Avfall og gjenvinning

Innhold

Avfall og gjenvinning

Hva er nytt?

Visste du at beholderen kan bli for tung?

Av og til har man mye tungt avfall, og da er det en øvre grense for hvor tungt avfallet i beholderen kan være.

140 liters beholder:   50 kilo
240 liters beholder:   60 kilo
660 liters beholder:  100 kilo 

Det skal endel til for å oppnå dette, men kan forekomme hvis man f.eks fyller en 240 liter brun beholder med gress, eventuelt at man har mye grus og sand i restavfallsbeholder. 

Hvilken dag i uken er din dag?

På denne linken kan du søke opp adressen din*, og se hvilken dag den gule renovasjonsbilen kommer til gata di!

*Hvis du bor i borettslag, må du søke på borettslagets navn. 

Husk å sette ut beholderen kvelden før, eller innen kl 06:00 på selve dagen.

Sommeråpnet på Vatne driftsstasjon

Sommeren 2019 har vi lørdagsåpent på Vatne driftsstasjon i juni og august.

Lørdager, kl. 10:00 - 14:00 kan følgende avfall leveres gratis:

  • Hageavfall
    • oppsop, sand og grus er ikke hageavfall, og må leveres på Forus eller Sele gjenvinningstasjon
  • Farlig avfall
    • Asbest og impregnert materialer må leveres Forus eller Sele gjenvinningsstasjon.
  • EE-avfall (elektrisk- og elektronisk avfall)

Manglende henting av avfall

Se først etter på beholderen, renovatøren kan ha lagt igjen en beskjed til deg. 
Beholdere som er for tunge eller inneholder feilsortert avfall vil ikke bli tømt. 

Hvis det ikke er noe beskjed, så kan du melde inn dette på to måter:


Frosne beholdere

Når det er frost, så skjer det av og til at avfallet fryser fast i beholderen. Når dette skjer, så klarer ikke renovatøren å tømme din beholder. La beholderen står ute, så vil beholderen bli tømt så snart det lar seg gjøre.  
Legg gjerne en avis i bunnen av beholderen, det kan hindre at innholdet fryser fast i beholderen.

  

Bytte beholder

Har du for liten eller for stor beholder, eller er beholderen din ødelagt eller forsvunnet, kan du melde inn dette på følgende måter:

Du kan og bestille nye beholdere dersom du flytter du inn i nytt hus og trenger avfallsbeholdere.

Tom for matavfallsposer?

I perioden oktober-desember 2018 blir det delt ut 2 ruller med matavfallsposer til alle våre abonnenter, totalt 150 matavfallsposer.  

Dette er siste gangen vi fulldistribuerer disse. Når du er tom for matavfallsposer, kan disse hentes på utvalgte steder i kommunen. Vi vil i løpet av den nærmeste tiden få på plass flest mulige steder hvor du kan hente slike poser, og målet er at hver bydel skal ha et slikt sted.

Bor du i sameie/borettslag, så kan dere bestille matavfallsposer levert via www.hentavfall.no
(må bestilles via login, som er gitt til styreleder eller person med ansvar for avfall)

Vi ser også på andre løsninger for å få matavfallsposer ut til dere som trenger det.

Går du tom for noe av dette i løpet av året, så kan nye hentes gratis på følgende steder (i åpningstidene) 
I hallene kan dette hentes i billettluka/vaktbua. 


Biblioteker: 


Idrettshaller: 

 
Tømmekalender

Under her finner du din tømmekalender for 2019:

2019 BLÅ tømmekalender

2019 GRØNN tømmekalender

2019 GUL tømmekalender

2019 RØD tømmekalender

Er du tilknyttet et nedgravd anlegg, så finner du infobrosjyre for 2019 her


Hvilken dag blir avfallet ditt hentet?

Lurer du på hvilken dag vi kommer å tømmer avfallet?

Her finner du link til en portal, hvor du kan søke opp din adresse*, og dermed på en oversikt over når dine avfallsbeholdere blir tømt. 

*Hvis du bor i borettslag, så må du søke på borettslagets navn. 

Det er Renovasjonen IKS som tømmer avfallet ditt. De kommer hver uke på samme dag, bortsett fra når vi har røde dager i kalenderen, da må vi forskyve tømmingene litt, i og med at våre renovatører og har fri disse helligdagene. 

 

Applikasjonen heter «Renovasjon i Sandnes» og kan lastes ned på iStore og GooglePlay
Når du her legger inn din adresse, så vil du få melding når beholderen skal settes ut.

OBS! Bor du i borettslag, så søker man på borettslagets navn

Tømmekalender for 2019 er den siste kalender som blir fulldistribuert i papir til alle innbyggere.

Fra 2020 kan du skaffe deg tømmekalender på følgende måte:

 

Priser og gebyrer, renovasjon

Alle gebyr er oppgitt i priser pr.år, og inkl.mva. Alle husholdninger betaler grunngebyr og volumgebyr. Volumgebyr fastsettes utifra hvilke størrelse man har på hver enkelt beholder. De husholdninger som er tilknyttet nedgravd avfallssystem betaler det samme, men her er volumgebyret fast.

Alle som har hytte eller er bosatt på øy i Sandnes kommune betaler gebyr for hytte- og øyrenovasjon. 

Gebyroversikt for 2019
Fraksjon Fastgebyr 140 liter 240 liter 660 liter
Hytte- og øyrenovasjon 2 030      
Grunngebyr 738      
Volumgebyr, nedgravd system 2 213      

Volumgebyr, nedgravd system,

sentrumsløsning

2 663      
Restavfall   1475 2 213 5 900
Papiravfall   369 369 1 107
Bioavfall   1 033 2 065 -
Låsbar beholder, gebyr.pr.lås pr.år 53      
Nøkkelbrikke 70      
Ekstrasekk, restavfall 63      

 

Beholder på 1 100 liter er ikke lenger i vårt sortiment, og kan ikke bestilles. Prisene er tilsvarende 2 x 660 liter i samme fraksjon, for de av våre abonnenter fortsatt har disse.  

Hva kan kastes hvor?

For at vi skal hente ditt avfall, så må du bidra med kildesortering.
Lurer du på hvor noe skal kastes, så vil sortere.no kunne gi deg svar på dette.

Avfall vi henter

Avfallsbeholderne skal settes ut til renovasjonsbilens kjørerute til tømmedag.

Husk at beholderne skal hentes inn igjen snarest mulig etter tømming.

  

For personer med nedsatt førlighet, som ikke ved egen hjelp klarer å trille frem egne avfallsbeholdere, så kan det søkes om dispensasjon for fremsetting. Søknadsskjema kan lastes ned her.

Grovavfall, farlig avfall, EE-avfall og tøy hentes på bestilling

www.hentavfall.no

Vi har en egen hentetjeneste for våre innbyggere.


På www.hentavfall.no kan du bestille henting av følgende avfall/gjenbruksting:

  • Grovavfall
  • Rød beholder for farlig avfall og EE-avfall (elektrisk og elektronisk avfall)
  • Tøy

På bestillingssiden, www.hentavfall.no, finner du veileder for hva som kan settes ut for henting.

Denne tjenesten er gratis og kan benyttes inntil 3 ganger årlig.

 

Avfall du må levere selv

kan leveres på følgende steder:


- På gjenvinningsstasjonen:

Det er gratis å levere hageavfall på IVARs gjenvinningsstasjoner fra 01.01.2018


- På våre mobilt bemannede mottak:

I uke 17,18, 19 og 20 på våren og uke 37,38,39 og 40 på høsten har vi mobilt bemannet mottak av hageavfall på utvalgte steder i kommunen. På www.sortere.no finner du nærmeste plass for levering.


- På Vatne driftsstasjon:

Sommeren 2019 har vi lørdagsåpent på Vatne driftsstasjon i juni og august.

Lørdager, kl. 10:00 - 14:00 kan følgende avfall leveres gratis:

  • Hageavfall
  • Farlig avfall
  • EE-avfall (elektrisk- og elektronisk avfall)

Alt av glass og metall som har vært brukt som emballasje kan leveres på våre miljøstasjoner.
Her finner du et kart over hvor du finner disse stasjonene.

Fra 01.01.2019 kan du kaste metallemballasjen i restavfallbeholderen. IVAR's nye sorteringsanlegg vil da sortere dette ut.

Til dere som idag har beholder til plastemballasjesekken (beholder med oransje lokk)

Fra 2019 trenger dere ikke lengre denne til plastemballasjesekken, i og med at alt plast skal i restavfallsbeholderen. Derfor vil vi starte et prøveprosjekt for dere som idag har denne beholderen med oransje lokk. Dere kan fra januar sortere glass- og metallemballasje i denne beholderen. Glass- og metallemballasjen legges i beholderen uten pose. Når beholderen nærmer seg full, så kan dere bestille tømming av denne på www.hentavfall.no  Det vil bli sendt ut eget informasjonsbrev til alle som har denne beholderen idag.  

Annet avfall som ikke kommer inn under noen av de punktene over, kan leveres til IVARs gjenvinningsstasjoner. IVAR har 2 gjenvinningsstasjoner i regionen


Har du av og til litt for mye avfall?

Da kan man kjøpe ekstrasekk på kommunens servicekontor eller på Sandnes bibliotek. Sekken settes ut sammen med beholderen på tømmedag. Sekken er merket, slik at renovatøren tar denne med seg når beholderen tømmes.

Avfallsminimerende tiltak - støtteordning

Sandnes kommune har innført en støtteordning for privatpersoner, med bostedsadresse i Sandnes, som gjennomfører avfallsminimerende tiltak. Det er tiltak som gjøres, som resulterer i at det genereres mindre avfall totalt. 

Forhåndsgodkjente tiltak er pr.idag: 

  • Innkjøp av tøybleier, startpakke eller tilsvarende. Maks en støtte pr.barn.
  • Innkjøp av kjøkkenkompostering, startpakke eller tilsvarende.

Man vil få refundert deler av utgiften i etterkant;
50% av investeringskostnaden, men en øvre grense på 500,-. 

For å få refusjon, så må dokumentasjon/kvittering sendes til Sandnes kommune,
epost: servicekontoret@sandnes.kommune.no
Dokumentasjon/kvitteringer må ikke være eldre enn 12 måneder.

 

Nedgravde avfallscontainere

Er du tilknyttet et nedgravd avfallssystem, så vil tømming av disse skje etter behov.

Hvis det er feil eller avvik med avfallssystemet, f.eks det er fullt eller man ikke får åpnet luken, så kan du melde inn dette på to måter:

Vi har delt ut en egen infobrosjyre til alle som er tilknyttet et slikt anlegg. Denne kan du laste ned her.

Ta kontakt med vaktmester eller styreleder der du bor. Eventuelt kan ny brikke kjøpes på kommunens servicekontor.
Husk at brikken skal følge huset/leiligheten ved salg/utleie.

Ønsker dere nedgravd avfallssystem?
Se http://www.underbakken.no/ for mer informasjon.


Hjemmekompostering - gjenvinn ditt eget matavfall

 I Sandnes kan du kompostere ditt eget matavfall, og kan gjennomføres på visse betingelser:

  • Det skal komposteres i en egen godkjent kompostbeholder, av typen varmekompostbeholder. Varmekompostbeholder av typen "KompostBjørn" kan lånes av Sandnes kommune. Man betaler kun et depositum på 750,- , og beholderen vil bli kjørt ut til deres eiendom.

  • Bokashi kjøkkenkompostering er en ordning som Sandnes kommune godkjenner. Man inngår da samme "Avtale om hjemmekompostering" og vedlegger kvittering for innkjøpt Bokashi startkit. Bokashi kvalifiserer som et "Avfallsreduserende tiltak", og man kan i etterkant av innkjøp søke om å få refundert deler av utgiften i forbindelse med innkjøp av Bokashi startkit.  
  • Man må ha gjennomført et kurs i hjemmekompostering, eventuelt ha erfaring med varmkompostering. Dette gjelder hvis man skal kompostere alt matavfall, og dermed ikke skal benytte vanlig brun beholder.
    Sandnes kommune arrangerer ca. 8 gratis kurs pr.år. Kursdatoer for våren 2019 er nå lagt ut, og påmelding skjer via www.hentavfall.no 


Hytter og avfall

Sandnes kommune har ca. 2500 hytter. Hytter har ikke egne beholdere, men må selv bringe sitt husholdningsavfall til nærmeste hytterenovasjon. Kart over hvor du finner disse, kan du finne på www.sortere.no (er merket med "H" i kartet)

Hytterenovasjon er ment for avfall fra den daglige husholdningen når man er på hytten, som er tilsvarende det man kaster i de ordinære beholderne man har ved eget bosted.

For større gjenstander må også hytteeiere benytte IVAR gjenvinningsstasjoner på Forus eller Sele. Avfall skal IKKE plasseres utenfor beholder/kontainer.


Næringsavfall

Sandnes kommune har ikke ansvar for innsamling av næringsavfall. Hver enkelt næring/bedrift tar selv kontakt direkte med et avfallsfirma og får en avtale om henting og sorteirng etter individuelt behov.

Sandnes kommune har imidlertid rett til å føre tilsyn med at næringen har en tilfredsstillende avfallsløsning.

Med hensyn til avfallsbehandling fra storhusholdninger, så reguleres dettte inn under Forskrift om miljørettet helsevern. Det er utarbeidet retningslinjer, som fastsetter hvilke kriterier som skal oppfylles for å tilfredsstille lovverkets krav.


Lover og forskrifter

Følgende lover, forskrifter og normer forholder vi oss til:

Publisert: 11.01.2017 00:00
Sist endret: 13.06.2019 10:16