Sandneskortet
Hvor mye er Sandneskortet verdt?
Sandneskortet inneholder tre gratisbilletter, og betaling med fritidskonto til en verdi av 500 kroner.
Hvilke aktiviteter kan Sandneskortet brukes til?
På sandnes.friskus.com får du oversikt over tilgjengelige gratisbilletter og godkjente organisasjoner.
Hvordan får jeg tak i Sandneskortet til mine barn?
Du kan bestille Sandneskortet ved å opprette en brukerkonto på sandnes.friskus.com, og deretter opprette en fritidskonto for barnet ditt. Her finner du informasjon om hvordan du kommer i gang.
Hvordan oppretter jeg konto for barn som delvis bor i en annen kommune?
Sandneskortet er en universell ordning som gjelder alle barn og unge fra 1.-10. klasse, som har bostedsadresse i Sandnes kommune. Barn som har bostedsadresse i en annen kommune kan ikke få Sandneskortet.
Hva gjør jeg hvis jeg får feilmelding når jeg prøver å opprette en bruker?
Ta kontakt med support@friskus.com.
Billetter
Hvordan reserverer jeg billetter?
Du finner en egen fane for gratisbilletter på din profil i Friskus. Velg fanen "Billetter" og trykk "Reserver billetter":
Hvordan viser barna Sandneskortet? Må de skrive ut billetter?
Det går ikke an å skrive ut Friskus-billetter. Du kan sende en reservert billett til deg selv eller til andre slik at den kan brukes fra andre mobiler og uten innlogging.
Her ser du hvordan du kan gjøre det: Hvordan dele en enkeltbillett - Friskus hjelpesenter
Hvordan kan jeg angre på en hentet gratisbillett?
Ikke reserver billetter før du vet om du kommer til å benytte deg av tilbudet. Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Hvis du har trykket «bruk billett» er det ikke mulig å angre.
Hva skjer hvis vi ikke reserverer billetter i tide? Kan de bli utsolgt?
Sandneskortet blir ikke utsolgt, men på enkelte aktiviteter kan det være begrensinger i antall billetter (for eksempel forestillinger på kinoen eller kulturhuset).
Kan billetter overføres til neste år?
Nei, alle kontoer blir nullstilt ved årsskiftet. Så blir de fylt opp på nytt med billetter og kontantbeløp til kontingent.
Hvordan fjerner jeg reserverte billetter som ikke blir brukt?
Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Du kan per i dag ikke fjerne reserverte billetter selv.
Betaling
Kan Sandneskortet betale for flere aktiviteter?
- Beløpet kan deles på flere fakturaer og ulike organisasjoner.
- Hvis fakturaen er høyere enn saldoen på Sandneskortet, betaler du resten av beløpet direkte til organisasjonen via Friskus eller nettbank (ikke kort).
- Det er ikke mulig å ta ut eller overføre penger fra fritidskonto til egen konto.
- Sandneskortet er tilgjengelig ut kalenderåret, og kan brukes når som helst i løpet av året.
Hva gjør jeg når laget eller foreningen bruker Spond?
Dersom din organisasjon har valgt å tilby betaling med Sandneskortet, får du informasjon om fra dem om hvordan dette fungerer.
Hva om jeg allerede har betalt faktura?
Sandneskortet gir ikke refusjon. Derfor må det ikke brukes til å betale en faktura som allerede er betalt.
Kan saldo på fritidskonto overføres til neste år?
Nei, alle kontoer blir nullstilt ved årsskiftet. Så blir de fylt opp på nytt med billetter og kontantbeløp til kontingent.
Hva gjør jeg hvis organisasjonen ikke er registrert i Friskus?
For at det skal være mulig å bruke Sandneskortet til å betale for aktiviteter, må lag og organisasjoner som organiserer fritidsaktiviteter være registrert som arrangører i Friskus.
Kontakt
Har du fortsatt spørsmål om Sandneskortet? Ta gjerne kontakt med oss på:
Telefon: 488 67 776
E-post: sandneskortet@sandnes.kommune.no
Servicekontoret på tlf. 51 33 50 00
Har du tips til et aktivitetstilbud som bør være med i ordningen?
Ta gjerne kontakt med oss på sandneskortet@sandnes.kommune.no.
Sist oppdatert: 11.06.2025