Sandneskortet er en digital ordning som gir alle grunnskoleelever med bostedsadresse i Sandnes, tilgang til gratisbilletter til ulike opplevelser. Fra januar 2025 kan Sandneskortet også brukes til å betale for kostnader knyttet til deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter.
Slik bruker du Sandneskortet
Sandneskortet deles ut digitalt gjennom Friskus:
- Gå inn på http://sandnes.friskus.com
- Trykk "Logg inn" for å lage en ny bruker i foreldres navn.
- Gå inn på "din profil".
- Opprett en fritidskonto for barnet ditt. Ha klart BankID og barnets fødselsnummer eller D-nummer. Det må opprettes en konto for hvert barn.
- Velg fanen «billetter» for å få oversikt over gratisbilletter.
Hvilke aktiviteter dekkes av Sandneskortet?
Sandneskortet gir hvert barn mulighet til å hente ut inntil tre gratisbilletter digitalt. Fra 2025 vil du også kunne betale kontingenter og deltakelse på cup og treningsleir. Mer informasjon om dette kommer etter hvert.
Hvor mye er Sandneskortet verdt?
Denne høsten gir Sandneskortet hvert barn gratisbilletter til en verdi av inntil 500 kroner. Neste år gir Sandneskortet hvert barn fritidsakiviteter, billetter og konsertopplevelser til en verdi av inntil 1000 kroner.
Ofte stilte spørsmål
Hvordan bestiller jeg Sandneskortet for mine barn?
Du kan bestille Sandneskortet ved å lage deg en brukerkonto på sandnes.friskus.com og opprette en fritidskonto for barnet ditt.
Her finner du oppskrift på hvordan du oppretter bruker: Hvordan opprette ny bruker - Friskus hjelpesenter
Her finner du oppskrift på hvordan du oppretter fritidskonto: Hvordan opprette Fritidskonto - Friskus hjelpesenter
Hvor kan jeg hente Sandneskortet?
Sandneskortet er en digital konto som må opprettes av foreldre på sandnes.friskus.com
Hvordan oppretter jeg konto for barn som delvis bor i en annen kommune?
Sandneskortet er en universell ordning som gjelder alle barn og unge fra 1.-10. klasse, som har bostedsadresse i Sandnes kommune. Barn som har bostedsadresse i en annen kommune, vil ikke kunne benytte seg av ordningen.
Hvordan kan jeg angre på en hentet gratisbillett?
Ikke reserver billetter før du vet om du kommer til å benytte deg av tilbudet. Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Hvis du har trykket «bruk billett» er det ikke mulig å angre.
Hva skjer hvis vi ikke reserverer billetter i tide? Kan de bli utsolgt?
Sandneskortet blir ikke utsolgt, men på enkelte aktiviteter kan det være begrensinger i antall billetter (for eksempel forestillinger på kinoen eller kulturhuset).
Kan billetter overføres til neste år?
Nei, alle kontoer blir nullstilt ved årsskiftet. Så blir de fylt opp på nytt med billetter og kontantbeløp til kontingent.
Hvordan fjerner jeg reserverte billetter som ikke blir brukt?
Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Det er per i dag ikke mulig å fjerne reserverte billetter selv.
Hvordan reservere og bruke billetter: Hvordan reservere og bruke billetter - Friskus hjelpesenter
Hvordan viser barna Sandneskortet, må billetter skrives ut?
Nei, utskrift av Friskus-billett fungerer ikke. Du kan sende en reservert billett til deg selv eller til andre slik at den kan brukes fra andre mobiler og uten innlogging.
Her ser du hvordan du går frem: Hvordan dele en enkeltbillett - Friskus hjelpesenter
Hva gjør jeg hvis jeg får feilmelding når jeg prøver å opprette en bruker?
Ta kontakt med support@friskus.com.
For organisasjoner
For at det skal være mulig å bruke Sandneskortet til å betale for aktiviteter, må lag og organisasjoner som organiserer fritidsaktiviteter være registrert som arrangører i Friskus.
Her kan du lese mer om Friskus for lag og organisasjoner.
Har du tips til et aktivitetstilbud som bør være med i ordningen?
Ta gjerne kontakt med oss på sandneskortet@sandnes.kommune.no.
Kontakt
Har du spørsmål om Sandneskortet? Ta gjerne kontakt med oss på sandneskortet@sandnes.kommune.no, eller ring Servicekontoret på tlf. 51 33 50 00.
Sist oppdatert: 02.12.2024