account_circle Min side

Sentrale inntekter og finansposter

  Regnskap per november Budsjett per november Avvik Årsbudsjett
Sentrale inntekter -5151870 -5055687 -96183 -4676660

Ved utgangen av november var det på sentrale inntekter og finansposter merinntekter på kr 96,2 millioner sammenlignet med budsjett. Avviket gjelder i hovedsak skatt.

Skatteinngangen for november måned ble på kr 547,9 millioner mot en budsjettert skatteinngang på kr 515 millioner. Det tilsvarer en økning på 22,8 prosent sammenlignet med november 2020 da skatteinngangen for Sandnes var på kr 446 millioner.

I år fikk Sandnes et positivt marginoppgjør på kr 53,6 millioner. Det settes hvert år av en viss prosent av innbetalt skatt som holdes tilbake hos Skatteetaten. Dette kalles marginavsetning og benyttes når skattytere skal ha midler tilbake på skatten (såkalt skatt til gode). Avsetningen avregnes når skatteoppgjørene for året før er ferdig behandlet. Til og med 2020 måtte marginavsetningen ligge mellom 8 og 12 prosent. Sandnes har benyttet 8 prosent. Etter statliggjøringen av skatteoppkreveren er det åpnet for at marginprosenten kan settes lavere. For 2022 foreslår Skatteetaten at marginprosenten settes til 7,5 prosent for Sandnes. Dette vil bety at det i 2022 løpende settes av mindre, samtidig med at avregningen for 2021 baserer seg på 8 prosent marginavsetning. For skatteinntektene i 2023 vil både løpende inngang og avregningen fra året før basere seg på den nye og lavere prosenten. Med skattøren som er foreslått i statsbudsjettet vil redusert marginavsetning bety at en større del av skatteinngangen kommer til kommunen løpende i 2022. Effekten av dette er anslått til i størrelsesordenen kr 10 millioner for Sandnes.

I november var det også innlesning av korrigerte fordelingstall, med omfordeling. Når nye fordelingstall (korrigerte eller endelige) for et inntektsår legges inn i skatteregnskapet, fordeles all tidligere fordelt skatt for inntektsåret på nytt, og skattekreditorene (kommune, fylkeskommune, stat, folketrygd) må betale tilbake for mye fordelt eller får utbetalt for lite fordelt. Økning i fordelingstall utgjorde kr 18,9 millioner for Sandnes. Det foreløpige fordelingstallet, som var en prognose basert på sist kjente skatteberegning (per 28. mai 2020), var på 29,42 prosent. Det korrigerte fordelingstallet, hvor grunnlaget er tatt fra den faktiske skatteberegningen (per 26. november 2021), ble på 29,65 prosent.

Akkumulert skatteinngang per november er på kr 2 799,8 millioner, noe som er kr 361,6 millioner høyere enn innbetalt skatt på samme tid i fjor. Dette gir en skattevekst på 14,8 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Per november er det merinntekter på skatt mot periodisert budsjett på kr 95,8 millioner.

Skatteveksten på landsbasis er tilsvarende høy. I statsbudsjettet for 2021 ble det opprinnelig anslått at skatteinntektene for kommunene skulle bli på kr 180,7 milliarder. Dette tilsvarte en skattevekst fra 2020 på 7 prosent. Faktisk skattevekst for landet per oktober (landstall per november er i skrivende stund ikke kjent) er på 13,1 prosent, men det forventes at denne vil øke tilsvarende som for Sandnes, til om lag 14 prosent per november. Dette vil da medføre at forventede skatteinntekter for 2021 på landsbasis kan bli på i overkant av kr 192 milliarder, det vil si kr 11-12 milliarder høyere enn opprinnelig anslått.

Per oktober ligger skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet på 99 prosent for Sandnes. Siden skatteveksten i 2021 har blitt betydelig høyere enn anslått både i Sandnes og på landsbasis, foreslår kommunedirektøren at skatteanslaget oppjusteres med kr 95 millioner i denne saken.

I sak om perioderapport per 31. august 2021 ble skatteanslaget for Sandnes oppjustert ytterligere med kr 26 millioner, mens trekket i inntektsutjevningen ble redusert med kr 20 millioner. Forutsetningene da tilsvarte en skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet på 97,3 prosent for Sandnes. Som nevnt ligger Sandnes per oktober på 99 prosent, og regnskapsført trekk i inntektsutjevningen er dermed kr 13,5 millioner høyere enn budsjettert per november.

Kraftprisene i 2021 har vært ekstremt høye sammenlignet med tidligere år. Dette skyldes flere sammenfallende årsaker, som lav fyllingsgrad i vannmagasinene, lite vind i Europa, svært høye råvarepriser på gass, samt høye CO2-priser. Siden Sandnes kommune følger en energistrategi der konsesjonskraften selges til spotpris, fører de høye strømprisene til økt inntekt for kommunen. Budsjettert nettoinntekt i 2021 er på kr 49 millioner. De endelige inntektene for året vil ende en del høyere grunnet vedvarende høye priser og nye prisrekorder i høst og vinter. Nettoinntekt per november, samt siste prognose for prisene i desember gir et endelig resultat på om lag kr 65 millioner i 2021.

Stortinget besluttet i 2015 å opprette et havbruksfond. Havbruksfondet fordeler kommunal sektors andel av inntektene fra vekst i oppdrettsnæringen og inntekter fra avgiften på produksjon av laks, ørret og regnbueørret. Ved fordeling av midlene skal Fiskeridirektoratet legge til grunn klarert lokalitetsbiomasse, slik det går fram av Akvakulturregisteret 1. september. Kommunene og fylkeskommunene fikk utbetalt midlene i slutten av oktober. Sandnes kommune fikk i år utbetalt kr 1,7 millioner fra Havbruksfondet (kr 4,8 millioner i 2020). Siden det er store variasjoner fra år til år på størrelsen på utbetalingene, er det for 2021 ikke budsjettert med midler fra Havbruksfondet. Utbetalingen på kr 1,7 millioner blir dermed en merinntekt for 2021.

Renter, avdrag, utbytter og øvrige finansposter er per november i henhold til budsjett.

 

Sist oppdatert: 06.12.2021