Regnskap per november | Budsjett per november | Avvik | Avvik i % | Årsbudsjett | Opprinnelig vedtatt budsjett | |
Oppvekst | ||||||
Oppvekst felles | 447956 | 436821 | 11135 | 2,5 % | 454 083 | 450 478 |
Oppvekst felles sitt merforbruk skyldes i hovedsak uløst innsparing på kr 8,5 millioner. I tillegg har kommunen et merforbruk knyttet til kjøp av barnehageplasser i andre kommuner. Oppvekst felles styrer mot et merforbruk ved årets slutt. |
||||||
Ordinær grunnskoleopplæring og skolesjef | 987144 | 960563 | 26581 |
2,8 % |
1073211 | 1012589 |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert FBU har et samlet merforbruk på kr 26,6 millioner per november. Sandnesskolen har et samlet merforbruk på kr 28,3 millioner hvor det er forskjeller mellom de enkelte skolene. Skolene melder om et økt behov for spesialundervisning og noe av merforbruket er også knyttet til innføringsklasser. Merforbruket vil reduseres noe innnen årsslutt grunnet den ekstra tildelingen av læremidler som ikke ser ut til å bli brukt opp. I tillegg til at refusjoner fra andre kommuner ikke er mottatt, som utgjør kr 8 millioner. Tildelingen av budsjettmidler til innføringsklassene blir vurdert endret fordi elevtallet varierer mye i løpet av året, noe dagens tildelingsmodell ikke tar hensyn til. Skolesjef har et mindreforbruk på kr 0,1 millioner. FBU har ett merforbruk på kr 0,4 millioner grunnet refusjonskrav for særskilt norskopplæring til friskolene. Senter for trygt og godt læringsmiljø har et mindreforbruk på kr 1,9 millioner på grunn av vakante stillinger i vår. Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter forventer merforbruk ved årets slutt, etter bruk av egne disposisjonsfond. | ||||||
Voksenopplæring | 9908 | 13261 | -3352 | -25,3 % | 17793 | 15231 |
Voksenopplæring har et mindreforbruk på kr 3,4 millioner per november. Mindreforbruket skyldes at det er mottatt mer refusjoner fra IMDI enn budsjettert. Enheten styrer mot mindreforbruk ved årets slutt. | ||||||
SFO | 25000 | 24980 | 20 | 0,1 % | 33367 | 21645 |
SFO er i balanse per november og styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Barnehagene og barnehagesjef | 350215 | 351580 | -1364 | -0,4 % | 388976 | 374273 |
De kommunale barnehagene inkludert fellesutgifter har et mindreforbruk på om lag kr 1,4 millioner ved utgangen av november. Barnehagene har god budsjettdisiplin og styrer mot balanse ved årets slutt. Barnehagevirksomhetene har et samlet mindreforbruk på kr 2,5 millioner. Barnehagesjef har et mindreforbruk på om lag kr 1,7 millioner. Styrket barnehage har et merforbruk på om lag kr 2,8 millioner. Merforbruket er knyttet til lønnsutgifter, utgifter til barn med barnehageplass i andre kommuner, samt innsparingskrav som er utfordrende å løse. Tildelte timer til spesialpedagog har en økning på om lag 15,6 prosent sammenlignet med 2021, mens tildelte støttetimer har økt en økning på om lag 19,9 prosent. Økningen skyldes at det er flere barn med omfattende vansker og snitt tildelte timer per barn har økt. Styrket barnehage forventes å gå med merforbruk også ved årets slutt. | ||||||
Helsestasjonstjenester, PPT og barne- og familieenheten (BFE) | 224687 | 235521 | -10833 | -4,6 % | 266363 | 252375 |
Helsestasjonstjenester har et merforbruk på kr 2,6 millioner per november. Dette skyldes at tilskuddet fra Helsedirektoratet ble lavere enn budsjettert. Virksomheten har også hatt høye utgifter i forbindelse med flyktninger fra Ukraina. Det er disposisjonsfond på området og virksomheten styrer derfor mot balanse ved årets slutt. |
||||||
Sum oppvekst | 2044910 | 2022724 | 22186 | 1,1 % | 233794 | 2126591 |
Helse og velferd | ||||||
Enhet for funksjonshemmede | 366504 | 361730 | 4774 | 1,3 % | 395603 | 380610 |
Enhet for funksjonshemmede har et merforbruk på kr 4,8 millioner per november. Merforbruket skyldes hovedsakelig Skaret avlastningssenter som i 2022 har fått flere vedtak utover vedtatt budsjettramme, og har i tillegg etablerert to nye barneboliger dette året. Virksomheten har midler på eget disposisjonsfond, og styrer mot balanse ved årets slutt etter, bruk av eget fond. | ||||||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 234047 | 227626 | 6421 | 2,8 % | 248425 | 234087 |
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering har et merforbruk på kr 6,4 millioner per november. Merforbruket skyldes hovedsakelig Sandnes helsesenter, som har hatt utfordringer med tidlig utskrivning fra sykehuset, krevende pasienter og hyppig utskiftning av pasienter. Virksomheten generelt har også måttet ty til utstrakt bruk av overtid grunnet vanskeligheter med å erstatte fagpersonell ved sykefravær. I tillegg har enheten hittil i 2022 kr 1,7 millioner høyere utgifter enn budsjettert til lærlinger. Virksomheten styrer mot merforbruk ved årets slutt, men har midler på eget disposisjonsfond og vil forsøke å gå i balanse etter utnulling av eget fond. | ||||||
H&V felles og samordningstjenester | 172083 | 162520 | 9563 | 5,9 % | 91752 | 76325 |
Helse og velferd felles og samordningstjenester har per november et samlet merforbruk på kr 9,6 millioner. Helse og velferd felles sitt merforbruk er på kr 0,6 millioner, og gjelder betaling til sykehuset for utskrivningsklare pasienter. Samordningstjenesten sitt merforbruk på kr 9 millioner skyldes kjøp av tjenester fra private til nye ressurskrevende brukere. Enheten har fått økt sine utgifter til kjøp av tjenester betydelig siden 2017, en økning for perioden januar til november på kr 47,3 millioner fra 2017 til samme periode i 2022. Virksomheten har ikke midler på eget fond, og selv med en styrkning på kr 8 millioner i 2. perioderapport 2022, styres det mot et merforbruk på om lag kr 8 millioner ved årets slutt. |
||||||
Helse- og rehabiliteringstjenester | 302091 | 298558 | 3532 | 1,2 % | 329276 | 309846 |
Helse- og rehabiliteringstjenester har et merforbruk på kr 3,5 millioner per november. Merforbruket skyldes hovedsakelig Legetjenester, som har et merforbruk på kr 4,8 millioner. Årsaken er rekrutteringsutfordringer i forbindelse med fastlegekrisen. Grunnet lovpålagte tjenester må kostbare vikartjenester benyttes. Fastlegekrisen rammer ikke bare Legetjenester, men gir også ringvirkninger til andre virksomheter som Legevakten, Helsestasjonstjenester og sykehjemmene. Virksomheten har midler på fond, men styrer likevel mot et merforbruk ved årets slutt. Legevakten har et merforbruk på kr 2 millioner per november. Dette er relatert til lønnsutgifter i form av større stillingsprosenter på sykepleierne under pandemien, prøveprosjekt med to leger på natt, en ansatt overlege uten tilhørende lønnsmidler, samt lønnsutgifter i forbindelse med sommeravvikling. Det har også vært mer trøkk på legevakten grunnet fastlegekrisen og flyktninger fra Ukraina. Virksomheten har midler på fond og styrer dermed i balanse ved årets slutt. Fysio- og ergoterapitjenester har et lite merforbruk på kr 0,3 millioner som skyldes en ekstra turnusterapeut i avdeling voksen. Virksomheten styrer mot balanse ved årets slutt, etter eventuell bruk av eget disposisjonsfond. Mestringsenheten har et mindreforbruk på kr 3,5 millioner per november. Dette skyldes i all hovedsak tilskuddsmidler som skal viderefordeles. Virksomheten styrer mot et mindreforbruk ved årets slutt. | ||||||
Sosiale tjenester | 219808 | 208077 | 11731 | 5,6 % | 230908 | 206505 |
Sosiale tjenester har et merforbruk på kr 11,7 millioner per november. Merforbruket skyldes NAV som har kr 16,4 millioner i merforbruk. Årsaken er hovedsakelig økte utbetalinger i forbindelse med flyktningsituasjonen. Per november er i overkant av kr 13 millioner betalt ut til ukrainske flyktninger. Virksomheten styrer mot et merforbruk ved årets slutt. AKS har et lite merforbruk per november, men styrer mot balanse ved årets slutt. Boligtjenesten har et mindreforbruk på kr 1,1 millioner per november, da husleieinntektene har vært høyere enn utgiftene. Virksomheten styrer mot balanse ved årets slutt etter avsetning til eget disposisjonsfond. Flyktningenheten har et mindreforbruk på kr 3,8 millioner per november. Avviket skyldes hovedsakelig øremerkede tilskuddsmidler som skal viderefordeles eller avregnes mot bundet fond, samt lavere lønnsmidler enn budsjettert. Virksomheten styrer mot balanse eller et mindreforbruk etter føringer mot eget disposisjonsfond ved årets slutt. | ||||||
Sykehjemstjenester | 427744 | 417008 | 10736 | 2,6 % | 455429 | 420963 |
Sykehjemstjenester har et merforbruk på kr 10,7 millioner per november. Merforbrukene er størst på sykehjemsvirksomhetene. Sandnes matservice har et merforbruk på kr 0,5 millioner, og styrer mot balanse ved årets slutt. Sykehjem øst og sykehjem vest har et merforbruk på henholdsvis kr 4,7 millioner og kr 5,5 millioner. Merforbrukene er knyttet til rekrutteringsutfordringer av fagpersonell, hovedsakelig sykepleiere, og enhetene har måttet benytte kostbare vikartjenester. Virksomhetene vil forsøke å styre mot balanse ved årets slutt, etter bruk av egne fond. | ||||||
Sum helse og velferd | 1722276 | 1675520 | 46757 | 2,8 % | 1751393 | 1628336 |
Byutvikling og teknisk | ||||||
Samfunn, plan og bygg | 20058 | 18158 | 1899 | 10,5 % | 29104 | 27291 |
Virksomheten Samfunn, plan og bygg består av avdelingene Samfunnsutvikling og Byantikvar som er skattefinansiert, Byggesak som er gebyrfinansiert, og Byplan som har en del som er skattefinansiert og en del som er gebyrfinansiert. Samfunnsutvikling og Byantikvar har et mindreforbruk på om lag kr 0,9 millioner per november. Byggesak har et merforbruk på kr 2,8 millioner som skyldes lavere inntekter enn budsjettert. Skattefinansierte områder er forventet å gå i balanse etter avsetning og bruk av disposisjonsfond på området. Gebyrfinansierte områder skal etter hovedregel bli gjort opp mot selvkostfond. |
||||||
B&T felles, Geodata | 8919 | 9856 | -937 | -9,5 % | 13656 | 7515 |
Byutvikling og teknisk felles har et merforbruk per november på om lag kr 1,6 millioner. Merforbruket skyldes i hovedsak innsparing som det ikke er funnet løsninger på. Geodata består av en skattefinansiert del, og en gebyrfinansiert del. Skattefinansiert del har per november et mindreforbruk på kr 1,2 millioner. Gebyrfinansiert område har et mindreforbruk på kr 1,6 millioner grunnet høyere inntekt enn budsjettert. Det er forventet et mindreforbruk på om lag kr 1 million på gebyrfinansiert område som vil bli gjort opp mot selvkostfond. |
||||||
Kommunalteknisk infrastuktur (skattefinansiert) | 103147 | 111064 | -7917 | -7,1 % | 136910 | 105008 |
Under dette området ligger virksomhetene Bydrift og Park, idrett og vei (PIV). Virksomhetene Bydrift og Byggdrift ble slått sammen til én virksomhet (Bydrift) med virkning fra 1. november 2022. Samlet for området Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) framkommer det et mindreforbruk på kr 7,9 millioner. Bydrift har per november et mindreforbruk på kr 6,2 millioner. Det er forventet at det ved årsslutt vil være et mindreforbruk etter avsetning til fond. Park, idrett og vei har per november et mindreforbruk på kr 1,7 millioner. Dette skyldes i hovedsak merinntekter fra idretts- og svømmehaller. Grunnet lavere strømpriser enn ventet høsten 2022 er prognosen ved årsslutt et mindreforbruk etter avsetning til fond. Stor variasjon i strømpriser samt sen fakturering fra leverandør gjør at det er det knyttet en viss usikkerhet til tallene ved årets slutt. |
||||||
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost) | -96566 | -85646 | -10920 | 12,8 % | 8877 | -5680 |
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost) består av selvkostområdene vann, avløp, renovasjon, slam og feiing. |
||||||
Sum byutvikling og teknisk | 35558 | 53432 | -17874 | 33,5 % | 188547 | 145494 |
Organisasjon | ||||||
Organisasjon | 107970 | 110192 | -2223 | -2,0 % | 132755 | 137177 |
Organisasjon har per november et mindreforbruk på om lag kr 2,2 millioner. Hovedårsaken til mindreforbruket er forsinkelser i tiltak O4 - Ny IT-plattform fra handlings- og økonomiplan 2022-2025. Prognosen ut året er på om lag kr 3 millioner i mindreforbruk som vil bli søkt overført til 2023 i sak om årsoppgjør. Dette for å fullføre tiltak O4 i 2023. Det er noe usikkerhet knyttet til lisenskostnader og ny IT-plattform ettersom leveranser og tilbud er noe forsinket grunnet markedsutfordringer. Samtidig er lønnsutgifter til tillitsvalgte per november kr 1,5 millioner høyere enn budsjettert i 2022, og forsøkes finansiert med intern omfordeling av midler innen Organisasjon ved årsslutt. | ||||||
Økonomi | ||||||
Økonomi | 36622 | 38675 | -2053 | -5,3 % | 44787 | 42889 |
Økonomi har et mindreforbruk på om lag kr 2,0 millioner per november. Dette skyldes vakante stillinger i forbindelse med turnover og fødselspermisjoner. Som meldt i 2. perioderapport styrer Økonomi mot et mindreforbruk på om lag kr 2,0 millioner ved årets slutt etter avsetninger til fond. | ||||||
Kultur og næring | ||||||
Kultur og næring | 127663 | 128325 | -663 | -0,5 % | 141216 | 111063 |
Kultur og næring har per november et mindreforbruk på om lag kr 0,7 millioner. Samlet mindreforbruk skyldes blant annet vakanser grunnet rekrutteringsutfordringer og omstillingsarbeid. Området styrer mot balanse ved årsslutt etter avsetninger til fond. | ||||||
Kommunedirektørens staber og fellesutgifter | ||||||
Eiendom | 274751 | 261332 | 13420 | 5,1 % | 286360 | 265195 |
Eiendom har et merforbruk på kr 13,4 millioner per november. Merforbruket skyldes i hovedsak leiepriser på eksterne bygg samt kostnader på kr 4,7 millioner som ikke er fordelt på investeringsprosjekt. Merforbruket relatert til leiepriser skyldes manglende prisjustering i budsjett for 2022, samt at felleskostnadene som inkluderer energikostnader ble høyere enn estimert ved avregning 2021. Eiendom fikk i 1.perioderapport en tilleggsbevilgning på kr 20 millioner grunnet høye strømpriser. Kommunedirektøren tilrår at virksomheten benytter eget disposisjonsfond på om lag kr 17,8 millioner til å dekke et eventuelt merforbruk inneværende år. I tillegg har Eiendom også et eget energifond på kr 18 millioner som kan benyttes til å dekke eventuelt merforbruk knyttet til energikostnader. Det styres mot et resultat som går i balanse etter bruk av fond. | ||||||
Kommunens fellesutgifter | 275299 | 273386 | 1913 | 0,7 % | 296784 | 358357 |
Kommunens fellesområde har et samlet merforbruk på om lag kr 2 millioner per november. Det forventes om lag kr 2,3 millioner i oppgjør av OU-midler ved årsslutt. Området styrer mot balanse etter bruk eller avsetning til fond. |
||||||
Politisk virksomhet | 19881 | 20124 | -243 | -1,2 % | 23793 | 23085 |
Området har per november et mindreforbruk på kr 0,2 millioner grunnet reduserte utgifter til reiser samt noe etterslep på innlevering av lønnsutgifter. Politisk virksomhet styrer mot balanse ved årsslutt etter avsetninger til fond. | ||||||
Kommunedirektørens stab | 16464 | 16913 | -450 | -2,7 % | 20411 | 19903 |
Det er et mindreforbruk på kr 0,5 millioner per november innenfor kommunedirektørens stab. Det forventes et årsresultat i balanse etter avsetninger til fond. | ||||||
Sum kommunedirektørens staber og fellesutgifter | 586395 | 571755 | 14640 | 2,6 % | 627348 | 666540 |
Sum drift | 4661394 | 4600623 | 60770 | 1,3 % | 5119840 | 4858090 |
Energi og finanskostnader | -200842 | -232027 | 31185 | -13,4 % | -252860 | -30000 |
Korrigeringer | -28702 | -16897 | -11805 | 69,9 % | 46572 | 47084 |
Det blir foretatt en korrigering av utgifter for unngå at disse kommer med to ganger i bevilgningsoversikt §5.4 1. ledd og §5.4 2. ledd. (Dette gjelder blant annet noe driftsinntekter, fondsføringer, renter og lignende.) | ||||||
Sum bevilgning drift, netto | 4489254 | 4385493 | 103760 | 2,4 % | 4820408 | 4781006 |
Sist oppdatert: 21.02.2023