Om Sandneskortet
Sandneskortet består av:
1. Gratisbilletter, til en verdi verdt inntil 500 kroner.
2. Betaling med fritidskonto, verdi 500 kroner.
Sandneskortet er et digitalt aktivitetskort som deles ut til alle grunnskoleelever med bostedsadresse i Sandnes kommune. Gjennom Sandneskortet får hvert barn utdelt tre gratisbilletter til ulike opplevelser, i tillegg til 500 kr som kan gå til å betale for deltagelse i organisert fritidsaktiviteter. Den digitale kontoen opprettes av foreldre på sandnes.friskus.com.
Her finner du oversikt over organisasjoner som det er mulig å betale til med Sandneskortet.
Opprett en fritidskonto
- Gå til http://sandnes.friskus.com
- Logg inn eller opprett en bruker i foreldre/foresattes navn.
- Opprett fritidskonto for barnet ditt. Bruk barnets fødselsnummer/D-nummer og bekreft konto med foresattes bankID.
- Du må opprette én konto for hvert barn.
Du bruker samme innlogging til å finne både gratisbilletter og betaling med fritidskonto.
Slik bruker du Sandneskortet
Reserver og bruk billetter
I Friskus finner du brukerveiledning på hvordan du reserverer og bruker billetter.
Betal med fritidskonto
I Friskus finner du brukerveiledning for hvordan du betaler med fritidskonto.
Del billetten med barnet ditt
Du kan sende en reservert billett til deg selv eller til andre slik at den kan brukes fra andre mobiler og uten innlogging.
Her ser du hvordan du går frem: Hvordan dele en enkeltbillett - Friskus hjelpesenter
Betaling når laget eller foreningen bruker Spond
Slik betaler du kontingent med Sandneskortet:
1. Vent med å betale kravet i Spond.
2. Logg inn på Friskus.
3. Søk opp «Din klubb» for å betale med Fritidskonto.
4. Legg inn beløpet (for eksempel 500 kr) og merk betalingen med barnets navn.
5. Hvis beløpet overstiger saldoen på fritidskontoen må du vente med å betale i Spond til klubben har oppdatert betalingsstatusen (dette gjøres manuelt av klubbene og kan ta en uke eller to).
Viktig! Sandneskortet gir ikke refusjon. Derfor må det ikke brukes til å betale en faktura som allerede er betalt.
Kontakt
Har du spørsmål om Sandneskortet? Ta gjerne kontakt med oss på:
Telefon: 488 67 776
E-post: sandneskortet@sandnes.kommune.no
Servicekontoret på tlf. 51 33 50 00
Til organisasjoner
For at det skal være mulig å bruke Sandneskortet til å betale for aktiviteter, må lag og organisasjoner som organiserer fritidsaktiviteter være registrert som arrangører i Friskus.
Ofte stilte spørsmål
Hvor kan jeg hente Sandneskortet?
Sandneskortet er en digital konto som må opprettes av foreldre på sandnes.friskus.com
Hvilke aktiviteter kan Sandneskortet brukes til?
På sandnes.friskus.com får du oversikt over tilgjengelige gratisbilletter og godkjente organisasjoner.
Hvordan bestiller jeg Sandneskortet for mine barn?
Du kan bestille Sandneskortet ved å opprette en brukerkonto på sandnes.friskus.com, og deretter opprette en fritidskonto for barnet ditt.
Her finner du oppskrift på hvordan du oppretter bruker: Hvordan opprette ny bruker - Friskus hjelpesenter
Her finner du oppskrift på hvordan du oppretter fritidskonto: Hvordan opprette Fritidskonto - Friskus hjelpesenter
Hvordan viser barna Sandneskortet? Må de skrive ut billetter?
Det går ikke an å skrive ut Friskus-billetter. Du kan sende en reservert billett til deg selv eller til andre slik at den kan brukes fra andre mobiler og uten innlogging.
Her ser du hvordan du kan gjøre det: Hvordan dele en enkeltbillett - Friskus hjelpesenter
Hvor mye er Sandneskortet verdt?
Sandneskortet inneholder gratisbilletter inntil 500 kroner, og betaling med fritidskonto til en verdi av 500 kroner.
Kan Sandneskortet betale for flere aktiviteter?
- Beløpet kan deles på flere fakturaer og ulike organisasjoner.
- Hvis fakturaen er høyere enn saldoen på Sandneskortet, betaler du resten av beløpet direkte til organisasjonen via Friskus eller nettbank (ikke kort).
- Det er ikke mulig å ta ut eller overføre penger fra fritidskonto til egen konto.
- Sandneskortet er tilgjengelig ut kalenderåret, og kan brukes når som helst i løpet av året.
Hvordan oppretter jeg konto for barn som delvis bor i en annen kommune?
Sandneskortet er en universell ordning som gjelder alle barn og unge fra 1.-10. klasse, som har bostedsadresse i Sandnes kommune. Barn som har bostedsadresse i en annen kommune kan ikke få Sandneskortet.
Hvordan kan jeg angre på en hentet gratisbillett?
Ikke reserver billetter før du vet om du kommer til å benytte deg av tilbudet. Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Hvis du har trykket «bruk billett» er det ikke mulig å angre.
Hva skjer hvis vi ikke reserverer billetter i tide? Kan de bli utsolgt?
Sandneskortet blir ikke utsolgt, men på enkelte aktiviteter kan det være begrensinger i antall billetter (for eksempel forestillinger på kinoen eller kulturhuset).
Kan billetter overføres til neste år?
Nei, alle kontoer blir nullstilt ved årsskiftet. Så blir de fylt opp på nytt med billetter og kontantbeløp til kontingent.
Hvordan fjerner jeg reserverte billetter som ikke blir brukt?
Billetter som er reservert, men ikke brukt, vil bli lagt tilbake i «billettbanken» når reservasjonsfristen går ut. Når reservasjonsfrist har gått ut kan du reservere en ny billett.
Du kan per i dag ikke fjerne reserverte billetter selv.
Hva gjør jeg hvis jeg får feilmelding når jeg prøver å opprette en bruker?
Ta kontakt med support@friskus.com.
Har du tips til et aktivitetstilbud som bør være med i ordningen?
Ta gjerne kontakt med oss på sandneskortet@sandnes.kommune.no.
Sist oppdatert: 06.03.2025