map Kart account_circle Min side
HjemMin eiendomRegistrer opplysninger om boligen din

Registrer opplysninger om boligen din

Sandnes kommune er med i et nasjonalt pilotprosjekt fra Kartverket. Prosjektet tester en ny digital løsning som gjør det mulig for deg som boligeier å se og registrere opplysninger om bygningen din.

Sjekk dine opplysninger i Eiendomsregisteret: 

Nå kan du logge inn på kartverket.no og registrere informasjon som:

  • byggeår
  • vanntilkobling og avløp
  • bruksareal
  • energikilde og oppvarmingstype

Kartverket svarer på spørsmål om SMS, innlogging og registrering.

 

Hvorfor bør jeg registrere opplysninger?

Mange bygninger har feil eller manglende informasjon i Eiendomsregisteret. Ved å registrere det du kjenner til om din bolig, bidrar du til at registeret blir mer oppdatert. Dataene du registrerer kan brukes i planlegging, beredskap og offentlige tjenester.

  • Du bidrar til at registeret gjenspeiler virkeligheten – noe som kommer både deg og samfunnet til gode.
  • Banker og forsikringsselskaper bruker Eiendomsregisteret, blant annet til verdivurdering.
  • Tryggere boligsalg: Riktige opplysninger gir en mer forutsigbar salgsprosess og reduserer risikoen for uenigheter.
  • Effektiv digital søknadsprosess: Informasjonen du registrerer blir tilgjengelig for digitale løsninger.

 

Viktig å vite:

  • Opplysningene du registrerer erstatter ikke det kommunen allerede har.
  • Kommunens data blir ikke automatisk endret, men dine registreringer kan brukes som grunnlag for oppdatering.
  • Endringer i bruksareal påvirker ikke nødvendigvis kommunale avgifter.  

Hvis du mener at kommunens opplysninger er feil, kan du sende dokumentasjon og krav om retting til: mitthus@sandnes.kommune.no.

Her kan du lese mer om retting av feil i Eiendomsregisteret. 

Sist oppdatert: 15.10.2025