account_circle Min side
HjemAvfall og gjenvinningHvorfor er ikke beholderen min tømt?

Hvorfor er ikke beholderen min tømt?

Kort fortalt: 

Det kan være flere årsaker til at beholderen din ikke er tømt.

Avvikslapp på beholderen

Sjekk på avfallsbeholderen din om renovatøren har lagt igjen en beskjed til deg.
Fra og med 01.06.2023 har vi innført en felles beskjed, hvor det er krysset av for hva som gjelder for din beholder.

Hvis du ikke finner noen beskjed, kan du melde inn dette på to måter

  1. Registrer inn avviket på Meld fra
  2. Ta kontakt med Servicekontoret

Avfall som står ved siden av beholderen vil ikke bli hentet, med mindre du har kjøpt et ekstramerke som du har klistret på sekken. Ekstramerker kan du kjøpe på:

Feilsortering

Oppdages det feilsortering i beholderen, blir ikke beholderen tømt. 

For tung beholder 

Visste du at beholderen kan bli for tung? Det er en øvre grense for hvor tungt avfallet i beholdere kan være: 

  • 140 liters beholder: 50 kilo
  • 240 liters beholder: 60 kilo
  • 660 liters beholder: 100 kilo

Se Forskrift om renovasjon for Sandnes kommune for mer informasjon. 

Frosne beholdere

Legg gjerne en avis i bunnen av beholderen, det kan hindre at innholdet fryser fast. Dersom avfallet fryser fast til beholderen klarer ikke renovatørene å tømme den. Da lar du beholderen bli stående, så vil den bli tømt på et senere tidspunkt. 

Sist oppdatert: 29.11.2023