Skjema 1B
DRIFTSBUDSJETT | Regnskap per mai | Budsjett per mai | Avvik | Avvik i % | Års-budsjett | Opprinnelig vedtatt budsjett |
Oppvekst skolene | ||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter | 489661 | 494829 | -5167 | -1,0% | 963800 | 847950 |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert FBU har et samlet mindreforbruk på kr 5,2 millioner. Bemanningsmessige justeringer på skolene fra nytt skoleår som følge av elevtallsvekst og innføring av ny lærernorm, vil medføre økt bemanning og økte lønnskostnader fra høsten av. Reduksjon i andel asylsøkerbarn medfører at FBU i 2018 vil miste tilskudd til asylsøkerbarn som er på om lag kr 2 millioner, men må opprettholde samme bemanning på grunnen av økning i flyktningbarn. Flykningsbarn har krav på norskopplæring men generere ikke tilskudd. Innføring av ny lærernorm og innmelding av økt behov på ressurser til spesialundervisningen vil utfordre tjenesteområdet. Skolene styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
SFO | 13903 | 12407 | 1496 | 12,1% | 21898 | 21219 |
SFO har et merforbruk på kr 1,5 millioner etter mai, men styrer mot balanse ved årets slutt. Av merforbruket på kr 1,5 millioner skyldes kr 273 000 ressurskrevende elever på ungdomstrinnet som har et aktivitetstilbud etter skoletida. Disse utgifter blir også ført på tjeneste for SFO. Resten av merforbruket skyldes flere tilsatte på ordinær SFO enn budsjettert per mai. Det forventes en økning i inntekter som følge av elevtallsvekst og bemanningsmessige justering fra nytt skoleår. Området styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Voksenopplæring | 4312 | 4840 | -528 | -10,9% | 18595 | 12800 |
Voksenopplæringen har et mindreforbruk på kr 528 000. Mindreforbruket skyldes økt refusjon. Enheten styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum oppvekst skole | 507876 | 512076 | -4200 | -0,8% | 1004293 | 881969 |
Oppvekst barn og unge | ||||||
Barnehager inkludert fellesutgifter | 358502 | 353888 | 4614 | 1,3% | 714549 | 673454 |
Merforbruket fordeler seg på oppvekst barn og unge felles, styrket barnehage og barnehagene. Oppvekst barn og unge felles har et merforbruk på kr 4,84 millioner per mai. Dette skyldes i stor grad mer i utbetaling av tilskudd til private barnehager enn budsjettert og noe uløst innsparing. Det går 25 flere små barn og 8 færre store barn i private barnehager enn når budsjett ble lagt høsten 2017. Barnehageopptaket er ikke ferdig og det er derfor usikkerhet rundt barnehagenes inntak og kapasitet fra nytt barnehageår. Det er derfor knyttet usikkerhet til hvordan dette, sammen med innføring av pedagognorm og forventet bemanningsnorm fra nytt barnehageår, vil påvirke området. Det er ikke betalt refusjon for sandnesbarn med barnehageplass i andre kommuner og ikke mottatt refusjon for barn fra andre kommuner med barnehageplass i Sandnes. Det forventes ingen store endringer på antallet barn mellom kommuner. Det er i 1. perioderapport 2018 søkt om tilleggbevilgning på kr 4,4 millioner for å dekke merutbetalinger til private barnehager. Styrket barnehage har et merforbruk på kr 551 000 per mai. Dette skyldes at enheten har økt med 5 stillinger utover rammen på grunn av større økning i spes.ped tilbudet og noe uløst innsparing. Det er vanskelig å få tak i kvalifisert vikarer ved sykefravær. Refusjoner knyttet til sykemeldinger dekker derfor deler av merforbruket knyttet til nyansettelser. Det forventes at merforbruket vil øke noe mot årets slutt, men det er usikkerhet rundt hvor mange nye barn fra nytt barnehageår som vil ha krav spes.ped. og tilrettelegging. Barnehagene har et mindreforbruk på kr 775 000 per mai. Det er forventet at barnehagene vil gå i balanse ved årets slutt. |
||||||
PPT, Barnevern og Helsestasjonstjenester | 83280 | 82008 | 1273 | 1,6% | 171708 | 164365 |
PPT, Barne- og familieenheten (BFE) og helsestasjonstjenesten (HST) har per mai et merforbruk på kr 1,27millioner. Merforbruket skyldes i hovedsak datautgifter hos BFE på kr 726 000, som følge av oppgraderinger og anskaffelse av nye bærbare PCer. Merforbruket må vurderes dekket av eget disposisjonsfond. I tillegg kommer påløpte lønnskostnader for BFE og HST som skal finansieres av varslet statlige tilskudd, forventet utbetalt i løpet av juni/juli. Det forventes at enhetene vil gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum oppvekst barn og unge | 441782 | 435896 | 5887 | 1,4% | 886257 | 837819 |
Levekår | ||||||
Levekår felles og samordningstjenester | 193611 | 193447 | 164 | 0,1% | 42833 | 48104 |
Levekår felles og samordning har et samlet merforbruk etter mai på kr 164 000. Samordning har et lite merforbruk, mens levekår felles har et mindreforbruk. Det er noe usikkerhet knyttet til estimert beløp som er avsatt til avlasterdommen (ØP 2018-21 tiltak L4), her skal det foreligge oppdatert status til andre perioderapport. Området skal styre mot balanse etter omprioriteringer i første perioderapport. | ||||||
Omsorgstjenester | 292316 | 291568 | 747 | 0,3% | 597434 | 548290 |
Området har et merforbruk på kr 747 000 etter mai. Området styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Enhet for funksjonshemmede (EFF) | 143577 | 144562 | -986 | -0,7% | 305965 | 290013 |
Enheten har et mindreforbruk på kr 986 000 etter mai, men styrer mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Helse og rehabiliteringstjenester | 125557 | 130495 | -4 938 | -3,8% | 278332 | 259447 |
Området har et mindreforbruk på kr 4,9 millioner etter mai. Alle områdets enheter har et mindreforbruk i perioden. Legetjenesten har vakante stillinger og fravær uten vikar. Legevakten har merinntekter fra Helfo og på egenbetaling fra pasientene. Fysio/ergo har merinntekter på hjelpemiddellageret. Mestringsenheten har mottatt tilskudd utover budsjett. Området forventes å gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sosiale tjenester | 107390 | 108865 | -1 474 | -1,4% | 239940 | 205268 |
Området har et mindreforbruk på kr 1,5 millioner. Mindreforbruket skyldes lavere utgifter til sosialhjelp. Boligtjenesten har meldt om utfordringer knyttet til tomgangsleie og rådmannen vil følge utviklingen nøye fram til 2. perioderapport. Flyktningenheten har store merinntekter knyttet til integreringstilskudd til enslige mindreårige og det forventes at enheten får et mindreforbruk på kr 15 millioner ved årets slutt. Det forventes at NAV og AKS går i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum levekår | 862451 | 868937 | -6487 | -0,7% | 1464504 | 1351122 |
Kultur og byutvikling | ||||||
Kultur og byutvikling felles | 37353 | 37094 | 258 | 0,7% | 37301 | 26789 |
Fellesområdet har et merforbruk på kr 258 000, men forventer balanse ved årets slutt. | ||||||
Byutvikling | 16652 | 15741 | 911 | 5,8% | 35419 | 34202 |
Merforbruket skyldes utgifter til konsulenter i forbindelse med overordnete planer som er søkt dekket i disponering av årsresultat for 2017. | ||||||
Byutvikling selvkost | 2103 | 2042 | 61 | 3,0% | 1417 | 706 |
Området er tilnærmet i balanse. | ||||||
Kultur, bibliotek og kulturskolen | 44296 | 45475 | -1178 | -2,6% | 81281 | 65948 |
Mindreforbruk som følge av vakante stillinger og permisjoner uten vikar. Området forventer å gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum kultur og byutvikling | 100404 | 100352 | 53 | 0,1% | 155418 | 127645 |
Teknisk | ||||||
Teknisk | 65848 | 66360 | -512 | -0,8% | 106756 | 75046 |
Teknisk har per mai et mindreforbruk på kr 512 000. Tjenesteområdet er samlet sett i tilnærmet balanse og forventer balanse ved årets slutt gitt at søkte ekstrabevilgninger i første perioderapport blir innvilget. | ||||||
Teknisk selvkost | -49486 | -49307 | -179 | 0,4% | 0 | 0 |
Teknisk selvkost har per mai et mindreforbruk på kr 179 000. Tjenesteområdet er samlet sett i tilnærmet balanse og forventer balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum teknisk | 16362 | 17053 | -691 | -4,1% | 106756 | 75046 |
Organisasjon | ||||||
Organisasjon | 48240 | 45773 | 2467 | 5,4% | 97605 | 95479 |
Organisasjon har per mars et merforbruk på kr 2,5 millioner. Kr 1,5 million er avvik som gjelder lærlingelønn. Her avventer en justering av forventet fylkeskommunalt tilskudd inntil antall lærlinger høsten 2018 er endelig avklart. Resterende avvik er utgifter til nødnett meldt i første perioderapport. |
||||||
Økonomi | ||||||
Økonomi | 19590 | 20300 | -711 | -3,5% | 43990 | 43961 |
Økonomi har samlet et mindreforbruk per mai på kr 710 626 som følge av vakant stilling og sykefravær uten vikarer. Området forventer å gå i balanse ved årets slutt. | ||||||
Rådmannens staber og kommune felles | ||||||
Rådmannens stabsenheter | 10890 | 11252 | -362 | -3,2% | 25247 | 23332 |
Området har et positivt avvik per mai på kr 362 435. Det styrers mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Eiendom | 46206 | 46206 | 0 | 0,0% | 118243 | 461058 |
Sandnes eiendomsselskap KF får tilskudd til renhold, energi og vaktmestertjeneste. Utbetalingene til og med mai er i henhold til budsjett. I tillegg føres internhusleie for kommunalt eide bygg som per i dag ikke er i bruk til kommunal virksomhet på dette ansvarsområdet. Området er i balanse per mai og forventes også å være i balanse ved årets slutt. | ||||||
Kommunens fellesutgifter | 80173 | 80068 | 105 | 0,1% | 320852 | 318088 |
På kommunens fellesområde er det et lite merforbruk per 31. mai. Det vises til omtalte tilleggsbehov i første perioderapport. | ||||||
Politisk virksomhet | 6743 | 6796 | -53 | -0,8% | 19523 | 19620 |
Området har et positivt avvik per mai på kr 53 066. Det styres mot balanse ved årets slutt. | ||||||
Sum rådmann og fellesutgifter | 144012 | 144322 | -311 | -0,2% | 483865 | 822098 |
Sum drift | 2140717 | 2144709 | -3994 | -0,2% | 4242687 | 4235139 |
Sentrale inntekter | ||||||
Skatt og rammetilskudd, særtilskudd, finansposter | -2149330 | -2144175 | -5155 | 0,2% | -4242687 | -4235139 |
Avviket gjelder hovedsakelig skatt og rammetilskudd, samt mindre utgifter på nye Sandnes. For mer detaljer ser kapittel Sentrale inntekter og finansposter. | ||||||
TOTALT | -8612 | 534 | -9150 | 0 | 0 |
Sist oppdatert: 01.06.2018