 130 til kr 6 210. | |||
H13 | Videreføring av tidligere innsparinger | -5000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet, og innsparingsforslag ble vedtatt i ksak 1/20. | |||
H14 | Gevinster ved digitalisering | -2000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet, og innsparingsforslag ble vedtatt i ksak 1/20. | |||
H15 | Generell innsparing helse og velferd | -15240 | Påbegynt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Flere arbeidsgrupper vurderer mulige innsparingstiltak på området. Noen av tiltakene ble vedtatt i 1. perioderapport. | |||
P2 | Frivillighet | 2000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, og de fleste organisasjonene fikk midlene utbetalt i medio april. | |||
Helse- og rehabiliteringstjenester | |||
H16 | 8,6 årsverk Langgata samlokaliserte boliger | 3850 | Ferdigstilt |
Oppstart var i januar med de første ansatte på plass. Tiltaket har vært i full drift fra 1. mars, og driften går bra. Oppussing er nå nesten ferdigstilt, og ledige leiligheter er tildelt. | |||
H18 | Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst | 1550 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til legetjenester, og utbetales til fastleger. | |||
H19 | Kjøp fastlegepraksis, goodwill | 1000 | Påbegynt |
Kommunen har overtatt en fastlegepraksis. I tillegg er det omdisponert noe av beløpet til etableringstilskudd. På denne måten har kommunen kunne beholde flere fastleger. | |||
H20 | Drift fastlegepraksis | 500 | Ferdigstilt |
Kommunen har to fastleger i praksis. | |||
H21 | Driftstilskudd fysioterapeuter | 100 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til fysio-ergo, og driftstilskuddene utbetales til fysioterapeuter. | |||
H22 | Egenandeler fysioterapeuter | -100 | Påbegynt |
Oppgradering av fagsystem har tatt lenger tid enn først antatt. Tiltaket blir effektuert fra 1. september. | |||
H23 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse og rehabiliteringstjenester | 200 | Ikke påbegynt |
Gjelder ombygging boligrigg på Soma. Planlegging pågår. Byggestart planlagt 2021. | |||
Sosiale tjenester | |||
H24 | Barnetrygd holdes utenfor beregning av sosialhjelp | 6800 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til NAV og barnetrygden holdes nå utenfor ved beregning av sosialhjelp. | |||
H25 | Tilskudd til etablering bolig | 10000 | Ferdigstilt |
Midlene er kommet som rammetilskudd til kommunen, og er innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H26 | Tilskudd til tilpasset bolig | 3000 | Ferdigstilt |
Midlene er kommet som rammetilskudd til kommunen, og innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H28 | Integreringstilskudd enslige mindreårige | 9100 | Ferdigstilt |
Reduksjon i tilskuddet er innarbeidet i budsjettet til flyktningenheten, driften er tilpasset. | |||
H29 | Integreringstilskudd bruk av fond | -3400 | Ferdigstilt |
Midlene ble tatt ned fra fond i mai. | |||
H30 | Introduksjonsprogrammet | -5700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Flyktningenheten og antall deltakere er redusert. | |||
H31 | Økte kommunale avgifter, kommunale boliger | 600 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H33 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 4600 | Påbegynt |
Ferdigstilte bygg i løpet av året faktureres etter overtakelse. | |||
Sykehjemstjenester | |||
P3 | Hele stillinger pilotprosjekt | 3000 | Påbegynt |
Midlene er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Arbeidsgruppen har sammenstilt innspillene som er kommet fram i prosjektet. Den første piloten som starter opp er utprøving av årsturnus i enhet for funksjonshemmede. Piloten har som mål å innføre årsturnus i 12 avdelinger. |
Sist oppdatert: 29.09.2020