Skjema 1B
DRIFTSBUDSJETT - SKJEMA 1B | Regnskap per mars | Budsjett per mars | Avvik | Avvik i% | Årsbudsjett | Opprinnelig vedtatt budsjett |
Oppvekst skole | ||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter | 379633 | 373222 | 6410 | 1,7% | 1086906 | 975984 |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert FBU har et samlet merforbruk på kr 6,4 millioner per mars. Kr 3,4 millioner er utgiftsført med prosjektnummer for Covid-19, og er relaterert til ekstraomkostninger i forbindelse med pandemien hittil i år. Ukompenserte lærlingkostander utgjør kr 0,8 millioner. Lærlinger er ikke fullfinansiert i virksomhetene i Sandnes kommune. Dette medfører en regnskapsmessig utfordring for de ansvarssteder som har lærlinger. Iht politisk vedtak fullfinansieres lærlinger det 1. året i Sandnes kommune. Fra og med 2. året skal lærlingene bidra til verdiskapning i virksomhetene, og blir dermed ikke kompensert. HR vil fremme en sak til politisk behandling som vil belyse dette nærmere. I økonomiplan 2021-2024 ble det vedtatt nye innsparinger på kr 15,6 millioner. Skolene melder om utfordringer med å tilpasse seg de nye budsjettrammene. Det vil rapporteres på utviklingen i 1.perioderapport. Oppvekst skole forventer å gå i balanse etter bruk av egne disposisjonsfond. | ||||||
SFO | 5701 | 3968 | 1733 | 43,7% | 18833 | 18102 |
SFO har et merforbruk på kr 1,7 millioner per mars. Merforbruket skyldes i hovedsak lavere egenbetaling enn forventet som følge av pandemien. SFO styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Voksenopplæring | 2706 | 2806 | -100 | -3,6% | 16832 | 13555 |
Voksenopplæring har et mindreforbruk på kr 0,1 millioner per mars. Enheten styrer mot balanse ved årets slutt, etter avsetning til disposisjonsfond. | ||||||
Sum oppvekst skole | 388039 | 379996 | 8043 | 2,1% | 1122571 | 1007641 |
Oppvekst barn og unge | ||||||
Barnehager inkludert fellesutgifter | 348230 | 339061 | 9168 | 2,7% | 811239 | 772553 |
Oppvekst barn og unge felles har et merforbruk på om lag kr 4,7 millioner. Kr 3 millioner av merforbruket skyldes høyere tilskudd til private barnehager enn budsjettert, resterende skyldes uløst innsparingskrav. Barnehagene har et samlet merforbruk på om lag kr 2,9 millioner. Merforbruket skyldes i hovedsak utgifter til vikarer på grunn av Covid-19. Det er også kr 0,3 millioner i merforbruk på grunn av for lavt budsjett til lærlinger. Lærlinger er ikke fullfinansiert i virksomhetene i Sandnes kommune. Dette medfører en regnskapsmessig utfordring for de ansvarssteder som har lærlinger. Iht politisk vedtak fullfinansieres lærlinger det 1. året i Sandnes kommune. Fra og med 2. året skal lærlingene bidra til verdiskapning i virksomhetene, og blir dermed ikke kompensert. HR vil fremme en sak til politisk behandling som vil belyse dette nærmere. Styrket barnehage har et merforbruk på om lag kr 1,5 millioner. Økningen i barn med behov for spesialpedagogisk hjelp har fortsatt i 2021, og gir utslag i behov for bemanning utover vedtatt budsjett. | ||||||
Helsestasjonstjenester, PPT samt barne- og familieenheten | 49945 | 49041 | 904 | 1,8% | 204227 | 204227 |
Helsestasjonstjenester, PPT og barne- og familieenheten (BFE) har et samlet merforbruk på kr 0,9 millioner per mars. Helsestasjonstjenester har et merforbruk på kr 0,3 millioner. Grunnet Covid-19 og færre utenlandsreiser for innbyggerne i Sandnes kommune klarer ikke virksomheten å nå inntjeningskravet på vaksinasjonskontoret. I tillegg vil tilskuddet fra Helsedirektoratet bli lavere enn budsjettert og det forventes at virksomheten går med merforbruk. PPT har et merforbruk på kr 0,5 millioner. Dette gjelder anskaffelse av Visma Flyt PPT samt høyere lønnsutgifter enn budsjettert. Det forventes at enheten går med et lite merforbruk ved årets slutt. BFE er i tilnærmet balanse per mars, og styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum oppvekst barn og unge | 398175 | 388102 | 10072 | 2,6% | 1015466 | 976780 |
Helse og velferd | ||||||
Enhet for funksjonshemmede | 107298 | 107839 | -541 | -0,5% | 378447 | 363989 |
EFF har et mindreforbruk på kr 0,5 millioner per mars. Enheten har revidert sin modell for ressursfordeling, og har redusert bemanningen i boligene med om lag 9 årsverk fra 2021. Enheten styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 70033 | 66980 | 3053 | 4,6% | 228793 | 220079 |
EHR har et merforbruk på kr 3,1 millioner per mars. Merforbruket skyldes blant annet brukere som har stort behov for hjelp i eget hjem. Ukompenserte lærlingkostander utgjør kr 0,8 millioner til og med mars. Virksomheten styrer mot merforbruk ved årets slutt. Enheten har eget disposisjonsfond. | ||||||
H&V felles og samordningstjenester | 158141 | 154088 | 4053 | 2,6% | 48450 | 49850 |
Helse og velferd felles og samordningsenheten har et samlet merforbruk per mars på kr 4,1 millioner. Samordning har et merforbruk på kr 0,9 millioner, som skyldes høyere utgifter enn budsjettert for kjøpte tjenester til ressurskrevende brukere. Enheten vil forsøke å oppnå balanse ved årets slutt. Helse og velferd felles sitt merforbruk på kr 3,2 millioner skyldes hovedsakelig kjøp av smittevernutstyr. Enheten har ikke disposisjonsfond, og vil dermed kunne gå med et merforbruk ved årets slutt. Den største usikkerheten på fellesområdet er knyttet til størrelsen på beløpet kommunen får i refusjon for ressurskrevende tjenester ved årets slutt. |
||||||
Helse- og rehabiliteringstjenester | 99496 | 101373 | -1876 | -1,9% | 311900 | 293667 |
Helse- og rehabiliteringstjenester har et mindreforbruk på kr 1,9 millioner per mars. Samtlige virksomheter innenfor tjenesteområdet har mindreforbruk. På fysio og for mestringsenheten skyldes mindreforbruket lønn. Mindreforbruket på legetjenester tilhører Forsand legekontor og er knyttet til tilpasninger og effektivisering som følge av kommunesammenslåingen. Mindreforbruket på legevakten skyldes vakante hjemler. Det forventes flere store fakturaer i første halvår 2021 fra luftveislegevaktsamarbeidet på Klepp, som vil belastes legevakten og føre til et merforbruk. Kostnaden er estimert til om lag kr 1 million per måned første halvår 2021. | ||||||
Sosiale tjenester | 142737 | 149552 | -6815 | -4,6% | 297033 | 199524 |
Sosiale tjenester har et mindreforbruk på kr 6,8 millioner per mars. Boligtjenesten har merforbruk, mens de andre virksomhetene har mindreforbruk. Merforbruket i boligtjenesten skyldes tomgangsleie, hvor noe av det kan knyttes til Covid-19. AKS har et mindreforbruk som følge av en vakant hjemmel og at det ikke er tatt inn vikar ved sykefravær. Mindreforbruket i Nav skyldes at det er betalt ut mindre sosialhjelp enn budsjettert, mens mindreforbruket i flyktningenheten skyldes ekstratilskudd til personer med funksjonshemminger og/eller atferdsvansker. Mesteparten av tilskuddet skal fordeles videre til andre virksomheter etter hvert. | ||||||
Sykehjemstjenester | 143713 | 141842 | 1871 | 1,3% | 433795 | 397758 |
Området som inkluderer sykehjem øst og sykehjem vest samt Sandnes matservice har et merforbruk på kr 1,9 millioner per mars. Sandnes matservice og sykehjem øst er i tilnærmet balanse, mens sykehjem vest har merforbruk. Sykehjem vest har et merforbruk på kr 2,3 millioner, og enheten opplever store utfordringer med ressurskrevende pasienter. Virksomheten vil gå med merforbruk ved årets slutt. Enheten har ikke eget disposisjonsfond, men det er disposisjonsfond på området. | ||||||
Sum helse og velferd | 721418 | 721673 | -255 | 0,0% | 1698419 | 1524867 |
Byutvikling og teknisk | ||||||
Byutvikling | 7604 | 8919 | -1315 | -14,7% | 26051 | 26010 |
Byutvikling består av samfunnsplan, byantikvar, byplan og byggesak, og har et samlet mindreforbruk på kr 1,3 millioner. Samfunnsplan har per mars et mindreforbruk på kr 0,6 millioner. I hovedsak som følge av mindreforbruk på lønn ved sykefravær og fødselspermisjon. Området for byantikvar er i balanse. Byplan har merutgifter på om lag 0,5 millioner. Området er delt i skattefinansiert- og gebyrfinansiert område. Den gebyrfinansierte delen av byplan gjøres som hovedregel opp mot selvkostfond ved årets slutt. Blir resultatet merforbruk uten at området har midler på selvkostfondet, vil kommunen måtte dekke kostnadene. For 2021 er det ikke midler på selvkostfondet til planområdet. Gebyrene er makedsstyrt og det er usikkerhet rundt resultatet så tidlig i året. Skattefinansiert område styrer mot balanse ved årets slutt. Byggesak har merinntekter per mars på kr 1,2 millioner. Byggesak er et selvkostområde og mer- eller mindreutgifter gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt. |
||||||
Fagstab B&T | 8525 | 7475 | 1050 | 14,0% | 10194 | 9893 |
Fagstab B&T består av fagstab samt klima. Merforbruk skyldes ufordelt innsparingskrav. | ||||||
Teknisk | 53340 | 47136 | 6204 | 13,2% | 110662 | 87819 |
Under dette området ligger bydrift, byggdrift og park, idrett og vei (PIV). Samlet sett framkommer det her et merforbruk på kr 6,2 millioner. Bydrift har per mars et samlet merforbruk på kr 2 millioner. Dette skyldes i stor grad merforbruk fra vinterdrift på kr 1 million, samt mindreinntekter fra Austrått svømmehall og parkering, på henholdsvis kr 0,8 millioner og kr 0,2 millioner. Per i dag kan en ikke ta inn billettinntekter i Austrått svømmehall, og mindre handel i sentrum har ført til lavere parkeringsinntekter. Byggdrift har mindreinntekter på kr 0,2 millioner. Dette skyldes forsinkelse i internfakturering. PIV har et samlet merforbruk på kr 4 millioner. Kr 3,5 millioner av dette er merforbruk på vei, som har oppstått som en følge av den kalde vinteren. Videre er det forventet kr 1 million i merforbruk per mars på drift av haller. Som en konsekvens av etterslep i faktureringen, er det bare kr 0,5 millioner som er regnskapsført. Merforbruket på drift av haller skyldes feilberegning i budsjettet, og dette vil bli foreslått endret i 1. perioderapport. |
||||||
Teknisk selvkost | -109639 | -104943 | -4695 | 4,5% | 2274 | -293 |
Avviket på selvkostområdet vil gjøres opp mot selvkostfondene ved årets slutt. | ||||||
Sum byutvikling og teknisk | -40170 | -41414 | 1244 | 3,0% | 149181 | 123429 |
Organisasjon | ||||||
Organisasjon | 30973 | 30119 | 855 | 2,8% | 115507 | 119978 |
Organisasjon viser et merforbruk på kr 0,8 millioner per mars. Det er utgiftsført om lag kr 1 million på prosjektnummer for Covid-19, og enhetene er foreløpig ikke tilført ekstra budsjettmidler for utgifter knyttet til Covid-19. Alle innsparinger jamfør Sandnes 2025 er justert i budsjett og reflekteres i resultatet. Disse vil bli ytterligere adressert i første perioderapport. Området styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Økonomi | ||||||
Økonomi | 9837 | 9821 | 15 | 0,2% | 41992 | 41771 |
Økonomi er i balanse per mars. Det er ført om lag kr 0,2 millioner på prosjektnummer for Covid-19, da enheten har smittesporere. Det er vakanser i flere stillinger, og utlysninger er satt på vent, som følge av ansettelseskontroll og vedtatte innsparingskrav. Alle innsparinger er innarbeidet i budsjett jamfør Sandnes 2025 og reflekteres i resultatet. Disse vil bli ytterligere adressert i første perioderapport. Området styrer mot balanse ved årsslutt. | ||||||
Kultur og næring | ||||||
Kultur og næring | 45464 | 45714 | -250 | -0,5% | 128495 | 108565 |
Kultur og næring viser et mindreforbruk på kr 0,2 millioner grunnet tilskuddsmidler til frivillighetssentralen som vil fordeles i løpet av året. Innsparinger jamfør Sandnes 2025 er innarbeidet i budsjett og viser i resultatet. Disse vil bli adressert i første perioderapport. Området styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Rådmannen og fellesutgifter | ||||||
Eiendom | -302958 | -302264 | -693 | 0,2% | -94336 | 247025 |
Eiendom står per mars med et mindreforbruk på kr 0,7 millioner. Avviket skyldes i hovedsak at kostnader som skal fordeles til investeringsprosjekter ikke er fordelt enda. I tillegg har en ikke mottatt energikostnader for 1. kvartal, men a-konto inntekter for inndekking av energikostnader fra eksterne leietakere er mottatt. Dette gir et positivt avvik innen energiområdet. | ||||||
Kommunens fellesutgifter | 75124 | 70818 | 4305 | 6,1% | 336774 | 335469 |
Kommunens fellesutgifter har et merforbruk på kr 4,3 millioner per mars. Avviket er grunnet innsparingskrav jamfør Sandnes 2025 på hittil kr 4,3 millioner. Disse vil bli adressert i første perioderapport. Det styres mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Politisk virksomhet | 4585 | 4885 | -300 | -6,1% | 25255 | 25444 |
Politisk virksomhet viser et mindreforbruk på kr 0,3 millioner. Dette er grunnet mindre reise-/bevertningsaktivitet på grunn av Covid-19. Alle innsparinger jamfør Sandnes 2025 er innarbeidet i budsjett og viser i resultatet. Disse vil bli adressert i første perioderapport. Det forventes at området går i balanse ved årets slutt. | ||||||
Rådmannens stab | 4993 | 2785 | 2207 | 79,2% | 11272 | 11745 |
Rådmannens stab har et merforbruk på kr 2,2 millioner per mars. Avviket er hovedsakelig grunnet innsparingskrav jamfør Sandnes 2025 på hittil kr 2,2 millioner. Disse vil bli adressert i første perioderapport. Området forventer å gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum rådmann og fellesutgifter | -218256 | -223776 | 5519 | -2,5% | 278965 | 619683 |
Sum drift | 1335480 | 1310236 | 25244 | 1,9% | 4550597 | 4522714 |
Felles kostnader | -13705 | -6000 | -7705 | 128,4% | -12000 | -12000 |
TOTALT | 1321775 | 1304236 | 17539 | 4538597 | 4510714 |
Sist oppdatert: 15.04.2021