account_circle Min side
HjemVann og avløpPrivate avløpsanleggKontroll av private avløpsanlegg

Kontroll av private avløpsanlegg

Kort fortalt:

  • Eiendommer som ikke er koblet til offentlig avløp, men som har innlagt vann, skal ha godkjent utslippstillatelse.
  • Kommunen har ansvar for å føre kontroll.
Kommunens rolle

Kommunen er lokal forurensningsmyndighet etter forurensningsforskriftens kapittel 12 om mindre avløpsanlegg, og skal føre tilsyn med at bestemmelser og vedtak i dette kapittelet følges.

Alle eiendommer med innlagt vann skal ha godkjent utslippstillatelse i medhold av forurensningsforskriften kapittel 12 og lokal forskrift om utslipp fra mindre avløpsanlegg, dersom de ikke er tilknyttet til felles kommunalt anlegg.

Hvem fører kontroll og tilsyn?

I Sandnes kommune er det avdeling for miljø og renovasjon i enheten for Vann, Avløp og Renovasjon som har ansvar som myndighet for mindre avløpsanlegg.

Kontroll og tilsyn?

Kommunen er pålagt å føre kontroll og tilsyn etter kapittel 12 i forurensningsforskriften. Det er et ledd i å kontrollere at renseanleggene er etablert og renser slik de skal, og at bestemmelsene i lover og forskrifter blir overholdt.

Kommunen gjennomfører anleggsbesøk der det sjekkes at anlegg er bygget og fungerer i henhold til tillatelser. Tilsynet inkluderer gjennomgang av servicerapporter og tømmerrapporter. 

Ved første gangs kontroll eller tilsyn registreres mye informasjon om anlegg og utslippspunkt.

Systematisk tilsyn av godkjente anlegg kan i noen tilfeller også inkludere prøvetaking av renset vann. Prøvetaking gjøres for å kontrollere at renseanleggene renser slik de skal, at servicepersonell gjør jobben sin, at anleggseiere bruker anleggene slik det er anbefalt.

Informasjon om avløpsforhold og resultater av eventuell prøvetaking, blir lagret i kommunens register over private avløpsanlegg.

Serviceavtale og tilsyn

Serviceavtale blir inngått med leverandør av anlegget eller noen andre med godkjent kompetanse. Service blir betalt direkte til serviceoperatøren.

Kommunen krever ofte at godkjente anlegg har en serviceavtale. Dette for at servicepersonell jevnlig skal ha service på anlegget.

Det kan inkludere etterfylling av kjemikalier, ettersyn av at elektroniske enheter og andre deler på anleggene fungerer som de skal. 

Hvorfor betaler vi gebyr for hver kontroll?

Kommunens utgifter med tilsyn og kontroll i henhold til forurensningsforskriften kan dekkes i sin helhet med gebyrer.

Sandnes kommune har sammen med de andre kommunene i Jær-regionen innført en lokal forskrift for gebyrer for saksbehandling og kontroll med avløpsanlegg.  

Kommunene på Jæren gjennomfører foreløpig ikke regelmessige tilsyn og kontroller av private avløpsanlegg. I den lokale gebyr-forskriften er det derfor valgt at det ikke skal innføres ett fast årsgebyr for tilsyn og kontroll av avløpsanlegg, men at gebyr skal betales etter hver kontroll. 

Summen som betales er basert på kostnadene det innebærer å drive med tilsyn og kontroll, jamfør forurensningsloven § 52a. Kommunen har ikke anledning til å tjene penger på tilsyn og kontroll. Regnskapet skal ettersees og justeres hvert år. 

Gebyrsatsene finnes i gjeldende gebyrregulativ som vedtas årlig av kommunestyret i Sandnes kommune.

Hva betaler vi for?

Kontrollgebyret skal finansiere kommunens arbeid med tilsyn og kontroll av mindre avløpsanlegg fullt ut.

  • Utarbeidelse av planer for og organisering av tilsyn og kontroll
  • Gjennomføring av tilsyns- og kontrollbesøk
  • Etterarbeid
  • Vedlikehold og oppdatering av databaser
  • Innspill til saneringsplaner
  • Rapportering til nasjonale myndigheter
  • Eventuell prøvetaking av avløpsanlegg og analyse av vannprøver
  • Kontroll av avløpsanlegg ved tømming
  • Oppfølging av servicerapporter
Når kommer faktura for kontrollgebyr?

Kommunen vil sende ut faktura for gebyr etter at kontroll er gjennomført.  Faktura for kontrollgebyr vil ha vanlig betalingsfrist på tre uker.

Ikke godkjent renseanlegg eller ikke innlagt vann? 

Kommunen har ansvar for å føre kontroll med at bestemmelsene i forurensningsforskriften og lokal avløpsforskrift blir overholdt.

Alle eiendommer som kontrolleres må betale gebyr, selv om de ikke har godkjent anlegg eller utslippstillatelse.

Eiendommer med ukjent anlegg som har første tilsyn- og kontrollbesøk, og som ikke har innlagt vann, vil ikke bli fulgt opp med krav til utbedring av utslipp og videre regelmessig tilsynsbesøk. 

Kan jeg klage?

Dersom en hus- eller hytteeier nekter kommunen adgang til tilsyn og kontroll av avløpsforholdene på eiendommen kan kommunen pålegge gransking med hjemmel i forurensningsloven. Et slikt vedtak vil være et enkeltvedtak som kan påklages. 

Det er ikke klageadgang på gebyrets størrelse. Gebyrforskriften § 3 c) sier at kommune kan kreve gebyr for kontrolltiltak som skal sikre at forurensningsforskriften kapittel 11 – 16 eller vedtak i medhold av disse kapitlene blir fulgt. Gebyrforskriften sier imidlertid også at kommunen i særlige tilfeller kan frafalle krav om gebyr, helt eller delvis.

Hvordan får jeg et godkjent avløpsanlegg?

Innlagt vann og utslipp av avløpsvann, både vaskevann og toalettavløp, er regulert av Forurensningsforskriften og Lokal avløpsforskrift for Jæren. Den lokale forskriften stiller også spesielle krav til toalettløsninger for hytter i Sandnes kommune.

For å få et godkjent avløpsanlegg må du søke om utslippstillatelse.

På siden "Mindre avløpsanlegg finner mer informasjon om utslippssøknad. Se også egen side med lover og forskrifter.

 

Sist oppdatert: 11.01.2023