Foretakets formål
Sandnes havn KF har som formål å
- drive havnen med tilhørende bygg og eiendommer på en forretningsmessig måte
- sørge for at havnen til enhver tid er en effektiv havn som tilfredsstiller brukernes behov
- legge til rette for rimelig og sikker sjøtransport, regulert av havne- og farvannsloven
Økonomisk resultat
Driftsregnskapet for foretaket avlegges med et driftsresultat i 2016 på kr 4,8 millioner mot et driftsresultat på kr 7,2 millioner i 2015. Regnskapsmessig resultat etter avsetninger viser et mindreforbruk på kr 4,8 millioner mot kr 2,1 millioner i 2015. Mindreforbruket tilføres foretakets fondsmidler. Sandnes havn KF har i 2016 foretatt investeringer for kr 11,1 millioner. Det er i tillegg kr 2 millioner udisponert i investeringsregnskapet som er avsatt til investeringsfond.
Tusen kroner
Driftsregnskap | 2015 | 2016 |
Driftsinntekter | -14 215 | -13 372 |
Driftsutgifter | 12 065 | 13 482 |
Brutto driftsresultat | -2 150 | 110 |
Eksterne finanstransaksjoner | -1 498 | -1 369 |
Motpost avskrivninger | -3 506 | -3 554 |
Netto driftsresultat | -7 154 | -4 813 |
Interne finanstransaksjoner | 5 100 | 0 |
Regnskapsmessig mer-/mindreforbruk (+/-) | -2 054 | -4 813 |
Tabell 1
Havneforetakets heleide Sandnes havneterminal AS, hadde i 2016 en omsetning på kr 18,3 millioner mot kr 18,6 millioner i 2015. Resultatregnskapet viser et merforbruk på kr 100 000, mot et mindreforbruk på kr 100 000 i 2015.
Aktivitet
Total godsmengde over de offentlige havneanleggene var i 2016 på 231 536 tonn mot 214 182 tonn i 2015, noe som tilsvarer en økning på 8,1 prosent. Det meste av havnedriften flyttet i løpet av 2016 til Somaneset og driften i indre havn trappes stadig ned i takt med at havneparken bygges ut.
Administrasjon og styre
I Sandnes havn KF er det tre fast ansatte, alle menn. Sykefraværet i havneforetaket var 0 prosent i 2016, som i 2015. Foretaksstyret med syv medlemmer består av tre kvinner og fire menn.
Sandnes havneterminal AS har 13 fast ansatte. Sykefraværet i 2016 var på 1,2 prosent mot 0,3 prosent i 2015. Dette er meget tilfredsstillende sett i forhold til at laste- og lossearbeid er risikoutsatt arbeid. HMS-arbeid har høy prioritet.
Sist oppdatert: 29.03.2017